Co2 i fortiden
Fra : John Friis Løndal

Dato : 02-10-02 08:18

Jeg så for noget tid siden en tråd, der mente at Co2 indholdet var
meget stort i kridttiden, og at dyrenes størrelse var en konsekvens at
dette!
Er der nogen der forsker i dette? og er det en ankendt teori?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-10-02 16:44

"John Friis Løndal" <londal@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dette!
> Er der nogen der forsker i dette? og er det en ankendt teori?

Jeg ved ikke lige med CO2, men jeg har da hørt det samme om O2.(kan dog ikke
lige huske om det var i kridttiden).
I en artikel i Illustreret Videnskab havde de engang beregnet at en guldsmed
kunne opnå en størrelse af 1m uden at få problemer med luftforsyningen
grundet en O2 koncentration på 33%.
(dette skulle dog primært vedrøre insekter pga. deres specielle
"vejrtrækningssystem")

CO2 skal helst ud af kroppen, og en større koncentration af CO2 i luften
betyder kroppen har sværre ved at komme af med sin CO2.
Derfor kan jeg ikke lige se det skulle have en positiv virkning på
størrelsen med høj CO2 koncentration.

I jordens ungdom skulle CO2 koncentrationen dog værre stor grundet større
udslip fra vulkaner.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 19-10-02 08:35

> [...]
> grundet en O2 koncentration på 33%.
> (dette skulle dog primært vedrøre insekter pga. deres specielle

Det er en af grundene til, at man skal tage Illustreret Videnskab med mange,
mange gran salt. Nyere betragtninger siger, at hvis atmosfærens iltindhold
var blot 5 pct. højere, ville skovbrande blive et kæmpe problem, fordi vådt
træ faktisk brænder ved 25 pct. iltkoncentration. Alle seriøse betragtninger
viser, at iltindholdet har været stigende op gennem tiden, og i alt fald
indtil for ca. 50 mio. år siden, hvorefter det muligvis har været
forholdsvis konstant, måske som følge af den negative feedback-mekanisme,
der gør at skovbrande under ilt forbrug vil blive et stigende problem, hvis
kryber for meget over de nuværende ca. 20 pct. ilt.

> [...]
> betyder kroppen har sværre ved at komme af med sin CO2.
> Derfor kan jeg ikke lige se det skulle have en positiv virkning på

Måske! Der er ca. 5 pct. CO2 i vores udåndingsluft. Det er svært at
forestille sig en CO2-koncentration i Jordens atmosfære ud over et par pct.
samtidig med, at der er højere dyreliv. Men for planterne virker CO2 som
gødning.

> I jordens ungdom skulle CO2 koncentrationen dog værre stor grundet større
> udslip fra vulkaner.

Der er sandsynligt, men landlevende dyreliv med iltrespiration er også en
relativ nyere foreteelse; den går vel ikke længere tilbage end ca. 500 mio.
år.

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Hjemmeside: http://www.danbbs.dk/~gro_poul/index.htm

Såkaldt fri og ureguleret markedsøkonomi forholder sig til natur og miljø
som en boksehandske til et blåt øje.

So-called unbounded and unregulated market economy has the same position to
Nature and Environment as a boxing glove to a black eye.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-10-02 03:43

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvis
> kryber for meget over de nuværende ca. 20 pct. ilt.

Tja, det meste er jo gisninger.
Vi ved jo heller ikke om skovene begrænsede sig til udenfor ekvatorbeltet
hvor chancen for skovbrabde er mindre osv.
(Eller kan man se de i gamle aflejringer? Og hvis ja kan man vel også
beregne iltkoncentrationen derfra)

Hvad mener du forresten med at vådt træ brænder ved 25% O2?
Er det set i forhold til den varme en selvforstærkende skovbrand kan give
til fordampning af gasser?

- Teoretisk set kan næsten alt jo reagere med ilt hvis bare der højre nok
temperaturer.
Om der så er 0,0000000001% O2 er ikke så vigtigt.

> [...]
pct.
> samtidig med, at der er højere dyreliv. Men for planterne virker CO2 som

? Var det ikke også det der var min pointe???
Jeg mente jo netop ikke at højere koncentration af CO2 ville medvirke til
rigere dyreliv.

> Der er sandsynligt, men landlevende dyreliv med iltrespiration er også en
> relativ nyere foreteelse; den går vel ikke længere tilbage end ca. 500
mio.
> år.

Jeg mente blot at den tidligt højre koncentration nok har været langsomt
aftagende i forbindelse med øget plantevækst, indtil den har indstillet sig
på et balancepunkt, dyre- og planteliv imellem.
Derfor har der nok været mere CO2 i luften, men jeg ser det for tvivlsomt
hvordan det skulle kunne øge dyrelivet.

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 20-10-02 09:55

"Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> wrote in message
> "Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Nej, det med vådt træ der brænder ved >= 25 pct. ilt kan eftervises ved
simple forsøg. Måske husker du også fra fysiktimerne, at en jernstang kan
brænde i ren ilt!
Jeg tror ret meget på hopotesen om skovbrande som negativ feedbackmekanisme
for atmosfærens iltkoncentration (i alt fald når det ikke gælder den
allernyeste tid).

> Hvad mener du forresten med at vådt træ brænder ved 25% O2?
> Er det set i forhold til den varme en selvforstærkende skovbrand kan give
> til fordampning af gasser?

Det betyder i korthed, at ved >= 25 pct. O2 har vand begrænset værdi som
slukningsmiddel. Der er så selvfølgelig i praksis en overgang til om "bare
lidt vådt træ" kan brænde eller ej. Og heri ligger pointen. Der skal
selvfølgelig være en brand før der er noget at slukke; men det er næppe et
problem i naturen med få regnskovsområder som undtagelsen.

> pct.
>
> ? Var det ikke også det der var min pointe???
> Jeg mente jo netop ikke at højere koncentration af CO2 ville medvirke til
> rigere dyreliv.

Fint! Men det jeg studsede over var din 1. m. store guldsmed.sammenholdt med
atmosfærisk iltindhold på 33 pct. (Der har faktisk i jura- og kridttiden
fandtes guldsmede, der var næsten så store!). 33 pct. ilt ville have
umuliggjort det meste plantevegetation på land (skovbrandene!) - og dermed
også næsten alt dyreliv. I vand, hvor iltkoncentrationen ikke kan blive over
et par pct. p.g.a. iltens opløselighed i vand, er problemstillingen en
anden.
Insekternes væv forsynes af ilt via tracheer, som er et net af luftkanaler
der forgrener sig i dyrets væv fra det ydre, og ilten diffunderer over i
blodvæsken og vævene herfra.Netop trachèsystemet er nok forklaringen på, at
insekter opnår begrænsede størrelser, da iltens diffussionsvej ind i vævene
bliver for lang ved for store kropsvolumener. Fine tracheer tilstoppes let,
og så har insektet et problem!

Mennesker (og formodentligt også de forskellige dyregrupper) trives fint i
en kunstig atmosfære med 5 pct. ilt, som i nogle tilfælde anvendes i
dykkerklokker, undervandsbåde o.l.. Generelt kan man sige, at dyrelivet har
rigeligt med ilt i terrestrisk miljø, medens ilten er en stærkt begrænsende
faktor i vandmiljø, hvor iltkoncentrationen aldrig kan bliver over et par
pct. Derimod kan man eftervise ved simple forsøg, at CO2 undertiden er
begrænsende for plantevæksten.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-10-02 11:23

Poul Evald Hansen <cft6753@vip.cybercity.dk> wrote:
> Mennesker (og formodentligt også de forskellige dyregrupper) trives fint i
> en kunstig atmosfære med 5 pct. ilt, som i nogle tilfælde anvendes i
> dykkerklokker, undervandsbåde o.l..

OK - men da er (total)trykket vel så højt, at iltens _partialtryk_
stadig er i omegnen af det 'sædvanlige' (= ca. 200 hPa)?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 20-10-02 15:04

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote in message

> OK - men da er (total)trykket vel så højt, at iltens _partialtryk_
> stadig er i omegnen af det 'sædvanlige' (= ca. 200 hPa)?

Det er måske rigtigt (jeg ved det ikke helt sikkert)! Men det afgørende må
nu være at CO2s partialtryk ligger tilpas under iltens. Mennesker kan med
noget tilvending leve i op til 5 6 km.s højde, hvor partialtrykket af både
ilt og kuldioxyd er meget lavere. - Det er en interessant problemstilling.
Er der ikke en mediciner eller fysiolog, der kan komme med de afgørende
guldkorn!?

[...]

Værdisætning af tiltag, der undergraver naturgrundlaget for produktionen -
som værdisætningen sker ud fra - er meningsløse; det er at udskrive
ubetalelige regninger!
Værdisætningen har mening i forhold til at vurdere forskellige skridt til at
gøre det nødvendige eller ønskelige.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-10-02 15:00

> [...]
feedbackmekanisme
> for atmosfærens iltkoncentration (i alt fald når det ikke gælder den

Det var ikke det som jeg mente var gisninger:)
Jeg er fuldstændig enig i ilts reaktionsævner med stortset alt.
Det fordelingen af CO2 N2 og O2 i fortiden jeg mente var gisninger, ligesom
du sagde.

> [...]
over
> et par pct. p.g.a. iltens opløselighed i vand, er problemstillingen en

Hvorfor egentlig, har ilt en hæmmende effekt på plantevækst eller antager du
i stedet at øget iltkoncentration medfører mindsket CO2 koncentration, som
så har direkte effekt på plantevæksten?

> [...]
vævene
> bliver for lang ved for store kropsvolumener. Fine tracheer tilstoppes

Jeg kender godt princippet, det var også derfor jeg fandt teorien om større
insekter ved højere iltkoncentrationer realistisk.
Trachè-systemer vokser nemlig ikke med dyret men holder sin størrelse.
Derfor kan insekter kun nå en vis størrelse der begrænses af O2
koncentrationen.

> Derimod kan man eftervise ved simple forsøg, at CO2 undertiden er
> begrænsende for plantevæksten.

Kan du ikke forklare teorien bag CO2's hæmmende effekt på plantevæksten i
korte vendinger?
Er det ligesom hvis man overgøder potteplanter, eller drukner motoren i sin
bil med for meget benzin?

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 20-10-02 15:24

> [...]
du
> i stedet at øget iltkoncentration medfører mindsket CO2 koncentration, som

Forstå mig nu ret. Ilt har ikke hæmmende virkning på plantevæksten (bortset
fra i måske meget høje koncentrationer). Problemstillingen er en anden:
Ilts negative feedback-effect for landplantevæksten består i, at når den
nærmer sig 25 pct. (ved ca. 1 atm.) for meget, så stiger hyppigheden af
skovbrande, som bevirker at kulstof forbrænder under iltforbrug og
CO2-dannelse. Hvad der så bliver af den ekstra CO2-en er en længere
diskussion; meget af den "slutdeponeres" formentlig som Ca(CO3) i
radiolarieslam i dybhavet (det når måske at ende som kalk og marmor og hvad
ved jeg) og på anden vis.

> [...]
> Trachè-systemer vokser nemlig ikke med dyret men holder sin størrelse.
> Derfor kan insekter kun nå en vis størrelse der begrænses af O2

Jo, diskussionen er spændende, men min forklaringsmodel med øget hyppighed
af skovbrande ved høje O2-koncentrationer tyder på noget andet. De store
guldsmede (vingefang op til 70 cm:) i jura og kridt kan også skyldes
forholdet mellem prædatorer og byttedyr, og andre forklaringer kan også
tænkes. Men der er nok ikke tvivl om, at datidens guldsmede repræsenterer
overgrænsen for for store insekter kan blive på baggrund af, hvad vi ved om
insekternes fysiologi.

> [...]
> korte vendinger?
> Er det ligesom hvis man overgøder potteplanter, eller drukner motoren i

Du misforstår mig; jeg mener det modsatte. Under givne omstændigheder kan
man opnå øget betydelig vækst (tilvækst i tørstof) for planter. Det benytter
man sig af i lukkede drivhuse. Når jeg siger CO2 er begrænsende, mener jeg,
at det er den givne lave CO2-koncentration, der kan sætte grænser for, hvor
meget og hvor hurtigt planterne vokser. Så kan man opnå øget vækst op til en
eller anden grænse (kan ikke huske konkrete data), hvorefter det bliver
andre faktorer, der begrænser væksten, f.eks. lys og vand og næringsioner.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-10-02 18:32

Poul Evald Hansen wrote:

> [...]
> ubetalelige regninger!
> Værdisætningen har mening i forhold til at vurdere forskellige skridt til at

Du skal være opmærksom på at mange vil have ondt i røven over at du
bruger en signaturfil på nitten (nitten!) linjer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-10-02 23:39

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal være opmærksom på at mange vil have ondt i røven over at du
> bruger en signaturfil på nitten (nitten!) linjer.

Det er da ellers en prisværdigt holdning der kommer til udtryk:)