dele en adsl linje....
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 01-10-02 21:03

jeg bor i en kælder etage og har en 1 MB linje fra tdc.... men min ovenbo
vil gerne købe sig ind i min linje... men hvad skal jeg helt konkret bruge
og hvad koster den billigste løsning for at der er 2 der kan dele en linje?
og er der nogen her der evt har noget brugt jeg kan købe billigt?

Jeg er ikke sikker på at det her er det rigtige forum men tager lige
chancen.....

Ja jeg kunne gå ned i tdc og spørge men de prakker mig sikkert en masse
ubrugeligt på :)

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Robert Jensen

Dato : 01-10-02 21:10

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
> chancen.....
>
> Ja jeg kunne gå ned i tdc og spørge men de prakker mig sikkert en masse

Er ikke sikker på at det er lovligt at dele en linje mellem 2 på den
måde....meeeeen med det sagt så ville jeg sætte en switch på, og føre det
ene kabel op til ham og det andet til din maskine.
hvis du har mulighed for 2 dyn ip adresser er der ingen problemer, men hvis
du ikke har kan du lave en løsning hvor den der connecter først virker som
server for den anden og modsat.
har du router har du ikke dette problem, da den så vil virke som en slags
server.

eller kan du kigge lidt længere nede i denne her gruppe.....der er mange
interesante løsninger på hvordan man kan dele en forbindelse.

mvh

Robert

Fra : Morten Larsen

Dato : 01-10-02 21:13

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> chancen.....
>
> Ja jeg kunne gå ned i tdc og spørge men de prakker mig sikkert en masse

Hvis du har fast ip-adresse, skal du bruge en router.
Så kan du dele din ip-adresse på flere maskiner.
Husk at at du vil stå som "ansvarlig" for alt hvad der
foregår på "din" ip-adresse. Altså også det din overbo
laver.
Så skal du bruge en switch, eller en hub, til at
forbinde maskinerne til.

Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-10-02 21:18

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@tdcspace.dk> wrote in message
> jeg bor i en kælder etage og har en 1 MB linje fra tdc....

Nu er der godtnok mange TDC produkter, man kan det passe du har TDC
bredbånd?

> [...]
linje?
> og er der nogen her der evt har noget brugt jeg kan købe billigt?

Nu er det ikke lovligt at dele en TDC Bredbånd forbindelse, med andre end
beboere i husstanden.. Men det vil jeg ikke blande mig I

Når du har TDC bredbånd, har du som standart 2 dyn Ip adresser.. Det er
perfekt til at dele 2 pc´ere..

Du skal bruge en Swich, eller evt en hub, hvis du har en sådan liggende..

Der kan købes en Switch, se edbpriser, for under 300 kroner inkl fragt.

Hertil skal du have en fysisk forbindelse til din overbo...

Altså at lave en kabling, ned til dig, hvor netværket skal plugges i
Switchen...

Se på www.greenline.dk hvor du kan købe Cat5e kabel, og vægdåser. Som kommer
til at virke professionelt, hvis man laver det ordenligt

Herefter er det bare at smide udstyret på.. og så er der internet på begge
beboers computere.. Så er det bare at blive enig om at behærske voldsomme up
og downloads, så i ikke bliver uvenner

> Jeg er ikke sikker på at det her er det rigtige forum men tager lige
> chancen.....

Det er meget vel den rigtige gruppe

Fra : Morten Larsen

Dato : 01-10-02 21:28

> Når du har TDC bredbånd, har du som standart 2 dyn Ip adresser.. Det er
> perfekt til at dele 2 pc´ere..

Hov - jeg har tdc bredbånd med een fast ip-adresse ?
måske billigere end 2, men hvad mener du med "standart" ?

Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-10-02 21:31

"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> wrote in message

> Hov - jeg har tdc bredbånd med een fast ip-adresse ?
> måske billigere end 2, men hvad mener du med "standart" ?

Hvis man ikke beder om andet, levers BB, med 2 dynamiske IP adresser...

1 fast, eller 2 dynamiske koster det samme.

Det er billigere, ja, hvis man istedet skal have en router, hvis man har
fast IP

Fra : Morten Larsen

Dato : 01-10-02 22:11

> Det er billigere, ja, hvis man istedet skal have en router, hvis man har
> fast IP

Ahh - okay, jeg bad vist også om en fast ip, da jeg som
udgangspunkt kun havde 1 pc, og i øvrigt havde
fri adgang til gratis routere, samt mulig trang til noget server-sjov,
mente jeg at fast ip, var smartest, måske en fejl, men hva'

Morten

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 01-10-02 22:40

> "Nikolai R. Jensen" <nikolai@tdcspace.dk> wrote in message
>
> Nu er der godtnok mange TDC produkter, man kan det passe du har TDC
> bredbånd?

Jeps!

> linje?
>
> Nu er det ikke lovligt at dele en TDC Bredbånd forbindelse, med andre end
> beboere i husstanden.. Men det vil jeg ikke blande mig I

nå... jeg troede faktisk det var lovligt! siden de selv reklamerer med det!
men ok hvis det ikke er så gør jeg det ikke! så må han selv ud og
investerer!

> Når du har TDC bredbånd, har du som standart 2 dyn Ip adresser.. Det er
> perfekt til at dele 2 pc´ere..

Nu siger vi så at jeg ville gøre det........... jeg har en fast ip men har
ikke brug for en fast mere da jeg har droppet min ftp! jeg kan vel bare
ringe om lave den om til en dynamisk igen... eller hvad?

> Du skal bruge en Swich, eller evt en hub, hvis du har en sådan liggende..

det har jeg ikke........... men kan jeg fx bruge den her : Switch TE100-S55E
10/100Mbit/s / 5port 298 kr fra trendnet.

> [...]

> beboers computere.. Så er det bare at blive enig om at behærske voldsomme

kan man lave det sådan at når jeg er så har jeg 100% og omvendt når han er
på! og hvis vi begge er på samtidig så har vi hver 50%..... er det ikke bare
noget software der laver det sådan?

> Det er meget vel den rigtige gruppe

fjong!

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : ....

Dato : 01-10-02 22:27

En brugt router med indbygget 4 port switch, kan findes til en pris på under
500.--kr.
Vil i også dele printer og evt. en Linux-server, er der så et par porte til
det også.

Meeen, man får jo en ADSL-forbindelse for 350.--kr om måneden, så kan det
næsten betale sig at dele en forbindelse ?
Jeg går da rundt med en ide om, at få flere enkelte forbindelser ind i
huset. Det er vist nærmest kun et spørgsmål om tid, inden prisen er nede i
et plan, hvor det kan blive interessant.

Mvh
Thomas

Nikolai R. Jensen <nikolai@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d99ff50$0$96748$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Bo Nielsen

Dato : 02-10-02 09:11

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> En brugt router med indbygget 4 port switch, kan findes til en pris på
under
> 500.--kr.

Hvorfor købe en brugt til 500,-, når en ny router med 4 port switch koster
599,- (SHG)
Bo

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-10-02 02:34

> [...]
> chancen.....
>
> Ja jeg kunne gå ned i tdc og spørge men de prakker mig sikkert en masse

Du kunne måske kigge på noget trådløst netværk. Det kunne jo være at der
var andre i *nærheden* der ville med på en "deler"...
Men hvis jeg var dig ville jeg investere i en router (evt. leje en af TDC)
og så sætte en switch på den. Så kunne du dele alt det du havde lyst til...
En anden løsning er at sætte en gammel pc op som server, og lade den styre
"delingen" mht. båndbredde og rettigheder (printer, delte mapper, osv.)
Ulempen er at den maskine altid skal stå tændt, og du stadigvæk skal bruge
en switch (eller hub..)

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002