e.c 1150
Fra : Claus

Dato : 04-10-02 08:59

Hvilken betydning har det om jeg skriver <font size='3'></font> i forhold
til helt at udelade denne formattering?

Teksten vises med samme størrelse i f.eks. Netscape 4, Opera 6, IE 6, og
der er ens scaleringen hvis jeg f.eks. vælger tekststørrelse "større" eller
"mindre" i IE6.

Mvh, Claus
---
"Herre, indgyd folkene frygt, så de forstår, at de kun er mennesker"
(Bibelen, Gamle Testamente, Salmernes Bog 9,21)

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-10-02 09:06

Claus wrote in <3d9d4a62$0$780$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:
> Hvilken betydning har det om jeg skriver <font size='3'></font> i forhold
> til helt at udelade denne formattering?

Hvis du udelader den, er du et skridt nærmere "pæn html".

I "pæn HTML" er udseendet angivet med css, og kun strukturen med html.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Claus

Dato : 04-10-02 09:35

Lige nu bruger jeg <font size='?'> for 1, 2, 4, 5 og 6, og lader css
bestemme font type. Jeg kan godt lide at folk selv kan indstille scalering
af font i deres browser (selvom det er en ekstra udfordring for design).
Derudover er det en hurtig måde at formattere på, når man bruger Frontpage.
(Jeg her halvt css'er og halvt "forkert"

CSS kan selvfølgelig formattere H1, H2,..., men kan det formattere
størrelsen for f.eks. <font size='1'> ?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-10-02 09:40

"Claus" <invalid@stofanet.invalid> writes:

> CSS kan selvfølgelig formattere H1, H2,..., men kan det formattere
> størrelsen for f.eks. <font size='1'> ?

Næh, det er derfor det er i den forkerte halvdel :).
Det kan formattere størrelsen af <span class="fontsize1">, hvilket er
bedre end <font> som jo er "deprecated" (har vi et ord for "det modsatte
af anbefalet" på dansk).

/L

Fra : Claus Sørensen

Dato : 04-10-02 11:13

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> "deprecated" (har vi et ord for "det modsatte
> af anbefalet" på dansk).

Direkte oversat betyder det "uønsket".

Jeg vil dog i denne sammenhæng hellere benytte betegnelsen "forældet", da
der er tale om tidligere standard-tags, som ikke kommer med i kommende
specifikationer (eller hvis man bruger "Strict").

De herligste hilsner

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-10-02 01:05

Claus Sørensen <cs@chbs.dk> writes:

> [...]

> der er tale om tidligere standard-tags, som ikke kommer med i kommende
> specifikationer (eller hvis man bruger "Strict").

Ingen af ordene fanger meningen præcist nok. "Det modsatte af
anbefalet" er det tætteste jeg kan komme på meningen, men det
er noget mindre mundret og forståeligt end på engelsk.

Er der andre der har et forslag, og forstår jeg ordet rigtigt?
(XFUT til dk.kultur.sprog)

/L

Fra : Anne Petersen

Dato : 05-10-02 01:33

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> er noget mindre mundret og forståeligt end på engelsk.
>
> Er der andre der har et forslag, og forstår jeg ordet rigtigt?

Det modsatte af anbefales = frarådes

mvh
Anne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-10-02 01:57

On 05 Oct 2002 02:05:24 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Ingen af ordene fanger meningen præcist nok. "Det modsatte af
>anbefalet" er det tætteste jeg kan komme på meningen, men det
>er noget mindre mundret og forståeligt end på engelsk.

Ifølge Gyldendals Røde Engelsk-Dansk:
deprecate: misbillige, ikke synes om; frabede sig; bede sig forskånet
for; afvende ved bøn

>Er der andre der har et forslag, og forstår jeg ordet rigtigt?

Ja, "Det modsatte af anbefalet" er vel ret tæt på de første 3 af disse
definitioner.

>(XFUT til dk.kultur.sprog)

Ignoreret, men sat igen.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-10-02 09:48

Claus wrote in <3d9d52ea$0$802$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:
> Lige nu bruger jeg <font size='?'> for 1, 2, 4, 5 og 6, og lader css
> bestemme font type. Jeg kan godt lide at folk selv kan indstille scalering
> af font i deres browser (selvom det er en ekstra udfordring for design).

Jeg synes også at folk skal have mulighed for at bestemme font-størrelsen.
Jeg synes det er (lidt) hensynsløst at "låse" font-størrelsen.

> Derudover er det en hurtig måde at formattere på, når man bruger
> Frontpage. (Jeg her halvt css'er og halvt "forkert"

Hmmm... :-/

> CSS kan selvfølgelig formattere H1, H2,..., men kan det formattere
> størrelsen for f.eks. <font size='1'> ?

Nej. Men som Lasse siger, så er font-tagget røget ud, til fordel for den nye
metode - CSS.
Det man burde er, at angive hvad teksten er, og ikke hvilken størrelse den
har.
Fx. har du måske en masse afsnit rundt omkring, som er noget der bare skal
stå der, selv om ingen læser det. "Det med småt". Så kunne du fx. gøre
sådan her:

dig af vores fremgangsmåde osv...</p>

Så skal du bare i stylesheet vælge en størrelse. Fx:

..legal {
font-size: 0.8em;
}

Så bliver de afnit på 4/5 af normale afsnit.

Måske bestemmer du dig så for senere, at den slags ikke skal være gemt væk,
men gøres mere tydeligere. Så ændrer du bare dit stylesheet:

..legal {
font-weight: bold;
}

Så har det pludselig normal størrelse, og er skrevet med kraftigere
bogstaver.
Alt hvad du ellers har af ting, som godt er lidt mindre, men ikke er "legal
notices", er stadig lidt mindre end alt andet.

Det er én af fordelene ved at bruge CSS.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Claus

Dato : 04-10-02 10:05

Det er gode argumenter der bliver rullet ud, og jeg er da også blevet
overbevist Den eneste ulempe er, at man ved ændringer er nødt til at gå
ind i html koden og definere class'en. Ellers skulle overgangen nok kunne
gøres rimelig hurtig med en alle-sider-html-søg-erstat- funktionen i
Frontpage.

Jeg er også stødt på udtrykket "deprecated" (gættede på betydningen), men
har omvendt svært ved at se hvem der tør lave en browser hvor <font> ikke
virker.

Tak for hjælpen gutter.

Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-10-02 10:16

Claus wrote in <3d9d59ad$0$771$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:
> Det er gode argumenter der bliver rullet ud, og jeg er da også blevet
> overbevist Den eneste ulempe er, at man ved ændringer er nødt til at
> gå ind i html koden og definere class'en.

Det er vel ikke værre end at skulle definere alt det andet. :)

Hvis ikke Frontpage giver mulighed for at sætte en class på et objekt eller
et stykke markeret tekst, så er det endnu et argument imod Frontpage, for
det er da noget af det mest grundlæggende.

> Ellers skulle overgangen nok
> kunne gøres rimelig hurtig med en alle-sider-html-søg-erstat- funktionen i
> Frontpage.

Tjaæh... Hvis du bare laver nogle klasser, der svarer til bestemt
font-størrelser, så får du ikke meget ud af det.
Ideen med klasser er jo, at du markere hvad indholdet er. Dvs. en class med
navnet "small" el. lign. går helt imod ideen med klasser.

> Jeg er også stødt på udtrykket "deprecated" (gættede på betydningen),

Det betyder at det er noget fra en gammel standard. Det er kun taget i den
aktuelle standard (altså der hvor der står at det er deprecated) for at
lette overgangen.
Ting, der er deprecated, skal kun bruges, når man ikke kan undgå det.

> men har omvendt svært ved at se hvem der tør lave en browser hvor <font>
> ikke virker.

Hvis jeg skulle lave en browser nu, så ville deprecated ting da være noget
af det sidste, jeg ville lave undersøttelse af.

Forestil dig fx. en browser til en PDA. Der er grænser for hvor mange
features sådan en kan understøtte.

Men det er nu ikke bare det, der er problemet. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-10-02 16:26

Det gør den.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-10-02 17:22

On Fri, 4 Oct 2002 11:04:34 +0200, "Claus" <invalid@stofanet.invalid>
wrote:

>Den eneste ulempe er, at man ved ændringer er nødt til at gå
>ind i html koden og definere class'en.

Som Niels skriver, så skal man ikke definere class efter hvordan det
skal se ud, men efter indhold. Så kan du bagefter lege med, hvordan de
forskellige klasse skal se ud.

Hvis du så vil have re-designet din side, så er indholdet ofte det
samme - og klasserne behøver derfor ikke ændres. Så din HTML kan i
princippet forblive uændret i årevis, selv om du skifter udseende en
gang om ugen. Du ændrer bare dit externe stylesheet.

Det kræver selvfølgelig lidt mere planlægning - belønningen er, at dit
site kan have et mere konsistent look. Har man et større site med
mange tekst-dokumenter, så er CSS en gave til menneskeheden

--
Jørn Andersen,
Brønshøj