/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
DDR-SDRAM 2700 kører de som de skal?
Fra : Lassse


Dato : 03-10-02 15:05

Har jeg opsat min PC rigtigt med disse informationer?

Har købt 256MB DDR-SDRAM 2700?

Kun i tvivl om ram kører som den skal?

mvh Lasse



SiSoftware Sandra




System BIOS : Award Software, Inc. ASUS A7V333 ACPI BIOS Revision 1012
Mainboard : ASUSTeK Computer INC. A7V333
System Chipset : ASUSTeK Computer Inc VT8366/A Apollo KT266/A,KT333 CPU to
PCI Bridge
Front Side Bus Speed : 2x 134MHz (268MHz data rate)
Installed Memory : 256MB DDR-SDRAM
Memory Bus Speed : 2x 168MHz (336MHz data rate)





 
 
o&u (03-10-2002)
Kommentar
Fra : o&u


Dato : 03-10-02 15:11

On Thu, 3 Oct 2002 16:04:37 +0200, "Lassse" <wibroe@tiscali.dk> wrote:

>Har jeg opsat min PC rigtigt med disse informationer?
>

ja, du udnytter, at det er pc2700, eller DDR333.

Hvis du ikke vil overclocke, så må det være Ok.

Jeg kender ikke lige a7v333, men det gør nok nogle andre.

mvh

John

>Har købt 256MB DDR-SDRAM 2700?
>
>Kun i tvivl om ram kører som den skal?
>
>mvh Lasse
>
>
>
>SiSoftware Sandra
>
>
>
>
>System BIOS : Award Software, Inc. ASUS A7V333 ACPI BIOS Revision 1012
>Mainboard : ASUSTeK Computer INC. A7V333
>System Chipset : ASUSTeK Computer Inc VT8366/A Apollo KT266/A,KT333 CPU to
>PCI Bridge
>Front Side Bus Speed : 2x 134MHz (268MHz data rate)
>Installed Memory : 256MB DDR-SDRAM
>Memory Bus Speed : 2x 168MHz (336MHz data rate)
>
>
>


Michael Døj (03-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Døj


Dato : 03-10-02 15:27

> >System BIOS : Award Software, Inc. ASUS A7V333 ACPI BIOS Revision 1012
> >Mainboard : ASUSTeK Computer INC. A7V333
> >System Chipset : ASUSTeK Computer Inc VT8366/A Apollo KT266/A,KT333 CPU
to
> >PCI Bridge
> >Front Side Bus Speed : 2x 134MHz (268MHz data rate)
> >Installed Memory : 256MB DDR-SDRAM
> >Memory Bus Speed : 2x 168MHz (336MHz data rate)

Hmmm, jeg har samme bundkort/BIOS og RAM som Lasse,
men Sisoft siger hos mig:

Front Side Bus Speed : 2x 135MHz (270MHz data rate)
Installed Memory : 512MB DDR-SDRAM
Memory Bus Speed : 2x 135MHz (270MHz data rate)

Jeg udnytter altså ikke min RAM! Er der en venlig sjæl, der
vil fortælle hvilke settings i BIOS jeg skal justere for at køre
368 på RAM´en?

På forhånd tak for hjælpen!

--
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Døj, Esbjerg



LA2 (03-10-2002)
Kommentar
Fra : LA2


Dato : 03-10-02 16:36


"Michael Døj" <doej@REMOVETHISesenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d9c53cf$0$69008$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > >System BIOS : Award Software, Inc. ASUS A7V333 ACPI BIOS Revision 1012
> > >Mainboard : ASUSTeK Computer INC. A7V333
> > >System Chipset : ASUSTeK Computer Inc VT8366/A Apollo KT266/A,KT333 CPU
> to
> > >PCI Bridge
> > >Front Side Bus Speed : 2x 134MHz (268MHz data rate)
> > >Installed Memory : 256MB DDR-SDRAM
> > >Memory Bus Speed : 2x 168MHz (336MHz data rate)
>
> Hmmm, jeg har samme bundkort/BIOS og RAM som Lasse,
> men Sisoft siger hos mig:
>
> Front Side Bus Speed : 2x 135MHz (270MHz data rate)
> Installed Memory : 512MB DDR-SDRAM
> Memory Bus Speed : 2x 135MHz (270MHz data rate)
>
> Jeg udnytter altså ikke min RAM! Er der en venlig sjæl, der
> vil fortælle hvilke settings i BIOS jeg skal justere for at køre
> 368 på RAM´en?
>
> På forhånd tak for hjælpen!
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards
> Michael Døj, Esbjerg
>
> Du skal sætte din Memory Bus Speed til 166 MHz i din bios.
LA2



Simon Walther-Larsen (03-10-2002)
Kommentar
Fra : Simon Walther-Larsen


Dato : 03-10-02 17:56

"LA2" <ytoo@hotmail.com> har med klæbrige fingre ramt tastaturet på en
måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

> Du skal sætte din Memory Bus Speed til 166 MHz i din bios.



Og på et Asus A7V333 går du i BIOS under "Advanced" ned til
"CPU/Memory Frequency Ratio" og skifter fra 1:1 til 4:5.

--
MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Michael Døj (03-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Døj


Dato : 03-10-02 19:49

<SNIP> Min forespørgsel og jeres svar.

Tak for hjælpen gutter, men jeg kan ikke få det til
at virke. Skal CPU´en være unlocked for at man
kan sætte indstillingerne til 166/33 og 4:5 ?

Det er ikke noget problem at definere 166/33,
men jeg kan kun vælge "Auto" eller "1:1" i ratio.

Lige meget hvilken af dem jeg vælger siger den
venlige dame (POST speech) at computeren ikke
vil starte "..due to CPU overclocking" !

Når jeg genstarter, starten maskinen om i den
fejlsikrede 1200 MHz / 66 MHz tilstand og jeg kan
så gå ind og vælge (f.eks.) 133/33, som jeg kører
med lige nu.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Døj, Esbjerg



Simon Walther-Larsen (03-10-2002)
Kommentar
Fra : Simon Walther-Larsen


Dato : 03-10-02 20:32

"Michael Døj" <doej@REMOVETHISesenet.dk> har med klæbrige fingre ramt
tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

><SNIP> Min forespørgsel og jeres svar.
>
>Tak for hjælpen gutter, men jeg kan ikke få det til
>at virke. Skal CPU´en være unlocked for at man
>kan sætte indstillingerne til 166/33 og 4:5 ?

Nej, men en Clockfrekevens på 166 er nok for meget for din CPU.
Jeg ved ikke hvilken CPU du har, men alligevel.......

Lad den bare stå på default 133/33. Ved denne indstilling, bør det
også være muligt at vælge 4:5 for rammene.

>Det er ikke noget problem at definere 166/33,
>men jeg kan kun vælge "Auto" eller "1:1" i ratio.

Ja, for ved 4:5 og 166, er RAM sat til at køre med (166/4 x 5) x 2 =
415 Mhz. Det kan de ikke....

>Lige meget hvilken af dem jeg vælger siger den
>venlige dame (POST speech) at computeren ikke
>vil starte "..due to CPU overclocking" !

Ved ikke hvilken CPU du har, men hvis den f.eks har en multiplyer på
10, vil den ved 166 Mhz køre (10x166) = 1660 Mhz

>Når jeg genstarter, starten maskinen om i den
>fejlsikrede 1200 MHz / 66 MHz tilstand og jeg kan
>så gå ind og vælge (f.eks.) 133/33, som jeg kører
>med lige nu.

Fornuftigt.

--
MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Michael Døj (03-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Døj


Dato : 03-10-02 22:43

> Nej, men en Clockfrekevens på 166 er nok for meget for din CPU.
> Jeg ved ikke hvilken CPU du har, men alligevel.......


Okey, jeg kører med en XP 1900+, der lige nu kører standard
1600, (133/33). Jeg kan clocke den stabilt op til 139/35, men
det er næsten så lidt, at det ikke kan betale sig! :)

> Lad den bare stå på default 133/33. Ved denne indstilling, bør det
> også være muligt at vælge 4:5 for rammene.


Jep, det er ikke noget problem.

> Ja, for ved 4:5 og 166, er RAM sat til at køre med (166/4 x 5) x 2 =
> 415 Mhz. Det kan de ikke....


Tak for forklaringen. Nej, det vil mine DDR2700 Twinmos med sikkerhed
ikke være med til.

> Ved ikke hvilken CPU du har, men hvis den f.eks har en multiplyer på
> 10, vil den ved 166 Mhz køre (10x166) = 1660 Mhz


Der er låst til 12 i multiplier.
Tak for hjælpen - Vished er bedre end tvivl!
--
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Døj, Esbjerg




Trygleren (03-10-2002)
Kommentar
Fra : Trygleren


Dato : 03-10-02 22:18

Hej Lasssssse,
gå ind i din BIOS under Fanen [ADVANCED]. Der er en menu der hedder |CHIP
CONFIGURATION|.
Anden eller tredje indstillingsmulighed her hedder SDRAM CAS LATENCY
(DDR-ram hedder DDR SD-RAM). Hvis du sætter den til 2.0T kører du 266Mhz og
på 2.5T kører du 333Mhz. Det betyder henholdsvis PC2100 og PC2700 =)
Asus A7V333 kører med asynkron clockfrekvens. Dvs. at man ikke nødvendigvis
behøver køre med samme frekvens på hele kortet.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther






Jan Rasmussen (04-10-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 04-10-02 16:01

"Trygleren" <TryglerenSLETDETHER@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d9cb40c$0$69037$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Lasssssse,
> gå ind i din BIOS under Fanen [ADVANCED]. Der er en menu der hedder |CHIP
> CONFIGURATION|.
> Anden eller tredje indstillingsmulighed her hedder SDRAM CAS LATENCY
> (DDR-ram hedder DDR SD-RAM). Hvis du sætter den til 2.0T kører du 266Mhz
og
> på 2.5T kører du 333Mhz. Det betyder henholdsvis PC2100 og PC2700 =)
> Asus A7V333 kører med asynkron clockfrekvens. Dvs. at man ikke
nødvendigvis
> behøver køre med samme frekvens på hele kortet.

Det vil jeg påstå ikke er rigtigt, CAS og MHz har ikke noget med
hinanden at gøre*, jeg køre 333mhz med CAS 2.5
kig efter en omskifter hvor der kan vælges imellem auto,1:1,4:5
i bios

Med Sandra Standard 2002 SP1 (2002.6.8.97)
få jeg flg. resultat

Fra Mainboard Info :
Logical/Chipset Memory Banks
Bank 0 Setting : 256MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 4-1-1-1W 2.5-3-3CL 2CMD
Bank 2 Setting : 256MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 4-1-1-1W 2.5-3-3CL 2CMD
Bank Interleave : 4-way
Speed : 2x 166MHz (332MHz data rate)
Multiplier : 1.25x
Power Down Mode : No
Fixed Hole Present : No

1:1 266Mhz
int 1926 MB/sec
float 1799 MB/sec

4:5 333mhz
int 2028 MB/sec
Float 1906 MB/sec

A7V333 Bios 1003 (ikke raid)
XP1800

* Der er en hvis sammenhæng eks kan man med PC2700 CAS 2.5
ram godt køre med CAS 2.0 i 266mhz mode men ikke CAS 2.0 i 333mhz
uden at stresse ram for meget.

Jan Rasmussen



Lasse (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Lasse


Dato : 06-10-02 19:25

Jeg har også set i bios at man kan vælge en "turbo mode" hvad gør den helt
præcist? (turbo eller optimal kan man vælge)


"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d9dad33$0$32542$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Trygleren" <TryglerenSLETDETHER@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d9cb40c$0$69037$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej Lasssssse,
> > gå ind i din BIOS under Fanen [ADVANCED]. Der er en menu der hedder
|CHIP
> > CONFIGURATION|.
> > Anden eller tredje indstillingsmulighed her hedder SDRAM CAS LATENCY
> > (DDR-ram hedder DDR SD-RAM). Hvis du sætter den til 2.0T kører du 266Mhz
> og
> > på 2.5T kører du 333Mhz. Det betyder henholdsvis PC2100 og PC2700 =)
> > Asus A7V333 kører med asynkron clockfrekvens. Dvs. at man ikke
> nødvendigvis
> > behøver køre med samme frekvens på hele kortet.
>
> Det vil jeg påstå ikke er rigtigt, CAS og MHz har ikke noget med
> hinanden at gøre*, jeg køre 333mhz med CAS 2.5
> kig efter en omskifter hvor der kan vælges imellem auto,1:1,4:5
> i bios
>
> Med Sandra Standard 2002 SP1 (2002.6.8.97)
> få jeg flg. resultat
>
> Fra Mainboard Info :
> Logical/Chipset Memory Banks
> Bank 0 Setting : 256MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 4-1-1-1W 2.5-3-3CL 2CMD
> Bank 2 Setting : 256MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 4-1-1-1W 2.5-3-3CL 2CMD
> Bank Interleave : 4-way
> Speed : 2x 166MHz (332MHz data rate)
> Multiplier : 1.25x
> Power Down Mode : No
> Fixed Hole Present : No
>
> 1:1 266Mhz
> int 1926 MB/sec
> float 1799 MB/sec
>
> 4:5 333mhz
> int 2028 MB/sec
> Float 1906 MB/sec
>
> A7V333 Bios 1003 (ikke raid)
> XP1800
>
> * Der er en hvis sammenhæng eks kan man med PC2700 CAS 2.5
> ram godt køre med CAS 2.0 i 266mhz mode men ikke CAS 2.0 i 333mhz
> uden at stresse ram for meget.
>
> Jan Rasmussen
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste