albino
Fra : Line Wolff

Dato : 01-10-02 11:14

Hej gruppe,

Der er en ting jeg har undret mig lidt over. Jeg ved, at marsvin tit kommer
i "albino" varianter, dvs. hvor de ingen pigmentstoffer har og derfor er
hvide med røde øjne.
Så vidt jeg ved, er det ikke noget der decideret bliver avlet mod, men det
forekommer alligevel en del.

Hvordan er det med katte? Jeg mindes ikke at have set en albinokat, og det
undrer mig lidt. Kan "defekten" være mere udtalt hos nogle dyr end andre?
Kender I nogle eksempler?

mvh Line
Nelja's Russian Blue

Fra : Kate

Dato : 01-10-02 17:52

Jeg aner ikke hvad man gør indenfor katteavlen, men de må jo findes.
Indenfor kaninavlen avler man direkte i mod albino på nogle racer.
F.eks. Hvid Land _er_ en albino. Hvis den ikke er helt hvid og har røde
øjne er den simpelthen ikke racen Hvid Land (den mest brugte spise-race
pga. størrelsen også god pelsrace). Men jeg har da aldrig set en
albinokat.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-10-02 23:56

In article <3d99d2b3$0$18120$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kate
<joeyREMOVE@oliwer.dk> wrote:

> Men jeg har da aldrig set en
> albinokat.

Heller ikke jeg Men jeg har set billeder af en..
Så vidt jeg ved er siamesere "en slags" albinoer - det har et eller
andet at gøre med "maskegenet" - det hedder vist nok himalaya (det her
står lidt tåget for mig *gg*)
Men der eksisterer åbenbart også siamesere der er helt albinoer - hvide
med pink øjne. Der er et - ikke så godt - billede at en nederst på
siden i dette link:
http://www.meezer.com/siambreed2.html
Men om de er særlig udbredte tror jeg ikke?

Fra : Grit Wessel

Dato : 02-10-02 13:37

> Så vidt jeg ved er siamesere "en slags" albinoer - det har et eller
> andet at gøre med "maskegenet"

Hej Ann

Genet, der laver albinoer, har ganske rigtigt noget at gøre med genet, der
laver siamesere (eller birmaer, eller colourpoints osv.).

C- (dvs. CC, Ccb, Ccs, Cca og Cc)(*) er en ikke-masket kat (f.eks.
orientaler, skovkat, russer, de fleste huskatte osv.)
cbcb er burmesermaske (ja, burmeseren *er* faktisk en masket kat)
cscs er det man til daglig kalder maske (siameser, birma, colourpoint osv.)
cbcs er tonkanesermaske (af racer godkendt i FIFé (og dermed Danmark) er det
kun rex'erne, der har tonkanesermaske)
caca er blåøjet albino
cc er "rigtig" albino, dvs. hvid med røde øjne.

(*) cb, cs og ca burde skrives med et normalt lille c og et lille b/s/a i
hævet skrift

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : bankehytten

Dato : 02-10-02 07:36

Hej

Jeg har en gang som barn set en albino kat den var døv men flot var den og meget uhygelig med de røde øjne >gys< den lever ikke mere jeg har aldrig set en siden.

Knus Henriette.