B niveau's matematik
Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-10-02 10:42

Hejsa

Har en opgave som egentlig skulle være nem, men jeg kan ikke se det.

Der er givet to konstanter p og q, således at der gælder:

p > q, p + q = 3,1 og p^2 + q^2 = 34,45

Bestem værdien af de to konstanter p og q.

Håber I kan hjælpe mig. Skal ikke kun bruge resultatet, men jo helst også
udregningen.

1000-tak til den som kan hjælpe mig

__
Flemming Jensen

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-10-02 10:59

Den opgave er der noget galt med -
du kan ikke finde noget værdi større end 0 og mindre end 3,1 hvor kvadratet
kan blive 34,45.
Det største tal du kan vælge er p = 3,1 og q = 0. Så bliver p^2 = 9,61 og
q^2 = 0 Sum = 9,61.

Venlig hilsen
Knud

PS: Jeg forudsætter, at du med x^2 mener kvadratet - normalt ville jeg
notere det x**2

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-10-02 11:05

"Knud Thomsen" <091255@iname.com> writes:

> PS: Jeg forudsætter, at du med x^2 mener kvadratet - normalt ville jeg
> notere det x**2

Jeg tror at x^2 er den mest udbredte notation.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Anders Lund

Dato : 03-10-02 11:10

"Knud Thomsen" <091255@iname.com> skrev i en meddelelse
> Den opgave er der noget galt med -
Nej det tror jeg da ik
> du kan ikke finde noget værdi større end 0 og mindre end 3,1 hvor
kvadratet
> kan blive 34,45.
Hvorfor skal det være større end 0??

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-10-02 11:19

> [...]
> kan blive 34,45.
> Det største tal du kan vælge er p = 3,1 og q = 0. Så bliver p^2 = 9,61 og

Jeg er et fjols - det kunne jo tænkes at p var større end 3,1 og q derfor
negativ.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-10-02 10:59

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> writes:

> Der er givet to konstanter p og q, således at der gælder:
>
> p > q, p + q = 3,1 og p^2 + q^2 = 34,45

p + q = 3,1 => p = 3,1 - q

Sæt dette ind i p^2 + q^2-ligningen. Dette giver en andengradsligning
(når du flytter lidt rundt på alle ledene) som du kan løse. Det giver
formodentlig tø løsninger. Ved hjælp af p > q kan du sikkert finde ud
af at en af dem er forkert og en af dem er rigtig.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-10-02 14:53

Peter Makholm wrote:

> [...]
> formodentlig tø løsninger. Ved hjælp af p > q kan du sikkert finde ud
> af at en af dem er forkert og en af dem er rigtig.

Fordi de to ligninger begge er helt symmetriske i p og q (de ændrer
sig ikke hvis man ombytter p og q), vil de to q-rødder man får, svare
til p og q. Betingelsen p>q fortæller så hvilket tal der er hvad.

Geometrisk giver den første ligning en ret linje i (p,q)-planen, og
den anden ligning giver en cirkel med centrum i (0,0). Fra tallene
er det let at se at linjen er en sekant til cirklen, dvs. at opgaven
har en løsning.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : sune vuorela

Dato : 03-10-02 11:00

On Thu, 3 Oct 2002 11:42:08 +0200, "Flemming Jensen"
<CyberOrc@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Der er givet to konstanter p og q, således at der gælder:
>
>p > q, p + q = 3,1 og p^2 + q^2 = 34,45
>
>Bestem værdien af de to konstanter p og q.

Ok... du får lige lidt hjælp... men ikke hele opgaven.

p + q = 3,1 => p = 3,1 - q

(3,1 - q)^2 + q^2 = 34,45

Så er der en andengradligning der skal løses...

God fornøjelse!

--
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-02 11:07

Flemming Jensen skrev:

>Der er givet to konstanter p og q, således at der gælder:

>p > q, p + q = 3,1 og p^2 + q^2 = 34,45

Substituér f.eks. q = 3,1 - p og brug det i den anden ligning.
Løs den andengradsligning der fremkommer. Hvis den giver to
løsninger, er der også to løsninger for q.

--
Bertel

Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-10-02 11:17

1000 tak for hjælpen. Da jeg kom i tanke ved hjælp af jer, at man bare skal
sætte f.eks. p=3,1-q gav det hele jo sig selv. Kunne bare ikke lige se det
før.

__
Flemming Jensen