Maksimum og minimumsværdier??
Fra : KC

Dato : 03-10-02 17:22

Hej,

Kan nogle fortælle mig hvordan jeg finder maksimum og minimumsværdier af en
række indtastede tal?
Skal man ikke bruge Math.max og Math.min?

Kc

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-02 17:27

KC skrev:

>Kan nogle fortælle mig hvordan jeg finder maksimum og minimumsværdier af en
>række indtastede tal?

Sæt maks=første tal.
Gennemløb alle de andre og byt dem ud med maks hvis de er større.
Tilsvarende med min.

>Skal man ikke bruge Math.max og Math.min?

Det kan man godt, men det giver ikke nemmere kode.

--
Bertel

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 03-10-02 17:29

KC wrote:

> Kan nogle fortælle mig hvordan jeg finder maksimum og minimumsværdier af en
> række indtastede tal?
> Skal man ikke bruge Math.max og Math.min?

Math.max og Math.min fungerer kun for 2 tal, så du skal
lave det selv:

void printMinOgMax( int[] indtastedeTal )
{
int min = Integer.MAX_VALUE;
int max = Integer.MIN_VALUE;
for( int i = 0; i < indtastedeTal.length; i++ )
{
int current = indtastedeTal[i];
if( current < min )
{