Netværk imellem Win XP, Win 98 og en route~
Fra : Søren Blom

Dato : 03-10-02 21:36

I et forsøg på at dele en Internetforbindelse (Oncable webspeed), støder
jeg i den grad hoved mod en mur, så nu håber jeg at I kan hjælpe.

Den ene maskine køre som sagt med Win XP, den er der ingen problemer med at
få på nettet, igennem routeren. Men det er der modsat med den maskinen der
køre Win 98.

Det skal lige tilføjes at det kabel der er trukket til Win 98 maskinen fra
routeren er 20 meter langt og stikket i dens ende af kabelet er et som vi
selv har sat på og dermed er vi ikke sikker på at det fungere, men det skal
det nu nok komme til, da vi har mange stik at øve os med og kablet er langt
nok.

Da jeg skulle have XP maskinen på nettet igennem routeren, så skulle i jeg
routeren angive maskinens netkorts MAC adresse som er 192.168.1.33 og det
virker så.

Men hvordan gør jeg med Windows 98 maskinen når vi er sikker på at stikket
virker?

Er godt klar over at jeg skal sætte TCP/IP protokollen op i maskinen, men
hvad skal jeg skrive i den?

Det skal lige sige at netforbindelsen er købt med henblik på at have to
maskiner på, men kun med en offentlig IP adresse når vi nu har routeren.

Er der en som kan forklare trin for trin hvad vi gør, jeg har set mig blind
www.net-faq.dk

Tak

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Cubus

Dato : 03-10-02 21:52

> [...]
> det nu nok komme til, da vi har mange stik at øve os med og kablet er langt

Vær sikker på, at kablet virker ved at prøve det med XP-maskinen,
der kunne gå på nettet med at andet kabel.

> Da jeg skulle have XP maskinen på nettet igennem routeren, så skulle i jeg
> routeren angive maskinens netkorts MAC adresse som er 192.168.1.33 og det
> virker så.

Det er ikke en MAC-adresse du nævner der, men en IP-adresse. Kan ikke
gætte mig til, hvorfor du skulle skrive den ind i routeren.

> Men hvordan gør jeg med Windows 98 maskinen når vi er sikker på at stikket
> virker?

Mon ikke routeren har en DHCP-server som automatisk kan give dine tilsluttede
maskiner en IP-adresse og øvrige nødvendige oplysninger. Er DHCP-serveren
evt slået til? Maskinerne skal i så fald indstilles til automatisk at modtage en
IP-adresse.

> Er godt klar over at jeg skal sætte TCP/IP protokollen op i maskinen, men
> hvad skal jeg skrive i den?

IP-adresse, undernetmaske, DNS samt Gateway er de fire ting du skal konfigurere
ved manuel opsætning. Jeg kun gætte mig til værdierne:

IP: 192.168.1.x (2-254)
Undernetmaske: 255.255.255.0
DNS: 194.239.134.83 og 193.162.153.164
Gateway: 192.168.1.1

> Det skal lige sige at netforbindelsen er købt med henblik på at have to
> maskiner på, men kun med en offentlig IP adresse når vi nu har routeren.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Søren Blom

Dato : 06-10-02 22:43

Vi har fået hul igennem og nettet køre nu som det skal.

--
Søren Blom
soren@blom.dk