MS Windows
briani 27239
unmountable_boot_volume
Fra : Sus

Dato : 03-10-02 22:18

Når jeg tænder for computeren kommer der en blå skærm med ovennævnte
fejlbesked. Jeg har efterhånden fundet ud af at det formentligt har med mine
gamle IDE-kabler at gøre, men jeg har så lige 2 spørgsmål i den
forbindelse....

1. Udover ovennævnte besked kommer der også en fjlkode der ikke er læselig
for alm. mennesker. Men noget af den er ca sådan her.....
etellerandet00000185. På microsoft´s supportside står der at hvis koden
slutter med 32 er det en fejl i bootområdet. Men er der nogen der ved hvad
det betyder når det ender med 185 som i mit tilfælde???

2. Kan harddisken tage skade af at køre med de gamle IDE-kabler til ATA33
når det er en ATA100 HD???? Har kørt med det nogen måneder helt uden
problemer og pludselig vil skidtet ikke starte med mindre det foregår i
fejlsikret tilstand. Ikke engang netværk vil den starte op uden at gå over i
den blå skærm igen.

Håber på nogen gode konstruktive svar indenfor kort tid da det er lidt
trivielt at kigge på den slukkede pc

mvh
Kim

Fra : Madsen

Dato : 03-10-02 23:39

Sus skrev:

> [...]
> koden slutter med 32 er det en fejl i bootområdet. Men er der
> nogen der ved hvad det betyder når det ender med 185 som i mit

Hvis du har EventID'et, så kan du prøve om du kan finde noget på
denne side: <http://eventid.net/search.asp>
Jeg ved ikke om en blå skærm viser EventID'et. Hvis ikke så prøv
at starte Win2000/XP(?) til fejlsikret og i Start > Kør skrive:
eventvwr.msc
Kig så om fejlen står inde under System (eller muligvis Program).
Hvis den gør det, så burde der være et EventID som kan bruges til
at søge på <http://eventid.net/search.asp>.

> 2. Kan harddisken tage skade af at køre med de gamle IDE-kabler
> til ATA33 når det er en ATA100 HD????

Nej. Du kan være heldig at WinXP vælger at sænke hastigheden til
ATA33 (UDMA Mode 2) eller lavere, men hvis XP vælger en for høj
hastighed på et kabel som ikke er beregnet til hastigheden, så
er der nok størst chance for at fejlen kommer.

> Har kørt med det nogen måneder helt uden problemer og pludselig
> vil skidtet ikke starte med mindre det foregår i fejlsikret
> tilstand.

Hvis WinXP på et eller andet tidspunkt har valgt en for høj
hastighed på controlleren - det kan f.eks. ske i forbindelse med
en opdatering - så kan fejlen måske lige pludselig opstå.

Har du prøvet med et ATA66/100/133-kabel?

Læs evt.: <http://www.microsoft.com/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.asp>

| All CRC and timeout errors are logged in the system event log.
| These types of errors could be caused by improper mounting or
| improper cabling (for example, 40-pin instead of 80-pin cable).
| Or such errors could indicate imminent hardware failure, for
| example, in a hard drive or chipset.

Prøv evt. også at hente harddiskproducentens program til at teste
disken for fejl med. Langt de fleste harddiskproducenter har et
sådant program på deres hjemmeside.

Madsen.

Fra : Danish Bacon

Dato : 04-10-02 21:38

så kom mine kabler endelig og min computer lever videre i bedste
velgående...(og jeg behøver ikke længere skrive fra konens pc*GG*)

Det var bare kabler der skulle til....pyyhh.....

--
Mvh.
Kim Høegh-Guldberg

Fra : Madsen

Dato : 04-10-02 22:30

Danish Bacon skrev:

> Det var bare kabler der skulle til....pyyhh.....

Pyha og ikke så ringe endda. :)

Madsen.