Skjult agenda i : "har købt et spil - kun~
Fra : LowLifeDK

Dato : 01-10-02 20:15

Vi er som forbrugere prisgivet producenternes/distributørernes nåde. Som
flere herinde har skrevet, så tilbyder flere af disse ombytning af spillet
hvis du som køber skulle være så uheldig at ødelægge din CD. Men det er ikke
din ret, og alle er mere eller mindre usikre på retten til en backup.
Hvornår er det en backup ? Hvornår er det en piratkopi ? Hvornår kan du
kræve at kunne tage en backup ? Hvornår kan du "knaldes" for din backup ?

Vi mener at pligten til at oplyse dig om dine rettigheder bør ligge hos
producenterne/distributørerne. På Dansk, og i hverdagssprog ! Ingen alm.
forbruger sidder og læser jura 1 times tid inden TV-avisen.

I stedet for at jagte og bruge reklamepengene imod pirater med mottoet "vi
sagsøger dig langt ind i helvede", mener vi at de bør bruge resourserne og
pengene på oplysning af den alm. bruger. Der er en dokumenteret usikkerhed !

Den underliggende tråd, de indlæg der har været, den nu dokumenterede
forvirring omkring din ret som forbruger (høj eller lav, advokat eller ej)
de engelske sprogede licens-betingelser, den "nådefulde" ombytning m.m., har
nu fanget interessen hos en kreds af personer der har lyst til at bruge
deres ekspertise til at forfølge denne usikkerhed du som forbruger er udsat
for.

Mener du at besidde en kompetence og den tid der kan bidrage til denne sag,
så skriv til os pr. mail.:

easyliving@ofir.dk

Jo flere, jo bedre.

Undskyld den skjulte agenda !

Low

Fra : Herold

Dato : 01-10-02 21:21

> [...]
ikke
> din ret, og alle er mere eller mindre usikre på retten til en backup.

Paragraffen mht. backup af software, giver dig kun ret til at tage en backup
såfremt det er nødvendigt for brugen af software. Det hverken er eller
bliver det med et spil i dette tilfælde.

> [...]
> pengene på oplysning af den alm. bruger. Der er en dokumenteret usikkerhed
!

Oplysning med hvad? At deres produkter ikke kan kopieres? Det er da givet.

> [...]
> nu fanget interessen hos en kreds af personer der har lyst til at bruge
> deres ekspertise til at forfølge denne usikkerhed du som forbruger er

Der er ellers forholdsvis bred enighed om at du ikke har ret til at kopiere
dit spil, men at du godt må hvis du kan finde ud af det.

Fra : Claus P.

Dato : 02-10-02 11:52

"Herold" <jacob@boomtown.net.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> såfremt det er nødvendigt for brugen af software. Det hverken er eller
> bliver det med et spil i dette tilfælde.

Det er jo heller ikke nødvendigt med andre typer software. Retten til backup
er der, for det tilfælde at originalen ikke længere kan anvendes. Det
forudsætter
at man stadig har ret til at anvende softwaren, og ikke har solgt eller lånt
den ud.

MVH CP

Fra : Herold

Dato : 02-10-02 12:42

> Det er jo heller ikke nødvendigt med andre typer software.

Det kan jeg ellers godt forestille mig i erhvervsmæssigt øjemed.

> Retten til backup
> er der, for det tilfælde at originalen ikke længere kan anvendes.

Så er paragraffen vel formuleret forkert. IMO hverken er eller bliver det
nødvendigt at tage backup af spil, med mindre man behandler dem forkert. Og
gør man det, kan det ikke være producenten, distributøren eller
forhandlerens problem.

Fra : LowLifeDK

Dato : 02-10-02 16:30

> [...]
Og
> gør man det, kan det ikke være producenten, distributøren eller

Hvorfor er du så dum og selvdestruktiv !? Jeg bliver fanme vred når jeg
læser sådanne indlæg.

Hvad med børnespil ? Spil, hvor små børn sidder ved maskinen, sandsynligvis
alene. Piller og leger,- mange sjove knapper og en rund, blank skive der kan
bruges som spejl, dejskraber og til at male på...

Arrrghhhh.... Det er sq frustrerende med denne stupide, selvhøjtidelige
"jeg, mig, vi og mine børn laver ikke fejl i de 25 år en CD menes at kunne
holde".

Low

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 02-10-02 16:46

On Wed, 2 Oct 2002 17:30:10 +0200, "LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk>
wrote:

> Hvorfor er du så dum og selvdestruktiv !? Jeg bliver fanme vred
> når jeg læser sådanne indlæg.

Nåda. Jeg er nu enig med Herold.

> [...]
> sandsynligvis alene. Piller og leger,- mange sjove knapper og en
> rund, blank skive der kan bruges som spejl, dejskraber og til at

Det er da forældrenes ansvar at lære deres børn at omgås den slags med
omtanke.

Du mener måske også, at det er isenkræmmerens skyld hvis ens barn
skærer sig på en kniv, man har købt der? Mmm.

- Thomas

Fra : Anders H. Jørgensen

Dato : 03-10-02 00:56

On Wed, 02 Oct 2002 17:46:29 +0200, Thomas Finnerup <TF@Picco.dk>
wrote:

>Det er da forældrenes ansvar at lære deres børn at omgås den slags med
>omtanke.

En CD skal bare have en mini-rids og så er det slut, så heldigvis
sikrer den nye lovgivning at vi som forbrugere har ret til at tage en
kopi. Så virker det mærkeligt at producenten må forsøge at hindre
dette.
Det er da et paradoks!

Fra : Peter T.

Dato : 02-10-02 17:24

LowLifeDK wrote:

> Hvad med børnespil ? Spil, hvor små børn sidder ved maskinen,
> sandsynligvis alene. Piller og leger,- mange sjove knapper og en rund,
> blank skive der kan bruges som spejl, dejskraber og til at male på...

Ligesom en bil ikke er legetøj for børn, er pcen det næppe heller ikke (i
et vist omfang).

> Arrrghhhh.... Det er sq frustrerende med denne stupide,
> selvhøjtidelige "jeg, mig, vi og mine børn laver ikke fejl i de 25 år
> en CD menes at kunne holde".

Det er dit eget ansvar om du behandler din ting ordentligt eller ej. Det
skal producenten ikke stå til ansvar for.

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : Herold

Dato : 03-10-02 00:38

> Hvorfor er du så dum og selvdestruktiv !? Jeg bliver fanme vred når jeg
> læser sådanne indlæg.

Du er typen der hidser sig op over ubetydelige ting, så jeg forstår godt din
reaktion. :)

> [...]
kan
> bruges som spejl, dejskraber og til at male på...

Hvad med dem? Hvis forældrene har for travlt med at sidde og tømme
rødvinsflasker, til at de kan sætte spillet i for ungerne, så skal de
alligevel fjernes fra hjemmet.

> Arrrghhhh.... Det er sq frustrerende med denne stupide, selvhøjtidelige
> "jeg, mig, vi og mine børn laver ikke fejl i de 25 år en CD menes at kunne
> holde".

Hvis man ikke kan finde ud af passe på tingene, så må man finde sig i det.
Det bliver aldrig andres end DIT problem.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-10-02 09:33

Jeg ved ikke lige hvor filmen knækker for jer ??? jeg vil da gerne se de
paragraffer som giver forbrugeren lov til at tage en backup kopi til sig
selv ??.

Så hvidt jeg er orienteret har man kun lov til at kopier en audio cd, med
mindre der er en kopisikringen så må man ikke (hacke den med en tusch *ggg*)

Medier med data har man kun lov til at kopierer hvis det fremgår af
betingelserne fra producenten

Fra : Mogens

Dato : 03-10-02 09:46

On Thu, 3 Oct 2002 10:33:15 +0200, "-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net>
wrote:

>Jeg ved ikke lige hvor filmen knækker for jer ??? jeg vil da gerne se de
>paragraffer som giver forbrugeren lov til at tage en backup kopi til sig
>selv ??.

Fra Copy-Dan's website
http://www.copydan.dk/index.asp?FE_ID=1&ML_ID=36#bookmark5

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-10-02 11:43

Mogens <moveng@nomailportalen.no> skrev i

> Fra Copy-Dan's website
> http://www.copydan.dk/index.asp?FE_ID=1&ML_ID=36#bookmark5

Ja men er copy-dan repræsentere ikke danske software distributører men danske
musikere og billedkunstnere.

fra dopy-dans side

"Hvor findes der beskyttet materiale? [top] [udskriv]
Her:I trykte medier som aviser, tidsskrifter, fagblade, ugeblade,
tegneserier, magasiner, fagbøger, leksika, opslagsbøger, dokumentarbøger,
lærebøger, biografier, erindringer, undervisningslitteratur, romaner,
novellesamlinger, børne- og ungdomsbøger, billedbøger, digtsamlinger,
skuespil, sang-bøger, visebøger, nodeark og nodesamlinger.

Audiovisuelle medier: Film, TV, video og fonogrammer samt blank-medier (når
de anvendes til optagelse af film-, tv-, video- og lydværker). "

der nævnes datakopier ikke.

Kan du ikke henvise til § fra en lov og ikke en fortolkning !?

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my harddrive?

Fra : Mogens

Dato : 03-10-02 12:15

On Thu, 03 Oct 2002 10:42:44 GMT, Michael Petersen <mcp_dk@e-mail.dk>
wrote:

>Kan du ikke henvise til § fra en lov og ikke en fortolkning !?

Spørg dog ovre i jura gruppen. Det er der eksperterne i
den slags gøgl holder til.

mvh Mogens

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-10-02 13:44

> Spørg dog ovre i jura gruppen. Det er der eksperterne i
> den slags gøgl holder til.
>
> mvh Mogens

det kunne du så ikke. (c8

Jeg mener absolut heller ikke man har krav på at kunne lave backup kopi. Det
var noget der var aktuelt da man opbevarede sine programmer på mere
skrøbelige medier såsom 5 1/4 " disketter som let gik i stykker.

Fra : LowLifeDK

Dato : 03-10-02 18:20

> Spørg dog ovre i jura gruppen. Det er der eksperterne i
> den slags gøgl holder til.

FORKERT ! Der er tråden endt i et skænderi om signaturens længde og indhold
(den signatur, der hos mig hedder "Mit kill-filter") Det er REN børnehave

Low

--
Mit Kill-filter.:

Bertel Lund Hansen : NG-junkie, kværulant og intetsigende
Bo Warming : Alt for lange indlæg, forvirrede indlæg

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 03-10-02 21:11

LowLifeDK skrev:

> [...]
>
> Bertel Lund Hansen : NG-junkie, kværulant og intetsigende
> Bo Warming : Alt for lange indlæg, forvirrede indlæg

Det var da også en ualmindeligt svinsk signatur, som ikke engang er sat
rigtigt op, så den bliver klippet fra hos os, der ikke gider læse den.

Man må selvfølgelig sige, at den siger betydeligt mere om dig, end den
gør om de personer, du hænger ud.

XFUT: dk.admin.netikette

--
Mvh. Peter
"Now son, you don't want to drink beer. That's for daddies and kids

Fra : Simon Nejmann

Dato : 03-10-02 10:13

wrote:

> [...]
>mindre der er en kopisikringen så må man ikke (hacke den med en tusch *ggg*)

Forkert. Man må altid tage en backup af en musik cd (til eget brug og
uden hjælp):

**
Uddrag af bekendtgørelse af lov om ophavsret, jf. lovbekendtgørelse
nr. 706 af 29. september 1998, med de ændringer, der følger af lov nr.
472 af 7. juni 2001.
** Snuppet fra http://www.antipiratgruppen.dk/
** Ikke relevante dele (for denne diskusion) er snippet.

Indskrænkninger i ophavsretten

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Sådanne
eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker,
medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren
eller dennes husstand.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed
medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) værker af brugskunst eller

4) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en
kunstnerisk gengivelse.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved
eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk
udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i
forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder.
**

>Medier med data har man kun lov til at kopierer hvis det fremgår af
>betingelserne fra producenten

Her ser det dog ud til at du har ret... Med mindre man kan
argumenterer for at det er nødvendigt med en kopi når programmet
kræver at cd'en er i drevet (så originalen ikke bliver slidt i
stykker...)

**
Særlige bestemmelser om edb-programmer m.v.

§ 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må

1) fremstille sådanne eksemplarer af programmet og foretage sådanne
ændringer i programmet, som er nødvendige for, at den pågældende kan
benytte det efter dets formål, herunder foretage rettelse af fejl,

2) fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så vidt det er
nødvendigt for benyttelsen af det, og

3) besigtige, undersøge eller afprøve edb-programmet for at fastslå,
hvilke ideer og principper der ligger til grund for de enkelte
elementer i programmet, hvis dette sker i forbindelse med sådan
indlæsning, visning på skærm, kørsel, overførsel, lagring eller
lignende af programmet, som vedkommende er berettiget til at udføre.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1, nr. 1 og 2, finder tilsvarende
anvendelse på andre værker i digitaliseret form, hvis anvendelse
styres af et edb-program. Det er dog ikke tilladt at foretage
ændringer i værkerne.

Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1, nr. 2 og 3, samt stk. 2 kan ikke
fraviges ved aftale.
**

Hmm, siger stk. 4 at man heller ikke må tage en kopi (der ikke er
nødvendigt for benyttelsen) selv om betingelserne fra producenten
siger at man må?

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-10-02 10:46

<---------------->
>Forkert. Man må altid tage en backup af en musik cd (til eget brug og
>uden hjælp):

Du har ret i det er svært at genemskue alle de love og regler.. hvad mon der
menes med (til eget brug og
uden hjælp)

jeg mener man ikke må kopier en musik cd som er kopibeskytet hvor man har
fjernet kopibeskytelsen på sig egen kopi

Fra : Lars Varming

Dato : 04-10-02 07:15

Nu skriver du "vi" gennem hele mailen - hvem er "vi" i dette tilfælde ??