Sundhedseftersyn !
Fra : Holm

Dato : 03-10-02 21:13

Hej NG.

Er I ved at være trætte af hvalpehistorier ?

.....Så læs ikke dette !!,0))

To af mine hvalpe flyttede så idag.
Men først var de med mig hos dyrlægen for at blive parvo-vaccineret og
sundhedschekket.
Behøver jeg at sige at de var lige til et 13 tal !!! (SMILER STORT )

Desuden lod de sig undersøge på kryds og tværs, fik ørerne kigget efter,
øjne og tænder mm. og de sad bare roligt uden bekymring og nervøsitet.
Ikke det mindste piv da de blev vaccineret, og de spiste veltilpasset
dyrlægens bestikkelses-kiks.

Jeg er bare stolt af dem ....og de fandt sig fint i bilturen, der var kun
lidt pusten ( en lille snert af køresyge ) , ellers lå de bare og halvsov,
helt trygge.
Det er så her jeg gerne vil give et stort skulderklap til alle I
hvalpeopdrættere, der virkelig gør sit bedste for hvalpene, og udstyrer dem
med mod og balance inden de kommer ud i nye hjem.
Det ER et stort arbejde , 24 timer i døgnet i 8 uger, og der ligger meget
bag at kunne levere stabile , tillidsfulde hvalpe til kommende hundeejere.
Jeg har fået stor respekt for dette "job".
( men synes jeg har klaret det rigtigt godt , som ny på dette område )

Min største foragt til de mennesker der kun ser dette som en
indtjeningskilde , og bare leverer hvalpe på samlebånd, uden at gøre et
grundigt og samvittighedsfuldt arbejde.
Mine hvalpe fik hver deres "orienterings-mappe" med sig , og i den stod
hvornår de var født , oplysninger om hele kuldet , deres vægt , datoer for
ormekur( og hvilket mærke), oplysninger om mor og far ( og
bedsteforældre)....ja altsammen noget der tager tid at lave , men som jeg
ved kan bruges fornuftigt fremover.
Fra mit arbejde ved jeg at der stilles spørgsmål omkring ormekur især , hver
gang der kommer en ny hvalp ind til sundheds eftersyn, og de fleste aner
ikke om hvalpen har fået sådan én , og slet ikke hvilken !
Det er ikke ligegyldigt, så derfor mener jeg at som samvittighedsfuld
"avler" skylder man at oplyse købere om disse ting...grundigt ! Og så kan
man jo bare håbe på at køberne hører efter ....)

En af hvalpene skal flyve til sit nye hjem ! Det er jeg noget spændt på ,
...hun skal dog kun til København , men alligevel ..?
Er der nogen der har erfaring med transport af dyr , pr. fly ?? Hvordan
foregår det ?

Mange aften hilsener Holm.....( med hvalpe-kuller ) !

Fra : Max Larsen

Dato : 04-10-02 12:25

Lige lidt malurt!

Det ville være lidt mere optimalt om du havde vaccineret hvalpene ca 5
dage før de skulle flytte - fordi: vaccinationen giver en belastning
af hvalpenes immunforsvar, flytning af hvalpene giver ligeledes en
belastning af immunforsvaret - hvilket tilsammen øger hvalpenes
chance/risiko for at blive syge.

Havde du ventet ca 5 dage efter vaccination med at flytte hvalpene, så
havde immunforsvaret haft mulighed for at komme til hægterne igen.

Vidste du at man aldrig giver vaccination og ormekur samtidigt, det er
af samme grund.

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : Pia J

Dato : 04-10-02 12:54

"Max Larsen" <max@larsen.ms> wrote in message
> Vidste du at man aldrig giver vaccination og ormekur samtidigt, det er
> af samme grund.

Det havde jeg også hørt, men aldrig passer vist ikke, for da jeg spurgte min
dyrlæge hvorfor vores hvalp havde fået begge samme dag, hos sælgers dyrlæge,
mente hun, at det ikke var så vigtigt.

:Pia

Fra : Holm

Dato : 04-10-02 19:04

Max Larsen <max@larsen.ms> skrev i en
nyhedsmeddelelse:97600879.0210040325.5b157aba@posting.google.com...
> [...]
> havde immunforsvaret haft mulighed for at komme til hægterne igen.
>
> Vidste du at man aldrig giver vaccination og ormekur samtidigt, det er

Kære Max

Takker for dit svar , men nu er det sådan at jeg selv arbejder på en
dyreklinik, og der er nu sagt god for behandlingen der .
Jeg ved selv meget om alle disse ting , og har behandlet hundene derefter.

Mange hilsener Holm.
Ps . der er jo rigtig mange meninger om alle disse ting !!

Fra : Max Larsen

Dato : 07-10-02 12:22

Kære Holm

Det er dejligt at få belyst en sag fra flere sider, selv om jeg nu
savnede nogle argumenter for dit synspunkt.

Jeg tvivler nu ikke på at man kan gøre som du beskrev, jeg mener nu
bare at det ville være bedre for hvalpene, hvis du fulgte den
procedure som jeg beskrev.

Kærlig hilsen

Max