Udstilling og nervøsitet
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 01-10-02 10:17

Jeg var løbet tør for Net-tid, men nu er det heldigvis den 1., så jeg kan
være med igen

Vi har ikke de store resultater at prale med fra Sorø. Emily og Aurora blev
hhv. nr. 2 og 3 ud af 3, slået af Susan Zindels Gabriella. De fik dog
rimeligt pæne bedømmelser (tror vi nok, men vi skal også lige vænne os til,
at "nice", "good" osv. ikke nødvendigvis er positivt ment *S*).

Det kom dog noget bag på os, at Emily slog Aurora, - især at dommerens
begrundelse var, at Aurora var den, der var mindst tryg ved at være på
udstilling. Netop Aurora havde ligget og tronet i buret som en anden
dronning, hvorimod Emily gik i strejke, og det meste af tiden gemte sig
under en pude og i øvrigt var ved at gå i panik, hvis der kom
højttalerudkald mens jeg bar på hende. Men dommeren hentydede nok til, at
Aurora hvæsede på dommerbordet.

Det startede med at Gabriella, som sad i et af dommerburene, hvæsede ad
nabokatten, hvorefter Aurora fra dommerbordet begyndte at hvæse ad
Gabriella. Og når hun nu var i gang, kunne hun lige så godt hvæse ad
dommeren, som hev og trak hende i ansigtet - den behandling er hun altså
ikke vant til hjemmefra *s*.

Derimod opførte Emily sig ganske rimeligt på dommerbordet, hun gik kun i
panik når hun skulle bæres (og mens hun sad i dommerburet, men det kunne
dommeren jo ikke se).

Nu er jeg spændt på, om det vil blive bedre eller værre ved de kommende
udstillinger. Vil de efterhånden vænne sig til det, eller vil de lagre det
som en dårlig oplevelse, der straks dukker op næste gang?

Er der nogen, der har gode ideer til, hvad jeg kan gøre for at hjælpe dem?
Vi vil selvfølgelig træne dem mere i hårdhændet behandling (selv om jeg
altså ikke forstår, hvorfor dommerne er nødt til at være så voldsomme). Vi
kan sagtens bære og præsentere dem herhjemme, men vi har altså ikke mulighed
for at øve det omgivet af flere hundrede mennesker.

Jeg har lagt et par billeder fra udstillingen på mit album:
http://makeashorterlink.com/?Q1AC226F1

Mvh. Else.

Fra : AEK

Dato : 01-10-02 10:51

Hej Else !

Jeg ved godt, at du ikke kan bruge dette til noget i udstillingsøjemed -
MEN du har virkelig de mest bedårende katte !

/ Anya.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 01-10-02 10:58

"AEK" <5678@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Else !
>
> Jeg ved godt, at du ikke kan bruge dette til noget i udstillingsøjemed -
> MEN du har virkelig de mest bedårende katte !
>
> / Anya.

Tak
Det synes vi heldigvis osse selv.
Mvh. Else. (der altså også godt kan lide Gabriella)

Fra : Mette Jensen

Dato : 01-10-02 12:37

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev

> Jeg var løbet tør for Net-tid, men nu er det heldigvis den 1., så jeg kan
> være med igen

Jamen velkommen tilbage

> [...]
til,
> at "nice", "good" osv. ikke nødvendigvis er positivt ment *S*).

Nej det er ikke altid nemt at finde ud af! På Muffes bedømmelse står der
også "God Temper"
selv om hun var noget hidsig.... Men det betyder nok at der var lige lovlig
megte af det

> [...]
> under en pude og i øvrigt var ved at gå i panik, hvis der kom
> højttalerudkald mens jeg bar på hende. Men dommeren hentydede nok til, at

Skøre katte..

> [...]
> Gabriella. Og når hun nu var i gang, kunne hun lige så godt hvæse ad
> dommeren, som hev og trak hende i ansigtet - den behandling er hun altså

Man er vel en rigtig dame! Men nu har I set hvordan det forgår så kan i jo
øve lidt derhjemme.

> Nu er jeg spændt på, om det vil blive bedre eller værre ved de kommende
> udstillinger. Vil de efterhånden vænne sig til det, eller vil de lagre det
> som en dårlig oplevelse, der straks dukker op næste gang?

Bare jeg vidste det...... Muffe var også noget umulig. Det gik fint på
bordet
men da alle tre katte skulle præsenteres gik hun helt i selvsving.
Hun vred sig og ville absolut ikke vises frem
Hun have ellers taget det helt roligt i buret-spandt og ville gerne lege.
Dommeren sagde at hun var gået i løbetid... Men det er hun altså ikke.
Der er i alle tilfælde ikke det midste at se herhjemme.

> [...]
mulighed
> for at øve det omgivet af flere hundrede mennesker.

Som sagte synes jeg også det er svært... Jeg ved heller ikke rigtig havd jeg
skal gøre. Indtil vidre tror jeg ikke, vi skal på udstilling. Så hun får
lidt tid til at "glemme" sin dårlige opførsel. Men gode råd modtages med
kyshånd!

Men jeg synes nu godt du kan være tilfreds!
Første gang skal det bare være en god oplevelse, og jeg synes de tog det
meget pænt.
Så er der vist bare at sige held og lykke næste gang!

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 01-10-02 12:46

Hej Mette (og Else)
Min Midas var jo også meget ked af udstillinger, han gjorde ikke noget, men
vred og vendte sig og havde 8 ben. I Holland var vi så uheldige at han fik
bur klods op ad scenen, hvor der blev talt (meget) højt i mikrofon, scenen
var ikke hævet op, men var i gulvhøjde. Jeg var bange for hvordan han ville
reagere, men han var egentlig ikke værre end ellers, måske vænnede han sig
endda lidt til støjen. Næste gang vi var afsted forsøgte vi med Bach´s
blomstermedicin (efter anbefaling her fra NGén) det var en todags udstilling
i Flensborg og om lørdagen var han noget roligere, men alligevel svær at
holde for min mand, om søndagen fik han igen Bach´s (nok en lidt større
dosis) og så opførte han sig som en engel (i forhold til hvad vi var vant
til), han slappede af og hyggede sig, ikke noget med at han blev sløv eller
underlig. Så det skyldes altså enten Bach´s blomsterdråber eller at han
efterhånden havde vænnt sig til udstillingerne. Nu må vi se hvordan det går
i Odder.
Vibeke

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-10-02 14:25

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til,
> at "nice", "good" osv. ikke nødvendigvis er positivt ment *S*).

Tillykke med debuten alligevel. Konkurrencen er måske en anden næste gang,
så det er bestemt ikke udelukket at een af dem får Ex 1 til den tid De
udvikler sig jo også lidt endnu.

> [...]
mulighed
> for at øve det omgivet af flere hundrede mennesker.

Heldigvis er ikke alle dommere lige hårdhændede. Jeg bryder mig nemlig
heller ikke om, når de behandler kattene som en ting, og prøver at
demonstrere, hvor ørene også kunne have siddet. Og det er bestemt heller
ikke alle katte/racer, der bryder sig om at blive kastet for meget rundt.
Det kan godt være, det bare er mig der er for "blød", men jeg synes ikke,
det bør være et krav til en udstillingskat, at den skal accepter at få vendt
bunden i vejret, få modeleret på sit ansigt o.lign. Den skal kunne
håndteres...ja, men med respekt for at der altså er tale om et levende
væsen. Heldigvis er jeg ikke selv stødt på den type dommere, men jeg har set
et par stykker dømme andre racer og har prist mig lykkelig for, det ikke var
mine katte, de havde mellem hænderne.

Når det så er sagt, så har jeg desværre lidt erfaring med katte, der er
blevet trætte af udstillingslivet. Og jeg har forsøgt et par ting undervejs.
Patsy måtte jeg opgive at udstille for et års tid siden. Og Sofus hænger i
øjeblikket på vippen. Vi
gør (måske) eet forsøg mere, og så er det også slut med hans
udstillingskarriere

For Patsy's vedkommende handler det simpelthen om, at hun skælder meget ud
lige så snart man tager hende ud af buret. Hun har aldrig gjort en flue
fortræd, men kan lyde meget farlig. Og så sender hun meget blandede signaler
til dommeren. På sin sidste udstillingen smed hun sig kælent på bordet for
så at sprut-hvæse ad dommeren, da han ville nusse hende Hun har altid
haft det helt fint med at være i sit bur på udstillingen. Hun har været
kælen og har aldrig
gemt sig eller virket nervøs, og det er kun derfor, jeg fortsatte med at
udstille hende. Hvis katten er stresset/bange under hele udstillingen bør
man efter min mening ret hurtigt opgive at udstille den.

Problemerne med Patsy startede først, når hun kom ud af buret. Jeg har
prøvet både at give hende baldriantabletter og et eller andet homøopatisk,
som jeg købte ved dyrlægen.
Ingen af delene havde en effekt. Hun blev steriliseret og udstillet som
kastrat; Heller ingen effekt Da jeg ved, hun har det hele i munden (hun
udtrykker sig generelt meget verbalt kunne jeg for så vidt godt have
fortsat med at udstille hende, og der er da også dem, som mener, jeg
overreagerer, men for det første præsentere hun sig ikke godt, når hun
samtidig råber op som en rejekælling, og for det andet risikerer man meget
nemt at skabe dårlig stemning hos de andre katte i dommerringen. Og det vil
jeg helst ikke være årsag til. Og nok vigtigst af alt: Det er ikke til at
vide om det pludselig en dag bliver alvor, og hun eksploderer (og involverer
alle katte i nærheden). Med hende blev det aldrig hverken værre eller bedre
og derfor sluttede hendes karriere.

For Sofus er historien en lidt anden. Han har været helt rolig og godt
tilpas på udstillinger, indtil han en dag havde en nabo, som var meget ked
af at være der og beklagede sig højlydt under hele udstillingen (ejeren
udstiller ikke katten mere og trak den også fra sceneshowet, som den var
nomineret til samme dag; Hatten af for det . På grund af min idiotiske
planlægning skete der så det, at jeg skulle have Sofus ud af buret og til
bedømmelse i samme øjeblik, som nabokatten kom tilbage fra bedømmelse og var
meget vred (Jeg havde regnet med at få ham ud, inden den anden kom
tilbage). Ikke fordi der var nogen direkte konfrontationer (kattene så ikke
hinanden), men det resulterede i, at han var meget bange og krøb helt sammen
under bedømmelsen Og jeg havde det mildest talt ad Pommern til med at se
ham sådan. Med til historien hører selvfølgelig også, at Sofus var blevet
fertil og måske derfor også ekstra følsom. Jeg har udstillet ham een gang
siden, hvor han igen krøb sammen under bedømmelsen, men ikke i nær samme
grad som første gang. Han bevægede sig endda frivilligt hen til dommeren -
omend meget forsigtigt. Nu er han blevet kastreret og vi prøver nok en
enkelt gang mere (Han er meldt til i Odder). Jeg overvejer i den forbindelse
at give ham Bachs nødhjælps remedie, da jeg har hørt det kunne være en
hjælp (og især nu jeg har læst Vibekes indlæg , men det vil vise sig.
Kryber han sammen igen, er det slut også selvom
han har det fint i buret

Men så har jeg heldigvis Tabita, som er lalleglad uanset, hvor i verden hun
befinder sig. Selv hos dyrlægen spinder hun Hun er ikke en
udstillingsstjerne, men hyggelig at have med, så det vil nok mest blive
hende jeg ses i følgeskab med fremover.

Mht. træning, så er det som du skriver svært at gøre det realistisk. Det
eneste jeg måske kan råde dig til er at tage på hobbyudstillinger (men hvor
mange er der lige af dem?), for at
"øve" under lidt mindre stressede forhold. Jeg er nemlig overbevist om at
vores nervøsitet/stress på de rigtige udstillinger meget nemt forplanter sig
til kattene.

> Jeg har lagt et par billeder fra udstillingen på mit album:
> http://makeashorterlink.com/?Q1AC226F1

Ja, Aurora ligner ihvertfald en meget erfaren udstillingsmis, så mon ikke
hun kan vænne sig til cirkuset og de andre dumme gimper

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-10-02 08:58

Hej allesammen.

Tak for jeres gode råd og opmuntrende ord.
Vores næste udstilling er tilfældigvis en hobbyudstilling, så det er jo helt
perfekt. Det var også min oprindelige plan at starte med en hobbyudstilling,
men da den først ligger i november, syntes jeg det var for længe at vente.
De skal jo også i gang mens de er så unge som muligt.

Mvh. Else.

PS: Mangler vi ikke at høre noget fra de sidste udstillere? Hvordan gik det
fx Dorthes Abbie og Lisbeths Stump og de moderløse killinger? Fortæl,
fortæl

Fra : Elwarth

Dato : 02-10-02 15:39

> PS: Mangler vi ikke at høre noget fra de sidste udstillere? Hvordan gik
det
> fx Dorthes Abbie og Lisbeths Stump og de moderløse killinger? Fortæl,
> fortæl

Hej Else.

Det gik ikke helt så godt denne gang, som i Ribe. Abbie blev EX1 (Hun havde
ingen direkte konkurrenter), men ikke udtaget til nominering. Hun fik dog en
rigtig god bedømmelse, så konkurrencen var åbenbart hård (Eller også brød
dommeren sig bare ikke så meget om briter).

Men vi havde nu en rigtig god dag alligevel. Denne gang fik vi jo tid til at
kigge lidt på de andre katte
Desværre forliste vi vores katalog, så vi fandt ikke rigtigt nogen fra
gruppen. Dog var vi faktisk henne ved dine misser et par gange, men du var
så optaget, at vi ikke ville afbryde. Så må vi se om vi får hilst på
hinanden en anden gang Vi tror nok, vi kommer til Odense i november.

Venligst
Dorthe

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-10-02 20:32

"Elwarth" <elwarth@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så optaget, at vi ikke ville afbryde. Så må vi se om vi får hilst på
> hinanden en anden gang Vi tror nok, vi kommer til Odense i november.

Nej, hvor ærgerligt! Ja, jeg var nok lidt oppe at køre *S*
Håber, vi ses en anden gang. Jeg kommer dog ikke til Odense; næste gang
bliver i Remisen.

Mvh. Else.

Fra : Lars Dahl

Dato : 01-10-02 14:38

Hej Else.

> [...]
til,
> at "nice", "good" osv. ikke nødvendigvis er positivt ment *S*).

Det _er_ faktisk nogle rimeligt pæne bedømmelser, tøserne har fået. Jeg
ville i hvert fald gerne ha' solgt udstillingen for dem på forhånd *S*

> Det kom dog noget bag på os, at Emily slog Aurora,

Også på os!!

> [...]
> under en pude og i øvrigt var ved at gå i panik, hvis der kom
> højttalerudkald mens jeg bar på hende. Men dommeren hentydede nok til, at

Jeps. Det kan de ikke li'.

> [...]
> Gabriella. Og når hun nu var i gang, kunne hun lige så godt hvæse ad
> dommeren, som hev og trak hende i ansigtet - den behandling er hun altså

Det må hun så blive til næste gang...

> Derimod opførte Emily sig ganske rimeligt på dommerbordet, hun gik kun i
> panik når hun skulle bæres (og mens hun sad i dommerburet, men det kunne
> dommeren jo ikke se).

Nu er Emily jo sin mor op ad dage, men hun er altså _langt_ bedre til at
være på udstilling!! Du har jo ikke oplevet Bambi i den situation, ellers
ville du være lettet over Emilys opførsel!

> Nu er jeg spændt på, om det vil blive bedre eller værre ved de kommende
> udstillinger. Vil de efterhånden vænne sig til det, eller vil de lagre det
> som en dårlig oplevelse, der straks dukker op næste gang?

Misser husker ret godt, så oplevelsen _er_ inde på harddisken, men så dårlig
var den nu heller ikke. Alt i alt var de da et par flinke missepiger. Man
har før set katte, der lige pludselig fik 16 ben - som alle ville i hver sin
retning! Det var der jo slet ikke noget af. Det eneste du kan træne, er at
få forskellige mennesker til at pille-rode-rage på dem, mens de bliver
præsenteret - hvad jeg sidder her med røde ører over, ikke at ha' gjort dig
opmærksom på for længst

> [...]
mulighed
> for at øve det omgivet af flere hundrede mennesker.

Den eneste idé der lige popper op, er at prøve at bære på Emily forbi en
højttaler, mens din assistent med ujævne mellemrum sender lyd ud i den med
en vis styrke.

> Jeg har lagt et par billeder fra udstillingen på mit album:
> http://makeashorterlink.com/?Q1AC226F1

Jeg ka' især godt lide billedet af Emily *S* Som sagt: Hendes mor om igen
*G*

> Mvh. Else.

Mvh. Lars
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-10-02 17:27

Else Gyldenkærne wrote:

> [...]
> kommende udstillinger. Vil de efterhånden vænne sig til det, eller
> vil de lagre det som en dårlig oplevelse, der straks dukker op næste

Det kommer jo meget an på, om kattene mener, at de har haft en
dårlig oplevelse eller ej Har de det, vil de sikkert huske det, men hvis
det ikke har været så slemt alligevel, er det blot en erfaring, som har
hærdet dem. Hvis de ikke er så glade for det, vil jeg råde dig til at der
ikke går alt for lang tid mellem udstillingerne. Det er vigtigt at de
vænner sig til det, mens de er så unge og ikke så meget på vagt.

Hvis du I fremtiden på en udstilling føler at en af kattene er lidt for
stresset - så træk den fra bedømmelse og lad den sidde i buret og
hygge sig. Så kan det være, at den på næste udstilling har fundet ud af,
at det ikke er så farligt. Det er vigtigt, at du sørger for, at de får gode
oplevelser, ellers kan du ødelægge din mulighed for at udstille dem i
fremtiden og kattens velbefindende er jo det vigtigste, så de må kun
presses til en hvis grænse. Lyt til hvad de fortæller dig og ret dig efter
det

> [...]
> voldsomme). Vi kan sagtens bære og præsentere dem herhjemme, men vi
> har altså ikke mulighed for at øve det omgivet af flere hundrede

Jeg har kun oplevet en enkelt dommer, som jeg syntes var for
hårdhændet, men masser af dommere, som har kastet rundt med min
kat Jeg synes, at det er okay, for jeg kan godt lide at katten kan
håndteres - men selvfølgelig skal dommeren respektere katten.

Det bedste du kan gøre, at at smide lidt rundt med dem Jeg går
f.eks jævnligt hen og tager fat i Kesto's lår og bærer ham lidt i
bagbenene. De skal lære, at det er helt fint at blive rørt og båret på
underlige måder.

Du skal endelig også få gæster til at håndtere dem. Og gerne nogle
som ikke er bange for, at tage ordentligt fat i dem, dvs. folk, som er
vant til katte - helst udstillingskatte.

En anden mulighed er at slæbe dem lidt ud i fremmede miljøer, så de
bliver en smule stressede - gerne hvor der lugter af fremmed kat.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-10-02 17:37

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> writes:

> [...]
> f.eks jævnligt hen og tager fat i Kesto's lår og bærer ham lidt i
> bagbenene. De skal lære, at det er helt fint at blive rørt og båret på

Hmm, derfor bliver Melissa heller aldrig udstillet... de ville skulle
bruge en symaskine til mennesker paa hospitalet, naar hun var faerdig
med dommeren...

> Du skal endelig også få gæster til at håndtere dem. Og gerne nogle
> som ikke er bange for, at tage ordentligt fat i dem, dvs. folk, som er
> vant til katte - helst udstillingskatte.

Helt som du selv har vaennet dine misser til andre miljoer og katte -
og at der som foelge af det ikke er det store mas, hvis en har vaeret
vaek fra de andre..

Maa sige at jeg synes at det er en god beskrivelse af fremgangsmaaden
jfr vor tidligere undervisningssessioner (jeg kan vist godt tillade
mig at kalde det det for jeg laerer meget af dem..:hop: )
Men lige dette satte tingene i relief paa en ny maade..

> En anden mulighed er at slæbe dem lidt ud i fremmede miljøer, så de
> bliver en smule stressede - gerne hvor der lugter af fremmed kat.

Kan man ikke ogsaa bruge at gaa tur med dem, for ofte er der jo andre
loese mitter i omraaderne, men naturligvis ikke inde i kbh eller andre byer..
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-10-02 17:50

Henrik Pedersen wrote:

> Helt som du selv har vaennet dine misser til andre miljoer og katte -
> og at der som foelge af det ikke er det store mas, hvis en har vaeret
> vaek fra de andre..

Ja, de er meget nemme mht. til den slags. Men, som du ved, har jeg jo
også en kat, som ikke er god til udstillinger, selvom hun ikke har nogen
som helst problemer med alle andre slags stress-situationer, så nogen
gange, er de altså bare ikke egnede til det. Jeg har haft hende med to
gange uden at hun nogensinde har været til bedømmelse og hun kan
altså ikke lide det - så nu får hun lov at slippe

> Kan man ikke ogsaa bruge at gaa tur med dem, for ofte er der jo andre
> loese mitter i omraaderne, men naturligvis ikke inde i kbh eller
> andre byer..

Det kunne man godt.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-10-02 07:57

> [...]

> gange uden at hun nogensinde har været til bedømmelse og hun kan
> altså ikke lide det - så nu får hun lov at slippe

Ogsaa den eneste/bedste loesning i det tilfaelde, bare (synd) for hun
er en flot lille mitter..

Fra : Susan Zindel

Dato : 01-10-02 17:52

Hej Else
Tænk al den hvæsen opdagede jeg slet og dog så så jeg godt Gabriella hvæsede
af en lidt ældre kat i nabo buret, altså under pladerne som var sat for at
adskille katten, så gabriella hvæsede nok kun fordi hun "kun" kunne
høre/lugte, også "kun" se et par poter under pladerne, ellers havde hun mest
tralvt med at lege med nummer træ klodsen oven på buret. Og jeg kan godt
fortælle, at hendes næsten eksemplariske opførelse har krævet laaaaaaang
træning/terapi, for ellers havede hun også 8 ben på hendes 2 første
udstillinger. Mht den lidt hårde håndtering fra nogle dommere, ja det har vi
altså også måtte "lære" hende, og på den sjove måde med belønning og leg, så
mit råd : øve, øve lege, øve lege, så tror jeg nok det skal komme.
Hånden på hjertet så var jeg også selv lidt overrasket over Gabriellas super
opførelse.....
Mange hilsner
Susan Zindel Gabriellas "mor"

--