Hjælp - vores søn forlader børnehaven i ut~
Fra : JN

Dato : 03-10-02 21:55

Vi har fået det problem med vores søn at han forlader børnehaven i utide.
Første gang var han sammen med 2 andre gået hjem til os.
Ifølge pædagogerne så havde de sidst set dem ved 10-tiden og kl. 10.30 var
de væk!
De fandt dem ude i vores have. Det fik jeg først at vide da jeg kom for at
hente ham om eftermiddagen.

Jeg havde tidligere fortalt en af pædagogerne, at han havde snakket om at
det kunne være sjovt at gå hjem og at de derfor skulle være opmærksom på
det. Med det var lykkedes ham at smutte alligevel.

Han fik selvfølgelig skældud af pædagogerne og af os. Derudover fik de i 3
dage ikke lov til at komme ud på legepladsen - men de skulle blive indenfor
i hvert deres rum. For vores søns vedkommende så benyttede ham chancen til
at sove!. Han lovede sin far og mor at han aldrig igen ville gå udenfor
børnehaven uden tilladelse.

Men det hjalp ikke. Et par uger senere stoppede de ham efter at ham var gået
uden for hegnet og var på vej hen ad vejen. Derfor indførte vi selv
"slikfri" periode. Han har derfor glædet sig for at i morgen må han få slik
igen.

Alligevel så har han igen i dag været udenfor med et par af de andre. Denne
gang var de gået ud på marken bagved børnehaven.

Hvad kan man gøre i den situation? - både som pædagog og som forælder?

Gode råd ønskes

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Birdy

Dato : 03-10-02 22:10

Hvor gammel er jeres søn?
Birdy

Fra : Mone

Dato : 03-10-02 23:14

Hej Lisbeth

Jeg forstår slet ikke HVORDAN de kan komme ud. Er der hul i hegnet
eller er det ikke højt nok. Noget må der da være galt. Så det må da
bestemt være en opgave der skal løses fra børnehaven's side.

Men istedet for at straffe ham, så prøv at LOVE ham et eller andet han
vil blive glad for/stolt over. Her tænker jeg ikke på gaver eller slik,
men
en aftale om et eller andet som han brænder for f.eks. Jeg ved ikke om
du så den TV udsendelse der var i sidste uge om "besværlige" børn, men
det gik i al sin enkelhed ud på at lave små aftaler, og de "problemer
der
var, forsvandt faktisk i løbet af få dage. Så prøv det engang.

Good Luck
Venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Monica Petersen

Dato : 04-10-02 06:25

Jeg syntes ærlig talt også at det virker lidt mærkeligt at de i børnehaven
slet ikke bemærker at børnene forlader området.....
Jeg ville helt klart give pædagogerne en opsang da det trods alt er deres
ansvar.
Hvis børnene kan smutte uden at nogen bemærker det, så tænk på hvor nemt det
ville være for udefrakommende personer at komme i kontakt med børnene....

De børnehaver jeg har været i har haft 2 døre man skulle igennem for at
forlade børnehaven... på de 2 døre sidder håndtagene i voksen højde øverst
oppe på døren så børnene ikke kan nå dem....
Har de sådanne håndtag? Eller kan børnene smutte ud når andre forældre
kommer og går når de henter/bringer deres børn????

Jeg ville blive temmelig sur hvis mit barn ikke blev bemærket i op til halve
timer ad gangen... så er der altså for mange børn og for lidt pædagoger...

Hilsen Monica

Fra : Sander

Dato : 04-10-02 09:35

"Monica Petersen" <Monicapetersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville blive temmelig sur hvis mit barn ikke blev bemærket i op til
halve
> timer ad gangen... så er der altså for mange børn og for lidt pædagoger...

Helt enig. Desværre bliver det jo netop tit gjort uansvarligt, fordi
børnehaverne, som er bygget til 25 børn, pludselig bliver udvidet til 40
børn og det er ikke altid at personalet, bliver udvidet tilsvarende.

Desværre er det ikke alle børnehaver i dag, som har det sikre høje hegn,
med lågen og håndtaget i forældrehøjde. Mange børnehaver har ganske
almindelig havelåge eller slet ingenting. Det samme med indgangsdøren. Der
sidder håndtaget, i ganske almindelig børnehøjde.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sander

Dato : 04-10-02 06:48

"JN" <poel_noerregade@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Lisbeth !

Vores gamle børnehave var helt nybygget, da vores børn startede, derfor var
der ikke bygget hegn endnu. Pædagogerne fortalte alle børnene, hvor de måtte
gå til og hvis nogen gik udenfor det tilladte, skulle de andre børn ( hvis
de så det ) skynde sig, at sladre, til en voksen. Mange forældre var utrygge
ved det, men det virkede. Børnene kom og sagde, at nu var Mads og Peter, på
den ulovlige side. De voksne kunne hurtigt få fat i dem og de børn, som
havde " sladret " var meget stolte.

I kunne måske bruge den metode, til din søn: Hvis pædagogerne er
uopmærksomme et øjeblik, så er der jo som regel, altid andre børn, på
legepladsen, som ser hvis han smutter og kan fortælle det, til en voksen.
Det involverer selvfølgelig hele børnehaven, men der var jo også to andre
børn, som var smuttet med din søn, så det skader bestemt ikke, at lære dem
alle, hvortil grunden går og det er forbudt at krydse, til den forkerte
side, af grunden / hegnet.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : jensen

Dato : 04-10-02 19:20

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved det, men det virkede. Børnene kom og sagde, at nu var Mads og Peter,

> den ulovlige side. De voksne kunne hurtigt få fat i dem og de børn, som

også lære man alle børn at slader , ja hvorfor ikke

jensen

Fra : Sott

Dato : 04-10-02 20:33

"jensen" <rail@pc.dk> skrev i en meddelelse

> også lære man alle børn at slader , ja hvorfor ikke

Du tilkalder måske ikke politiet, hvis du ser en der
er ved at stjæle fra naboen, eller stjæle din bil, eller
slå en sagesløs ned, eller springe ud fra en bro, eller
hoppe ned foran et tog osv.

Skægt, rigtig mange voksne har noget imod at børn
sladrer, men det er ok - når det er de voksne der
gør det.

/Søs

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-10-02 22:32

jensen wrote:

> også lære man alle børn at slader , ja hvorfor ikke

Næh, de lærer at opføre sig ansvarligt, og dermed undgås at deres
kammerater forsvinder fra børnehaven og kommer til skade i trafikken
eller under andre forhold som de endnu ikke har lært at håndtere selv.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : John Sahl

Dato : 04-10-02 08:09

JN wrote:
> Hvad kan man gøre i den situation? - både som pædagog og som forælder?

Har du snakket med foraeldrene til de to andre boern i denne sag og
spurgt hvad de har gjort for at faa deres boern til at holde sig indenfor
graenserne?

Det kunne jo tyde paa at de tre i faellesskab ikke helt kan finde ud af
at overholde reglerne.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
http://www.MandeZonen.dk når du er træt af
"Tidens Kvinder" og trænger til at vinde 100.000 kr.
Indhold til dit site = http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4

Fra : Michael Joergensen

Dato : 04-10-02 10:04

[snip]
> [...]
> at sove!. Han lovede sin far og mor at han aldrig igen ville gå udenfor

Men det er da ikke knægten der skal ha' skældud! Jeg ville give
pædagogerne et møgfald for at lade drengen ude af syne i op til ½ time,
og iøvrigt lederen for ikke at sørge for at ungerne slet ikke *kan*
komme ud. Der er grænser for hvad man kan forvente af børns evner til at
overholde aftaler, og når det drejer sig om så risikofyldte ting som at
bevæge sig i trafikken, er en aftale med ungen slet, slet ikke sikker
nok. Da må børnehaven simpelthen sørge for at det ikke kan lade sig gøre!

Det er fint at lave en aftale med drengen. Men man kan bare ikke forlade
sig på at det er nok, der må dobeltsikring til.

> Men det hjalp ikke. Et par uger senere stoppede de ham efter at ham var gået
> uden for hegnet og var på vej hen ad vejen. Derfor indførte vi selv

Derfor skal der dobbeltsikres.

> [...]
>
> Alligevel så har han igen i dag været udenfor med et par af de andre. Denne
> gang var de gået ud på marken bagved børnehaven.

Og igen.

> Hvad kan man gøre i den situation? - både som pædagog og som forælder?

1) Snak med pædagogerne. Indgå en aftale med dem om at de ikke lader
børnene udenfor syne i mere end få minutter af gangen. Det er vist ikke
emere end et års tid siden en dreng døde på børnehavens legeplads, fordi
han var ladet udenfor syne i en ½ time. Noget med et halstørklæde og et
klatrestativ.

2) Snak med lederen i børnehaven. Indgå en aftale om at sikre
legepladsen mod at børn kan forlade den ved egen hjælp.

3) Snak med knægten, og forklar ham *hvorfor* han ikke må forlade
hverken hjemmet ette børnehaven, uden voksenledsagelse. Han kan sagtens
forstå det, hvilket er en forudsætning for at han vil acceptere det. Et
forbud uden forklaring hjælper ikke en meter!

Mvh
Michael Jørgensen

Fra : Web.Woman

Dato : 05-10-02 20:57

"Michael Joergensen" <michael.jorgensen@lmd.ericsson.se> skrev i en
meddelelse news:3D9D598F.60204@lmd.ericsson.se...

> [...]
> pædagogerne et møgfald for at lade drengen ude af syne i op til ½ time,
> og iøvrigt lederen for ikke at sørge for at ungerne slet ikke *kan*

Jeg vil allerførst understrege, at selvfølgelig skal man kunne stole på, at
pædagoger passer på vores børn....

MEN...

Hvis det er blevet en katastrofe, at et børnehavebarn ikke er under kontant
opsyn og er det urovækkende, at barnet KAN slippe ud, så er det altså dybest
set lige så hæsligt, som at et barn i ny og næ smutter ud. Er det mon SÅ
farligt endda, at et børnehavebarn smutter ud?

Jeg var 2 år første gang jeg stak af hjemmefra. Første gang i hvid
undertrøje, bar røv og røde træsko.

Et års tid senere tog jeg den trehjulede og kørte ned i byen for at kikke på
juleudstillinger.

Fire år gammel stak jeg igen af..... laaaaangt væk hjemmefra.

> [...]
> overholde aftaler, og når det drejer sig om så risikofyldte ting som at
> bevæge sig i trafikken, er en aftale med ungen slet, slet ikke sikker

.... der er også, bør også være, grænser for, hvad man kan forvente af
institutionernes muligheder for at overvåge børnene!

> Da må børnehaven simpelthen sørge for at det ikke kan lade sig gøre!

Hvorfor?

> Derfor skal der dobbeltsikres.

Er barnets hjem mon dobbeltsikret?

> 1) Snak med pædagogerne. Indgå en aftale med dem om at de ikke lader
> børnene udenfor syne i mere end få minutter af gangen.

Gisp! Tænk at være barn i sådan et overpylret overvågningssamfund!

> Det er vist ikke emere end et års tid siden en dreng døde på børnehavens
> legeplads, fordi han var ladet udenfor syne i en ½ time. Noget med et
> halstørklæde og et klatrestativ.

Den slags ulykker må ikke ske. Men de sker. Og vi kan aldrig nogensinde
sikre os 100% mod farer.

Da jeg voksede op, boede jeg få hundrede meter fra bække og en dyb å. Der
var ikke mange biler i min nærhed, for vi boede for enden af en blind vej.
Men der var 50 meter til jernbaneskinner, som fødder kunne sidde fast i og
blive klemt af i.

Der var sveller, der ikke altid lå fast.

Flere gange i timen kørte persontog forbi vores hus. Godsvogne rangerede i
et væk.

Der var gylletanke og livsfarlige landbrugsredskaber.

Vi klatrede op i træer, som vi kunne falde ned fra.

Der var snoge om sommeren, som kunne bide os.

Der lå træ med rustne søm i, som man kunne træde på.

Der var tyre på marken.

Og da vi blev gamle nok til at skulle i skole, cyklede vi 4-5 km året rundt.

Jeg voksede op med stort set alle børnesygdomme men har kun én gang i mit
barneliv haft lægen på besøg - og vagtlæger fandtes vist ikke engang. I
dag - siger man - overrender overbekymrede forældre vagtlægerne.

Jeg er glad for, at mine forældre ikke konstant overvågede mig! Jeg voksede
op uden pædagogisk opsyn i et miljø, der var tusinde gange mere farligt end
en hvliken som helst børnehave.

Behøver vi tvinge Pipi på børnehjem og låse Emil permanent inde i
brændeskuret for sikre dem mod livets farer?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-10-02 21:33

Web.Woman wrote:

> [...]
> mit barneliv haft lægen på besøg - og vagtlæger fandtes vist ikke
> engang. I dag - siger man - overrender overbekymrede forældre

verden er anderledes i dag end den var dengang jeg var barn... den forandrer
sig hurtigere end nogensinde før, det er vi som forældre også nødt til at
tænke på....

> Jeg er glad for, at mine forældre ikke konstant overvågede mig! Jeg
> voksede op uden pædagogisk opsyn i et miljø, der var tusinde gange
> mere farligt end en hvliken som helst børnehave.

jeg er også vokset op uden det store pædagogiske opsyn og vandrede hjemmefra
som 3 årig for at købe nye hjul til mine rulleskøjter, men det er ikke
ensbetydende med at jeg vil have at min søn skal gøre det samme....

> Behøver vi tvinge Pipi på børnehjem og låse Emil permanent inde i
> brændeskuret for sikre dem mod livets farer?

Emil og Pippi er symboler på en anden tid og et andet sted..... yanset at du
bruger dem i symbolsk henseende så hænger det ikke sammen med verden i
dag....

der er andre ting at bekymre sig om.... og vi som forældre i dag er
anderledes end vores forældre var.... og omvendt igen var de anderledes end
deres forældre...

for 50 år siden da min mor var barn var det ikke uhørt at en børneflok var
på 8-10 stykker og at der var op til 20 år imellem den yngste og den
ældste... de store børn indgik i husholdningen som babysittere og
hushjælp..... dengang var det naturen der var den farlige....... ikke biler,
børnelokkere, børnemordere, tog, motorcykler og hvad har vi.....

for knapt 30 år siden da jeg var barn så man oftere og oftere børn af enlige
mødre og børneflokken var ofte kun på 1-2-3 stykker... sjældent med store
spring..... men disse forældre havde "fordelen" af deres egen opvækst at
trække på, og havde derfor naturligvis et ret afslappet forhold til
tingene.... biler sås på gaden men tempo og stil var langt mere afslappet og
"laid back" end det er i dag....

nutidens forældre har sjældent haft fordelen af en stor børneflok, derfor er
de naturligt nok mere pyldrede og "fussy" omkring deres børn, idet hvis de
kun har et barn er det det _ENESTE_ barn de har at tænke på..... livet går
på at arbejde og tjene penge _til familien_ for at have kvalitetstid med
børnene når arbejdsdagen er omme....
vores børn er det dyrebareste vi har, og vi er naturligt nok bekymrede når
vores dyrebareste er i fare.... og i dag er farerne også langt flere og
større end de er i dag, uanset hvordan du vender og drejer den..... i dag
har du ikke søskende til at beskytte dig, du har ikke en bror og nabo
knægtene til at tage med ned og lege ved søen...
ofte er enebørn nødt til at sætte deres lid i tilfældige venner de opfanger
i børnehaven eller i skolen.. ikke at disse ikke er gode venner, men hvor
tit er det lige at man har et godt og nært forhold til ungernes
skolekammearter, som man feks havde for 50 år siden?

jeg kan godt forstå bekymrede forældre råber op..... men dermed ikke sagt
jeg mener vi bør overvåge vores børn 24/7.... børn er mennesker og individer
og har brug for råderum.... lige som voksne har det....
_men_ som de fortravlede forældre verden nu engang indeholder, så overdrager
de jo et ansvar for deres barn i andres varetægt... det ansvar bør tages
alvorligt og _det må ikke ske_ at barnet slipper ud af et indhegnet
område.....
det sker dog alligevel beklageligt nok.... men børnehaven bør absolut ikke
skubbe ansvaret fra sig i denne sag....

min holdning er at børn er børn... og børn gør nu engang dumme og trælse
ting.... man kan afkræve dem løfter og true med djævlens vold og magt, men
det hjælper et fedt når barnet næste gang står i en lignende og spændende
situation, får så er det løfte lykkeligt glemt......

det bør tages op med børnehaven om _hvordan_ de har tænkt sig at undgå
lignende situationer i fremtiden, og børnehaven bør lægge en handlingsplan
for hvordan det skal ske......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Web.Woman

Dato : 06-10-02 07:53

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> verden er anderledes i dag end den var dengang jeg var barn... den
forandrer
> sig hurtigere end nogensinde før, det er vi som forældre også nødt til at
> tænke på....

Ja! Men det anser jeg sørme ikke for at være et argument for, at vi bliver
overpylrede, bekymrede og pakker vores børn ind i vat.

> [...]
er ikke
> ensbetydende med at jeg vil have at min søn skal gøre det samme....

Selvfølgelig forventer og foreslår jeg ikke, at man skal være ligeglad, hvis
ens barn stikker af hjemmefra og ud i verden. Men ligefrem kræve permanent
pædagogisk opsyn og garanti for, at ens barn er fysisk indespæret.......

Min datters skole var en dag på udflugt til en større skov. De var der en
hel dag.
Da de kørte hjem igen, glemte de tre 8-9-årige børn i skoven.

De nåede at komme helt hjem til skolen - 45-50 km - før de opdagede, at de
manglede tre elever.

Ergo måtte de tilbage til skoven og lede.

Og langt om længe, flere timer senere, lykkedes det at finde knægtene, der
var skuffede over at være blevet fundet. Det havde nemlig forlængst fundet
ud af, hvordan de skulle overleve en nat i skoven.

ALLE var enige om, at det ikke burde være sket. At det ikke måtte kunne ske.
ALLE var enige om at ryste på hovedet over, at lærerene ikke foretog en
simpel optælling, inden de kørte hjem.

Men selv "skovbørnenes" forældre tog det roligt - og der blev IKKE kaldt til
stormøde og/eller pædagisk storvask for at lægge regler for, hvordan man
sikrer sig mod, at den slags sker igen.

> Emil og Pippi er symboler på en anden tid og et andet sted.....

Det er jeg ikke enig med dig i.

> uanset at du bruger dem i symbolsk henseende så hænger det ikke sammen
> med verden i dag....

Det gør de i allerhøjeste grad. Måske endda mere end nogensinde.

> dengang var det naturen der var den farlige....... ikke biler,
> børnelokkere, børnemordere, tog, motorcykler og hvad har vi.....

Dengang havde forældre endnu større grund til at bekymre sig! Flere børn
døde og kom til skade, da bedstemor var ung.

> vores børn er det dyrebareste vi har, og vi er naturligt nok bekymrede når
> vores dyrebareste er i fare....

Det er naturligt at bekymre sig. Men slår det ud i krav om permanent
pædagogisk opsyn, så har bekymringerne taget overhånd.

> og i dag er farerne også langt flere og
> større end de er i dag, uanset hvordan du vender og drejer den.

Hvordan har du målt dig frem til det?
Og er det relevant at gå op i forskellen - i denne sammenhæng?

Når det drejer sig om, i hvilket omfang vores børn skal holdes under opsyn,
kontrolleres og passes på, er det vel nok at forholde sig til de aktuelle og
relevante risici.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-10-02 09:37

Web.Woman wrote:

> Ja! Men det anser jeg sørme ikke for at være et argument for, at vi
> bliver overpylrede, bekymrede og pakker vores børn ind i vat.

det har jeg vel heller ikke sagt, har jeg?
men jeg kan sagtens forstå forældrenes trang til at gøre det.......

> [...]
> ligeglad, hvis ens barn stikker af hjemmefra og ud i verden. Men
> ligefrem kræve permanent pædagogisk opsyn og garanti for, at ens barn

igen det har jeg heller ikke sagt vel?

> [...]

> kaldt til stormøde og/eller pædagisk storvask for at lægge regler
> for, hvordan man sikrer sig mod, at den slags sker igen.

for det første er der væsentlig forskel på et barn på 4-5 år og tre børn på
8-9 år.... både hvad viden og evner angår.....
mange 8-9 årige får selv lov at færdes i trafikken til og fra skole, og har
derfor visse evner i den retning.... ligesom 8-9 årige også har muligtheden
for at feks gå til spejder, som giver dem visse evner i den retning.... og
8-9 årige i en lille gruppe har nemmere ved at henvende sig til fremmede
voksne når de har brug for hjælp......
alle disse ting er ting som 4-5 årige børn måske kun kan i et begrænset
omfang, uanset om de er i flok eller ej.... jeg kender desværre INGEN 4-5
årige der får lov at færdes alene i trafikken, går til spejder eller
henvender sig til fremmede i problemer......

> Det er jeg ikke enig med dig i.

øøhh nå...

> Det gør de i allerhøjeste grad. Måske endda mere end nogensinde.

det er du nødt til at specificere.....

> Dengang havde forældre endnu større grund til at bekymre sig! Flere
> børn døde og kom til skade, da bedstemor var ung.

ja men dengang var det en naturlig ting af livet at børnene døde fra tid til
anden..... alle familier oplevede det på et eller andet plan... sådan er det
ikke mere.... og naturligvis skærper det vores beskyttertrang....

> Det er naturligt at bekymre sig. Men slår det ud i krav om permanent
> pædagogisk opsyn, så har bekymringerne taget overhånd.

igen det har jeg på intet tidspunkt sagt, men det springer du jo behændigt
henover.....

> Hvordan har du målt dig frem til det?
> Og er det relevant at gå op i forskellen - i denne sammenhæng?

det er i allerhøjste grad relevant at kigge på forskellen i farerne mellem
den bæk man begiver sig ned til med naboens unger og sine søskende og så
bilerne der kører hasaderet og alt for hurtigt inde i byen, og som totalt
overser 3 små børn der er på egen hånd....

> Når det drejer sig om, i hvilket omfang vores børn skal holdes under
> opsyn, kontrolleres og passes på, er det vel nok at forholde sig til
> de aktuelle og relevante risici.

og du mener ikke det er relevant at bemærke hurtige biler som en ekstra
ricici ved siden af alle dem der var dengang du var barn?
børn bliver dræbt i trafikken..... oftere end de gør ved at klatre i træer
eller falde i en å.....

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 06-10-02 13:18

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> [...]
> tid til anden..... alle familier oplevede det på et eller andet
> plan... sådan er det ikke mere.... og naturligvis skærper det vores

Undskyld mig, men det er da noget underligt noget at sige at man i "gamle"
dage synes det var naturligt at børn døde fra tid til anden. Forældre har
vel altid været rædselsslagne når børn blev væk og dybt ulykkelige når
deres børn kom ud for en ulykke. Man ønskede skam også at passe på sine
børn før i tiden - men det kunne rent praktisk ikke lade sig gøre - de
måtte istedet lære at passe på sig selv.

Jeg tror ikke et øjeblik på at det er grunden til at forældre pakker deres
børn ind i vat idag end for 30 år siden.

--ingermarie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-10-02 14:28

Inger Marie Jakobsen wrote:

> Undskyld mig, men det er da noget underligt noget at sige at man i
> "gamle" dage synes det var naturligt at børn døde fra tid til anden.

nu er der tale om børn for 50+ år siden, hvor spædbarns og småbørns
dødeligheden var væsentlig større end den er i dag.......
og uanset hvordan du vender og drejer det så var det dengang en del af
livet..... i langt højere grad end det er i dag..... alle kendte en eller
havde en i familien der var død som barn.... sådan er verden ikke i dag.....

> [...]
> at passe på sine børn før i tiden - men det kunne rent praktisk ikke
> lade sig gøre - de måtte istedet lære at passe på sig selv.

naturligvis gjorde man det.... jeg har aldrig påstået andet, det er såmænd
bare dig der læser for meget i min udtalelse......

> Jeg tror ikke et øjeblik på at det er grunden til at forældre pakker
> deres børn ind i vat idag end for 30 år siden.

så er jeg ked af at sige det, men så ser du ikke realistisk på det.....
i dag er spæd og småbarnsdødeligheden væsentlig mindre end den var for godt
50 år siden, og årsagerne er ikke de samme mere heller....
børn dør ikke længere af lungebetændelser og almindelige børnesygdomme....
det er langt mere drastiske ting der gør at børn dør i dag, og det er ofte
ting der kan undgås med lidt omtanke... som at sørge for en ordentlig
indhegning, spænde dem fast i bilen, og alle de andre ting vi nu gør for at
sikre vores børn... simple ting som at give ungerne en cykelhjelm på er jo
efterhånden hverdag...

børn i dag _ER_ pakket ind i var i forhold til børn for 50+ år siden.......
det er sket gradvist, men du må da indrømme at stigningen i
"vatindpakningen" har været voldsom især de sidste 10-15 år..... og en stor
del af det er også at børn er blevet enebørn i stedet for søskendebørn.....

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-10-02 14:38

In an article of 6 Oct 2002 Sabina Hertzum wrote:

> og en stor del af det er også at børn er blevet enebørn i stedet for
> søskendebørn.....

Hvis du vidste, hvad "søskendebørn" er, så ville du nok ikke bruge det
i denne kontekst.

Og er der vitterlig så mange flere enebørn i dag end tidligere?

--
Uffe Holst

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-10-02 14:44

Uffe Holst wrote:

> for > søskendebørn.....
>
> Hvis du vidste, hvad "søskendebørn" er, så ville du nok ikke bruge det
> i denne kontekst.

sikkert ikke*G* men meningen kom da frem ik`?

> Og er der vitterlig så mange flere enebørn i dag end tidligere?

ja det tror jeg der er...... hvis vi snakker blodrelationer.....
størstedelen af mine klassekammerarter i skolen havde max en eller ingen
søskende.....
min søns klasse der 80 % af klassen enebørn......

heri skal jo ikke regnes sted og halvsøskende.....

jeg betragter feks min søn som enebarn... på trods af at han på weekend
basis er storebror til to små drenge hos hans far og stedstorebror her hos
os hver anden weekend......
i hverdagene er der kun ham, ergo er han reelt set enebarn.... ligesom jeg
var det trods diverse stedsøskende og deslige.....

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-10-02 17:33

> ja det tror jeg der er...... hvis vi snakker blodrelationer.....
> størstedelen af mine klassekammerarter i skolen havde max en eller ingen
> søskende.....

Ja, der er vel intet unormalt ved kun at have én søskende. Sådan var det
også blandt mine klassekammerater i folkeskolen og gymnasiet. Men det var
godt nok de færreste, der ikke havde nogen søskende overhovedet.

Efter lige at have kigget på gamle adresselister, så var der i min
folkeskoleklasse ét barn, der ikke havde nogle søskende så vidt jeg kan
huske. Derudover var der én, der var lidt af en efternøler. Resten havde
søskende. Altså ca. 5 %.

I min gymnasieklasse var der én eller to, som var enebarn. Resten havde
søskende. Igen ca. 10 %.

Da jeg boede på kollegie var der ingen af de 17, jeg boede på køkken med,
som ikke havde søskende. To af dem var dog lidt efternølere. Så reelt 0 %.

Blandt mine små spejdere er der én, der er enebarn, men han bor dog fast
sammen med sin stedsøster og har en halvbror/søster hos sin far. Én har
to ældre halvsøskende, hvoraf han bor sammen med den ene. Resten har
1-2 søskende. Så i værste fald vil du sige, at 12.5 % er 'enebørn' -- jeg
vil sige 0 %.

> [...]
> i hverdagene er der kun ham, ergo er han reelt set enebarn.... ligesom jeg
> var det trods diverse stedsøskende og deslige.....

Tjah... enebørn betragter jeg som dem, der opdrages som enebørn. Selvom et
barn måske er "biologisk" enebarn, så anser jeg det ikke som et "socialt"
enebarn, hvis det bor sammen med en stedsøster eller -bror. Socialt enebørn
er nemlig efter min mening Fandens opfindelse, for de har alt for
vanskeligt ved at gebærde sig blandt andre, eftersom de er opdraget et
miljø, hvor de ikke har skullet tage hensyn til søskende. Jeg synes, at
enebørn har en væsentlig mindre udviklet empati end børn, der har søskende.

Nå, det er i hvert fald min mening.

--
Uffe Holst

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-10-02 17:43

Uffe Holst wrote:

> [...]
> det også blandt mine klassekammerater i folkeskolen og gymnasiet. Men
> det var godt nok de færreste, der ikke havde nogen søskende

nej det er der jo ikke i dag eller for ca 30 år siden... men går vi 50+ år
tilbage var det temmelig sjældent......
som jeg beskrev i et tidligere indlæg så er de der er fra min mors
generation ( ca 50 år) vant til en stor søskendeflok og har det derfor med
hjemmefra at man passer på hinanden.... den "luksus" har jeg feks ikke i og
med at jeg var enebarn hele min opvækst.....

> Tjah... enebørn betragter jeg som dem, der opdrages som enebørn.

hvordan opdrages enebørn??
jeg synes det er lidt farligt at sætte en sterotype på hvad et "enebarn" er,
rent opdragelsesmæssigt...

> [...]
> hensyn til søskende. Jeg synes, at enebørn har en væsentlig mindre
> udviklet empati end børn, der har søskende.

jamen tusind tak*G* du har lige beskrevet mig......
jeg har i min opvækst haft diverse stedsøskende men kun i en periode på ca
3½ år boet sammen med andre børn end mig selv..... derudover har jeg en
søster som jeg først lærte at kende som voksen....

jeg mener dog ikke selv jeg mangler empati og jeg kender ingen der vil
beskrive mig som en person uden empati..... snarere tværtimod......
jeg kender skam også flere enebørn der er vokset op alene med stadig har
langt større empati og omtanke end andre der er vokset op i en lille
søskende flok....

jeg mener det beror på opdragelsen alene i dette tilfælde.... hvis
forældrene behandler børnene som små konger så mister de al form for omtanke
og empati for andre... men hvis de derimod lærer dem at andre også er noget
værd og at sociale relationer er vigtige så ender de ikke nødvendigvis
sådan....

> Nå, det er i hvert fald min mening.

og den har du ret til at have

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-10-02 19:05

> [...]

> hjemmefra at man passer på hinanden.... den "luksus" har jeg feks ikke i og
> med at jeg var enebarn hele min opvækst.....

Jeg skal ikke kunne sige, hvordan det var for 50 år siden. Mine forældre,
der nu begge er tættere på de 70 end de 60 år, var for den enes vedkommende
enebarn, den anden havde to søskende.

> hvordan opdrages enebørn??
> jeg synes det er lidt farligt at sætte en sterotype på hvad et "enebarn" er,
> rent opdragelsesmæssigt...

Der er intet i vejen for at finde nogle fællestræk ved enebørn, som jeg
gør. Derimod er det farligt at trække disse træk ned over hovedet på
individer, inden man har lært dem at kende -- og det gør jeg heller ikke.

Hvordan enebørn opdrages? Ja, det er et godt spørgsmål. Som jeg skrev, så
har de "alt for vanskeligt ved at gebærde sig blandt andre, eftersom de er
opdraget i et miljø, hvor de ikke har skullet tage hensyn til søskende".
Og det vil nødvendigvis påvirke barnet, at der ikke er andre børn i
familien, som bliver opdraget samtidig. Enebarnet er altid den, der får
lov til at slikke skeen, når der bliver bagt kage. Enebarnet er i centrum
hele tiden, når bedsteforældrene er på besøg. Og så videre og så videre.
Børn, som har søskende, får den vej en lang række større og mindre
konflikter i forhold til sine søskende igennem barndommen, og det er netop
læren at gebærde sig i relation til sådanne konflikter, der er en meget
vigtig del af barnets opdragelse; en del af opdragelsen, som bliver forsømt
hos enebørn, netop fordi konflikterne ikke opstår.

I forbindelse med blandt andet mit studie er jeg jo indimellem kommet i
berøring med enebørn, og de kan helt bestemt være ganske flinke mennesker.
Oftest har man naturligvis ikke haft nogen som helst idé om, at de var
enebørn, men efterhånden som det gruppearbejde, som man er blevet sat til
at lave sammen med dem, skrider frem, så lærer man deres væremåde at kende.
Og så begynder man at kunne se ligheder mellem denne person og andre
enebørn, som man kender. Kort fortalt kan man vel sige, at de er meget
påståelige og har svært ved at sætte sig ind i de øvriges holdninger. Og
når man så erfarer, at personen er enebarn, så får man ligesom en
forståelse for, hvorfor personen opfører sig som han/hun gør.

Jeg er naturligvis godt klar over, at det er lidt skåret ud i pap, men
på mange måder er det ikke helt ved siden af. Jeg ser dem jævnligt
bekræftet, blandt andet hos min egen far.

Og selvfølgelig er der undtagelser, uden tvivl. Men igennem de sidste mange
år har jeg lært, at der er vitterlig nogle kendetegn ved nogle enebørns
væremåde, som gør, at selvom deres familiære relationer på ingen måde har
været berørt og omtalt og er helt ukendte for mig, så kan jeg med næsten
100 % sikkerhed sige, at personen er et enebarn.

Og disse særlige kendetegn er, hvad jeg generelt vil kalde
"uhensigtsmæssigheder" i relation til andre.

--
Uffe Holst

Fra : Web.Woman

Dato : 06-10-02 19:43

> [...]

> igen det har jeg heller ikke sagt vel?

> igen det har jeg på intet tidspunkt sagt, men det springer du jo behændigt

Sabina..... når der er noget du IKKE har udtalt dig om, forstår jeg slet
ikke, hvorfor du ikke bare stille og roligt går ud fra, at så er det
selvfølgelig heller IKKE dine personlige meninger, jeg reagerer på.

Selv når dine meninger er identiske med dem, jeg reagerer på, behøver du
derfor ikke føle, at det er DIG personligt, jeg reagerer på. Det er det
IKKE!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-10-02 19:52

Web.Woman wrote:
> [...]
> slet ikke, hvorfor du ikke bare stille og roligt går ud fra, at så er
> det selvfølgelig heller IKKE dine personlige meninger, jeg reagerer

måske har det noget at gøre med at du fjerner den del af indlægget hvor jeg
præcist pointerer at jeg ikke mener sådan og får det til at lyde som om jeg
mener det er sådan, således at du må modsige mig.....

> Selv når dine meninger er identiske med dem, jeg reagerer på, behøver
> du derfor ikke føle, at det er DIG personligt, jeg reagerer på. Det
> er det IKKE!

det ved jeg skam godt, men du har en tendens til at forholde dig til det du
lige plukker ud af kontekst, i stedet for at forholde dig til de ting der
gør noget for sammenhængen af indlægget.........

du har en tendens til at klippe i indlæggene og få det til at lyde som om
andre mener noget de reelt ikke mener, blot for at pointere din egen pointe,
i stedet for at fremhæve de steder vi er enige..... lidt ligesom nu hvor du
( måske ubevidst) forsøger at få mig til at se ud som om jeg har
paranoia.....
jeg synes du måske burde overveje din debatteknik en smule, og læse hele
indlægget inden du begynder at modsige folk der er enige med dig.....

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-10-02 09:52

"Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk> wrote in message news:3d9fde56
> [...]
> Da de kørte hjem igen, glemte de tre 8-9-årige børn i skoven.
>
> De nåede at komme helt hjem til skolen - 45-50 km - før de opdagede, at de

Som skolelærer kan jeg kun kommentere, at det må ikke ske!
De skal vide, hvor mange børn, de har med ud - og hvor mange,
de har i bussen, før de kører hjem!
Sådan er det bare, ingen andre muligheder.
Det skete er bare for meget sløseri, og burde
få tjenstlige konsekvenser.

Mvh. Bodil.

Fra : Web.Woman

Dato : 06-10-02 19:44

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d9ff9c2$0$91385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Som skolelærer kan jeg kun kommentere, at det må ikke ske!

Der er så meget, der ikke må ske!
Fakta er, at det skete. Og det interessante er, at forældrene tog det
afslappet. I dag havde det formodentligt medført ophidsede forældre og
forsidehistorie i lokalavisen.

> Det skete er bare for meget sløseri, og burde
> få tjenstlige konsekvenser.

Det fik det ikke. Ingen fandt anledning til at hidse sig op over det.

Mvh. Lisbeth

Fra : JN

Dato : 06-10-02 08:04

Hvor har du ret Sabine. Verdenen er anderledes i dag end for 30 år siden, da
jeg var barn.

Det der bekymrer mig, er at han gentagne gange har lyst til at forlade
børnehaven. Min tanke er at børnehaven måske ikke tilbyder ham det, som han
har lyst til at opleve. Lige for tiden kan han få meget tid til at undersøge
jordbunden og finde sten, grene, smådyr og træernes frugter. F.eks. har han
lige nu en samling af bog, agern og nødder. Og stensamlingen er stor (til
irritation hos den der svinger støvsugeren).

Børnehaven har fornylig forandret sig til at være en "kulturbørnehave". Men
jeg tror,at de glemmer at drengene måske interesserer sig for andre ting end
kulturelle tilbud. Jeg vil få en snak med lederen og høre om de har tænkt på
det.
I mine øjne så skal han synes at det er sjovt at være i børnehave.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-10-02 09:42

JN wrote:
> Hvor har du ret Sabine. Verdenen er anderledes i dag end for 30 år
> siden, da jeg var barn.

indimellem så meget at det er skræmmende.....

> [...]
> frugter. F.eks. har han lige nu en samling af bog, agern og nødder.
> Og stensamlingen er stor (til irritation hos den der svinger

et alternativ til det kunne jo være at i selv tog med ham ud i naturen og
undersøgte alle disse ting.... det er lige nu naturen er spændende med alle
svampene og nødder og hvad har vi der er at finde... men mange gange er det
sjove jo netop at have andre børn med og snakke om de ting man finder......
men du har jo nok ret i at hans børnehave ikke kan dække hans udetrang.....
hvad med at prøve at få børnehaven til at indføre en "udedag" hvor de går på
opdagelse i en nærliggende skov eller lignende?

> [...]
> snak med lederen og høre om de har tænkt på det.
> I mine øjne så skal han synes at det er sjovt at være i børnehave.

det tyder det godt nok på..... børnehaven skal være et sted ham har det rart
og lærer ved at gøre...
tag det til forælderbestyrelsen, hvis lederen ikke vil lytte..... eller tag
det op med nogle af de andre forældre om de også oplever ungerne keder sig
en smule eller ikke udfordres nok....
der er flere muligheder til håndteringen af dette..... øget opsyn er
sansyneligvis ikke en af dem, men en sikring af hegnet eventuelt og så at
gøre det mere attraktivt for ungerne at blive inde i børnehaven....

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-10-02 09:50

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message
> [...]
det
> sjove jo netop at have andre børn med og snakke om de ting man

Han er jo efterhånden så stor, at det kunne være en idé at melde
ham ind i et spejderkorps, så han kan få styret sin trang til at komme
ud og udforske naturen.
Jeg har selv været leder for den aldersklasse hos Det danske Spejderkorps,
og de har stor fornøjelse af naturen.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-10-02 10:17

Bodil Grove Christensen wrote:

> [...]
> Jeg har selv været leder for den aldersklasse hos Det danske
> Spejderkorps, og de har stor fornøjelse af naturen.

Uh nej da, de leger jo med knive og ild og den slags, det er alt for
farligt ...

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Birdy

Dato : 06-10-02 12:46

Kære Lisbeth
Jeg synes det lyder som om børnehaven ikke helt har været i stand til at
formidle hvad det at være udnævnt til kulturbørnehave betyder for børnene og
aktiviteterne så jeg vil anbefale dig at deltage i en HEL dag i børnehaven.
Børn elsker at have deres forældre med i børnehaven.....en anerkendelse af
at børns hverdags gøremål er vigtige, og du vil få et indblik i hvilke
aktiviteter dit barn foretrækker i børnehaven og hvad pædagogerne gør for at
tilgodese børnenes udvikling og legemiljø.

Og så koster det dig kun 1 feriefridag/omsorgsdag eller lign.
Gå efter at finde alt det du kan se din dreng sætter pris på....hvis du kun
kommer for at finde fem fejl....så finder du dem og sikkert flere til!

Og så synes jeg ikke du skal undskylde hams udbrydertrang med...at det jo
nok er fordi han keder sig..........om ikke så længe skal han i skole og
kommer til at kede sig eller ikke har lyst ind imellem...er det så også ok
at han går hjem?
Han skal jo lære at det ikke er i orden, ik?

Birdy

Fra : JN

Dato : 04-10-02 13:35

Mange tak for svarene. Jeg vil samle det hele her.

Vores søn er 5 1/2 år gammel. Børnehaven har kun trådhegn til 2 sider. (det
kan de i øvrigt kravle under - specielt ved lågen). Lågen er i voksenhøjde
og med bøjle. Så den kan de ikke komme over - kun under.
I de 2 andre sider er der levende hegn - med dertil hørende åbne huller i
hegnet.
De levende hegn grænser op til åbne marker. Legepladsen er MEGET stor - det
var egentlig den store udenomsplads der gjorde, at de kunne gå uden at blive
opdaget. For at bruge pædagogernes ord; de "kan ikke være over hele
legepladsen og holde øje med alle børnene på een gang".

Jeg vil prøve at love ham noget - man kan jo håbe på at han så vil tænke
over det. Det med at involvere de andre børn til at sladre lyder som en god
idé. Men nu har de en regel om at 3 børn må være alene på legepladsen alene
uden opsyn. Så hvis de 3 er enige - ja, så er der jo ikke nogen til at
sladre.

Jeg har endnu ikke snakket med forældrene til de andre børn, men jeg har
overvejet det. På mandag vil jeg ringe til børnehavelederen og få de andre
børns telefonnummer.

[...]

Da jeg snakkede med pædagogerne lagde de faktisk op til at vi skulle snakke
med drengen og at de ikke kunne gøre mere da der var så mange børn....

Vi havde en lang samtale med drengen og han lovede højt og helligt at han
aldrig ville gøre det mere.
Jeg tror faktisk også på at han mente det - men glemte det igen da de gik.
Han forklarede det med at "de ville jo bare se hvad der var ude på marken".

<
<2) Snak med lederen i børnehaven. Indgå en aftale om at sikre
<legepladsen mod at børn kan forlade den ved egen hjælp.

Jeg vil have en snak med lederen og så fremlægge dette.

Igen - tak for svarene. Hilsen fra Lisbeth

Fra : Stine og Jørgen Lind~

Dato : 04-10-02 19:26

> Vi har fået det problem med vores søn at han forlader børnehaven i utide.
>
> Hvad kan man gøre i den situation? - både som pædagog og som forælder?
>
> Gode råd ønskes
>
> Hilsen fra Lisbeth

Tjah, der må jo - bogstavelig talt! - være "hul" i børnehaven, hvis det er
lykkedes ham at stikke af 3 gange på få uger. Jeg vil da
foreslå, at pædagogerne får lappet hullet eller hullerne, så børnene ikke
kan komme ud. -For de flyver vel ikke over hegnet???

Mvh Stine

PS. Sanktionerne tror jeg ikke nytter meget; det er jo altid spændende at
gøre det, man ikke må.... Nu ved jeg jo ikke, hvor gammel han er, men et
barn på tre år kan altså godt forstå en god forklaring om at "I godt kan
forstå, at han synes det er spændende at gå ud alene, men at det er alt for
farligt, fordi der kører store biler etc...." I skal også fortælle ham, at I
bliver bange og kede af det, når han gør det og at pædagogerne i børnehaven
også bliver bange og kede af det, når han er væk. Det er vigtigt for ham at
forstå, hvilke følelser, det sætter igang hos jer, og at det er følelser,
som han selv kender. Relater det f.eks. til, hvis hans yndlingbamse blev væk
eller lign.

Fra : Birdy

Dato : 05-10-02 16:36

Hvis børn vil ud skal de nok komme det.
Jeg kender ikke nogen villahaver eller institutioner der er 100 %
børnesikre.......gør I ?

Hvad gjorde I selv da I var små og ville på Eventyr uden voksenovervågning?

Det må ikke ske at børn går udenfor hegnet eller den aftalte stoplinie i en
institution.......men desværre vil der altid være enkelte gange hvor
børnenes længsel efter en hjemmegående mor eller en treenig eventyrlyst som
får dem til at forcere et hegn enten ovenud eller ved at grave sig under.

Og håndtag højt oppe..thjaaaaaaa... en stol at stå på, så er det ordnet og
låger som kun kan åbnes udefra har jeg set forældre selv vise deres børn
hvordan de kunne åbne...når de henter deres børn og børnene gerne vil
prøve........!!!!!!

Hvor mange af jer har jeres børn under opsyn konstant?
Hvor mange af jer har ikke oplevet at det barn i troede I havde lige ved
siden af jer ikke længere var der?
Og I har somregel en normering der hedder en voksen til to børn.
I børnehaven er normeringen i gennemsnit 7½ barn til en voksen.

Pædagoger gør alt for at undgå at disse "UDBRUD" sker, men kan altså ikke
forhindre dem 100% selvom de gerne ville.
Ingen mennesker...heller ikke pædagoger synes det er en synderlig rar
psykisk oplevelse at et barn pludselig er væk. Pædagoger bliver faktisk
mindst lige så bange som alle mulige andre!!

Men derfra og så til at SPÆRRE børnene inde......den går vist ikke.
Børn skal opleve flere tillidsopgaver efterhånden som de bliver ældre og en
af dem er at kunne få lov til at lege i en lille gruppe på
legepladsen......uden voksne lige ved siden af.
Og så er jeg selvfølgelig enig i at ½ time er lang tid uden
tilsyn...........men at ½ time ikke ville være usædvanlig tid hvis alle børn
var på legepladsen og et barn forsvandt.
Børn går jo ind for at skifte tøj eller går på toilettet så det kan være
svært at overskue alle hele tiden.

I kan også befinde jer i haven med jeres barn og så pludselig opdage at
barnet er væk....uden at vide hvor længe det har været væk!

En god måde at gøre barnet opmærksom på, at dets udbrud ikke var i orden er
ved at barnet i den følgende uge må følges rundt på legepladsen sammen med
den voksne.......i hånden om nødvendigt ...og så langsomt give barnet større
frihed igen...for selvfølgelig ved en 5 årig at det er totalt forbudt at gå
udenfor lågen og skal have skæld ud for det og opleve en konsekvens.

Hvis barnet selv er gået hjem så skal det ikke have lov til at blive hjemme,
men skal gå sammen med moderen og pædagogen op i børnehaven igen og så blive
hentet igen senere. Ellers opnåede barnet jo det det ville og kan sagtens
forstille sig et positivt resultat af at gøre det igen.

Og så er der i øvrigt altid den mulighed at man som forældre til en sådan
oplevelse kan klage til kommunen.

Birdy

Fra : Jie

Dato : 07-10-02 15:31

Det lyder lidt som om, at det er samme børnehave, som vores dreng går i. Om
ik' andet, så samme problem.

En af grundene til, at vi sagde ja tak til netop vores børnehave var, at der
er et dejligt stort udenoms-areal, hvilket vores dreng nyder fuldt ud, da
han er en dreng med krudt bagi.

Og da der netop er så stor en grund til, er det umuligt for pædagogerne, at
ha' øje på alle børnene på samme tid.

Vi har jo heller ikke et øje på ham konstant her hjemme, når han er i haven,
men kigger jævnligt ud til ham.

Jeg tror problemet i vores børnehave er, at ungerne har fundet ud af, at det
er utroligt spændende, at prøve "hegn-reglen" af. Og vores dreng er desværre
nok en af dem, som gerne lader sig "lokke" - og sikkert også den anden vej.

Men jeg vil holde fast i, at det var en god ting, at de i børnehaven nægtede
dem, at komme udenfor. Jeg ved, at det betyder meget for vores dreng, at
komme ud. Og jeg tror nok det er det eneste de kan gøre nede i børnehaven
som "straf"

Hegnet synes jeg selv er okay, jeg kan ikke klage over det. Jeg kan til
gengæld "klage" over, at vores dreng ikke lytter til, hvad der bliver sagt
;) - Men børn har jo perioder, hvor de vcirkelig prøver grænser af.

Lisbeth - det lyder meget som om, at vores drenge går i samme børnehave, og
er det tilfældet, så lad os få en snak.
(vil mene det lyder underligt, at nøjagtigt det samme er sket nede i vores
børnehave her for kort tid siden,samt betgnelsen af børnehaven er den samme,
men selvfølgelig er det muligt)

MVH
/Jie

Fra : JN

Dato : 07-10-02 18:32

Hej Jie

Jeg har mailet til dig privat ang. hvilken børnehave det drejer sig om.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : JN

Dato : 08-10-02 16:04

Ja, det er den samme børnehave.