Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tetenal Ultrafin
Fra : 2rb1

Dato : 03-10-02 17:25

Er her nogle der har erfaring med at fremkalde Ilford hp5 i Tetenal
Ultrafin?

Mit problem er at jeg får meget "tynde" negativer når jeg fremkalder på den
tid der står på flasken. 41/2 min. med ratationsfremkaldning.
Selv ved 8 min. bliver negativerne "tynde"

Nogle forslag?

Mvh. 2rb1

Fra : "B.Kjær"

Dato : 03-10-02 19:07

Det er ikke lykkedes mig at få noget fornuftigt ud af den fremkalder, så den har
jeg totalt opgivet.

Mvh.
Bjarne

Fra : 2rb1

Dato : 03-10-02 20:52

Ok - jeg bruger den på Fp4 filmen og der er den faktisk rigtig god :)

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 03-10-02 21:19

On Thu, 3 Oct 2002 18:24:37 +0200
"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> wrote:

> Er her nogle der har erfaring med at fremkalde Ilford hp5
> i Tetenal Ultrafin?

Jeps....min erfaring siger, at det ikke virker særlig
godt.....

> Mit problem er at jeg får meget "tynde" negativer når jeg
> fremkalder på den tid der står på flasken. 41/2 min. med
> ratationsfremkaldning. Selv ved 8 min. bliver negativerne
> "tynde"

Og rykker du ret meget mere på fremkaldelsen, så kan du få
fine, tydelige korn på dine billeder :)

> Nogle forslag?

Jeg tror at jeg vil foreslå (som jeg forventer også
Langgaard vil foreslå? - er det ikke dig der er Rodinalfan,
Leif?) at du dypper dine HP5'er i Rodinal i stedet.

Evt. ville jeg også overveje noget andet end HP5. Dengang
Ilford gik fra HP5 til HP5+ fandt jeg, at kvliteten faktisk
dalede. Jeg ved ikke hvad Ilford ændrede, men processeret
som den "gamle" HP5 fik jeg sære resultater. Hvis jeg skal
have noget i 400 ISO området så griber jeg efter Ilford
Delta 400

(I HP5+'s forsvar, så gav jeg mig aldrig tid til at
experimentere med hvilken fremkaldelse der ville være go'
sammen med den)

Thomas Heide Clausen
Civilingeniør i Datateknik (cand.polyt)
M.Sc in Computer Engineering

E-Mail: T.Clausen@computer.org
WWW: http://www.cs.auc.dk/~voop

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 03-10-02 21:20

On Thu, 03 Oct 2002 20:07:14 +0200
"B.Kjær" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> Det er ikke lykkedes mig at få noget fornuftigt ud af den
> fremkalder, så den har jeg totalt opgivet.

Til almindeligt brug giver den udmærkede resultater - FP4,
PanF etc. kan fint give gode resultater med en Ultrafin.

Hvad har du prøvet og hvad har dine (negative) oplevelser
været?