Prøver igen - ADSL problemer
Fra : Johnny Emde Jensen

Dato : 02-10-02 17:35

Hej NG

Jeg har lige fået ADSL med fast IP adresse.
Mit netwærk består af 1 NT4 Server med 2 netkort
3 worsktations

LAN er forbundet via en switch
WAN (internet) kommer ind på det ene af netkortene på serveren.
Alt har faste ip adresser:
WAN: 80.196.19.158
LAN :10.120.0.1 - 10.120.2.255

Jeg har fin forbindelse til internet på serveren (klart) og har fint
forbindelse mellem enheder på LAN.
Men hvordan opnår jeg forbindelse til WAN fra en at arbejdsstationerne?
Behøves der noget software på serveren eller???

Hilsen Johnny

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 02-10-02 17:29

"Johnny Emde Jensen" <johnny.emde@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvordan opnår jeg forbindelse til WAN fra en at arbejdsstationerne?
> Behøves der noget software på serveren eller???

(Lader som om han ikke har svaret på det før)

Ja, du skal have en form for router-software - Windows 2000 fungerer i sig selv
fint som router, men om det kan lade sig gøre i NT4 kan jeg desværre ikke sige
noget om (hint hint: prøv dog at spørge i news:dk.edb.system.ms-windows eller

Hvis du, som du nævnte før, har en adsl router foran WAN delen på serveren vil
jeg dog foreslå dig at lave dit setup om[1]. Sæt alle LAN-netkortene sammen i
en switch sammen med routeren og giv alle maskinerne routerens ip som default
gateway (manuelt eller med NT4'erens DHCP).

Hvis du skal have kontrol med klienternes trafik skal du have et produkt som
fx. MS Proxy eller MS ISA Server.

[1] Antaget at du "bare" skal have simpel netadgang til klienterne og ikke have
nogen form for kontrol med trafikken.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 03-10-02 16:58

> [...]
sige
> noget om (hint hint: prøv dog at spørge i news:dk.edb.system.ms-windows

Det kan det sagtens ! Du skal bloit under IP-protokollens egensakber sætte
krydshak i IP forwarding (sidste fane)
Så spiller det...
Det var svært, ikk ?
Faktisk meget nemmere end på win2k !

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 04-10-02 09:03

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller
>
> Det kan det sagtens ! Du skal bloit under IP-protokollens egensakber sætte

Så blev jeg også lidt klogere i dag - selv om det ikke er mange NT4 systemer
jeg støder på mere.