MS Windows
briani 27239
Formatere harddisk
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 01-10-02 17:27

Jeg har haft besøg af en virus for noget tid siden, hvor jeg så formaterede
min harddisk, men det er som om min computere aldrig er kommet sig over det,
den køre stadig lidt forkølet. Jeg brugte format C:, men jeg har siden hørt
at jeg skulle have haft brugt noget i stil med fdisk, men hvad er
forskellen?

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-10-02 18:12

Jakob Johannessen wrote in <anci9o$i0$1@sunsite.dk>:
> Jeg har haft besøg af en virus for noget tid siden, hvor jeg så
> formaterede min harddisk, men det er som om min computere aldrig er kommet
> sig over det, den køre stadig lidt forkølet.

Efter formateringen var antivirus vel noget af det første du installerede?
:)

Hvis der er noget nogenlunde godt antivirus, med sidste opdatering, som
siger at dit system er virusfri, så er det det nok også.
I så fald er problemet højest sandsynlig en driver der mangler at blive
indstalleret (fx. til bundkort), eller et eller andet der er konfigureret
forkert.

> Jeg brugte format C:, men jeg
> har siden hørt at jeg skulle have haft brugt noget i stil med fdisk, men
> hvad er forskellen?

Kort sagt: Fdisk er mere grundig, den tager mere med.

På din harddisken ligger der en partition (eller flere, hvis man har delt
harddisken op). Når du formaterer, så "nulstiller" du indholdet af
partitionen. Men MBR og partitionstabel er uberørt, og der kan virus
overleve.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 01-10-02 18:44

"Jakob Johannessen" <whisky@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
siden hørt
> at jeg skulle have haft brugt noget i stil med fdisk, men hvad er

Hvis det er windows 98, kan manglende aktivering af DMA være
årsagen.
Fdisk bruges til at slette og oprette partitioner - de skal så
efterfølgende formateres. Jeg tror ikke det gør nogen væsenlig
forskel.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-10-02 18:52

Johnny Nielsen wrote in <ancmsn$22gk$1@news.cybercity.dk>:
> Fdisk bruges til at slette og oprette partitioner - de skal så
> efterfølgende formateres. Jeg tror ikke det gør nogen væsenlig
> forskel.

Hvis virusen ligger i MBR, så gør det. Sådan en kan så vidt jeg ved enda
overleve at man efterfølgende installerer Windows.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 01-10-02 22:00

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ved enda
> overleve at man efterfølgende installerer Windows.

Ja det har du selvfølgelig ret i Niels - jeg tænke vist ikke så
langt i mit indlæg ;)