to spørgsmål
Fra : Jakob Jensen

Dato : 02-10-02 18:03

1) Hvad er den lille gule ovale ting i øverste højre af film? Den ses ofte i
biografen og en sjælen gang i mellem på fjernsynet. Jeg har hørt at det er
noget operatøren bruger, men til hvad?

2) Hvad er forskellen på en trailer (nej, ikke den til at hænge bag på bilen
) og en teaser?

Mvh Jakob

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 02-10-02 18:27

Hej, Jakob!

"Jakob Jensen" <jb-jensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> 1) Hvad er den lille gule ovale ting i øverste højre af film? Den ses ofte
> biografen og en sjælen gang i mellem på fjernsynet. Jeg har hørt at det er
> noget operatøren bruger, men til hvad?

Jeg kan naturligvis være galt på den, men ifølge en gammel episode af
Columbo (han bruger så hudt jeg visker kendsgerningen til at afsløre
morderen) markerer tingen, at der skal skiftes spole. Jeg mener, der kommer
en slags Giv-agt ting nogle sekunder inden selve spoleskiftet

> 2) Hvad er forskellen på en trailer (nej, ikke den til at hænge bag på
bilen
> ) og en teaser?

Den vil jeg til gengæld lade andre svare på.

C@rsten

Besøg min hjemmeside på adressen
http://www.wwwizard.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-10-02 18:41

"Carsten Pedersen" <Carsten.Pedersen@wwwizard.dk> writes:

> bilen
>
> Den vil jeg til gengæld lade andre svare på.

En teaser udkommer sædvanligvis flere måneder før filmen har premiere
for at skabe en interesse for den. En trailer kommer når filmen har
haft premiere eller lige før for at få dig til at gå i biografen for
at se den (altså filmen :) ).

En teaser er normalt kortere end en trailer, tit ikke længere end 1/2
minut mod en trailers 1-2 minutters længde.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 02-10-02 18:46

Carsten Pedersen wrote:

> [...]
> morderen) markerer tingen, at der skal skiftes spole. Jeg mener, der
> kommer en slags Giv-agt ting nogle sekunder inden selve spoleskiftet

Det er ihvertfald korrekt. Af en eller anden grund mener jeg, at de skulle
hedde cigar-burns eller noget i den stil, men eftersom jeg ikke kan få det
bekræftet af IMDB er det nok forkert.

> Den vil jeg til gengæld lade andre svare på.

Det gør jeg så: En teaser udkommer normalt inden der er noget materiale at
vise fra filmen. F.eks. så man det for SW 1 og 2, for LOTR og for spiderman.
En teaser skal altså minde folk om, at en film er i produktion, mens
traileren er en reklame for den færdige film.

/Nikolaj

Fra : HKJ

Dato : 02-10-02 19:06

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
> Det er ihvertfald korrekt. Af en eller anden grund mener jeg, at de skulle
> hedde cigar-burns eller noget i den stil, men eftersom jeg ikke kan få det
> bekræftet af IMDB er det nok forkert.

Ifølge FC er det "cigaret burns".

Og er der så nogle der kan gætte hvad FC er for en kilde?

Fra : Andreas Ohn-Andersen

Dato : 02-10-02 19:35

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i news:anfcie$1ta2$1@news.cybercity.dk

> "Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
>
> Ifølge FC er det "cigaret burns".
>
> Og er der så nogle der kan gætte hvad FC er for en kilde?

Det må være Fight Club. Hvad er det ellers der bliver sagt om "cigeret
burns" i FC?

Andreas

Fra : HKJ

Dato : 02-10-02 20:05

"Andreas Ohn-Andersen" <andreas.ohn@mail.dk> wrote in message

> Det må være Fight Club. Hvad er det ellers der bliver sagt om "cigeret
> burns" i FC?

Nu er det efterhånden et stykke tid siden jeg har set FC, men forklaringen
var den samme som der er blevet givet her. Men Brad Pitt var nok ikke den
bedste operatør, med hans små modifikationer, som også var lavet på selve FC
filmen (sjov ide).

Fra : Emil Rune

Dato : 02-10-02 19:07

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ihvertfald korrekt. Af en eller anden grund mener jeg, at de skulle
> hedde cigar-burns eller noget i den stil, men eftersom jeg ikke kan få det
> bekræftet af IMDB er det nok forkert.

Nej, den er go' nok; de kaldes normalt reel marks, men nogle kalder dem også
burn marks fordi de ligner en cigar(et)s brændemærke.

Hilsen Emil

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 02-10-02 20:06

On Wed, 2 Oct 2002 19:46:10 +0200, "Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk>
wrote:

> [...]
>En teaser skal altså minde folk om, at en film er i produktion, mens
>traileren er en reklame for den færdige film.

Et godt eksempel lige nu er teaseren til T3

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-10-02 21:27

Morten Bowman Hansen <morten@NOSPAMbowman.dk> writes:

> Et godt eksempel lige nu er teaseren til T3

Ja. Jeg grinede lidt af den.

Den viste CGI, som var ret flot - Hvis vi stadig befandt os i starten
af 90'erne. Det var alt hvad den viste.

Og folk hujede og klappede.
--
Peter B. Juul, o.-.o Beviset på at Starfleet er en kommunistisk flåde:
The RockBear. ((^)) "Brændstoffet der i serien sendte Voyager afsted

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 02-10-02 22:01

On 02 Oct 2002 22:26:38 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Ja. Jeg grinede lidt af den.
>
>Den viste CGI, som var ret flot - Hvis vi stadig befandt os i starten
>af 90'erne. Det var alt hvad den viste.
>
>Og folk hujede og klappede.

Den eneste den gør er at formidle stemningen fra især T2. Den synes
jeg også den gør ok. Men så er det vist også sagt

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 02-10-02 18:44

Carsten Pedersen wrote:

> [...]
> morderen) markerer tingen, at der skal skiftes spole. Jeg mener, der kommer
> en slags Giv-agt ting nogle sekunder inden selve spoleskiftet

Det er såmen helt rigtigt.

> Den vil jeg til gengæld lade andre svare på.

Oki. Den eneste forskel er egentlig bare at en teaser er en del kortere
end en trailer og oftest bare er med til at gøre opmærksom på at filmen
er på vej og i nogle tilfælde give en lille ide om hvad slags film det
er og hvem der er med, hvorimod en trailer oftest afslører en del mere
om selve handlingen i filmen.

Tenz.

Fra : Peter Lind

Dato : 04-10-02 13:00

"Carsten Pedersen" <Carsten.Pedersen@wwwizard.dk> wrote in message
> [...]
kommer
> en slags Giv-agt ting nogle sekunder inden selve spoleskiftet

Det er korrekt, der er to mærker, omridset af en oval og den udfyldte oval.
Jeg kan ikke huske hvilken der kommer først. På mange gamle film (fra
60'erne og 70'erne) er de mærker kommet med i tv/video udgaven, og man kan
så fornøje sig med at sidde og spotte dem.
De fleste biografer skifter dog ikke længere mellem fremvisere, men sætter
filmspolerne sammen til en lang - og derfor ser vi ikke længere de mærker
(de bør også sættes uden for det synlige område på filmen).
På de fleste kvalitets DVD og video-udgivelser ser vi heller ikke disse
mærker, kun nogle gange, hvor man åbenbart ikke har kunnet finde en
tilstrækkelig god original-film - og så sjældne tilfælde som Fight Club
(nævnt her i tråden) hvor man med vilje har introduceret mærkerne for
publikum...

mvh
Peter Lind

Fra : Tenzel Kim

Dato : 05-10-02 01:41

Peter Lind wrote:

> På de fleste kvalitets DVD og video-udgivelser ser vi heller ikke disse
> mærker, kun nogle gange, hvor man åbenbart ikke har kunnet finde en
> tilstrækkelig god original-film

Det er nu ikke helt rigtigt. Mærkerne er stadig på de fleste film, men
når man ikke ser dem på en del DVD udgivelser er det fordi man har taget
originalkopien og lagt en del af billedet fra det forregående frame ind
på det frame der har overkørselsmærket således at det ikke længere er at
se på DVD-udgivelsen.

Tenz.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 05-10-02 03:42

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> Det er korrekt, der er to mærker, omridset af en oval og den udfyldte oval.
> Jeg kan ikke huske hvilken der kommer først.

Hmm, omrids af oval og udfyldt oval kan jeg ikke mindes at have set.

Mærkerne laves på det mellem-negativ, som biografkopierne fremstilles
ud fra. Det mest normale i dag er, at begge mærker er cirkelformede
(hvilket betyder at de vil blive vist på lærredet som en oval, hvis
billedet bliver projiceret gennem en anamorfisk optik (1:2,39) og
som en cirkel, hvis de bliver projiceret gennem en normal sfærisk
optik (1:1,85, 1:1,66 og 1:1,37)). På visse ældre film kan man dog
opleve, at det første mærke ("motor start") er kvadratisk, mens
det andet mærke ("overblænding") er cirkelformet. Og i sjældne
tilfælde kan man også opleve mere eksotiske former på mærkerne
- f.eks. stjerneformede mærker. Sidstnævnte kan ses på ældre
Technicolor dye transfer (også kendt som "dye imbibition" eller "IB")
kopier.

En film er opdelt i akter på op til 2000 fod (600 meter = lidt over
22 minutter). Dette skyldes især praktiske forhold omkring
håndteringen af filmen ved fremstillingen af kopier. Hver akt
kan godt være kortere end de 2000 fod, men det er som sagt en
øvre grænse for, hvor meget film man kan håndtere af gangen
i de maskiner, der bruges til at fremstille kopierne.

Det første mærke - "motor start" - er placeret præcis 168 billeder
(7 sekunder) inden sidste billede på akten. Dette mærke er et
signal til operatøren om, at han skal starte motoren på den
maskine, der skal blændes over til. Startstrimlen ("kongerækken")
på denne maskine er så lagt i således, at det vil tage præcis
7 sekunder fra motoren starter og til det første billede på
den nye akt når frem til billedvinduet.

Det andet mærke - "overblænding" (eller "changeover" på udenbysk) -
er placeret 20 billeder før sidste billede på akten. Når
operatøren ser dette mærke, skal han aktivere overblændings-
funktionen, som lukker for lyset på den ene maskine og lukker
op for lyset på den anden (hvor første billede af den nye akt
så i mellemtiden forhåbentlig er nået frem til billedvinduet).
De 20 billeder er der for at tage højde for, at de halvgamle
operatører trods alt har en vis reaktionstid.

Begge mærker ligger i fire på hinanden følgende billeder.
Det vil altså sige, at de i alt bliver vist i 1/6 sekund.

> De fleste biografer skifter dog ikke længere mellem fremvisere, men sætter
> filmspolerne sammen til en lang - og derfor ser vi ikke længere de mærker
> (de bør også sættes uden for det synlige område på filmen).

Mærkerne er der skam stadig - også selvom filmen køres fra
tallerkener eller spoletårne. Og mærkerne skal naturligvis være
i det synlige område på filmen - ellers ville de jo ikke gøre
den store gavn for en operatør, som skulle køre manuel overblænding.

Men det er korrekt, at langt de fleste biografer i dag afvikler
filmene fra forskellige former for "long playing devices" - enten
tallerkener eller spoletårne med spoler med kapacitet på op
til 5000 meter film (lidt over 3 timer). I de fleste biografer
med flere sale er der også forskellige former for automatik
til at hjælpe operatøren. Man "koder" filmen ved at placere
små stykker selvklæbende aluminiumsfolie på filmen de steder,
hvor der skal ske et eller andet (skift til andet billedformat,
tænd og sluk af salslys, afslutning af forestilling). I de
nyeste biografer anvender man computerstyrede kinomaskiner,
hvor man kan programmere maskinen til mange forskellige
funktioner ved hjælp af disse stykker alu-folie.

--
-- Torben.