Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket kamera er bedst: Sony DSC-F 707 el~
Fra : Simon Johnsen

Dato : 02-10-02 14:32

Jeg skal til at købe et godt digitalt kamera, der primært skal bruges
til produkt-fotografering. Jeg har øje på to forskellige kameraer, som
jeg tror kan levere en vis kvalitet:

- Sony DSC-F 707
Se evt.
http://195.2.39.25/dime/www/DK/da/homepage/products/digitalstillcameras/cybershot/DSC-F707/index.htm

- Nikon CoolPix 5700
Se evt. http://www.dfa-as.dk/default.asp?id=576

(De kan også begge ses på www.japanphoto.dk
- under "produkter" og "digitale kameraer")

Kan nogen fortælle mig hvilket der er bedst - eller rettere: Er der
gode/dårlige erfaringer med nogle af dem? Hvad der deres
fordele og ulemper?

Eller er der noget der har forslag til et helt tredje kamera i samme
prisklasse (ca. 10-13.000).

På forhånd tak for hjælpen!!

/Simon Johnsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-10-02 15:20

Simon Johnsen skrev:

> Jeg skal til at købe et godt digitalt kamera, der primært skal
> bruges til produkt-fotografering. Jeg har øje på to
> forskellige kameraer, som jeg tror kan levere en vis kvalitet:

Prøv at kigge på www.dpreview.com - der er alle digitalkameraer i
din prisklasse vist anmeldt.

> - Sony DSC-F 707

Kan ses her:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf707/

> - Nikon CoolPix 5700

Kan ses her:
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/

Sony har i øvrigt allerede lavet afløseren til 707 - den hedder 717
og kan ses omtalt (som preview) her:

http://www.dpreview.com/articles/sonydscf717/

Hvis du kan få trykket prisen på den gamle Sonymodel ned kan det
være et godt valg. Både Sony- og Nikon-modellen har fået glimrende
anmeldelser.

Prøv også opstillingen side-by-side
<http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Simon Johnsen

Dato : 02-10-02 15:46

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Prøv at kigge på www.dpreview.com - der er alle digitalkameraer i
> din prisklasse vist anmeldt.

> Sony har i øvrigt allerede lavet afløseren til 707 - den hedder 717
> og kan ses omtalt (som preview) her:

Tak for linksne! Det er nogle meget dybdegående omtaler af kameraerne,
og interessant læsning. Jeg vil lige tjekke ud hvad Sonys nye 717'er
koster - og hvor den evt. fås.

Men jeg er stadig ikke sikker på om det skal være Sonys 717 eller
Nikons 5700.

Er der nogen der har praktiske erfaringer med et af de to?

/Simon

Fra : Lotte M

Dato : 02-10-02 17:26

"Simon Johnsen" <me@cpx.dk> skrev :

> Tak for linksne! Det er nogle meget dybdegående omtaler af kameraerne,
> og interessant læsning. Jeg vil lige tjekke ud hvad Sonys nye 717'er
> koster - og hvor den evt. fås.

Jeg købte et Sony 707 i forsommeren og jeg er godt tilfreds. Inden
jeg besluttede mig afprøvede jeg forskellige kameraer (Coolpix 5000,
Minolta D7 og Fujifilm 6900z).

Jeg vil fraråde, at du køber et kamera alene på anbefalinger og specifikationer,
for det kamera der ligger godt i min hånd, fungerer måske dårligt i din. Find
en god fotohandler og prøv de potentielle modeller inden du køber!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Simon Johnsen

Dato : 02-10-02 17:43

Lotte M skrev:

> [...]
> for det kamera der ligger godt i min hånd, fungerer måske dårligt i din. Find
> en god fotohandler og prøv de potentielle modeller inden du køber!

Hej Lotte!

Tak for rådet. Det perfekte er naturligvis at prøve kameraerne før jeg køber.
Problemet er blot, at jeg ikke tror man kan få lov ret mange steder (om nogle
overhovedet), at installere kameraerne på butikkens PC, og derefter tage nogle
billeder med hver model - for herefter at vurdere kvaliteten på PC'en i et
grafikprogram.

Og det tror jeg vil være det eneste der vil være bedre end anbefalinger og at
tjekke tests af kameraerne. Det jeg går mest efter er nemlig billedkvaliteten.

Og fra de links Jens Gyldenkærne gav mig (se tidligere indlæg i denne streng),
kunne jeg læse på www.dpreview.com, at Sony'en nok er en smule foran
Minolta og Nikon hvad angår billedskarpheden - men lidt bagefter hvad angår
features.

Så lige nu hælder jeg mest til Sony 717 - men har stadig ikke fundet en pris
på denne nye model - endsige et sted at købe den.

/Simon

Fra : U. Pedersen

Dato : 02-10-02 18:39

Simon Johnsen skrev:

>Så lige nu hælder jeg mest til Sony 717 - men har stadig ikke fundet en pris
>på denne nye model - endsige et sted at købe den.

Hej Simon.

Japanphoto er måske et fy ord, men ca. 10999,-

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Simon Johnsen

Dato : 02-10-02 18:47

U. Pedersen skrev:

> Japanphoto er måske et fy ord, men ca. 10999,-

Hehe... Jeg er ikke så meget inde i foto-verdenen, at jeg ville
vide om det er et fy-ord eller ej. Så bare rolig - jeg vil ikke holde
det i mod dig.

Men tak for tippet. De har det godt nok ikke på deres website,
men det kan selvfølgelig være, at det bare ikke er kommet på
endnu. Tjekker min lokale shop i morgen.

/Simon

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 02-10-02 22:22

> Japanphoto er måske et fy ord, men ca. 10999,-

På deres webside har de kun 707'eren til 12.000 kr. Og så påstår de at det
er en SLR

http://www.japanphoto.dk/asp/Main.asp?node=5

Fra : Simon Johnsen

Dato : 03-10-02 12:18

Benny Holdgaard Jensen skrev:

> På deres webside har de kun 707'eren til 12.000 kr. Og så påstår de at det
> er en SLR

Har lige været nede i min lokale Japan Photo butik, og bestilt et
Sony 717 til kr. 9999,-

De fik godt nok nogle hjem i morgen, men de var allerede afsat
(de sagde at de fik 3 hjem). Så jeg får et den 10. okt (om en uge).

Prisen er meget bedre end jeg havde troet? Jeg troede egentligt
det ville være 1-2000 dyrere. Kanon!

/Simon

Fra : Simon Johnsen

Dato : 03-10-02 12:21

Jeg skrev selv:

> Prisen er meget bedre end jeg havde troet? Jeg troede egentligt
> det ville være 1-2000 dyrere. Kanon!

Jeg har set at nogen her i strengen har nævnt Digital4U som et
muligt købssted. På deres website står Sony 717'eren til
kr. 11.129,- Så de 9999,- hos JapanPhoto er da en del bedre...

/Simon

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 03-10-02 13:55

> [...]
> (de sagde at de fik 3 hjem). Så jeg får et den 10. okt (om en uge).
>
> Prisen er meget bedre end jeg havde troet? Jeg troede egentligt

Jeg har lige ringet til min lokale Japan Photo - de fik først nogle hjem om
et par uger og de kendte ikke prisen.

Kamerahuset havde lige fået hjem i dag, de skulle have knap 11.000 kr for
dyret.

Fra : Lotte M

Dato : 03-10-02 12:30

> [...]

> Problemet er blot, at jeg ikke tror man kan få lov ret mange steder (om nogle

Jeg lånte de forskellige kameraer i en weekend, hos min lokale fotohandler.
Min tidligere fotohandler tilbød også afprøvning. En god fotohandler - én
der selv fotograferer - ved et kamera er ligeså personlig en ting som et par
sko.

Hvis fotohandleren er god og du fremstår som en seriøs køber, så bør du
kunne afprøve udstyret, _som minimum_ ved at tage et par skud udenfor
forretningen, for derefter at se billederne på skærm og som print.

> Og det tror jeg vil være det eneste der vil være bedre end anbefalinger og at
> tjekke tests af kameraerne. Det jeg går mest efter er nemlig billedkvaliteten.

Billedkvaliteten afhænger langfra kun af kameraet. En dygtig fotograf kan
tage gode billeder med en skotøjsæske, hvor en mindre dygtig fotograf kan
lave de forfærdeligste billeder med en Sinar.

Det vigtigste er, at udstyr og fotograf arbejder optimalt sammen, at fotografen
kan udnytte grejet optimalt og kameraet i øvrigt passer til opgaven. Det
"bedste" kamera findes ikke!

> [...]
> kunne jeg læse på www.dpreview.com, at Sony'en nok er en smule foran
> Minolta og Nikon hvad angår billedskarpheden - men lidt bagefter hvad angår

Skarphed er et relativt begreb og efter min opfattelse skal skarpheden ikke
vurderes alene efter kameraets rå output, men efter billedbehandling. Jeg
foretrækker at opskarpe mine billeder i PS, fremfor at lade kameraet gøre
det.

Overvej hvilke features du /reelt/ har brug for. Jeg var eksempelvis meget
fikseret på at ville have et histogram, men fik det ikke, fordi andre ting alligevel
vejede tungere. Efterhånden som jeg har lært kameraet at kende, savner jeg
ikke histogrammet og mine optagelser er som regel ok.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 02-10-02 15:44

Simon Johnsen skrev:

>Jeg skal til at købe et godt digitalt kamera, der primært skal bruges
>til produkt-fotografering. Jeg har øje på to forskellige kameraer, som
> [...]
Hej Simon

Man kan altid finde noget posetivt ved det ene frem for det andet, men
forhåbentlig på fredag får jeg min Sony F717, den vil jeg gerne
anbefale frem for Sony F707 som jeg tror går ud af produktion, nu da
F717 er kommet på markedet.

Fra : Simon Johnsen

Dato : 02-10-02 16:45

U. Pedersen skrev:

> [...]
> forhåbentlig på fredag får jeg min Sony F717, den vil jeg gerne
> anbefale frem for Sony F707 som jeg tror går ud af produktion, nu da

Hej Mr. Pedersen

Det lyder fedt med dit nye kamera. Må jeg være så ligefrem og spørge til
hvor du har købt det, og hvad det kostede? Jeg har endnu ikke kunnet
finde det på nettet.

Jeg kommer helt sikkert også til at skulle bruge en strømforsyning
(fra 220V til kameraet). Er det tilfældigvis også noget du har købt med,
og som du evt. kender priser på?

Jeg har nok ikke købt mit kamera inden weekenden - må jeg e-maile
dig i weekenden for at høre dine umiddelbare reaktioner om din
nyanskaffelse?

/Simon

Fra : U. Pedersen

Dato : 02-10-02 18:45

Simon Johnsen skrev:

>Jeg har nok ikke købt mit kamera inden weekenden - må jeg e-maile
>dig i weekenden for at høre dine umiddelbare reaktioner om din
>nyanskaffelse?

Hej Simon

Nu har jeg kun afgivet en mundtlig bestilling, men er blevet stillet i
udsigt at jeg kan ha den på fredag.

Strømforsyning vil jeg umidelbar tro følger med, det gjorde den til
min Sony DSC-S50
Så mon ikke til F717
http://www.dpreview.com/articles/sonydscf717/

Hvad jeg skal give for F717 forbliver en hemmelighed mellem mig og
forhandleren

Med hensyn til min umiddelbare reaktion, så er den over 1 år gammel,
den har ikke ændret sig )

Men skriv du bare

Fra : Anders Madsen

Dato : 02-10-02 18:16

Hej Simon

> [...]
>
> - Sony DSC-F 707
> - Nikon CoolPix 5700
>
> Eller er der noget der har forslag til et helt tredje kamera i samme

Der er to muligheder som umiddelbart falder mig ind:

Fuji FinePix S602 Zoom
http://www.dpreview.com/reviews/fujis602z/
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_s602z.html

Billedkvaliteten fra Fuji's 3 MP SuperCCD er ca. som en konventionel 4
MP CCD, så prisen er en anelse lavere (regn med 8.500 - 9.000 kr.) end
de fleste 5 MP konkurrenter - dvs. at der er plads til et ekstra
hukommelseskort og en god lader med batterier i budgettet.

Minolta DiMAGE 7i
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/dimage7i.html

Minolta'en er lidt småhysterisk at arbejde med på nogle områder, så det
er i høj grad en smagssag om man kan lide kameraet - jeg har et DiMAGE 5
og er virkelig glad for det, men det kræver lidt øvelse at tage gode
billeder med det. Prisen bør være omkring 10.000 kr.

Rent off-topic: "Simon Johnsen" som i "DC Detail"?

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : Simon Johnsen

Dato : 02-10-02 18:35

Anders Madsen skrev:

> Der er to muligheder som umiddelbart falder mig ind:
> Fuji FinePix S602 Zoom
> Minolta DiMAGE 7i

> Rent off-topic: "Simon Johnsen" som i "DC Detail"?

Hej Anders,

Tak for anbefalingerne - tjekker lige de to kameraer ud.

Off-topic: Jeps - som i det gamle DC Detail (da der var noget
der hed sådan! (Mailer dig lige)

/Simon

Fra : J@N

Dato : 03-10-02 10:19

"Simon Johnsen" <me@cpx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg tror kan levere en vis kvalitet:
>
> Eller er der noget der har forslag til et helt tredje kamera i samme

Jeg overvejer i øjeblikket digicam i den klasse:
- Fuji S602Z, sorteret fra pga 3 mpix.
- Minolta DiMage 7i, lidt for kluntet efter min smag.
- Nikon 5700, mangler manuel fokusring på optik, o.a.

To modeller der stadig er "inde i varmen" hos mig:
Sony F717 eller Canon G3

Jeg har prøvet at stille en sammenligning op efter mine kriterier,
Sony F717 plus/minus i forhold til G3:

+ 5x zoom
+ 5 Mpix
+ Manuel fokusring på optik
+ Nightshot
+ Superhurtig shutterlag 0.1 sek

- RAW
- Dårlig/ingen blitzstyring
- Memostick, dyr
- Højst aparte udseende
- Ingen fjernbetjening
- Prisen 11-13.000 kr

Billedkvaliteten ligger meget tæt, Sony' "Manuel fokusring på optik" trækker
meget.
Valget er vanskeligt, især da jeg har en del udstyr der passer til Canon i
forvejen, såsom blitz, blitzledning, CF-kort.

Håber snart at se en rigtig test af Canon G3, indtil har jeg kun set
"previews".

Jan

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 03-10-02 10:25

Jeg skifter min G1'er ud her til nov. og svæver lidt mellem Nikon 5700 og
Sony 717.

> Jeg overvejer i øjeblikket digicam i den klasse:
> - Fuji S602Z, sorteret fra pga 3 mpix.

Enig. Kraftig zoom, kompakt og let - men mangler lidt pixels og skarphed i
objektivet.

> - Minolta DiMage 7i, lidt for kluntet efter min smag.

Enig. Synes også den mangler lidt skarphed i objektivet.

> - Nikon 5700, mangler manuel fokusring på optik, o.a.

Hvis du prioriterer manuel fokusering højt, så er det jo en mangel.

> [...]
> Sony F717 eller Canon G3
>
> Jeg har prøvet at stille en sammenligning op efter mine kriterier,

717'eren gemmer i TIFF, der vel i princippet burde være lige så godt. Det
tager bare knapt et minut at gemme billedet.

> - Dårlig/ingen blitzstyring

Det skulle være forbedret i 717'eren i forhold til 707. Den indbyggede flash
understøtter TTL og det er muligt at indsætte tredjeparts flash.

> - Memostick, dyr

-og lav kapacitet. Dette er en klar ulempe. Køber jeg en 717'er, bliver jeg
tvunget til også at købe en transportabel harddisk, fx
http://makeashorterlink.com/?H45331DF1 hos Digital4u til 3000 kr eller
http://makeashorterlink.com/?N28312DF1 til $549 !!!

> - Højst aparte udseende

Måske vænner mig sig til det ? Jeg prøvede 717'eren i Photokina, den mærkede
lidt DV-agtig i forhold til min G1'er. Zoom'en var ekstrem hurtig og gik
trinvis, men ikke så fastlåst som fx Fujifilm 602z. Ellers virkede den
mindre og lettere end man umiddelbart skulle tro.

> - Ingen fjernbetjening

Den kan købes som ekstratilbehør til over 500 kr. Jeg har aldrig brugt min
fjernbetjening til min G1'er, men for mange vil en fjernbetjening være en
god idé.

> - Prisen 11-13.000 kr

Jeg formoder at G3'eren kommer til at koste omkring 9.000 kr i DK.

> [...]
> Valget er vanskeligt, især da jeg har en del udstyr der passer til Canon i
> forvejen, såsom blitz, blitzledning, CF-kort.

Også mig. Det er ærgeligt at sælge 16+128+256 Mb CF til alt for lav en pris.
Min Speedlite 380EX regner jeg med, jeg stadig kan bruge.

> Håber snart at se en rigtig test af Canon G3, indtil har jeg kun set
> "previews".

Jeg har ligeledes kun set testbilleder af før-produktions-G3'eren.
Billederne ser bedre ud end min G1'er, men mangler noget i forhold til 717.
Mit problem er, at skridtet fra G1 til G3 ikke er nær så stort i forhold fra
G1 til 717'er inden for de egenskaber, jeg prioriterer som et er zoom og
objektivets skarphed.

Fra : J@N

Dato : 03-10-02 13:14

"Benny Holdgaard Jensen" <blackben666@nospam_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:anh2cl$lmi$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg skifter min G1'er ud her til nov. og svæver lidt mellem Nikon 5700 og
> Sony 717.

Har selv haft en G1, udmærket kamera

> 717'eren gemmer i TIFF, der vel i princippet burde være lige så godt. Det
> tager bare knapt et minut at gemme billedet.

Ja, det tager laaang tid (60 sek) og fylder meget på de dyre memosticks (15
Mb pr pic) 128 Mb --> 8 billeder, duer ikke.
G3 til sammenligning i RAW 3 sek og fylder 4 Mb 128 --> 32 billeder,
betydeligt bedre.

> Det skulle være forbedret i 717'eren i forhold til 707. Den indbyggede
flash
> understøtter TTL og det er muligt at indsætte tredjeparts flash

Ja, den eksterne blitz er "dum". Som G1-ejer har du sikkert set hvor godt
det spiller sammen med ekstern blitz.
G3 kører med fuld E-TTL blitzstyring, hvor du kan styre blitzen fra kameraet
og det virker "canon"-godt.
Desuden er den forbedret ved blitzfotografering i manuel mode, hvor skærmen
på G1 er totalt ubrugelig.

> -og lav kapacitet. Dette er en klar ulempe. Køber jeg en 717'er, bliver
jeg
> tvunget til også at købe en transportabel harddisk

Ja, det er nok en god ide.

> Jeg formoder at G3'eren kommer til at koste omkring 9.000 kr i DK.

www.digital4u.dk annoncerer allerede med den til kr.7.700,-
lad os nu se om det holder, hvis ja, så bliver den et hit.

Jan

Fra : U. Pedersen

Dato : 03-10-02 15:25

> [...]

>-og lav kapacitet. Dette er en klar ulempe. Køber jeg en 717'er, bliver jeg
>tvunget til også at købe en transportabel harddisk, fx

Hej Benny

Uanset om man har den ene eller den anden type kort, er din link da et
billigt alternativ til en Blærbar PC.
Med de kort du har PT, har du så mulighed for at være væk mere end 2-3
dage fra din PC ?

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 04-10-02 10:37

"U. Pedersen" <info@digifoto-nord.dk> wrote in message

> Hej Benny
>
> Uanset om man har den ene eller den anden type kort, er din link da et
> billigt alternativ til en Blærbar PC.

Jeg regner med at købe sådan en harddisk, men venter til de understøtter
USB2. Fordelen ved en sådan harddisk er den ikke er større end den kan tages
med i marken, der er bærbare stadig lidt voldsomme i størrelse.

> Med de kort du har PT, har du så mulighed for at være væk mere end 2-3
> dage fra din PC ?

Det afhænger af opløsning. Selv til en familiefest kan jeg sagtens bruge de
kort op. På en 3-dages tur i London fik jeg skudt 890 billeder, dog i
mellemste opløsning.

Fra : U. Pedersen

Dato : 04-10-02 18:57

> [...]

>USB2. Fordelen ved en sådan harddisk er den ikke er større end den kan tages
>med i marken, der er bærbare stadig lidt voldsomme i størrelse.
Jeg kom skisme til at købe sådan en HD noget i stil med den du linkede
til
http://www.image-tank.com/englisch/e_frame.html

Så nu kan man være væk et par uger

Fra : Lotte M

Dato : 03-10-02 10:36

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev :

> Jeg har prøvet at stille en sammenligning op efter mine kriterier,
> Sony F717 plus/minus i forhold til G3:

> + Nightshot

Er også på 707'eren og det fungerer fantastisk godt - autofokus
fungerer i buldermørke.

Jeg ville også nævne det lave strømforbrug.

> - Dårlig/ingen blitzstyring

717 har hotshoe.

> - Memostick, dyr

De er lidt dyrere end CF-kort, 128 mb for ca. 800 kr, hvor CF-kort koster
ca. 500.

> - Højst aparte udseende

Det syntes jeg også, indtil jeg havde haft den i hænderne. I modsætning til
andre digitalkameraer, synes jeg den minder meget om et analogt
spejlreflekskamera at arbejde med. Jeg har et godt greb om objektivet
og vægten mellem "hus" og objektiv er "rigtigt" fordelt.

> - Ingen fjernbetjening

Jo da.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : J@N

Dato : 03-10-02 12:50

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville også nævne det lave strømforbrug.

Du har fuldstændig ret, 717 er ret suveræn på det felt.

> 717 har hotshoe.
Ja, 717 er opgraderet fra en cold-shoe til en hot-shoe, men stadig væk er
den ret "dum". G3 kører med fuld E-TTL blitzstyring, hvor du kan styre
blitzen fra kameraet og det virker "canon"-godt.

Ok, jeg skulle nok have skrevet:
Ingen medfølgende fjernbetjening, det er ekstra udstyr.

Jan

Fra : U. Pedersen

Dato : 03-10-02 13:59

J@N skrev:

> [...]
>Valget er vanskeligt, især da jeg har en del udstyr der passer til Canon i
>forvejen, såsom blitz, blitzledning, CF-kort.

Hej Jan

Det er altid svært, en vil have moderen, og en anden datteren