Cruys slægten
Fra : Charlotte Kjeldsen

Dato : 03-10-02 07:33

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med oplysninger om

Jan Cruys ----- ( søn af Cornelius Cruys og Cattarine V(W)oogd

Jan C. blev gift med Anna de Ferry som jeg også gerne vil vide noget om.

venlig hilsen
C.K
char97@get2net.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 03-10-02 07:13

Det vil hjælpe noget, hvis vi får at vide, hvad han var, hvor og hvornår de
levede.
Venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Arnstein Rønning

Dato : 03-10-02 08:50

"Charlotte Kjeldsen" <char97@get2net.dk> skrev i melding
> Hej
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig med oplysninger om
>
> Jan Cruys ----- ( søn af Cornelius Cruys og Cattarine V(W)oogd

Er det snakk om Cornelius Cruys alias Nils Olsen fra Stavanger (1655-1722?),
så finnes det mye på nettet om ham!

Arnstein Rønning

Fra : Charlotte Kjeldsen

Dato : 03-10-02 21:23

Hej igen

Jeg ved godt at der findes meget pa nettet om Cornelius Cruys alias Niels
Olsen fra Stavanger, jeg har selv to af de bøger som er skrevet om Cornelius
Cruys

men det er også mere om hans søn jeg gerne vil vide noget

og jeg ved at han er født 1688, men ikke hvor( med stor sansynlighed i
Holland ),
i 1703 hjælper Jan C. sin far i Rusland,( faderen var da Admiral hos Peter
den Store )
det eneste jeg ved om Anne de Ferry er at hun skal stamme fra Danmark

og jeg har prøvet mange steder på nettet for at finde dem men uden hel.

VH
C. Kjeldsen

Fra : Sølvi Arntzen

Dato : 04-10-02 07:02

Ifølge Personalhistorisk Tidsskrift 5-III, artikkelen "De ældste led av fam
Undal", E.A.Thomle, (se også PHTS 5-I)
var Anne de Ferry datter av oberstløytnant, kommandant i Kristiansand,
Norge, Pierre de Ferry, født i Frankrike, død 4/1 1730 i Kristiansand, gift
ca 1685 i Kristiansand med Christine Catharina Undahl fra Kristiansand
(1664-1745).

Om Jan Cruys vet jeg ikke stort, Ifølge Personalhistorisk Tidsskrift I-5,
døde han før 1753. Han var visst også admiral hos Peter den Store, og rik
kjøpmann i Petersburg.

Jeg har 6 barn etter Anna og Jan:
Cornelius Cruys, død i Ostindien
Peter Cruys, generalmajor i østerriksk tjeneste, død i Milano
Christina Cruys, gift med Carsten Voogt, som var stor handelsmann i
Petersburg
Catharina Johanna Cruys, gift med Jacob Stelling, stor handelsmann i
Petersburg
Anne Cruys, gift med Henrik Christian Stegelman, stor handelsmann i
Petersburg
Johanna Christophora Cruys, gift med Daniel Jacob van Meynertshagen,
hollandsk minister ved det russiske hoff.
Kilde: Hist.tidsskr.R2-B4, L.Daae: Nordmænd og danske i Rusland i det 18de
årh.

Vennlig hilsen
Sølvi Arntzen
solarnt@online.no