Hvad kan man forlange når man køber en kil~
Fra : Freedom

Dato : 02-10-02 13:29

Der er blevet talt om hvad opdrætterne kræver af deres killing køber på
denne liste, men hvad kan man som køber forlange af en opdrætter?

Jeg har lige købt en killing, allerede da vi kom hjem med ham som nyste da
jeg fik ham, dyrlægen er pt. ved at undersøge om han har klamydia eller
herpes. Hvis det er herpes så vil han have sygdommen resten af sir liv og
skal behandles for det. Kan man kræve at opdrætter betaler dyrlægeregning
eller andet? Hvad hvis den har klamydia, den har jeg haft det hvorfra jeg
fik den!!

2 killing som er købt hos en anden opdrætter har et overtal af coccidier så
den nu er på en pille kur! Den har haft diarre fra 1 dag jeg fik den hos
opdrætteren! Hvordan forholder man sig til sådan noget?

Jeg har haft den i knap 1 uge, som jeg fik den om lørdagen fik vi den til
dyrlægen om mandagen!

Kan man ikke kræve at man køber en killing som er rask fra første dag?

Iben

Fra : elisa buchardt

Dato : 02-10-02 13:50

Jeg mener helt klart, at du kan forlange at købe en killing som er rask.
Jeg kunne ikke drømme om at sælge en syg killing...
V.H.
E.B. (Alba Blue)

Fra : elisa buchardt

Dato : 02-10-02 13:55

Jeg glemte at sige, at jeg sælger mine killinger med helbredsattest fra
dyrlægen samt tilstandsrapport ved salgstidspunktet vedhæftet
salgskontrakten.
Jeg ved ikke rigtigt hvad andre gør, men det er i hvert fald standard
blandt russeropodrættere..
V.H.
E.B. (Alba Blue)

Fra : Freedom

Dato : 02-10-02 14:11

> [...]
> salgskontrakten.
> Jeg ved ikke rigtigt hvad andre gør, men det er i hvert fald standard

Den ene har en 3 dage gammel helbredsattest!!!

Dyrlægen kan jo ikke se alt;((

Jeg er selvfølgelig enig med dig;) Men hvad kan jeg forlange af opdrætteren,
at de betaler dyrlægeregningen?

Iben

Fra : Pernille Scharff

Dato : 02-10-02 14:27

Hej Iben,

hvis du har købt hos en opdrætter i Felis Danica bør killingen
selvfølgelig være sund og rask.

Hvad du kan "forlange" afhænger tildels af den evt. salgskontrakt, der
følger med killingen. Jeg synes du skal ringe til opdrætterne og få en
snak om killingerne for at se hvad opdrætternes reaktion er. Hvis
opdrætterne er helt håbløse at snakke med har du altid mulighed for at
klage til Felis Danica's disciplinærnævn.

Du skal selvfølgelig huske, at det også er dit ansvar at kigge på om
killingen er sund og rask ved overtagelsen. Hvis en killing virker syg
eller slatten er det bedre at lade opdrætteren tage ansvaret for at den
bliver frisk igen end at tage den med hjem (og risikere evt. smitte til
andre katte) også selv om det er svært.

Held og lykke med mislingerne!

/Pernille

Fra : Freedom

Dato : 02-10-02 18:36

> hvis du har købt hos en opdrætter i Felis Danica bør killingen
> selvfølgelig være sund og rask.

De er begge med FIFE stambog

> [...]
> opdrætterne er helt håbløse at snakke med har du altid mulighed for at
> klage til Felis Danica's disciplinærnævn.

Jeg har gjort opmærksom på hvad de har, der bliver ikke snakket noget om
noget som helst anden at de er da ærgeligt, selv om hvad der står i min
købekontrakt må købeloven vel gælde, så nu må vi se!

> [...]
> eller slatten er det bedre at lade opdrætteren tage ansvaret for at den
> bliver frisk igen end at tage den med hjem (og risikere evt. smitte til

Det er jo det som er så spejet, ingen havde nogle symptomer før de var
hjemme hos mig, de var begge fine og raske! Derfor syntes jeg også det er
svært, især med de forskellige virusser som man ikke kan se med som kommer
fra opdrætteren! Men som jeg kan forst så er opdrætteren ansvarlig for visse
virusser som komemr fra dem!

> Held og lykke med mislingerne!

Tekker;)

Iben

Fra : Pernille Scharff

Dato : 03-10-02 07:42

Hej Iben,

som udgangspunkt gælder forbrugerkøbeloven når man køber kat - i hvert
fald hvis man køber kat hos en opdrætter der har haft 2-3 kuld. Det
betyder, at du hurtigst muligt skal gøre sælger opmærksom på evt. "fejl
og mangler" (f.eks. sygdom) OG at fejl der opstår inden for de første 6
måneder du har katten som hovedregel antages at have været til stede da
du overtog katten. Dvs. at de faktisk er sælgers ansvar. Når du har talt
med opdrætterne og ikke rigtig fået noget ud af det synes jeg du skal
starte med at henvende dig til den hovedklub, du er medlem af. De bør
kunne rådgive dig. Om du så skal gå videre til disciplinærnævnet og
hvordan det skal foregå tror jeg også du skal snakke med hovedklubben
om. Det kan også være at opdrætters hovedklub vil henvende sig til
ham/hende.

Skriv endelig igen hvis du er i tvivl om noget.

Hilsen

Pernille

Fra : goofy

Dato : 02-10-02 14:28

Hej Freedom

For nylig var jeg til en temaaften om købe/aftaleloven.

Sådan som jeg forstod det, gælder købelove. D.v.s. at hvis din killing
lider af en så alvorlig sygdom kan du rent faktisk kræve at handelen
skal gå tilbage.

Men der er mange aspekter, hvis du er medlem af en at de fire
landsdækkende klubber så spørg dem til råds. En af klubberne har en
juridisk rådgiver som du kan spørge. Han hedder noget med Tom ?
Men skynd dig loven siger nemlig, også at du skal kontakte sælgeren så
snart du opdager " fejlen", der er en tidsfrist som jeg desværre ikke
lige kan huske.
Et andet godt råd er prøv at spørge i newsgruppen dk.videnskab.jura, her
besvarer de spørgsmål af juridisk karakter, og du vil helst sikker få en
vejledning.
Håber det kan hjælpe dig

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Freedom

Dato : 02-10-02 18:37

> [...]
>
> Sådan som jeg forstod det, gælder købelove. D.v.s. at hvis din killing
> lider af en så alvorlig sygdom kan du rent faktisk kræve at handelen

Det er vist rigtigt nok!

> [...]
> Men skynd dig loven siger nemlig, også at du skal kontakte sælgeren så
> snart du opdager " fejlen", der er en tidsfrist som jeg desværre ikke

Det er gjort!

> Et andet godt råd er prøv at spørge i newsgruppen dk.videnskab.jura, her
> besvarer de spørgsmål af juridisk karakter, og du vil helst sikker få en
> [...]

Takker mange gange!
Iben

Fra : goofy

Dato : 02-10-02 19:16

Hej
Lad os høre resultatet
Held og Lykke

Steen Vinbæk

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 02-10-02 14:42

> Der er blevet talt om hvad opdrætterne kræver af deres killing køber på
> denne liste, men hvad kan man som køber forlange af en opdrætter?

Jeg mener helt sikker at du kan forlange at katten er rask og vil
opdrætteren ikke betale dyrlægen så kan du lade handlen gå tilbage. (har jeg
set hos en anden opdrætter, som solgte en kat der var syg af Chlamydia)
Men undersøg købeloven så du presis ved hvilken rettigheder du har.

Hilsen Sanne