Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle billeder - kommentarer udbedes
Fra : Per Kristensen

Dato : 03-10-02 11:21

Jeg har forsøgt at få nogle billeder til at se gamle ud. Jeg vil gerne høre
din mening og evt. forslag til hvordan du laver S/H billeder.

http://www.picturetrail.com/gallery/view?p=999&gid=1219734&uid=644027

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-10-02 11:54

Per Kristensen wrote:

> Jeg har forsøgt at få nogle billeder til at se gamle ud. Jeg vil gerne
> høre din mening og evt. forslag til hvordan du laver S/H billeder.

Prøv at bruntone dine billeder v.h.a. funktionen "duotone", det giver et
meget troværdigt resultat.

Se flg. eksempel: http://www.photo-gallery.dk/oversigt/scans/nye_scanninger(5)/_ploejning_m._heste-03.html

Billedet er ganske vist ca. 25 år gammelt, og optaget i S/H, men det er
jo egenligt ikke rigtigt gammelt, men bruntoningen gir' noget.

Fra : Per Kristensen

Dato : 03-10-02 11:58

> [...]
>
> Billedet er ganske vist ca. 25 år gammelt, og optaget i S/H, men det er
> jo egenligt ikke rigtigt gammelt, men bruntoningen gir' noget.

Jeg syntes ikke det billede ser gammelt ud.

Fra : Digit

Dato : 03-10-02 16:32

»Niels Ebbesen« lavede et kragehop, og skrev:

> [...]
|
| Billedet er ganske vist ca. 25 år gammelt, og optaget i S/H, men det er
| jo egenligt ikke rigtigt gammelt, men bruntoningen gir' noget.

Troværdigt og troværdigt... det eneste der signalerer fortid i dette billede
er metoden hvormed pløjningen udføres IMO. Din såkaldte bruntoning er
snarere en grøntoning. Hvis det virkelig skal batte noget skal der både støj
og "destruktiv" kontrast til.

--
/Digit

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Rune B

Dato : 03-10-02 16:52

> [...]
>
> Billedet er ganske vist ca. 25 år gammelt, og optaget i S/H, men det er
> jo egenligt ikke rigtigt gammelt, men bruntoningen gir' noget.

Det er da næmest grønt, prøv at dreje den over i det gul-orange ...

Fra : Langgaard

Dato : 03-10-02 12:56

Hej

Jeg starter med at lade min Canon F1 med en Agfapan 100, så udvælger jeg mig
et motiv, der er egnet til gengivelse i S/H, det arbejder jeg så med til jeg
mener jeg har det negativ jeg skal bruge. Så fremkalder jeg i Rodinal S (4
min ved 20 grader).
Så går jeg i mørkekammeret, hvor jeg arbejder med kopien indtil jeg er
tilfreds med resultatet. Det færdige billede klæbes op og monteres i
passepartout.
Jeg føler så at jeg har lavet noget med mine hænder, et håndværk, som det
ikke er mange der mestre i dag, og som jeg er stolt af at kunne.

PS ! Brunton aldrig et billede der indeholder emner/ting der er fra "vores
tid" f.eks. en lys jakke af kunststof !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-10-02 16:18

Langgaard wrote in <3d9c2dfa$0$96959$bc7fd3c@news.sonofon.dk>:
> PS ! Brunton aldrig et billede der indeholder emner/ting der er fra "vores
> tid" f.eks. en lys jakke af kunststof !

Hvorfor ikke? Fordi det ikke passer sammen?

Jeg synes da det lyder som en fed effekt. Et rigtigt gammel billede af fx.
et naturlandskab. Lads bare sige en kornmark, der snart er klar til høst.
Herligt motiv, vil jeg tro.
Med i billeden kan der så være en fyr, som står med sin PDA, totalt
malplaceret. Effekten vil nok være bedst, hvis han har gammeldags tøj på.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Digit

Dato : 03-10-02 16:24

»Per Kristensen« lavede et kragehop, og skrev:

> [...]
høre
| din mening og evt. forslag til hvordan du laver S/H billeder.

Sailor billedet ser efter min mening ikke gammelt ud. Alt for meget kontrast
(du har overdrevet levels/curves), og flagene i baggrunden er lidt for
samtids. Old Alcaraz derimod ser 50'er agtigt ud (men der er også langt mere
støj ifht. sailor og mere moderat kontrast).
Virkelig gamle billeder er somregel fyldt med ridser mv. og bruntonede
(duotone ville være et bud, men jeg tror faktisk hue/saturation virker
bedre).

Fra : Per Kristensen

Dato : 03-10-02 17:10

> [...]
> thought themselves good because they had no claws.«
> F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Findes der programmer/plug-ins til at lave sådanne effekter som f.eks.
ridser?

Fra : Digit

Dato : 03-10-02 17:22

| Findes der programmer/plug-ins til at lave sådanne effekter som f.eks.
| ridser?

Garanteret... men hvorfor fyre penge af på disse når du sidder med et
program som photoshop?

Jeg tror den bedste øvelse ville være at du får fat i et virkelig gammelt
billede (sådan nogle ens (bedste)forældre ligger inde med) og ellers
kopierer "effekterne". Typiske ridser plejer bare at være vilkårlige hvide
teksturstreger (sådan nogle ville jeg frembringe med paint-/airbrush
værktøjet med en custom "dirty" brush og eventuelt noget blending såsom
overlay/dodge alt efter behov). Du skal selvfølgelig passe med på med
mængden af effekter (det skulle jo nødigt blive grunge --som er et fedt
udtryk... men nok ikke til dette ;).

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 03-10-02 17:03

On Thu, 3 Oct 2002 17:32:21 +0200
"Digit" <no@no.no> wrote:

> [...]
> udføres IMO. Din såkaldte bruntoning er snarere en
> grøntoning. Hvis det virkelig skal batte noget skal der

Det er sjældent at det giver gode (læs: troværdige)
resultater at forsøge at patinere gennem toning billeder
med moderne tekstiler. Mandens tøj er et godt eksempel
herpå.

Derudover er jeg enig, billedet er ikke bruntonet men
grøntonet....ligner ikke ret meget hvad man får ud af sin
triponaltoner :)

Derudover er det lidt for kontrastrigt, i hvert fald på min
skærm, til at være et velegnet motiv til toning.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 03-10-02 17:05

On Thu, 03 Oct 2002 17:17:43 +0200
Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> Langgaard wrote in
>
> Hvorfor ikke? Fordi det ikke passer sammen?

Jeg tror, at det har noget at gøre med at et moderne
tekstil bryder illusionen af "gammelt" - som ofte er den
tilstræbte med en bruntoning.

> Jeg synes da det lyder som en fed effekt. Et rigtigt
> gammel billede af fx. et naturlandskab. Lads bare sige en
> kornmark, der snart er klar til høst. Herligt motiv, vil
> jeg tro.

Toning kan, som alt, bruges rigtigt til at få lavet
fantastiske resultater.

<SNIP>