anmodning fra amerikansk familie
Fra : Bent Fleron

Dato : 01-10-02 10:19

Hej gruppe.
Det varer nok nogle måneder før jeg får tid til at tage til Odense så jeg
har lovet Rob Eriksson fra Minnesota at bringe hans anmodning her i gruppen.
Til gengæld vil han gerne foretage undersøgelser på arkiverne i Minnesota.
Med venlig hilsen Bent Fleron

Hi Bent-I am looking for someone who can help me locate my ancestors who
were possibly from Vollerup Denmark. I'm looking for some suggestions on
how to locate them. I can not find them in any census information. They
should be in Denmark until 1883.

Henrik Jacobsen was born in Oct 1818, he married
Anna Margaret Jensen who was born in 1827. They moved to America in 1883 I
believe. They had the following children:

Catherina
Sine
Caren
Maren
Jens-born July 1863 in Vollerup Denmark
Hans born June 1, 1866 in Denmark

Do you have any suggestions for me? There are 5 locations named Vollerup.
Any assistance would be appreciated. In return I can offer to do research
at the Minnesota Historical Society.

Thank you!

Rob Erickson
6913 Limerick Lane
Edina, MN 55439
952-943-9630
robsue@dellepro.com

Bent-I think I've found the correct location. It is Voderup, Æro, Svendborg
Denmark. Do you have access to any records that may help me? Thank you for
all your help! Rob

Jens-born July 1863 in Voderup Denmark
Hans born June 1, 1866 in Denmark

Fra : Bodil Madsen

Dato : 01-10-02 15:21

Jeg har kirkebogskopier for Bregninge sogn indtil 1823. Henrik er ikke født
i Bregninge. De er heller ikke viet i Bregninge sogn omkring 1860. Så det er
højst sandsynligt Tranderup sogn. Hvis det er Rise sogn, findes der en bog
som hedder "Rise Sogns Gårde"
mvh
Bodil Madsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-10-02 16:40

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> højst sandsynligt Tranderup sogn. Hvis det er Rise sogn, findes der en bog

Mange tak Bodil.
Jeg slog Voderup efter i Route Danmark, men den angiver kun Ærøskøbing som
postdistrikt (altså ikke som sogn) selv omVoderup ligger på sydkysten og
Ærøskøbing på nordkysten.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
Et bud på åreforkalkning: "Hvis man ikke piller al skallen af ægget,

Fra : Bodil Madsen

Dato : 01-10-02 19:44

Jeg slog faktisk op i min gamle Trap "Hertugdømmet Slesvig" Den udkom
omkring 1864, selvom det ikke står i bogen. Den er efterhånden noget
skrøbelig, men den har nogle fine kort over byerne og fine tegninger, som
ikke er nær så flotte i det fotografiske genoptryk, der kom for nogle år
siden.

Fra : Bent Fleron

Dato : 02-10-02 02:30

En meget stor tak til alle for den flotte assistance med at finde frem til
Voderup. Jeg satser nu på Tranderup sogn på Ærø når jeg en gang for bevæget
mig ind til Odense.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
Noget om åreforkalkning:"Åreforkalkning er det, der kommer op i hovedet,

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 01-10-02 19:05

Voderup på Ærø er beliggende i Tranderup sogn, hvor vi i lighed med Rise
Sogns Gårde har Helge Hansens Tiden før - træk af Tranderup sogns historie.
Jeg vil senere på aftenen efterse Voderup-matriklen efter Henrik Jacobsen.
Hilsen
Keld

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 01-10-02 21:39

Tiden før - træk af Tranderup sogns historie er nu gennemgået uden positivt
resultat. Men da der ikke er noget navneindeks, har jeg måttet blade side
for side. Derfor er mit eftersyn ikke udtømmende. Min fornemmelse siger mig,
at han næppe findes i Voderup.
Hilsen
Keld Westergaard Børgesen

Fra : Henning Thogersen

Dato : 01-10-02 17:35

Hej

Ifølge Post og Telegraf Adressebog 1978, ligger der en bebyggelse ved
navn Voderup i Tranderup sogn på Ærø.

"Vodrup (Voderup) gde huse Tranderup S"

Med venlig hilsen
Henning Thøgersen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 01-10-02 18:02

I følgende sogne findes Vollerup

Bjolderup
Em
Fanefjord
Gimlinge
Gylling
Raklev
Ulkebøl

alt iflg. http://sql.krabsen.dk/stednavne/

på kontakt 137900 4/29/1884

rejser en familie Jacobsen til Owatonna , Minnesota

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
hjemmesiden er sidst opdateret 22.09.2002

Fra : Bent Fleron

Dato : 02-10-02 02:23

"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> skrev i en meddelelse
> I følgende sogne findes Vollerup
>
> Bjolderup
> Em
> Fanefjord
> Gimlinge
> Gylling
> Raklev
> Ulkebøl

Jeg må med skam melde at jeg faktisk glemte at kigge efter hos Krabsen, men
nu lægger jeg hjemmesiden ind i 'foretrukne'
Jeg checkede dog for Vollerup og fandt over 20 forskellige lokaliteter der
havde noget med Vollerup at gøre koncentreret omkring 5-6 sogne spredt over
hele landet, så i første omgang afslog jeg at foretage yderligere p.g.a de
vage oplysninger der var til rådighed.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
Noget om åreforkalkning: "Dem der bor ude på landet, køber åreforkalkning

Fra : Bodil Madsen

Dato : 02-10-02 08:46

De synes ikke at være i Vollerup, Ulkebøl sogn ved folketællingen 1845.

Fra : Familien Kristensen

Dato : 02-10-02 07:44

"Bent Fleron" <bentNOSPAM@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
KLIP

> [...]
> Any assistance would be appreciated. In return I can offer to do research

Her er han??

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Vester Flakkebjerg, Gimlinge, Vollerup by, , Hus, 96, , FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jacob Jensen, 51, Gift, , Daglejer, Kjøbenhavn
Lisbeth Jørgensdatter, 53, Gift, , Hans kone, Her i sognet
Hendrik Jensen Jacobsen, 28, Ugift, , Deres barn, Her i sognet
Karen, 14, Ugift, , Deres barn, Her i sognet

--
Når man søger på DDA er det vigtigt ikke at låse sig fast. Jeg var "bange"
for at han hed Heinrich, derfor søgte jeg på he% ja_obsen og alder 20-30 år,

Fra : Familien Kristensen

Dato : 02-10-02 07:58

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:ane4k8$rhd$1@sunsite.dk...
> [...]
> Hendrik Jensen Jacobsen, 28, Ugift, , Deres barn, Her i sognet
> Karen, 14, Ugift, , Deres barn, Her i sognet

I 1880 boede familien også i Gimlinge:

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Vester Flakkebjerg, Gimlinge, Vollerup by, , Hus, 141, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Henrik Jakobsen, 61, Gift, Husfader Arbejder, , Her i sognet
Ane Magrete Jensdatter, 56, Gift, Husmoder, , Slagelse
Hans Peder Henriksen, 13, Ugift, Deres barn, , Her i sognet
Hans Ole Hansen, 6, Ugift, Plejesøn, , Her i sognet
Elisabet Jørgensdatter, 92, Enke, aftægtskone, , Her i sognet

Fra : Bent Fleron

Dato : 02-10-02 10:37

> [...]
> Hans Ole Hansen, 6, Ugift, Plejesøn, , Her i sognet
> Elisabet Jørgensdatter, 92, Enke, aftægtskone, , Her i sognet

Hej Jeannie.
Jeg tror du har ret og det er selvfølgelig også rigtigt at man ikke skal
lægge sig alt for fast på skrivemåden. Nu vil jeg sende hele molevitten over
til USA (minus din e-mailadresse). Hvis du eller andre her i gruppen har
nogle løse ender ovre i Minnesota så kan han jo meget passende lave lidt
research for os da jeg tidligere har foretaget nogle undersøgelser i Odense
for ham.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Når man bliver gammel, bliver man ikke rødhåret, fordi gråt passer

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-10-02 10:19

On Wed, 2 Oct 2002 08:43:48 +0200, "Familien Kristensen"
<fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Hendrik Jensen Jacobsen, 28, Ugift, , Deres barn, Her i sognet
>Karen, 14, Ugift, , Deres barn, Her i sognet

Fra Det Danske Udbvandrerarkiv.

Navn: Jacobsen, H. Stilling: Husmand
Alder: 63 Bestemmelsessted: Humboldt, Ioa.
Kontrakt nr.: 135900 Forevisningsdato: 4/27/1883
Sidste oph.sogn: Gimlinge Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Vallerup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Humbolt Bestemmelses stat: Iowa
Skibsnavn: Island
Bemærkninger: ANM: Island. IDkode: D8283J4010

Navn: Jacobsen, Grethe Stilling: Hustru
Alder: 60 Bestemmelsessted: Humboldt, Ioa.
[...]
Bemærkninger: ANM: Island. IDkode: D8283J4011

Fra : Bent Fleron

Dato : 02-10-02 10:50

"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bestemmelses by: Humbolt Bestemmelses stat: Iowa
> Skibsnavn: Island
> Bemærkninger: ANM: Island. IDkode: D8283J4011

Hej Ketty.
Ligeledes en rigtig stor tak til dig. Som Jeannie skrev skal man ikke lægge
sig alt for fast på alder og stavemåde ej heller for Vallerup eller Vollerup
(Henrik Jacobsen og kone kom ikke frem da jeg søgte på udvandrerarkivet, -
sikkert fordi jeg holdt fast i stavemåde og manglede den fornødne fantasi).
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Når man bliver gamlere og gamlere, bliver håret helt gråt, fordi man

Fra : Michael Lund Markuss~

Dato : 02-10-02 15:36

Kan du ikke spørge ham om han kan finde min oldefar, Andreas Marius
Andersen i folketællingen fra 1890 i Minnesota, Winona County? Han var
23-24 år på dette tidspunkt.

Michael Lund Markussen

Fra : Bent Fleron

Dato : 02-10-02 16:38

"Michael Lund Markussen" <marqvar@freeonline.com> skrev i en meddelelse
> Kan du ikke spørge ham om han kan finde min oldefar, Andreas Marius
> Andersen i folketællingen fra 1890 i Minnesota, Winona County? Han var
> 23-24 år på dette tidspunkt.

Jeg sender din forespørgsel videre.
Det er jo næppe det sidste jeg hører fra ham, så - som jeg skrev - kan han
jo passende gøre lidt for os.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Når man bliver meget gammel, bliver håret gråt og støvet."

Fra : Bent Fleron

Dato : 03-10-02 07:42

> [...]
> Kan du ikke spørge ham om han kan finde min oldefar, Andreas Marius
> Andersen i folketællingen fra 1890 i Minnesota, Winona County? Han var

Følgende modtaget fra Rob Erickson og når jeg har modtaget oplysningerne
sender jeg dem privat.
mvh Bent Fleron

I'll have to see if I can locate some church records to see if the pieces
fit, but I feeling that this is them. Also, as far as the request for
census information, I'd be happy to see what I can find for him. I don't
have the records available online at home so I may have to go to the library
and it may have to be next week. I'm happy to help! I appreciate all that
you have done for me! Let me know if you have a need for any information.
Rob

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-10-02 10:14

<bentNOSPAM@fleron.dk> wrote:

> [...]
>Anna Margaret Jensen who was born in 1827. They moved to America in 1883 I
>believe. They had the following children:

Hej Bent

Jeg ved ikke om nedennævnte ægtepar er for langt ude.
(alder passer ikke helt)

Margrethe bruger måske kun navnet Grethe.
Vollerup er måske Vallerup, Sorø.