Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan får man dato på dig.billeder?
Fra : OleJ

Dato : 03-10-02 08:02

Her tænker jeg på hvis man skal bruge det som en slags bevis, ligesom hvis
man har datobagstykke på et normalt kamera!

//OleJ

Fra : Soren Pedersen

Dato : 03-10-02 08:47

Billedet indeholder - Indtil det bliver redigeret - metadata, hvor bl.a
optagelsestidspunktet vil fremgå. Meeeennn hvor meget de er værd som
dokumentation ved jeg sgutte....

Mvh
/Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-10-02 08:53

OleJ wrote:

> Her tænker jeg på hvis man skal bruge det som en slags bevis,
> ligesom hvis man har datobagstykke på et normalt kamera!

Alle digitale fotos har dato, klokkeslet, årtal og mange flere
oplysninger indbygget i filens header. Nogle af de firmaer der udprinter
digitale fotos, printer disse data på bagsiden af billedet.

Men digitale fotos er stort set værdiløse som bevis, det er alt for nemt
at manupulere et digitalt billede, alm. analoge fotos er heller ikke
gode som beviser, med mindre de støttes af et par troværdige vidner.

Lej et analogt videokamera, der er præcedens for at videooptagelser
tillægges en vis vægt, men sørg alligevel for et par vidner, der kan
bekræftige at det der er på videofilmen er den skinbarlige virkelighed.

Den drejning jeg her gir' debatten er off-topic i foto-gruppen, snak om
jura henvises til news:dk.videnskab.jura - hvor du nok får de mest
kvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Jeg sætter FUT til news:dk.videnskab.jura

Fra : OleJ

Dato : 03-10-02 12:38

Takker for svarene...det var nu heller ikke det juridiske jeg ledte efter!

Men laver man ikke billeder fra digital kamera med datoen printet på
forsiden? ... lige som i "gamle dage"