kamp fisk - køns skifte ?
Fra : Chokmah

Dato : 01-10-02 18:14

jeg har en gang været udsat for well .... jeg havde 2 hunner og en han
hannen døde så så skiftede den en hun sgu køn byggede rede og den der
forblev en hun lagde sgu æg der kom godt nok ikke noget ud af det - er
det almindeligt ved andre labyrent fisk ?
MvH
Bo M Mogensen
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-10-02 18:45

Chokmah <chokmah@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qsljpu86a53hll3rljjeaag3et62b7ak42@4ax.com...
> [...]
> forblev en hun lagde sgu æg der kom godt nok ikke noget ud af det - er
> det almindeligt ved andre labyrent fisk ?

Det du beskriver lyder meget underligt, jeg har aldrig hørt om det før!
Er du helt sikker på at den "hun" der lavede skum rede, ikke blot var en
undertrykt han??
således at da den dominerende han døde, overtog den anden blot dens
plads.

Carsten

Fra : Chokmah

Dato : 01-10-02 19:55

On Tue, 1 Oct 2002 19:44:36 +0200, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>undertrykt han??
> således at da den dominerende han døde, overtog den anden blot dens

fanme ja :) jeg trode også det var løgn til jeg tjekkede med min fiske
handler på triangelen - han påstod faktisk nogen af de floteste hanner
var født hunner ????
men faktum var *hun* byggede rede der blev lagt eller-*hun/han* lagde
æggene op i skum reden som de nu gør - men jeg har alrdrig haft held
af at få labyrent fisk til at yngle !

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Annette Skovbon

Dato : 01-10-02 20:22

Jeg tror du skal finde en anden fiskepusher. Kampfisk skifter _IKKE_ køn.
Dog skal du huske på at nogle hanner aldrig udvikler store finner og
nogle gør det sent. Jeg hælder til en forklaring om at det er en sent
udviklet han.
Hvis du aldrig har haft held med at få dine kampfisk til at yngle, så
tjek evt. denne artikel.

Betta Splendens - Den Siamesiske kampfisk. Skrevet og ©opyrighted af
Annette Skovbon.

Fra Familien : Belontiidae,- Labyrintfisk.

Oprindelse: Asien,- Thailand. Lever ofte i rismarker, da de har de idelle
forhold for sådanne. Vandet er stillestående, og der er mange
gemmesteder. Kampfiskene har pga. deres labyrintorgan ikke brug for iltet
vand som så mange andre fisk.

Det at de er labyrintfisk betyder at de har et labyrintorgan siddende ved
gællerne. Organet gør at de godt kan trække luft ovenvande, altså de
får ilt fra luften ligesom mennesker gør. Man kan endda "drukne" en
kampfisk hvis den ikke har mulighed for at trække ilt oppe fra luften af.
Man vil også kunne lægge mærke til at de lige henter en gang luft, når
de har brug for det, hvis man studerer dem et øjeblik.

Kampfisken er især kendt for dens flotte hale og farver. Den kampfisk vi
kender her i vesteuropa ligner faktisk ikke den vilde kampfisk mere. Den
vilde kampfisk er ikke nær så stor og langfinnet, som dem vi i dag ser
på billeder og i dyrehandlere.
Kampfisken er ca. 6-7 cm lang.
Det er ret let at kønsbestemme voksne kampfisk. Hannen har en stor hale
og store finner, mens hunnen har små afkortede finner og en lille hale.
Dog er der visse hanner som har korte finner. De er lette at forveksle med
hunner. Man vil i nogle tilfælde først opdage det er en han hvis man
forsøger at parre den med en anden han og sætter dem sammen som par.
Entebn begynder de at slåsse ellers bygger de måske begge skumreder og
så kan du se der er noget galt. Begynder de at slåsse og gør det over
længere tid end det "normale", bør man fjerne "hunnen" og prøve med en
anden.

Kampfisk er utrolig rolige,- nogle gange endda ligefrem kedelige fisk at
have med at gøre,- så længe man holder hannerne adskilte. Hannerne er
meget agressive over for hinanden. De slås på liv og død om deres
territorier. Jeg vil ikke råde nogle til at holde to kampfiskehanner i et
akvarie,- medmindre det er ca. 750 liter eller derover og der er så mange
gemmesteder at de kan leve i flere uger uden at støde på hinanden. Ser
de først hinanden, vil de højest sandsynligt begynde at jage hinanden og
bide finner og haler af hinanden og den ene dør før eller siden,
muligvis også den anden af udmattelse og sår på kroppen. De fleste
vilde kampfisk lever helt alene og finder kun sammen i meget korte
perioder i yngletiden. Kampfisken er det man kan kalde en enspænder.
Holder man dem i selskabsakvarier kan der godt gå et par dage imellem man
ser dem, hvis man har lavet gode gemmesteder til dem. De befinder sig
bedst hvis der er masser af huler, tæt beplantning, og 26 - 28 grader
varmt.

Kampfisk er æglæggende fisk. I naturen bygger hannen en skumrede, og
kommer der en hun forbi er det godt, så leger de, hunnen lægger æg,-
hannen jager hende væk og samler æggene op i reden og passer den til
ungerne er ca. en uge gamle, så må de lære at klare sig selv.

Vil man yngle med dem i akvarier er det et lidt størrere arbejde. Først
skal man "bygge" et akvarie til dem. Gerne kun med 15 cm. vand i. Grus og
en masse planter er også en god ting. Varmelegemet skal helst holde
vandet min. 28 grader varmt & Evt. pumpe skal fjernes. Flydeplanter er
meget velkomne.
Så lader man sin han gå i akvariet. Derefter udvælger man en hun der
passer i størrelsen til hannen,- helst ikke for stor i forhold til, så
får hannen nemlig svært ved at komme til. Hunnen kommer du i en
guppyfødekasse eller tilsvarende med gennemsigtige sider, så de to fisk
kan se hinanden, men ikke røre hinanden. Så skal du begynde at fodre dem
mere end normalt, helst med røde myggelarver. Efter et døgns tid er det
min erfaring at hannen så begynder at bygge sin skumrede i et hjørne af
akvariet. Han bobler gerne et døgn's tid eller to. Sørg stadig for
hyppig fodring til dem begge. Hunnen er så ved at være godt tyk af æg,
og klar til parringen. De mørke hunner får på denne tid mørke lodrette
striber når hannen er i nærheden. Alle hunner ståe nærmest lodret og
viser de er klar. Så er det tid til at lukke hende ud til hannen. Han
jager hende sikkert og bider en del i hende inden de kommer til sagen. Det
er meget normalt at avlshunner hurtigt kommer til at se ret hærgede ud,
men deres sår heler igen, dog vokser deres finner ikke ud igen hvis han
napper stykker af dem, hvilket sker ofte. Når de er færdige med at lege,
er det tid til at tage hunnen over i et syltetøjsglas. Hun vil sikkert
gerne hjælpe hannen med at samle æg op, men det er kun for at æde dem
hun gør det og så bliver hun igen jaget. Op i et glas med hende og giv
hende en god gang foder. Lad hende være der et par timer så temperaturen
er den samme som det akvarie hun går i normalt, så putter du hende
derover.

Hannen passer på reden den næste uges tid. Efter ca. 2 dage klækker
æggene og de små unger ligger oppe i overfladen og ligner kommaer eller
minihaletudser. De lever af blommesækken de første par dage, men det er
en god idé at komme lidt Liqufry no.1 i vandet så det kan nå at udvikle
sig så der er godt med mad i vandet til dem. Når de begynder at svømme
rundt selv, tages hannen også fra dem, for nu ligner det levende foder
for ham og han kan finde på at æde dem. Efter ca. 2 mdr begynder de små
hanner at slåsse med hinanden og så er det tid at få skilt dem ad, og
solgt eller foræret væk. Som sagt de KAN ikke sammen. Hunnerne kan godt
gå sammen, men hannerne må som en nødløsning evt. over i
syltetøjsglas der er kogte eller lignende indtil du kan komme af med dem.
Men vær forberedt, går det godt kan du let ende op med at få 150-200 i
et kuld

God fornøjelse.

Ris og ros modtages gerne.

Denne artikel er skrevet ud fra egne erfaringer, og der er selvfølgelig
hundrede af måder at gøre tingene på, dette er bare min.

--Vh. Annette Skovbon

Fra : Plesner

Dato : 01-10-02 20:31

Det har helt klart været en undertrykt han - det ser man hos mange fisk.
Historierne med kønsskifte hører man mange af, men jeg kan ikke lige
komme i tanke om en eneste af dem, der gælder de arter, vi holder i vores
akvarier (ferskvand i hvert fald), som holder til nærmere eftersyn.

> fanme ja :) jeg trode også det var løgn til jeg tjekkede med min fiske
> handler på triangelen - han påstod faktisk nogen af de floteste hanner
> var født hunner ????

Det var vel forhåbentlig ikke Bent selv, der ko med sådan en historie ?

> men faktum var *hun* byggede rede der blev lagt eller-*hun/han* lagde
> æggene op i skum reden som de nu gør - men jeg har alrdrig haft held
> af at få labyrent fisk til at yngle !

Det er nu ellers sådan nogenlunde til at have med at gøre, så bare klø
på.

Plesner

Fra : Chokmah

Dato : 02-10-02 11:06

On 01 Oct 2002 19:30:35 GMT, Plesner <you@wish.net> wrote:

>Det var vel forhåbentlig ikke Bent selv, der ko med sådan en historie ?

jow dte var sgu så - det var/ er derfor jeg troede / tror på det men -
nu vil jeg da lige hurtigst muligt høre ham på hvor han har den fra
men han PÅSTÅR SGU HAN har fåed dem til at yngle altså blive hanner
forhændværende hunner - selv synes jeg det lyder rigemeligt med små
hanner der bare holder isg i bagrunden i forhold til en stor han - da
jeg ofte har set i et akavire med kamfiske hunner hvor nogen af dem
nærste har været for flotte til at være hunner.

men jeg da godt nok dybt skuffet hvis Bent har lavet fis med mig - for
han er nu ellers dygtig er det mit indtryg.
MvH
Bo M Mogensen

Fra : Plesner

Dato : 02-10-02 11:13

> [...]
> jeg ofte har set i et akavire med kamfiske hunner hvor nogen af dem
> nærste har været for flotte til at være hunner.

Jeg gik selv for år tilbage på jagt hos diverse forhandlere i deres
akvarier med hunner, da jeg fandt ud af, at der jævnligt gik hanner med
samme udseende som rigtige kamofisk (vildformen altså). Det gav dog ikke
den store succes, idet ungerne alligevel fik unaturligt store finner.
Senere har jeg så læst mig frem til, at det er hunnerne, der bærer det
gen, som giver hannerne de store finner, og det ville jo så forklare,
hvorfor jeg ikke fik succes med mit forehavende med at yngelen skulle
være af vildtformen..

> men jeg da godt nok dybt skuffet hvis Bent har lavet fis med mig - for
> han er nu ellers dygtig er det mit indtryg.

Det er også mit, men han har formentlig bare draget et par lidt for
hastige følgeslutninger. Der bliver også ved med at køre vandrehistorier
om sværddragere, hvor hunner er blevet til hanner. Disse historier er
blevet undersøgt under kontrollerede forhold, og kan IKKE underbyges.

Plesner

Fra : Chokmah

Dato : 02-10-02 22:50

On 02 Oct 2002 10:12:59 GMT, Plesner <you@wish.net> wrote:

>Det er også mit, men han har formentlig bare draget et par lidt for
>hastige følgeslutninger.

Hmm de må sgu da vide det på danmarks akavrium ?

> Der bliver også ved med at køre vandrehistorier
>om sværddragere, hvor hunner er blevet til hanner. Disse historier er
>blevet undersøgt under kontrollerede forhold, og kan IKKE underbyges.

den har jeg også hørt !
samt guppi hunner bære sæd depoter i sig op til 3 fødsler pr parring !

men lige nu har jeg det sgu som da min fætter bildte mig ind af Clin
Eatswood var søn af den tynde i mellem Gøg & Gogge

Det skal komme til at stå Bent dyrt det her næste gang han skal bytte
fisk for planter med mig

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Plesner

Dato : 03-10-02 10:44

> Hmm de må sgu da vide det på danmarks akavrium ?

Sandsynligvis

> samt guppi hunner bære sæd depoter i sig op til 3 fødsler pr parring !

Rent faktisk er det ikke 3, men 9 eller 10 fødsler, men 'historien' er nu
god nok.

> Det skal komme til at stå Bent dyrt det her næste gang han skal bytte
> fisk for planter med mig

Plesner

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-10-02 11:58

"Plesner" skrev i en meddelelse

> Rent faktisk er det ikke 3, men 9 eller 10 fødsler, men 'historien' er nu
> god nok.

Ja den skulle være god nok og er nævnt i flere Akvariebøger - men jeg har aldrig
set dokumentation for den med kampfiskene

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 03-10-02 12:03

Plesner <you@wish.net> writes:

> Rent faktisk er det ikke 3, men 9 eller 10 fødsler, men 'historien' er nu
> god nok.

Jeg kan bekræfte at det ihvertfald gælder for op til 3 "fødsler", og
ikke afvise det med 9-10. En mildest talt irriterede egenskab for
guppyavlere

/Esben
--
99% of lawyers give the rest a bad name.

Fra : Plesner

Dato : 03-10-02 13:33

> Jeg kan bekræfte at det ihvertfald gælder for op til 3 "fødsler", og
> ikke afvise det med 9-10. En mildest talt irriterede egenskab for
> guppyavlere

Ja helt bestemt - og for at det ikke skal være løgn, så kan guppyhunner
endnu et par tricks. Blandt hannerne er der altid en vis procentdel, som
er mindre og ikke så iøjnefaldende som andre hanner og som ofte sniger
sig til at parre sig med hunner, som egentlig slet ikke er interesseret i
dem. Når disse hunner desuden parrer sig med hanner, de selv vælger, har
forsøg under kontrollerede forhold vist, at hunnerne i vid udstrækning er
i stand til at vælge sædpakken fra de 'ikke-autoriserede' hanner fra, så
de overvejende får unger efter de hanner, de selv har valgt. I det samme
kuld er det i øvrigt ikke usædvanligt, at der er unger efter 3-4
forskellige hanner.

Plesner

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 03-10-02 14:39

Plesner <you@wish.net> writes:

> [...]
> de overvejende får unger efter de hanner, de selv har valgt. I det samme
> kuld er det i øvrigt ikke usædvanligt, at der er unger efter 3-4

Et andet irriterende guppytrick er: Når et kuld guppyunger vokser op
er der en del hanner der meget tidlig danner gonopodiet
(paringsorganet). Hvis man så flytter alle hunnerne over i et akvarie
for sig selv (man vil jo naturligvis gerne have jomfruhunner) går der
sjældent mere end en dag eller to, så er nogle af "hunnerne"
ligepludselig fuldt udviklede hanner (minus de prangende finner og
farver). Så må man ellers igang med fiskenettet igen.

/Esben
--
Absence makes the heart grow fungus.

Fra : Plesner

Dato : 03-10-02 14:58

> [...]
> ligepludselig fuldt udviklede hanner (minus de prangende finner og
> farver). Så må man ellers igang med fiskenettet igen.

Jeg kan ikke lige huske hvor jeg læste det (har 35+ bøger om guppyer og
andre ungefødere), men et eller andet sted har jeg en beskrivelse af,
hvorda man allerede når ungerne er 3-4 dage gamle kan se tydelig
kønsforskel ved at gennemlyse dem med en kraftig lyskilde. Hvis du er
interesseret, vil jeg gerne forsøge at finde det frem.

Plesner

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-10-02 10:20

Plesner <you@wish.net> writes:

> [...]
> kønsforskel ved at gennemlyse dem med en kraftig lyskilde. Hvis du er
> interesseret, vil jeg gerne forsøge at finde det frem.

Jeg mener det er mere sikkert, og desuden kan gøres meget tidligere,
hvis man kigger efter den mørke "fødeplet" ved gatten. Den skulle
vise tydeligt om det er en han eller hun. Det er bare lidt svært når
man har et eller andet sted imellem 20 og 50 bittesmå guppyunger
vimsende rundt over det hele :)

/Esben
--
You do not need a parachute to skydive.
You only need a parachute to skydive twice.

Fra : Plesner

Dato : 04-10-02 13:19

> [...]
> vise tydeligt om det er en han eller hun. Det er bare lidt svært når
> man har et eller andet sted imellem 20 og 50 bittesmå guppyunger

Slog det lige efter.... Du har fuldstændig ret. Hvis man holder en kraftig
lyskilde bag ungerne, skulle den omtalte mørke plet være meget let at se
efter de omtalte 3-4 dage.

Plesner

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-10-02 13:21

Plesner <you@wish.net> writes:

> Slog det lige efter.... Du har fuldstændig ret. Hvis man holder en kraftig
> lyskilde bag ungerne, skulle den omtalte mørke plet være meget let at se
> efter de omtalte 3-4 dage.

Det skal så koordineres med fangstnettet :)

/Esben
--
Guests who kill their talk show hosts. On the last Donahue.

Fra : Chokmah

Dato : 04-10-02 13:53

On 04 Oct 2002 14:21:11 +0200, Esben Haabendal Soerensen
<esben@haabendal.dk> wrote:

>Det skal så koordineres med fangstnettet :)

Nahh man kan well lette dem enekeltvis over i et mindre glas :)
MvH
Bo M Mogensen ( ham der skriver om ting han ikke aner
noget om :( --

Fra : Chokmah

Dato : 03-10-02 20:44

On 03 Oct 2002 12:33:04 GMT, Plesner <you@wish.net> wrote:

> [...]
>er mindre og ikke så iøjnefaldende som andre hanner og som ofte sniger
>sig til at parre sig med hunner, som egentlig slet ikke er interesseret i

kalder man dem ikke wild guppier ? man bruger dem tit til foder de
bliver sjældent ret store eller ser ud af noget særligt ?
( har en masse af dem - da mit akavarie lige er i en priode hvor det
passer sig selv ja ja de for da foder - så der mest guppier tilbage
også noget blandning mellem forskelig farvede sejlfinner tror jeg det
er )

> [...]
>de overvejende får unger efter de hanner, de selv har valgt. I det samme
>kuld er det i øvrigt ikke usædvanligt, at der er unger efter 3-4

hold kæft det var sgu da utroligt `?
der er noget med hvis de ikke for foder nok så både guppier og
sværdrager så fortære de derres afkom så at sige inde fra ?
jeg evd ikke om det det er en and `?

MvH
Bo

Fra : Plesner

Dato : 03-10-02 22:02

> kalder man dem ikke wild guppier ? man bruger dem tit til foder de
> bliver sjældent ret store eller ser ud af noget særligt ?

Nej... vildguppyer er enten selv fanget i naturen eller direkte (rene)
efterkommere af nogle der er...

> [...]
> passer sig selv ja ja de for da foder - så der mest guppier tilbage
> også noget blandning mellem forskelig farvede sejlfinner tror jeg det

Guppyerne bliver aldrig vildguppyer igen..... De er efterkommere af nogle
indavlede eksemplarer, som i forbindelse med indavlen (der bruges for at
fremavle guppyer med særlige farver og/eller finner) ryger en del af
deres genetiske materiale. Af samme grund er kulturguppyer markant mere
svagelige end deres vilde slægtninge.

> hold kæft det var sgu da utroligt `?
> der er noget med hvis de ikke for foder nok så både guppier og
> sværdrager så fortære de derres afkom så at sige inde fra ?
> jeg evd ikke om det det er en and `?

Nej, den er god nok.... hunnerne kan reabsorbere æggene som er ved at
udvikle sig til unger.

Plesner