slimalger
Fra : Simen L

Dato : 02-10-02 22:20

Jeg har hatt en kraftig algeoppblomstring i akvariet mitt de siste ukene.
Jeg trodde det dreide seg om grønne slimalger, men hørte av en akvarist at
det kunne være blågrønne slimalger. I frykt for sistnevnte, håper jeg at
noen på denne "news`en" kan hjelpe meg å identifisere algen. (se link
nederst)

Hadde vært fint med råd og tips om hvordan jeg kan bli kvitt dette
problemet. Algene legger seg som en tynn film over planter, grus og glass.
De sitter ikke fast og jeg kan enkelt dra av sammenhengende lag av grønt
slim. Når jeg har fjernet det meste av algene, tar det bare noen dager, så
er det like ille igjen. De vokser altså fryktelig fort.

(Akvariet er 180 liter med 2stk 25W lysrør. Belysningstiden er ca 10 timer.
Det er ikke overbefolket og jeg mater som regel kun 1 gang om dagen.)

Mvh, Simen Lundberg
http://home.no.net/simenlun/alge.jpg

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 02-10-02 22:56

Har du nogen planter ?

Ilter du vandet ? Eventuelt meget kraftig cirkulation ?

/Esben
--
'I'm not sure who he is, but I've heard he's got his hand in a lot of things.'
- Kermit The Frog, about Jim Henson

Fra : Simen L

Dato : 02-10-02 23:12

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message
> [...]
>
> /Esben
> --
> 'I'm not sure who he is, but I've heard he's got his hand in a lot of
Henson

Jeg har masse planter i akvariet.
Har en innvendig juwel pumpe på ca 4 liter som skal gi bra filtrering. Har
ikke co2 apparat.
Akvariet har vært i drift i ca 8 mnd. Alt fungerte perfekt, inntil jeg fikk
disse algene.

Simen L

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 03-10-02 07:31

"Simen L" <supaz@hotmail.com> writes:

> [...]
> ikke co2 apparat.
> Akvariet har vært i drift i ca 8 mnd. Alt fungerte perfekt, inntil jeg fikk

Såvidt jeg ved, så er blågrønalger (cyanobakterier) ikke afhængig af
CO2 til deres vækst. Dine problemer kan derfor være et tegn på CO2
mangel i vandet. Hvis det ikke er på grund af udluftning af vandet,
kan det måske være fordi dine planter gror så godt at det udnytter al
CO2 indholdet.

Noget andet. Har du lavet om på dine vandskifte vaner, lige før og
after algeproblemerne ? Er du begyndt at skifte mere eller mindre
vand ?

/Esben
--
The BEST part of waking up? Hitting the snooze button and going back to sleep.