Alge problem
Fra : Kjeld Larsen

Dato : 01-10-02 23:49

Jeg har et 325 l akvarium
indeholder grus i bunden
få kraftige planter
3 stk. påfugleøjeciclider ( rød Oscar) ½ år gamle.
temteratur ca 25 grader
god gennemstrømning ( iltning)
Lys ca 12 timer i døgnet Neonrør 45 W.
Jeg skifter ca. 100 l vand om ugen
Problemet :.
alt for stor algeproduktion vandet er fyldt med ganske små partikler ( det
ser grumset ud) der gør det vanskeligt at se ind til baggrunden af akvariet
er det alger
Er der nogen der har lignende problem.
er der nogen der ved hvad der evt. kan gøres.

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-10-02 08:40

Kjeld Larsen <kjarsen@knus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:XDpm9.64338$Qk5.2529761@news010.worldonline.dk...

> [...]
> er det alger
> Er der nogen der har lignende problem.
> er der nogen der ved hvad der evt. kan gøres.

Nu er Oscar ciklider ikke kendt for at være "renlige" de er store og
sviner derfor en hel del.
Da det lader til at du slet ikke har nogen form for filtering i akvariet,
vil jeg anbefale dig at få et meget stort filter på,
for end at dui kan afgøre om det er alger der svæver rundt i vandet,
eller bare skidt og møg.
Det er udemærket at du skifter meget vand hver uge, men med vandet
tilfører du også en masse næringsstoffer, udover
alt det som fiskene producerer.

Et 45 W lysrør, hvorlangt er det?? og hvilke fatninger passer det ind i?

Carsten