Spandpumpe/filter - dårlig???
Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 02-10-02 09:27

Hej

Jeg har en Project spandpumpe/filter der efter specs skulle hive temmelig
meget vand igennem i timen (kan benyttes op til 500 liters akvarie).
Jeg har et 250 liters akvarie, og har altså det problem at der går ikke
andet end 14 dage til 3 uger, inden at gennemstrømningen i filtret er SÅ
ringe, at det intet cirkulation giver i vandet - og derved ingen ilt eller
ordenlig rensning.

Akavariet har følgende beboere:
4 små frontosaer
6 prinsesse cichlider
3 duboisi (normalt kun 1, der er lige kommet 2 til)
3 stk. leleupi
1 malle

jeg skifter vandet rimeligt ofte, men det hjælper lige lidt på pumpen. Jeg
har forsøgt at lade pumpen hive videre igennem et par måneder for at se om
det kunne danne et "miljø" der nedbryder diverse ting - også uden gavn.

Nogen der har en ide om hvad jeg kan gøre for at forbedre dette?
Som det er nu, totalt renser jeg pumpen en gang i måneden, bare for at opnå
en nogenlunde gennemstrømning.

Mvh Dennis

Fra : søren olsen

Dato : 02-10-02 09:31

Et rent gæt kunne være at du måske har filtermateriale der sætter sig i
indsugningen ?

mvh søren

Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 02-10-02 10:08

Nej, desværre ikke.... jeg har tjekket det, og jeg har alt oppe når jeg
renser det. Så jeg er sikker på at gennemløbet er ok.
Gennemløbet er også i orden den første uges tid eller to efter en
rensning.....

Når jeg renser det, er der virkelig meget skidt at rense ud også - ingen
tvivl om det..... men, burde det ikke være lige meget, lidt altså?
Det er jo ikke særligt fedt med en spandpumpe, som skal renses lige så ofte
som en indvendig pumpe Det er noget mere bøvlet trods alt.

Dennis

Fra : Silverflame

Dato : 02-10-02 16:33

Hvor stor er spanden? Det vigtigste er nemlig ikke hvor meget vand pumpen
cirkulerer, men hvor stort et filter du har... Særligt når du holder
cichlider, som trods alt sviner noget mere end div. selskabsfisk. Evt. kan
det også tænkes at du benytter et for fint filtermateriale, som derfor
stopper til hurtigt...
MVH SF.

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 02-10-02 19:49

Det er en Project 1001 spand.... den er ca. 30cm høj (uden selve pumpe
hovedet), og ca. 15cm i diameter.
Jeg har ikke lige noget info om hvor stor den er liter mæssigt.....

Hvordan bør jeg fylde den op med filtermateriale???
Nederst er der et lag med små rør-sten, så kommer der noget filter materiale
(tråd agtigt), dernæst kommer nogle filtersten af en art, og øverst atter
filter materialet (trådene).....

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-10-02 12:27

Køb en Eheim, eller lav dit eget filter.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Charlotte & Carsten

Dato : 03-10-02 15:36

Eller køb et Viaaqua
http://www.akvanet.dk/prod_via.htm

Har model nr 300 og det virker uden problemer og er lydløst.

Billiger end Eheim

Charlotte & Carsten

Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 04-10-02 08:55

Hvilke modeller passer til hvilke størrelser akvarie?
Jeg har et 250 liters, så hvilken model bør jeg snuppe hvis det er?

Jeg kan godt se prisen er NOGET billigere - og det ser ret godt ud.
Hvor længe har I kørt med jeres uden at rense det - og kører det uden at
blive renset i længere tid??

Dennis

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-10-02 10:37

"Charlotte & Carsten" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> writes:

> Eller køb et Viaaqua
> http://www.akvanet.dk/prod_via.htm
>
> Har model nr 300 og det virker uden problemer og er lydløst.

Ja, det ser umiddelbart ud til at være nogle yderst fornuftigt
designede pumper, med gode priser :) Designet ligner "ubehageligt"
meget min Eheim Professional-II 2026 pumpe.

Hvordan fungerer lynkoblingerne ? Det syntes jeg ikke fremgår så
tydeligt af siden.

/Esben
--
Drugs may lead to nowhere, but at least it's the scenic route.

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-02 17:17

> [...]
>
> Nogen der har en ide om hvad jeg kan gøre for at forbedre dette?
> Som det er nu, totalt renser jeg pumpen en gang i måneden, bare for at opnå

Når et filter stoppes til efter kort tids brug så gennemstrømningen nedsættes væsentligt, er der ikke så mange muligheder.
Det kan være underdimensioneret, og producenters og forhandleres angivelser svarer til at sælge elastik i metermål. Alligevel tror jeg ikke at det er problemet - selv et lille filter kan betjene et stort akvarium hvis......
Eller det kan et eller andet sted have en for finporet passage.
Eller det bliver overbelastet ( af foder, alger eller af fisk eller akvarist, der roder for meget svæv op i vandet ).
Og jeg tror at det er en af de to sidste muligheder. Hvilken det er kan du bedst selv afgøre, men jeg gætter på den første.
At påstå at der skal stå et bestemt navn på filteret svarer til at påstå at kun en Opel men ikke en WV kan transportere dig passende fra pkt. a til pkt. b - eller omvendt.

Ole

Fra : Madsen

Dato : 04-10-02 01:02

Dennis M. Hansen skrev:

> [...]
> gennemstrømningen i filtret er SÅ ringe, at det intet cirkulation
> giver i vandet - og derved ingen ilt eller ordenlig rensning.

Det har jeg tidligere set på specielt Project spandfiltre. De er
altså ikke skruet ret smart sammen og er meget svære at få pakket
rigtigt. En kammerat og jeg har kæmpet en kamp for at få hans
Project-filter til at køre længe nok. Det er et spandfilter som
kører 1500 ltr. igennem i timen ifølge specifikationerne. Om det
så virkelig gør det tvivler jeg på, men det var ikke et filter
jeg kunne finde på at købe, når det er så svært at have med at
gøre. Desuden larmer det helt vildt og måden det skal samles på
med en tap på pumpehuset som skal passe ned i et hak på selve
spanden er usmart, efter min mening.

Jeg selv har et Eheim prof. 2228 spandfilter og det kører som en
drøm. Let at pakke og kører totalt lydløst i månedsvis.

Madsen.

Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 04-10-02 08:49

Det med at pakke filtret, har det så meget at sige?
Jeg mener jeg har ca. fifty fifty af hvert materiale, med det halløj som
adskiller.

Den skulle klare 1000 liter i timen min...... men tvivler også meget!

Hvordan er din kammerats filter pakket? Og hvor længe "holder det" ??
Jeg har ladet mig fortælle, at man kun skal rense sådan et udvendigt filter
en eller to gange årligt, hvis det er nogenlunde optimalt?

Dennis

Fra : Lennart Weiss

Dato : 04-10-02 09:31

On Fri, 04 Oct 2002 09:48:58 +0200, Dennis M. Hansen wrote:

> Den skulle klare 1000 liter i timen min...... men tvivler også meget!

1000 l/h er et teoretisk udtryk for hvor meget vand pumpen kan trække
igennem sig, når man ser bort fra _alle_ belastninger, såsom slanger,
indsugning, filtermateriale osv. Jeg vil gætte på at de fleste pumper
yder måske 30%-50% af det teoretiske, når filter, slanger osv. er monteret.

Mvh.
Lennart

Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 04-10-02 11:20

Og plejer man ikke at sige at akvariet skal have ca. 3 gange sin volumen i
gennemstrømning?
Dvs. 750 liter gennemstrøm uden forhindringer? hmm... det må næsten være med

Dennis

Fra : Madsen

Dato : 04-10-02 22:17

Dennis M. Hansen skrev:

> Det med at pakke filtret, har det så meget at sige?

Det ser ud til at have en hel del at sige på kammeratens Project i
hvert tilfælde.

> [...]
> ?? Jeg har ladet mig fortælle, at man kun skal rense sådan et
> udvendigt filter en eller to gange årligt, hvis det er nogenlunde

Ja, jeg gør mit eget rent ca. 1 gang om året vil jeg tro. Når jeg
renser det lugter det af mose eller muld og det er sådan et filter
skal lugte, efter min mening. Kammeratens filter lugter nærmere af
kloak fordi det aldrig når at komme ordenligt i gang, før det er
stoppet til igen.

Jeg kan ikke sige hvor lang tid kammeratens filter kører for det
svinger meget. Nogle gange kører det i et par måneder, hvis vi er
heldige, og andre gange er det gået gevaldigt ned i gennemstrømning
allerede efter et par uger. Vi har som sagt prøvet flere forskellige
måder at pakke det på og den vi bruger nu ser ud til at fungere
nogenlunde, men filteret larmer nu stadig som en sindsyg, men kan
man vænne sig til støjen, så er det jo underordnet.

I hans projekt-filter sidder der en plade eller skillevæg ned langs
med den ene side af spanden og bag ved den plade bliver indsugnings-
vandet ledt ned. Pladen når ikke helt ned til den indsats eller
bundplade som ligger nede i bunden af filteret.
Faktisk så er der 10-15 cm. ned til bundpladen når skillevæggen er
trykket helt i bund og det undrer mig meget. Som jeg ser det, så vil
en stor del af det snavs og skidt som bliver suget ind, fise ud og
stoppe til lige der hvor skillevæggen stopper, og det er også det
vi har oplevet med hans filter.
Vi har tit set at filtermaterialet stort set er helt rent nede i
bunden og oppe i toppen, men omkring det sted hvor skillevæggen
stopper, er filtermaterialet totalt lukket til af skidt.
Jeg forstår ikke hvorfor skillevæggen ikke går helt ned til bunden
så alt indsugningsvandet bliver ledt ned under bundristen og på den
måde blive tvunget op igennem filtermaterialet nedefra, i stedet for
at blive ledt ud 3/4 nede i spanden. Måske er det logik, men jeg
forstår i så fald ikke logikken.

Vi har løst det nogenlunde ved at fylde den første 1/4 af spanden op
med noget meget groft filtermateriale. Du ved det her grønne trevlet
noget. Jeg ved ikke hvad det hedder, men det er noget plasthalløj.
Det rager lige akkurat op over det sted hvor skillevæggen stopper og
det ser ud til at der derfor ikke samler sig så meget skidt på det
sted, for skidtet kan komme ud og fordele sig i det langtrevlede
filtermateriale. Hvis man har filtervat eller andet meget fint
materiale her, så har erfaringen vist, at filteret stopper alt for
hurtigt til.
Ovenover de grønne trevler har han noget filtervat efterfulgt af
nogle keramikrør og et tyndt lag filtervat igen oppe i toppen, så
vidt jeg husker. Det mest kritiske punkt er altså lige der hvor
skillevæggen slutter. Samtidig skal det ikke pakkes for hårdt, men
heller ikke så løst at der på et tidspunkt kommer et stort hul inde
i midten af filtermaterialet. Det har vi også set og ofte skiller
det sig lige omkring det sted hvor skillevæggen stopper.

Og så lige en anden ting. Der er ikke noget værre end når man har
stået og pakket et filter som man tror er optimalt og når man så
får det startet så pisser det ud med vand fordi O-ringen ikke sidder
ordentligt, eller fordi man ikke lige har ramt hakket i spanden
100 % nøjagtig. Desuden så knækker de her clips som man låser pumpe-
hovedet fast med, bare man kigger på dem. Jeg ved ikke hvad de har
tænkt på da de planlagde hvilket materiale disse clips skulle laves
i, hvis de da overhovedet har tænkt over det.

Madsen.

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 06-10-02 18:51

Sjovt.... den skillevæg jeg har, når faktisk helt ned til bunden hvor den
nederste rist ligger.
Men lige efter den nederste rist har jeg de der keramik rør, så har jeg det
grønne plast filter der, og så har jeg nogle alminde filter sten (ved ikke
hvad det hedder), så har jeg igen grønt plast filter i toppen.
Der er vel 50% af hver af keramikrør og sten.....
Det er sådan forhandleren pakkede det..... så jeg har ikke ændret så meget
ved det.
Har prøvet at tage noget keramikrør ud, og lægge flere alm. filter sten i...
har intet hjulpet.

Min pumpe stinker også af kloak når jeg renser den

Dennis