Hovedbrud II - drivende kano
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 03-10-02 21:45

Min utrættelige ven har tilskikket mig dette:

"Hermed afsløres, at kanogåden var tænkt som en opvarmning til følgende:

En pige sidder midt i en kano på havet, hvor der er giftige alger,
piratfisk
og hajer. Han har mistet alle genstande undtagen sin padle. I retningen
SV
kan hun se en ø i det fjerne. Der blæser en frisk nordenvind. Kanoen
lægger
sig på tværs. Hun driver stik syd. Hun er for træt til at padle, men kan
fastholde padlen i en stilling. Hvordan skal hun nå øen?"

Hvis nogle af jer, der så kyndigt - i teori og praksis - medvirkede i
løsningen af 'kanoopgave I', har lyst til at deltage igen, er I yderst
velkomne! (Andre må osse gerne være med)

I bør næppe spekulere dybere over, at der i tredje linie ret umotiveret
står 'han' - det er utvivlsomt blot en slåfejl. Om det i øvrigt kunne
have nogen afgørende betydning, at kanoisten denne gang er af hunkøn,
skal jeg derimod ikke kunne sige(?)

(Bemærk, at hun denne gang skal have 'drivekursen' ændret (i gennemsnit)
45 grader)

Kunne hun evt. (igen) placere sig i kanoens østende og holde pagajen i
vandet så langt ude (i fartøjets symmetriplan) som muligt??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 04-10-02 01:22

Hans H.V. Hansen wrote:
> kan hun se en ø i det fjerne. Der blæser en frisk nordenvind. Kanoen
> lægger
> sig på tværs. Hun driver stik syd.

Hun driver altså sidelæns. Hvad med om hun bare stak padlen dybt i
vandet ved østenden af kanoen (sådan at den giver mest mulig modstand)?

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-10-02 23:38

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:
> Hun driver altså sidelæns. Hvad med om hun bare stak padlen dybt i
> vandet ved østenden af kanoen (sådan at den giver mest mulig
> modstand)?

Først nu ser jeg at du allerede selv har foreslået det. Der er en der
føler sig lidt dum nu.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-10-02 11:16

Jakob Møbjerg Nielsen <jakob@dataloger.dk> wrote:
> Først nu ser jeg at du allerede selv har foreslået det. Der er en der
> føler sig lidt dum nu.

Det skal du bestemt ikke gøre - tingene går jo hurtigt i disse grupper,
så der ikke hver gang tid til at kigge alt efter i sømmene!

Selv fik jeg vist også kvajet mig lidt (i første opgave) vedr, den
rigtige ende (af kanoen!) at placere manden i(?)

Så først og fremmest: Tak for (også) dit bidrag! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-10-02 14:25

Jakob Møbjerg Nielsen <jakob@dataloger.dk> wrote:
> Hun driver altså sidelæns. Hvad med om hun bare stak padlen dybt i
> vandet ved østenden af kanoen (sådan at den giver mest mulig modstand)?

Jo, men svarer det ikke ret nøje til, hvad jeg foreslog i slutningen af
mit første indlæg?:

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-10-02 14:35

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> "Kunne hun evt. (igen) placere sig i kanoens østende og holde pagajen i
> vandet så langt ude (i fartøjets symmetriplan) som muligt??" :)

Se venligst bort fra ovenstående - det er 'strandingsgods' fra en
svunden tid!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Søren

Dato : 04-10-02 18:35

h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote in

> [...]
> sig på tværs. Hun driver stik syd. Hun er for træt til at padle, men kan
> fastholde padlen i en stilling. Hvordan skal hun nå øen?"

Jeg ser bort fra at det ikke fremgår om hun rent faktisk _skal_ nå øen,
men at der kun spørges om hvordan hun skal nå den.

I praksis ville hun (M/K) være nødt til at justere. Hvis hun kun kan
fastholde padlen i een fast stilling, vil jeg påstå at hendes chancer for
at ramme øen er tæt på ingenting (afhængig naturligvis af øens "diameter"
og udgangsafstanden mellem kano og ø).

Alt fysisk (præcisionskrævende) arbejde vi udfører _kræver_ konstant
feedback fra en eller flere af vore sanser, om det så bare er at tage et
æg fra en æggebakke og lægge det i en gryde vand...

> Om det i øvrigt kunne
> have nogen afgørende betydning, at kanoisten denne gang er af hunkøn,
> skal jeg derimod ikke kunne sige(?)

Er der mænd fra naboøerne i nærheden ? ;)

> Kunne hun evt. (igen) placere sig i kanoens østende og holde pagajen i
> vandet så langt ude (i fartøjets symmetriplan) som muligt??

Uden at kende til fx. understrøm, bølger etc. (eller hvis vi antager at
den slags ikke eksisterer i denne nød), vil jeg tro at der skal mindre til
(igen afhængig af afstanden til øen etc.), ellers er der ikke noget "reb
at gi' af".

Men mon ikke også hun kan overtales til et par spæde padleforsøg...
"Tag dig dog sammen kvinde, ellers bliver dit VISA-kort
permanent annuleret" ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-10-02 22:14

Søren <Look@iNO-SPAMt.dk.invalid> wrote:
> Jeg ser bort fra at det ikke fremgår om hun rent faktisk _skal_ nå øen,

Det kan vi vist roligt forudsætte!

> [...]
> at ramme øen er tæt på ingenting (afhængig naturligvis af øens "diameter"

Hun skal vel - uden at padle - kunne formå at afbøje kanoens sydgående
drift med mindst 45 grader - og helst en anelse mere (deri ligger vel
hendes 'kursjusteringspotentiale'?)

> Alt fysisk (præcisionskrævende) arbejde vi udfører _kræver_ konstant
> feedback fra en eller flere af vore sanser, om det så bare er at tage et
> æg fra en æggebakke og lægge det i en gryde vand...

(Næsten) enig [periodisk feedback kan vel normalt også bruges?]. Men
hvad betyder det i den foreliggende sammenhæng?
> Uden at kende til fx. understrøm, bølger etc. (eller hvis vi antager at
> den slags ikke eksisterer i denne nød), vil jeg tro at der skal mindre til

mindre??

> (igen afhængig af afstanden til øen etc.), ellers er der ikke noget "reb
> at gi' af".

Den pointe fattede jeg ikke lige! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 06-10-02 20:59

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Den pointe fattede jeg ikke lige! :)

Nå, jeg ved ikke, hvor stor interessen denne gang er, men jeg har fået
tilbagemelding fra opgavestilleren, så i får for god ordens skyld lige
et uddrag fra det:

"MIN LØSNING:
Hun sætter sig lidt vest for midten og stikker her padlen lodret ned i
vandet i vindsiden. Derved bliver der størst vandmodstand på den
vestlige
del af kanoen (ligesom i opgave 1), så den drejer sig, virker delvis som
sejl, og vinden alene kan drive den i retningen SSV. Men samtidig
indstiller
hun padlens blad cirka i retningen øst-vest. Herved virker padlen som en
køl, der hæmmer en sydgående bevægelsskomponent, men tillader en
vestgående
komponent. Så hun kan ændre retningen SSV (fra opgave 1) til SV, og hun
når
også øen.
NB1: Hun kan justere retningen og farten ved at: 1) ændre sin egen
placering, 2) ændre stedet hvor padlen stikkes ned og 3) ændre
orienteringen
af padlens blad.
NB2: Jeg har prøvet det i praksis. Kølvirkningen er meget kraftig (da
"sejlet" er lille, behøver kølen ikke at være stor for totalt at ændre
retningen)."

Så jeg må vel erkende, at jeg/vi vist denne gang ramte noget ved siden
af! Men det med kølvirkning vs. sejlvirkning kan nu også forekomme lidt
svært at afveje indbyrdes (når man altså ikke lige har en kano ved
hånden!).

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Søren

Dato : 07-10-02 11:27

Hej Hans,

Ja, du skrev:
"Kunne hun evt. (igen) placere sig i kanoens østende og holde pagajen
i vandet så langt ude (i fartøjets symmetriplan) som muligt??"

(mindre end "så langt ude som muligt")

> Den pointe fattede jeg ikke lige! :)

Mente blot at der skulle styres mindre end det maksimalt mulige for at
kursjustering kunne ske (men vi er vist egentlig enige).

Metoden med et "åreror" (eller hvad man nu skal kalde det) er brugt i flere
bådtyper tidligere (og er vel nok stadig i brug i visse samfund i dag).

Fra : Simon Kamber

Dato : 04-10-02 23:06

On Thu, 3 Oct 2002 22:44:40 +0200, h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V.
Hansen) wrote:

> [...]
>piratfisk
>og hajer. Han har mistet alle genstande undtagen sin padle. I retningen
Ro for hulen:)