Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
For lidt lys til basketballfotos
Fra : ole thofte

Dato : 01-10-02 08:00

Mit udmærkede Epson 3000Z digicam får ikke lys nok til at tage billeder af
indendørs basketball, dvs billeder af mennesker i hurtig bevægelse i kunstig
belysning. Jeg har sat kameraet til ASA400, blænde 2.0 og en lukkerhastighed
på 1/500. Lukkeren blev gradvist sat ned: først ved 1/30 var der lys nok,
men det var jo for langsomt til at fastfryse bevægelser. Den indbyggede
blitz ændrede ikke ved sagen undtagen når spillerne var lige foran mig:-?
Jeg har fået det råd at anskaffe en kraftigere ekstern blitz. Vil det kunne
løse mit problem? Er der andre måder at løse det på - på mit kamera, på
andre digicams? Hvilke kameraer kan tage den type billeder?

vh ole thofte

Fra : SHN

Dato : 01-10-02 13:10

Prøv en mere lysfølsom film, f.eks ISO 800 eller 1600
vh
Søren H.N.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-10-02 13:34

> Mit udmærkede Epson 3000Z digicam får ikke lys nok til at tage billeder
> af indendørs basketball, dvs billeder af mennesker i hurtig bevægelse i
> kunstig belysning. Jeg har sat kameraet til ASA400, blænde 2.0 og en

Ikke ligefrem en teknisk løsning - men spørg halinspektøren om han ikke kan
skrue op for lyset / tænde lidt mere lys under den kamp som du skal
fotografere, hvis det er muligt..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 01-10-02 15:22

Hej Ole

Jeg har selv et epson 3000Z og har ingen problemer med at bruge en extern
blitz. Hvis jeg skal bruge blitz på mit camere (til familie fester f.eks)
tager jeg altid den eksterne med. Man undgå helt røde øjne og så kan den
række meget længere end den indbyggede blitz.

Jeg har en gammel Rollei Beta5 blitz, der har den fordel at den selv kan
styre blitzmængden. Dvs. man indstiller på blitzen, hvilken blænde man vil
bruge og så viser blitzen, hvor langt den kan nå. På cameraet indstiller jeg
til extern blitz og manuel styring af lukker tid og blænde, dvs i reglen
1/125 s og så den blænde jeg har valgt på blitzen, så sørger blitzen for at
der kommer den rigtige mængde lys.

Hvis du anskaffer dig en blitz skal du sørge for den har et stort ledetal
(min. 35 til 40) og så skal du sørge for at blitzen, har den gamledags
funktion, hvor blitzen styrer lysmængden med sin egen føler.

VH
Per

Fra : ole thofte

Dato : 01-10-02 19:36

"Per Wolfsdorf" skrev >>
> Jeg har selv et epson 3000Z og har ingen problemer med at bruge en extern
> blitz. Hvis jeg skal bruge blitz på mit camere (til familie fester f.eks)
> tager jeg altid den eksterne med.

OK Per, jeg prøver at få fat på en kraftigere blitz. Andre har anbefalet
Metz. Kender du noget til den?
Tak til dig og tak for de andre råd! (

Ole Thofte

Fra : max

Dato : 01-10-02 20:04

> "Per Wolfsdorf" skrev >>
>
> OK Per, jeg prøver at få fat på en kraftigere blitz. Andre har anbefalet
> [...]

Hvis du bruger en lang, længere tele - findes der en
fresnel (linse) man kan sætte på flashen, så den rækker
længere, ikke spreder lyset så meget og du derved får
mere ledetal ud af den... Har set den omtalt på et eller andet
flot engelsk natur foto site.. Meget smart, måske noget..?
mvh max
PS. Metz er et glimrende mærke, men billigere burde
også kunne klare det..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-10-02 22:01

max wrote:

> PS. Metz er et glimrende mærke, men billigere burde
> også kunne klare det..

Jeg synes at Mertz's mecablitz er rigtig godt bud.

En Mertz's mecablitz 20 B 5 rækker 7 meter på bl. 2.8 ved 100 ASA, og 10
meter på bl. 2.8 ved 200 ASA, den kan købes for 495 kr. kr incl. moms,
det er da ikke vildt dyrt.

Fra : ole thofte

Dato : 01-10-02 22:17

Max skrev: Metz er et glimrende mærke, men billigere burde
også kunne klare det..

"Niels Ebbesen" skrev :Jeg synes at Mertz's mecablitz er rigtig godt bud.
En Mertz's mecablitz 20 B 5 rækker 7 meter på bl. 2.8 ved 100 ASA, og 10
meter på bl. 2.8 ved 200 ASA, den kan købes for 495 kr. kr incl. moms,
det er da ikke vildt dyrt.

Tak for disse forslag, jeg synes heller ikke 495 kr er vildt, men tænker på
om 20 B5 kan anvendes på Epson 3000Z. Epson anbefaler Metz 32 Z-2 til Epson
3100Z, som er meget lig 3000Z. Hvad er forskellen mellem denne blitz og 20
B5?
vh ole thofte

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-10-02 01:49

ole thofte wrote:

> [...]
> anbefaler Metz 32 Z-2 til Epson 3100Z, som er meget lig 3000Z.
> Hvad er forskellen mellem denne blitz og 20 B5?

Mit Metz katalog er fra '99, men så vidt jeg kan se, så handler det
primært om styrken, Metz 32 Z-2 har ledetal 32, og 20 B6 har kun ledetal
20, og så kan man vippe og dreje hovedet på 32 Z-2, og udvalget af
tilbehør er også noget større.

Hvis dit digicam skal fungere sammen med en Metz 20 B6, så skal der være
mulighed for at du manuelt kan indstille blænden, og det er jo ikke alle
digicams der har den funktion.

OBS: Jeg har skrevet fejl, den blitz jeg refererer til, er en Metz
mecablitz 20 B6, jeg beklager.

Fra : ole thofte

Dato : 07-10-02 00:21

"Per Wolfsdorf" skrev>
> [...]
> (min. 35 til 40) og så skal du sørge for at blitzen, har den gamledags
> funktion, hvor blitzen styrer lysmængden med sin egen føler.

Jeg har netop blandt noget arvegods fundet en Braun blitz 'Ultrablitz 34 M'
med et såkaldt 'Dedicated system SCA 300'. Den ser vældig potent ud, lige så
stor som mit Epson 3000Z, med polsko osv. Vil den evt kunne bruges? I følge
instruktionshæftet har den ved ISO 400 og blænde 2.0 en rækkevidde på 30 m.
Men om kameraet kan 'tåle' de strømmængder, der afgives via polskoen kan jeg
ikke regne ud. Der er ingen oplysninger om dette.

vh ole thofte

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-02 09:37

ole thofte wrote:

> Men om kameraet kan 'tåle' de strømmængder, der afgives via polskoen
> kan jeg ikke regne ud. Der er ingen oplysninger om dette.

Ja - blitz'ens styrke har ingen betydning i den sammenhæng, det er kun
en meget lille triggerspænding der styrer blitz'en, og som lægges over
kameraets polsko.

Fra : ole thofte

Dato : 07-10-02 12:59

"Niels Ebbesen" skrev >

> Ja - blitz'ens styrke har ingen betydning i den sammenhæng, det er kun
> en meget lille triggerspænding der styrer blitz'en, og som lægges over
> kameraets polsko.

I følge http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html er der fare for at
der afgives en strøm via polskoen som kan skade det digitale kamera, men der
er tilsyneladende ikke den store viden hos firmaerne om dette fænomen. Det
lader til at være private brugere, der deler erfaringer på den hårde måde,
enten ved at måle strømafgivelsen eller ved at ødelægge kameraet .
Så er der et spørgsmål om polsko og flash passer sammen stikmæssigt. Det er
langt fra givet, men så er der vist mulighed for at anskaffe en adapter?
Jeg får mest praktisk ud af denne site, at der er mulighed for at anvende
blitzen som en slaveblitz, hvor 'den store blitz' styres af kameraets
indbyggede blitz, hvis man vel at mærke kan finde ud af at få digicamen til
kun at fyre eet lyn af Det sker ved hjælp af en sensor, som jeg ikke ved om
kan fås i DK. Det kan den vel? jeg synes jeg har set andre omtale begrebet
'slaveblitz' her i NG'en?

vh ole thofte

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-02 14:04

ole thofte wrote:

> [...]
> fare for at der afgives en strøm via polskoen som kan skade det
> digitale kamera, men der er tilsyneladende ikke den store viden

Jeg har gennem de mere end 30 år jeg har fotograferet, koblet alle
mulige blitz apparater og flaschanlæg til mine kameraer, og jeg har
aldrig oplevet noget der bare ligner antydningen af problemer.

Men jeg ka' da ikke blankt afvise, at der ikke kan være problemer med
nogle digicam's, jeg vil dog mene, at det så skal fremgå højt og
tydeligt som en disideret ADVARSEL i brugsanvisningen, at det pågældne
kamera ikke må tilkobles andre blitz apparater end dem producenten foreskriver.

For det handler nemlig om, at triggerspændingen (4 volt) er en fast
standard, som er den samme, uanset om det er en lille blitz med ledetal
10, eller et kæmpe stort flaschanlæg der kan yde 12.000 wat/sec.

Triggerspændingen bruges kun til at styre den elektroniske kreds, som
udløser selve blitz'en, så blitz'ens størrelse og styrke er ligegyldig.

Hvis du f.eks. går ind på http://www.metz.de/ så kan du finde en ganske
udmærket FAQ-side.

Fra : max

Dato : 05-10-02 22:41

> [...]
> løse mit problem? Er der andre måder at løse det på - på mit kamera, på
> andre digicams? Hvilke kameraer kan tage den type billeder?

Hey Ole..
Fandt lige de link til flashfortsatsen..Jeg omtalte forleden..
http://www.luminous-landscape.com/reviews/better_beamer.shtml
http://www.birdsasart.com/accs.html
mvh max

Fra : ole thofte

Dato : 05-10-02 23:38

> Hey Ole..
> Fandt lige de link til flashfortsatsen..Jeg omtalte forleden..
> [...]
Meget interessant! Hvad er fresnel-stykket lavet af-ligner et stykke mat
plastik eller glas? måske kan man bikse noget sammen selv, holdt fast af
elastikker mv...måske kan holderen laves af karton?

vh ole thofte