påkørte dyr i radioen
Fra : Gitte J. Lock

Dato : 02-10-02 07:19

Hele morgenen har påkørte dyr og uhensigtsmæsige aflivninger været i radioen
her - DR Syd. Folk er blevet opfordret til at holde sig fra aflivning,
medmindre de er uddannet til det _og_ tilfældigvis har det rette grej
(gevær/kniv) i bilen. Faktisk så fortælles det, at dyrene meget ofte blot
skal have tid til at sunde sig, og der fortælles også, at de velmenende
bilister ofte blot giver dyrene flere skader end dyrene havde efter
påkørslen. Istedet er de blevet opfordret til at ringe til Falcks
Dyreambulance eller nærmeste dyrlæge. Falck fortalte også, at mange af de
dyr de kommer ud til har flere kvæstelser efter uhensigtsmæssige
aflivningsforsøg end efter påkørslen... og ofte så lykkes det altså ikke
bilisterne at slå dyret ihjel. Det blev understreget at det endvidere er i
strid med dyreværnsloven, når folk uden den passende undervisning i
aflivning (og det rette grej) kaster sig ud i at aflive dyr.
Alt i alt har det været ret informativt... og mon ikke det måske kan rokke
lidt ved folks reaktionsmønster næste gang de rammer et dyr.
Tænkte blot at det måske kunne have interesse...
-Gitte

Fra : Jan

Dato : 02-10-02 07:48

Indslaget kan høres her, hvis man vil:
http://www.dr.dk/p4/syd/Lytnyt/Wed0730.ram

--
Jan

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-10-02 08:46

Hej.
Den var også på Radioavisen, så vi alle har kunnet høre den. Rigtig godt,
for der er mange, der kunne trænge til at blive informeret på det område.

En af vores naboer har fortalt om en kat han kom til at køre ned. Efter at
have spurgt i nærmeste hus om det var deres kat (det var det ikke), lånte
han en spade, slog den ihjel og begravede den

Her har vi nok en af forklaringerne på, at katte forsvinder. Ejerne har jo
ikke en chance for at finde ud af, hvad der er blevet af katten.

Naboen er ikke engang specielt uoplyst, han er faktisk folketingsmedlem, så
han burde om nogen overholde lovene. Men han mente selv, at han havde gjort
det mest rigtige (frem for bare at køre fra katten, formoder jeg). Faldt ham
åbenbart slet ikke ind at ringe efter Falck eller dyrlæge.

Mvh. Else.