Solen eksploderer!(?)
Fra : tdn

Dato : 02-10-02 14:54

Nogen kommentarer til følgende artikel?
http://tv.yahoo.com/news/wwn/20020918/103236120009.html

- er der grund til panik eller ej?

Fra : Torben Frandsen

Dato : 02-10-02 15:10

"tdn" <tdn@peps.dk> wrote

> - er der grund til panik eller ej?

Næh, du kan lige så godt dø med værdighed, for der er intet at stille op
hvis solen skulle eksplodere.

Det tror jeg nu ikke den gør.

Torben

Fra : Christian Vinter

Dato : 02-10-02 15:36

Ja. Den er sgu' god nok. Jeg er specialestuderende i astrofysik ved
Koebenhavns Universitet, men jeg tror sgu' jeg dropper ud nu. Jeg gider ikke
investere i en uddannelse, naar solen er ved at eksplodere i en run-away-process.

Er der nogen, der vil med til Thailand? Jeg har nogle droemme, jeg skal have
levet ud. Det her er fandme alvorligt!

-CV

--
Christian Vinter
Student of astrophysics.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-10-02 20:12

Christian Vinter <vinter@fys.ku.dk> skrev i en

> [...]
run-away-process.
> Er der nogen, der vil med til Thailand? Jeg har nogle droemme, jeg skal

Der ikke står 1. april i datofeltet, så den er sikkert god nok.
God tur.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-10-02 21:03

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> wrote in message
> Der ikke står 1. april i datofeltet, så den er sikkert god nok.

Jeg har lige læst det og det lyder meget, meget useriøst... Minder lidt om
"nyhederne" i Simcity 3000...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-10-02 08:51

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en
> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> wrote in message
>
> Jeg har lige læst det og det lyder meget, meget useriøst... Minder lidt om
> "nyhederne" i Simcity 3000...

Det lyder selvfølgelig usandsynligt at astronomer gennem
tiderne hat sat Solen i den forkerte klasse.

Men når Christian nu har glædet sig til en tur til
Thailand så .......

Per A. Hansen

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-10-02 15:40

On Wed, 2 Oct 2002 15:53:51 +0200
"tdn" <tdn@peps.dk> wrote:
> Nogen kommentarer til følgende artikel?
> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20020918/103236120009.html
>
> - er der grund til panik eller ej?

der er nok en grund til at artiklen er katagoriseret som "Entertainment
and gossip" på deres side

--
Kim Schulz - Freelance Development | If you think last Tuesday was a
Email : kim @ schulz.dk | drag, wait till you see what

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 02-10-02 16:58

"tdn" <tdn@peps.dk> writes:

> Nogen kommentarer til følgende artikel?
> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20020918/103236120009.html
>
> - er der grund til panik eller ej?

Tjah, de eneste hit google kunne finde på "Piers van der Meer" (den
citerede ESA videnskabsmand) er ovennævnte artikel, der dog er dobbelt
troværdig ved at optræder i både "Yahoo Entertainment News & Gossip"
og "Weekly World News".

Fra : Noureldina

Dato : 03-10-02 11:51

Med hensyn til van der Meer's troværdighed, så giver en søgning på google:

http://www.google.com/search?q=%22+dr.+van+der+meer%22++%2Bsun&btnG=Google-s
%F8gning&hl=da&ie=ISO-8859-1

Der dukker flere steder en dr. van der meer op, som har vundet nobelprisen i
fysik i 1984. Jeg håber da ikke det er den samme, for så er han måske ikke
helt så upålidelig som man ellers kunne tro.

- Rikke =)

Fra : Villy Kruse

Dato : 03-10-02 12:40

On Thu, 3 Oct 2002 12:50:45 +0200,
Noureldina <Noureldina@mail.dk> wrote:

> [...]
>fysik i 1984. Jeg håber da ikke det er den samme, for så er han måske ikke
>helt så upålidelig som man ellers kunne tro.

Læs artiklen og find ud af at nobelpristageren er en vis Dr. Simon vd. Meer

Dommedagsprofetien skyldes in vis Piers vd. Meer, altså ikke den samme
person.

Villy

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-10-02 17:55

tdn wrote:

> Nogen kommentarer til følgende artikel?
> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20020918/103236120009.html
>
> - er der grund til panik eller ej?

Hvad mener du? Det ville overraske mig meget hvis dommedag ikke var
indtruffet af andre grunde længe inden år 2008.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-10-02 20:34

"tdn" <tdn@peps.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen kommentarer til følgende artikel?
> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20020918/103236120009.html
>
> - er der grund til panik eller ej?

Artiklen stammer fra Weekly World News, som er et amerikansk tidsskrift af
omtrent lige så stor pålidelighed som "En skør, skør verden". Så mon ikke vi
sniger os udenom også denne dommedagsprofeti?

/Claus

Fra : TR

Dato : 02-10-02 22:30

> Artiklen stammer fra Weekly World News, som er et amerikansk

> tidsskrift af omtrent lige så stor pålidelighed som "En skør, skør

Hvis Overskrifter I denne uge er

- 3000 -YEAR-OLD MUMMY PREGNANT! --JANITOR ADMINTS:"I'M THE FATHER."

- MEET THE AMAZING LEVITATING TRIBE OF AFRICA!

- REDNECK SPACE ALIENDS RAISING HELL ON EARTH!

- TWO OF JESUS' APOSTLES WERE WOMEN!

- Plus, Ed Anger, Dear Dotti, Serena, The Page 5 Girl and More!

Damm jeg er begyndt at tro på historien, om solen )))))))))))9

Hilsen TR

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-10-02 11:03

"TR" <pbk3111@pbk.dk> wrote in message news:anfofl$8t4$1@eising.k-net.dk...

> [...]
>
> - Plus, Ed Anger, Dear Dotti, Serena, The Page 5 Girl and More!
>
> Damm jeg er begyndt at tro på historien, om solen )))))))))))9

Ja ok da - fint fundet frem.
Men jeg synes egentlig det kunne være interessant hvad "de seriøse"
nyhedsmedier ville gøre hvis en sådan historie viste sig mere troværdig.
Ville de overhovedet bringe den eller ville man "af hensyn til statens
sikkerhed" tilbageholde en sådan information da hele verdenssamfundet nok
ville have en risiko for at bryde sammen.
Det er da en interessant tanke.

Bortset fra det - de "facts" der fremkommer (temp. på solen der er stigende,
manden skulle trods alt være "top expert hos ESA", Keplers Star oa. ) kan de
tilbagevises af nogen af jer "astro-folk"?

/Jesper

Fra : Christian Vinter

Dato : 03-10-02 11:16

> kan de
> tilbagevises af nogen af jer "astro-folk"?

Ja, jeg kan lige komme paa tanke paa om to ting:

Foerst og fremmest er tidsskalaerne for termodynamiske processer i Solen flere
millioner aar. Det vil sige, at selvom Solen skulle fordoble sin
energiproduktion - eller helt slukkes - ville det tage mange millioner aar,
foer denne information naaede til overfladen af Solen. Lyset bevaeger sig
nemlig ikke i lige linie fra kernen til photosphaere, men reflekteres fra atom
til atom.

Ignorerer man det, ville en stor oegning af Solens kernetemperatur medfoere,
at lysudsendelsen ogsaa oegedes markant. Altsaa ville Solen blive saa varm, at
det ikke kunne ignoreres fra Jorden.

-vinter

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-10-02 12:01

> [...]
> nemlig ikke i lige linie fra kernen til photosphaere, men reflekteres fra

Hvad nu hvis man siger at det _er_ sket for et par mill. år siden og det er
det man nu kan se på overfladen (ifølge artiklen). Sagt på en anden måde;
hvis det er noget der vil tage mill. af år om at nå overfladen, hvordan vil
man så vide det før det er sket?
(undskyld, hvis jeg er dum, jeg aner INTET om astrofysik

> [...]
medfoere,
> at lysudsendelsen ogsaa oegedes markant. Altsaa ville Solen blive saa

Det er vel også det der postuleres i artiklen ("at der nu er målt
ditten-datten fra en satellit"). Eller når du snakker om noget der ikke
"ville kunne ignoreres" er det så at vi alle ville være stegt nu?

/Jesper

Fra : Christian Vinter

Dato : 03-10-02 12:32

> (undskyld, hvis jeg er dum, jeg aner INTET om astrofysik

Helt iorden, mester.

> Hvad nu hvis man siger at det _er_ sket for et par mill. år siden og det er
> det man nu kan se på overfladen (ifølge artiklen).

Joh, det kunne man godt tro. Men hvis informationen er saenket i millioner af
aar pga spredninger, vil den ikke lige pludselig komme frem og vokse sig til
paa syv aar. Udled 1000 liter farvestof paa en mark. Det vil saa tage en 50
aar at komme ned tl grundvandet. Men det er altsaa ikke saadan, at
farvestoffet dukker op i vandhanen indenfor et par sekunder. Man vil tveartom
laegge maerke til at vandet bliver mere og mere farvet over en periode paa
maaske et aar. (*)

Desuden loeser det ikke problemet med, at Solen ville tage til i lysstyrke -
meget!

-vinter

(*) Nu skal der lige komme en eller anden biolog, og sige, at farven slet ikke
ville kunne ses. Det er ikke poienten.

Fra : Pita

Dato : 03-10-02 11:23

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message

> [...]
de
> tilbagevises af nogen af jer "astro-folk"?

Newz.dk skriver:

De fleste af os ved godt at solen vil eksplodere på et eller andet
tidspunkt. Ifølge en Hollandsk forsker ved navn Dr. Van der Meer, skulle
solen overophede og til sidst eksplodere indenfor 6 år og ikke de milliarder
år der før blev regnet med. Temperaturen i solens kerne er steget fra de
normale 15 millioner grader til nu 27.2 millioner grader og der har været
ekstreme eksplosioner fornyligt.

Disse symptomer som man har observeret over de sidste 11 år, mener Van der
Meer er de samme man ser ved stjerner der er tæt på supernova. NASA vil ikke
kommentere sagen og Det Hvide Hus har udtalt, "Vi behøver ingen til at
sprede mere panik nu."

--
Pita

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-10-02 13:42

Scripsit "Pita" <ged@vip.cybercity.dk>

> år der før blev regnet med. Temperaturen i solens kerne er steget fra de
> normale 15 millioner grader til nu 27.2 millioner grader

Bemærk at 15*10^6 K er temmelig tæt på 27,2*10^6 °F ...

I Yahoos artikel står der derimod:

| The core temperature of the Sun is normally 27 million degrees
| Fahrenheit. But in recent years it's climbed to an alarming 49
| million degrees, says Dr. Van der Meer, leader of a team of
| Amsterdam-based space scientists who've been tracking the changes in
| the Sun.

Joken er måske den samme - 27*10^6 K er 49*10^6 °F. Muligvis en
satire over Mars Climate Orbiter-affæren?

(Historien minder mig i øvrigt om Joe Haldemans novelle "For White Hill").

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Anders Olesen

Dato : 04-10-02 09:04

"Pita" <ged@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> kommentere sagen og Det Hvide Hus har udtalt, "Vi behøver ingen til at

Hvad sker der, hvis man klikker på linket ' læs denne nyhed', hvis man
klikker på linket 'læs denne nyhed'

Med venlig Hilsen,
Anders Olesen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-02 11:28

Jesper Hansen skrev:

>Bortset fra det - de "facts" der fremkommer (temp. på solen der er stigende,
>manden skulle trods alt være "top expert hos ESA"

Har du aldrig set reklamer for Macs eller Colgate hvor kittelklædte
topeksperter på stribe anbefaler netop den tandpasta?

--
Bertel

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-10-02 12:07

> Har du aldrig set reklamer for Macs eller Colgate hvor kittelklædte
> topeksperter på stribe anbefaler netop den tandpasta?

Jo, men vel ikke med navns nævnelse. Jeg mener, det kan vel ikke være
specielt godt for mandens kariere hos ESA hvis han fyrer noget sådant af.
Selvfølgelig forudsat at manden overhovedet eksisterer hos ESA - det ved vi
selvfølgelig ikke, og når vi ellers ser magasinets "artikler" kan det jo
godt være han er en fiktiv person.

/Jesper.

Fra : Anders Olesen

Dato : 04-10-02 09:10

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Har du aldrig set reklamer for Macs eller Colgate hvor kittelklædte
> topeksperter på stribe anbefaler netop den tandpasta?

Reklamen forekommer at have gjort et vist indtryk på dig Disse
kittelklædte "topeksperter" anbefaler aldrig netop 'den' tandpasta!

Reklamen fastslår først, at den pågældende tandpasta indeholder fluor,
hvorefter de (retteligt) understreger, at de kittelklædte "topeksperter"
anbefaler tandpasta indeholdende fluor - det er dermed ikke sagt, at f.eks.
Dansk Tandlægeforening anbefaler netop denne tandpasta!

Med venlig Hilsen,
Anders Olesen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 03-10-02 11:57

On 3 Oct 2002 11:03:11 +0100, "Jesper Hansen" <noone@nowhere.com>
wrote:

> [...]
>sikkerhed" tilbageholde en sådan information da hele verdenssamfundet nok
>ville have en risiko for at bryde sammen.

Det er vist kun i "conspiracy" agtige film at man kan lægge låg på den
slags oplysninger. Der ryger masser af sensationspræget "bras" ud i
nyhederne - meget mere end der burde. Det skyldes nok, at nyheder i
vore dage = underholdning, så journalisterne vælger underholdende
historier, og så er de mindre interesserede i, om nyheden holder vand
mere end 24 timer.

Tag f.eks. historien om at blondiner er ved at uddø pga. genetiske
forandringer. Dette var fremme i nyhederne for en uge siden. Denne
historie var et rent falsum, eller "scam" som man siger på us-engelsk.
Det er faktisk en fabrikeret historie, der af en eller anden kilde er
blevet planet som en practical joke. Det har intet videnskabeligt på
sig.

Med jævne mellemrum dukker der også historier op om, at nu bliver
Jorden ramt af en asteroide i [nogle 100 år frem i tiden]. Da dette
faktisk kan ske, er det ikke direkte løgn, men det er en fordrejning
af sandheden, fordi man på det tidspunkt hvor asteroiden opdages ikke
kender dens bane godt nok til at kunne forudsige, om den faktisk
rammer os, eller rammer et par millioner km forbi. Det får man så at
vide en uge senere, hvis de da overhovedet gider at nævne det.

>Bortset fra det - de "facts" der fremkommer (temp. på solen der er stigende,
>manden skulle trods alt være "top expert hos ESA", Keplers Star oa. ) kan de
>tilbagevises af nogen af jer "astro-folk"?

Det er ikke fakta. Det har intet på sig. Solens effektive temperatur
kan variere både op og ned med nogle få grader over en årrække. Det
har formentlig kun lille betydning for Jordens klima.

Solens temperatur vil dog stige systematisk fremover og det vil
sikkert få katastofale følger for Jorden - men ikke før om nogle 100
millioner år.

Stjerner af samme type som Solen kan ikke spontant eksplodere.

Med venlig hilsen Sven.

"Creation as literally depicted in Genesis is indeed supported by
faith and needs to be, since it is not supported by anything else.
Evolution, on the other hand, is supported by evidence."
(Richard Dawkins)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 03-10-02 13:43

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> writes:

> Bortset fra det - de "facts" der fremkommer (temp. på solen der er stigende,
> manden skulle trods alt være "top expert hos ESA", Keplers Star oa. ) kan de
> tilbagevises af nogen af jer "astro-folk"?

Det er ikke deres opgave at afvise det, det er dem, der kommer med
påstandene, der skal bevise dem.

Det er alt for nemt at komme med en sensationel påstand og kræve at
andre tror på den indtil den er modbevist. Og medierne er desværre
alt for tilbøjelige til at støtte sensationsmagerne ved at kræve at
videnskabsfolk skal bevise påstandende forkerte -- oftest uden tid til
forberedelse (det skal jo være med i aftenens nyheder) og uden tid til
at ga i detaljer. Derfor fremstår forskerne ofte som bagstræbere, der
afviser nye interessante teorier fordi de ikke passer ind i deres
univers (med antydning om at dette er helt subjektivt) mens
sensationsmagerne fremstår som misforståede genier, der ikke
anerkendes af deres samtid.

Samtidigt er mange mennesker mere komfortable med at acceptere at
noget er uforklarligt, så man uden dårlig samvittighed kan tro på det
uden at bruge kræfter på at forstå det, end de er med at prøve at
forstå videnskabelige argumenter. Se bare på den popularitet de
selvudråbte synske har i dagens Danmark -- de kan ikke bevise, at de
har evner, men videnskaben kan heller ikke modbevise det (uden
samarbejde fra de synske, hvilket de ikke får), så det giver et
indtryk af at begge synspunkter er ligeværdige.

   Torben

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-10-02 14:13

> Det er ikke deres opgave at afvise det, det er dem, der kommer med
> påstandene, der skal bevise dem.

Åh - nej det var nu heller ikke min pointe. Jeg har bare ikke selv viden nok
til at gennemskue argumentationen.

/Jesper

Fra : Søren

Dato : 03-10-02 19:10

"TR" <pbk3111@pbk.dk> wrote in news:anfofl$8t4$1@eising.k-net.dk:

> - 3000 -YEAR-OLD MUMMY PREGNANT! --JANITOR ADMINTS:"I'M THE FATHER."

Hmmm, han er da vist ikke den første der har været tændt på modne damer.

> - TWO OF JESUS' APOSTLES WERE WOMEN!

Nej det går virkelig ikke ! Det er jo hele 3 ting...
Ligeret, titlen Apostel M/K og sjove julefrokoster.
Det var jo ikke en Kinder(garten).

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 03-10-02 15:45

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> writes:

> Selvfølgelig forudsat at manden overhovedet eksisterer hos ESA

Man kan ikke være en top forsker hos ESA og holde sig skjult for
Google. For at ryge til tops i det videnskabelige hierarki skal man
publicere.

Fra : Oskar Stern

Dato : 02-10-02 22:53

"tdn" <tdn@peps.dk> wrote in message
> Nogen kommentarer til følgende artikel?
> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20020918/103236120009.html
>
> - er der grund til panik eller ej?

Pis, så er det bare med at sige farvel og "Beam me up, Scotty"

Oskar Stern
---------------------------
"If I am laughing at what I think I am, it's very funny." - Homer Simpson

Fra : Ib Th.

Dato : 03-10-02 09:33

tdn wrote:

> Nogen kommentarer til følgende artikel?
> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20020918/103236120009.html
>
> - er der grund til panik eller ej?

Du må ned i mosen og ofre til guderne. Smid alle dine penge, din
mobiltelefon, din flimmerkasse, CD-spiller etc, ud i dyndet, så kan du
være næsten sikker på at krisen går over.

Ib Therkelsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-10-02 08:23

tdn wrote:

> Nogen kommentarer til følgende artikel?
> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20020918/103236120009.html
>
> - er der grund til panik eller ej?

Vi skal bare i gang med nogen menneskeofringer, ligene triller vi ned af
babelstårnet i Irak.

Så bliver alt godt igen.