Server-maskine / adsl / fast ip / 2 maski~
Fra : Morten Larsen

Dato : 01-10-02 21:52

Hej

Jeg er ikke den store netværksmester, som i måske
kan læse ud fra mine spørgsmål, men !

Jeg har tdc bredbånd, fast ip , en router (speedstream fra netexpress der er
tilpasset, mjaa een fra familien er fra tdc) - sat op til min ip-adresse,
en gl. hub, en pc1 der er hurtig, en pc2 der er mindre hurtig
Alt virker fint med lokalnetværk, og i-net.

Hvis jeg nu kunne tænke mig at lade min pc-2 stå tændt, og
lade den virke som server, for mine venner / bekendte, hvad gør jeg så.

Hvis det er muligt, ønsker jeg følgende:

Jeg vil have noget user/password til brugere.
INGEN adgang til pc1 (har firewall er det nok ? Norton 2002)
Fuld adgang til i-net fra pc-1, uanset datastrøm til pc2.
Måske andre vigtige ting ?

Kan jeg gøre dette med mit nuværende grej, eller kræver
det nyt ? Måske en switch ville være smartere, eller hur ?

Morten

Fra : Cubus

Dato : 01-10-02 22:17

> [...]
>
> Hvis jeg nu kunne tænke mig at lade min pc-2 stå tændt, og
> lade den virke som server, for mine venner / bekendte, hvad gør jeg så.

Så må du forwarde de porte som den tjeneste du vil tilbyde bruger.
Er det fx en webserver, må du sende udefra kommende forespørgelser
på port 80 TCP videre til PC2. PC2 skal derfor have en fast (privat)
IP-adresse istedet for en dynamisk som den sikkert får nu fra routerens
DHCP-server. Konfigurationen med forwarding af porte foregår
sædvanligvis via en browser, der kobler op til routerens indbyggede
webserver.

> Hvis det er muligt, ønsker jeg følgende:
>
> Jeg vil have noget user/password til brugere.

Hvis det er en webserver du vil køre har fx Apache mulighed for
anvendelse af password/brugernavn som krav for at browse rundt i
en mappe eller enkelte sider. Hvis det er en FTP-server er det
standard i sådan et program, at man opretter sine brugere med
password og evt fjerner en evt gæstekonto.

> INGEN adgang til pc1 (har firewall er det nok ? Norton 2002)
> Fuld adgang til i-net fra pc-1, uanset datastrøm til pc2.
> Måske andre vigtige ting ?

Hvis du ikke forwarder nogle porte til PC1 er du umiddelbart
dækket meget godt ind.

> Kan jeg gøre dette med mit nuværende grej, eller kræver
> det nyt ? Måske en switch ville være smartere, eller hur ?

Ja det skulle fint kunne lade sig gøre med det udstyr du har,
lidt konfiguration og lidt serversoftware er hvad du mangler.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Morten Larsen

Dato : 01-10-02 23:12

> [...]
> standard i sådan et program, at man opretter sine brugere med
> password og evt fjerner en evt gæstekonto.

Pive has - jeg må læse lidt på lektien, kan du evt. hitte
en link, der kan gøre mig klogere på det du siger ? gerne
en dansk, så jeg ikke misser for meget feks. med
at angive port til en tjeneste ?? Hvad med ip - jeg kan vel
ikke køre med ip-adresse, der ikke er adgang til fra i-net
(192.168.1.0.-192.168.1.254) ?

Morten

Fra : Cubus

Dato : 01-10-02 23:32

> [...]
> at angive port til en tjeneste ?? Hvad med ip - jeg kan vel
> ikke køre med ip-adresse, der ikke er adgang til fra i-net

Du skal videreføre trafik som kommer til din offentlige IP på fx
port 80 til fx 192.168.1.100. Derfor skal du ind og konfigurere routeren.

Nedenstående side kan du ikke umiddelbart bruge til din router, men den
kan måske give en ide om hvad det går ud på:

http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl_udstyr/cisco_677/port_forwarding/

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-10-02 00:40

> Du skal videreføre trafik som kommer til din offentlige IP på fx
> port 80 til fx 192.168.1.100. Derfor skal du ind og konfigurere routeren.

Måske jeg kan supplere med lidt info om SpeedStream Routeren fra TDC.
Ved et Proaccess Abb. benyttes en 5711 af slagsen, regner med at de benytter
samme konfiguration til 2611? (TDC BB)

På 5711 forwards alt trafik til

FTP (port 21) til 192.168.1.4,
HTTP (port 80) til 192.168.1.3
- kan ikke huske IP'erne for SMTP og POP3, men de er jo hellere ikke
aktuelle i dette tilfælde

Mvh
Peter Jensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-10-02 02:23

"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan jeg gøre dette med mit nuværende grej, eller kræver
> det nyt ? Måske en switch ville være smartere, eller hur ?

Jeg har samme TDC løsning og har gjort følgende:
Glem alt om faste IP'er på din server, TDC routerens DCHP funktion "husker"
hvilke mac adresser der får hvilke IP adresser. Routerens hukommelse er på 3
dage (mener jeg) så bare maskinen er tændt jævnligt er det ikke et problem.
Faktisk "huskede" min router IP adresserne i 2 uger mens jeg var på ferie,
så bare du har din server tændt jævnligt er det ikke et problem.
Når du skal konfigurere din router går du ind på flg. side:
http://192.168.1.1 (brug din browser)
Gå ind under punktet "Avanceret konfiguration"
Klik på "Prædefinerede NAPT servere"
Ud for "web" skriver du IP adressen på din server. (har du den ikke kan du
åbne en komando prompt/dos prompt og skrive "ping navn-på-din-server" og se
hvilken IP adresse der dukker op)
Vil du have en FTP server sat op er fremgangsmåden den samme, dog skal du
selvfølgelig skrive ip adressen ud for FTP.
Hus at sætte "hak" i feltet "TIL" udfor de funktioner du vil benytte (Web,
FTP osv)
Tryk til sidst "gem" og hvis routeren svarer "Succes" er din router sat op.
Nu skal du så have dine server programmer sat op. Du kan bruge en af de
mange server programmer du finder på f.eks. www.tucows.dk
Nu skriver du ikke hvilket styresystem du bruger, men i win 98 er der
inkluderet MS-personal webserver som er en mini udgave af deres "store"
MS-internet information server. Til de fleste "små" brugere er personal
webserver nok, den kan køre ASP osv.
Bruger du Win 2000 er der en kopi af MS-iis med men den er begrænset så der
kun kan være 10 brugere på af gangen.
Hvad der er med i XP ved jeg ikke da jeg ikke har kigget efter det.
Jeg har selv en webserver kørende på MS-personal webserver og det virker
fint. Dog siger MS at personal webserver ikke kører så godt i Win ME (læs:
får det hele til at gå i lort...)
Jeg har en anden maskine sat op som FTP server, den bruger et gratis program
(fundet på tucows) der hedder cerberus ftp server, det er nemt at sætte op
og det er freeware. Det virker fint hos mig (bruger win 2000 på ftp
serveren) Det giver mulighed for at oprette forskellige bruger konti med
forskellige rettigheder: up-, download, delete, oprette mapper, slette
mapper, flytte eller slette filer, se mapper osv.
Rettighederne kan defineres for hver enkelt mappe og bruger.
Faktisk er den så nem at en af mine venner der ikke anede spor om ftp
servere satte den op på 15 min.

Du behøver ikke at købe en switch, men på sigt er det nok en god ide, hvis
trafikken til din server bliver for stor kan det genere din interne
netværkstrafik.

Håber du kan bruge mit svar, har du mere at spørge om kan du bare skrive
enten i gruppen eller til min mail
(ja, jeg ved godt at private mails/svar er i strid med usenet ideen

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Morten Larsen

Dato : 02-10-02 11:33

Cut-

> [...]
>
> Thomas
> This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Takker mange gange.
Nu er jeg vist i gang. Jeg tror jeg prøver at starte med Personal web
server,
Kan jeg der lave noget adgangskontrol som feks usernavn og password ?
Kan det køre sammen med min Norton firewall 2002 (selvfølgelig opsat
med adgang til feks visse mapper/drev )?

Morten