Jeg sejler en kort bred båd, og kender betydningen af især forsejlets
trim for at opnå træk kraft i sø og næsten ingen vind.
Løst sat fald, skødepunktet frem, så der bliver god kurve i sejlet, og
styr lidt lavere, så opnår man god fart trods det lille sejlareal, og
glem ikke at storsejlet også skal hules, og skødes lidt løsere.
Bliver luften jævn, strækkes faldet lidt, skødepunktet flyttes et par
huller tilbage, og skødet strammes, så der lige er lidt tvist i øverste
agterlig.
Frisk vind kræver endnu hårde sat fald, og at sejlene flades endnu mere.
Hvis man har agterstags strammer, skal denne hales, i takt med vinden
øger.
Venlig Hilsen
Niels
"a" skrev d. 02-10-02 13:50 dette indlæg :
> Herunder de 3 vigtigste trimredskaber/muligheder.
>
> 1. Dybdens placering:
> Dybdens placering (mellemvind og hård vind 50 % i forsejl/storsejl
målt fra
> masten). Let vind (45% i forsejl og 55% i storsejl). Køb evt.
sejlstriber
> for at se dybden. Dybdens placering styres af fald, cunningham og
bakstag.
>
> 2. Dybdens størelse:
> I let vind skal sejl være dybe og i mellem samt hård vind skal de være
> flade. Dybdens størrelse styres primært med storsejlets bomudhal,
skøde og
> kick. Forsejlet dybde styres primært af skøde og bakstag.
>
> 3. Tiklers og tvist:
> Tiklers i forsejl vandret. Øverste til luv må gerne løfte sig lidt.
Alle
> skal løfte sig samtidig ellers juster skødepunkt frem/tilbage. Tikler
i
> storsejl skal være vandrette. Hvis den øverste folder sig for meget
til læ
> skal der være mere tvist. Det styres med storsejlsskøde, hækstag og
kick. I
> hård vind er det vigtigt med tvist i storsejlet for at lukke
overskudsluft
> ud og derved sejle mere stabilt og hurtigt.
>
> Spørg endelig hvis i vil vide mere om hvordan man opnår de ovennævnte
> effekter.
>
> Venlig Hilsen
> Michael
>
>
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"