Vedr: F=E6lles aner
Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-10-02 06:59

Jeg har her til morgen fået mindst en halv snes e-mails fra andre
slægstforskere, der undrer sig over en mail de tilsyneladende har
modtaget fra min adresse. Samt over 25 "returnerede" mails, som er
blevet afvist af forskellige servere rundt omkring.

Jeg kan oplyse, at jeg ikke har sendt den pågældende mail. Og at den med
sikkerhed heller ikke er sendt fra en @haunstrup.dk adresse overhovedet.

Det er en typisk virus-mail, hvor virusen tager er tilfældigt navn som
FROM: adresse. I det her tilfælde endda en konstrueret adresse, som jeg
aldrig selv har brugt (as.dk@haunstrup.dk).

Det er tilsyneladende en Arne Sørensen, der (formentlig uden selv at
vide det) har sendt disse virus-mails.

Hvis andre skulle modtage disse mails, så vær opmærksom på at det ikke
bare er en virus der har sendt dem - men virusen har også sendt sig selv
med som vedhæftet fil!

Slet dem, og undlad venligst at "returnere" dem til min adresse.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Grethe Bachmann

Dato : 04-10-02 07:25

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med som vedhæftet fil!
>
> Slet dem, og undlad venligst at "returnere" dem til min adresse.

Jeg modtog også en sådan mail, men jeg slettede den med
det samme, da den så mystisk ud.
Jeg åbner ikke filer jeg ikke har en aftale om at modtage.
Jeg ved ikke hvordan min adresse er kommet ind i
disse mails. Det er længe siden jeg har haft forbindelse
med gruppen. Kan du fortælle mig om det bare er
tilfældigt?

Venlig hilsen
Grethe

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-10-02 08:27

Lige nu husere en virus (meget aggrasiv) som hedder w32.bugbear@mm hvis man
er kommet til at åbne sådan en vedhæftet, så kan man hente et lille program
som fjerner den på
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.bugbear@mm.remov
al.tool.html

Thomas

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-10-02 08:35

"Thomas Jørgensen" <thomas@overvindinge.dk> skrev Fri, 4 Oct 2002
09:27:05 +0200

>Lige nu husere en virus (meget aggrasiv) som hedder w32.bugbear@mm hvis man

Ja, det er en grimmer ting. Og ikke bare agressiv, men også destruktiv.
Hvis man bruger Outlook Express kan det absolut anbefales at opdatere
sin viruskiller.

Men det er ikke den der har været på spil her. Det er tværtimod en
gammelkendt sag, som den pågældende forlængst burde have sikret sig i
mod.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-10-02 09:19

Thomas Jørgensen <thomas@overvindinge.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d9d3d33$0$18152$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Lige nu huserer en virus (meget aggrasiv) som hedder w32.bugbear@mm hvis
man
> er kommet til at åbne sådan en vedhæftet, så kan man hente et lille progra
.. . . .
xxxxxxxx
Men hvad der undrer mig er:
Jeg har fået denne BUGBEAR, men jeg kan godt lægge hovedet på blokken: Jeg
har ikke åbnet nogen vedhæftede filer, og kun jeg har adgang til maskinen!
Hvor pokker kommer den så fra?
Jeg besøger kun sider der har med slægtsforskning og antikvariske bøger at
gøre
Også jeg fik en henvendelse fra "a.sørensen". Der var ikke vedhæftet noget.

Nå, den var vist lidt a-typisk. - Undskyld.

Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Bent Fleron

Dato : 04-10-02 09:37

"Flemming Svendsen" <flemclar@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Også jeg fik en henvendelse fra "a.sørensen". Der var ikke vedhæftet
noget.

> Nå, den var vist lidt a-typisk. - Undskyld.
>
> Flemming Svendsen, Korsør.

Velkommen i klubben, - den er måske atypisk på den måde at den vedhæftede
fil ikke var medsendt, men det har egentlig ikke noget at gøre med hvor lidt
eller hvor meget du surfer på nettet. For øvrigt deltager du jo osse' i
adskillige grupper ) så det er sikkert årsagen til du modtager vira.
Men nu har vi bevæget os ud på en sidegren så mon ikke vi skulle 'futte' os
selv over i 'virusafdelingen' som du jo osse' deltager i.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Man får ikke rødt eller lilla hår, når man bliver gammel.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 04-10-02 11:54

"Flemming Svendsen" <flemclar@mail.dk> skrev i melding

> [...]
> har ikke åbnet nogen vedhæftede filer, og kun jeg har adgang til maskinen!

Jeg fikk også mailer med dette viruset, og vet ikke antallet jeg har fått de
siste dagen. Det ser ut som om Norton Antivirus 2002 har stoppet det,
men siden Live Update er usikker når det gjelder fullføring så kjører
jeg også scanning på noe som heter www.datavirus.com. Hvis du tror
du har virus, så kan du kjøre gratis scanning her.

Anne Lise Hovdal

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-10-02 08:26

"Grethe Bachmann" <grethe.bachmann@mail.tele.dk> skrev Fri, 4 Oct 2002
08:24:42 +0200

>Jeg modtog også en sådan mail, men jeg slettede den med
>det samme, da den så mystisk ud.

Godt.

>disse mails. Det er længe siden jeg har haft forbindelse
>med gruppen. Kan du fortælle mig om det bare er
>tilfældigt?

Det har egentlig ikke noget med gruppen her at gøre. Og hvis det ikke
netop og tydeligvis var en lang række af andre slægtsforskere det var
gået ud over ville jeg heller ikke have nævnt det her.

Emnet for de pågældende mails er at vedkommende via Arne Lundins GedComp
(så blev han desværre også ufrivilligt draget ind i det) har fundet
nogle anesammenfald. Derefter opremses en række navne, som dem der har
modtaget disse mails overhovedet ikke kender.!

Sagen er i en nøddeskal, at een eller anden Arne Sørensen (dette kan
muligvis også være forfalsket) har fået denne virus. Og virussen har så
sendt mails til alle dem han har i sit private adressekartotek.

Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg pt. (og dagen er jo ung endnu) har
kendskab til mere end 50 mails af den type - hvor mit domaine er indsat
som afsender.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-10-02 22:00

Grethe Bachmann skrev:
> "Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg modtog også en sådan mail, men jeg slettede den med
> det samme, da den så mystisk ud.

Grethe Bachmann har figureret på flere af disse virus-mails, som jeg dagligt
modtager mindst et par stykker af - i de senere dage dog adskilligt flere.

Det er oftest fra intetanende afsendere, hvis identitet er samlet op i enten
adresselister eller på nettet - selv om der jo må være enkelte der ryger i
fælden (enten p.g.a. systemhuller eller fordi de er lokkende udformet), for
uden ville virus jo dø..

Jeg er ganske sikker på det ikke er Grethe eller nogle af de andre afsendere
der med fortsæt sender disse, der sikkert kan leve deres eget liv på nettet
i adskillige sessioner - med mange aflæggere til følge. Derfor ignorerer jeg
ganske fænomennet ved at slette disse, når man kender dem, tydeligt
belastede mails.

Problemet er nok ikke til at blive kvit, men noget vi skal vænne os til som
"støj" - i hvert tilfælde så længe udbydene ikke har vilje til effektivt at
stoppe problemet på bekostning af nettets frihed uden ansvar.

Emnet kan kun fortsat diskuteres i dk.edb.sikkerhed.virus
FUT: dk.edb.sikkerhed.virus
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]