Sikkerhedskopi på server?
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-02 07:41

Jeg har nu fået min Mac hjem (yes!) og fik en Jaguar med oven i
hatten. Eftersom min OS X 10.1 installation efterhånden er en anelse
tilrøget, og jeg godt vil have muligheden for at lege med Mandrake på
et senere tidspunkt, vil det være et rigtigt godt tidspunkt for mig at
lave en sikkerhedskopi af mit hjemmekatalog, reparitionere og
reinstallere.

Normalt ville jeg bruge "tar" til at lave en fil på Linuxserveren via
NFS eller lignende, og pakke den ud efter endt gerning, men nu er det
jo en Mac, og der er garanteret et andet program der virker bedre.
Jeg mente det var ditto, men det pakker ikke, og er vist kun til
lokalt brug.

Hvad er det så?

NB: Vi fik Kaj og Andrea democd'en fra Ude og Hjemme i huset i
weekenden, og den kører på både mac og pc. Vi skreg af grin. Kan
anbefales.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-10-02 08:02

in article kku1k6wtk1.fsf@mimer.null.dk, Thorbjørn Ravn Andersen at
thunderbear@bigfoot.com wrote on 10/1/02 8:40 AM:

> NB: Vi fik Kaj og Andrea democd'en fra Ude og Hjemme

Kære Dr. Monster.....

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-02 08:54

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Kære Dr. Monster.....

Ved _du_ fx hvad en suksehøne er?

Ved Dr. Monster?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-10-02 16:00

in article kkofaewq6d.fsf@mimer.null.dk, Thorbjørn Ravn Andersen at
thunderbear@bigfoot.com wrote on 10/1/02 9:53 AM:

> Ved _du_ fx hvad en suksehøne er?
>
> Ved Dr. Monster?

Jeg ved det ikke så Dr. Monster må være det sidste håb? Hvad er det?
Hvahvahva?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-02 16:22

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Jeg ved det ikke så Dr. Monster må være det sidste håb? Hvad er det?
> Hvahvahva?

Her er en suksefant - http://unixsnedkeren.dk/osx/suksefant.png - da
Jaguar er lidt maerkelig. Du kan formentlig selv gaette dig til
hvordan suksehoenen ser ud.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-10-02 17:03

in article kkfzvq6v6h.fsf@mimer.null.dk, Thorbjørn Ravn Andersen at
thunderbear@bigfoot.com wrote on 01/10/02 17:22:

> Her er en suksefant - http://unixsnedkeren.dk/osx/suksefant.png - da
> Jaguar er lidt maerkelig. Du kan formentlig selv gaette dig til
> hvordan suksehoenen ser ud.

LOL!

--
/peter

"All right, let's not panic. I'll make the money by selling one of my
livers. I can get by with one."
Homer Simpson.

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 01-10-02 17:02

In <kku1k6wtk1.fsf@mimer.null.dk> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> et senere tidspunkt, vil det være et rigtigt godt tidspunkt for mig at
> lave en sikkerhedskopi af mit hjemmekatalog, reparitionere og

Overvej at flytte din /Users til en anden partition, så du senere kan
nuke din OS X uden at skulle flytte dine data.

> [...]
> jo en Mac, og der er garanteret et andet program der virker bedre.
> Jeg mente det var ditto, men det pakker ikke, og er vist kun til

Hvor vil du gemme dine data? På en anden Mac eller en PC'er med Windows/
Linux?

Du skal huske at bruge et værktøj som bevarer resourcegrenene, hvilket
tar ikke gør, men ditto kan med -rsrcFork sat, men som sagt kopierer den
blot.

Hvis det ikke er et krav, at filerne skal komprimeres, så kan du jo blot
koble til en PC'er kopiere filerne over. Det fungerer ganske glimrende
på OS X. Hvis du har problemer med den indbyggede SMB-klient, så kunne
du evt. bruge en trial-version af Dave, som udnytter NTFS-formatet på en
Windows 2000/XP maskine til at gemme resource-grenene og ikke laver en
masse usynlige filer som OS X's klient gør.

Skal filerne komprimeres, så er der næsten kun StuffIt-pakken, men det
tager laaaang tid. Den optimale backupløsning er Retrospect, men den
koster gysser.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-02 17:26

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 01-10-02 17:32

In <kk7kh2p1me.fsf@mimer.null.dk> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> --=-=-=

> --=-=-=
>

> Masser af plads. Det er bare med at f dem kopieret.
>
> Jeg vil overveje at sÊtte en Samba op. Det var der noget om at andre
> havde gode efaringer med?

Hmm... hvad gik der lige galt i ovenstående?

Nå, men der er jo allerede installeret en SMB-klient på din OS X 10.1.x,
så du behøver da ikke installere noget. Samba skal du kun installere,
hvis du vil dele Mac'ens filer med en PC'er og i 10.2 er den allerede
installeret.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-02 18:48

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> writes:

> Hmm... hvad gik der lige galt i ovenstående?

du bruger formentlig iso-l-15

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-10-02 19:24

On Tue. d. 01 Oct. 2002 kl. 17:48 GMT, Thorbjørn wrote:

> jeg skasl stadig havedet flyttet over på pcen

Prøv at skrive man smb - der er en smb klient i mac os x 10.1, men
ikke en server.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-02 19:50

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Prøv at skrive man smb - der er en smb klient i mac os x 10.1, men
> ikke en server.

Man skulle da gerne kunne komme på via Æble-K. Whatever. Nu prøver
jeg ideen med diskiamges, efter at have læst lidt på hdiutil.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-10-02 20:07

On Tue. d. 01 Oct. 2002 kl. 18:49 GMT, Thorbjørn wrote:

> Man skulle da gerne kunne komme på via Æble-K.

ja men du kan ikke browse - du skal skrive den fulde sti

> Whatever. Nu prøver jeg ideen med diskiamges, efter at have læst lidt
> på hdiutil.

Hvorfor ikke blot bruge diskcopy? er du meget glad for at læse man
sider?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-02 07:13

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Hvorfor ikke blot bruge diskcopy? er du meget glad for at læse man
> sider?

Jeg kender ikke diskcopy.

Herudover har mange års erfaring med Unixsystemer gjort mig MEGET glad
for ting der kan smides i et script og automatiseres. Det er svært
med museklik.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-10-02 07:37

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Jeg kender ikke diskcopy.
>
> Herudover har mange års erfaring med Unixsystemer gjort mig MEGET glad
> for ting der kan smides i et script og automatiseres. Det er svært
> med museklik.

Læs på lektien. Der er noget der hedder AppleScript. Jeg har ikke
kigget på Mac OS X, men i OS 9 kunne det indlejres i Perl.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-02 08:28

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> Læs på lektien. Der er noget der hedder AppleScript. Jeg har ikke
> kigget på Mac OS X, men i OS 9 kunne det indlejres i Perl.

Ahem, unge mand, du glemmer vist at du taler til en gammel, forstokket
mand som egentligt hellere ville bruge tiden på noget andet

I det aktuelle tilfælde ville det være rart at lære en teknologi som
kunne automatiseres (fx til natlig backup) uden at man behøvede være
logget ind. Mortens forslag med Disk Copy fejlede med en fejl 999´,
og så skulle jeg afsted.

Bumbum.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-10-02 08:47

In article <kky99hmh9t.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> kunne automatiseres (fx til natlig backup) uden at man behøvede være
> logget ind. Mortens forslag med Disk Copy fejlede med en fejl 999´,

Hvorfor ikke bruge rsync

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-02 10:25

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Hvorfor ikke bruge rsync

Bevarer det ressourcegrene og alt det der?

Jeg kan godt hitte ud af at lave en raa filbackup - jeg ville bare
gerne have at OS X tingene virkede naar jeg pakkede dem ud igen.

Lige nu triller det over via NFS. En standard Linux server med
(insecure) i /etc/exports klarede aerterne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-10-02 17:34

In article <kk3crpkxb2.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Bevarer det ressourcegrene og alt det der?

Hvad er resourcegrene ??
rsync bevarer filattributterne, hvis du vil.

> Jeg kan godt hitte ud af at lave en raa filbackup - jeg ville bare
> gerne have at OS X tingene virkede naar jeg pakkede dem ud igen.

Det kan rsync (hvis du kører den som root)

> Lige nu triller det over via NFS. En standard Linux server med
> (insecure) i /etc/exports klarede aerterne.

Det smarteste er at køre rsync via ssh,
1) det er krypteret
2) rsync overfører kun ændrede data.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-02 23:32

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Det smarteste er at køre rsync via ssh,
> 1) det er krypteret
> 2) rsync overfører kun ændrede data.

Mnjah, min erfaring er at det kræver en del for at beregne deltaer.
Krypteringen gør det bare langsomt, da jeg sidder på et lukket net når
jeg gør det.

Når jeg er i luften igen vil jeg kigge på rsync mod Linuxkassen. Jeg
er lidt træt af langsomme filkopieringer - det er muligt at flytte 10
Mb/s på vores net.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-10-02 16:10

In article <kk1y78wjz5.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Mnjah, min erfaring er at det kræver en del for at beregne deltaer.
> Krypteringen gør det bare langsomt, da jeg sidder på et lukket net når
> jeg gør det.

well, ellers skal du køre en rsync server.

> Når jeg er i luften igen vil jeg kigge på rsync mod Linuxkassen. Jeg
> er lidt træt af langsomme filkopieringer - det er muligt at flytte 10
> Mb/s på vores net.

10Mb/s er da ikke dårligt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-10-02 20:32

> well, ellers skal du køre en rsync server.

Det bliver det nok til. Jeg vil gerne have en løbende sikkerhedskopi
af mit hjemmekatalog.

> 10Mb/s er da ikke dårligt.

Næh, netop derfor er det da lidt trist at det tog 3 timer at kopiere 9
Gb.

Har slået skrifttypeudglatning til i Terminal, og skiftet til
Courier. Det er ikke helt tosset.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-10-02 14:58

> [...]

> kunne automatiseres (fx til natlig backup) uden at man behøvede være
> logget ind. Mortens forslag med Disk Copy fejlede med en fejl 999´,

Retrospekt eller iBackup kan vel sættes til at arbejde på faste
tidspunkter, og sende backup til anden maskine?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-10-02 19:16

On Tue. d. 01 Oct. 2002 kl. 06:40 GMT, Thorbjørn wrote:

> Hvad er det så?

Opret et tilstrækkeligt stort disc image, enten lokalt
eller på din linux box - mount det og brug ditto til at kopiere din
home mappe til imaget, umount det.

eller brug hfspax <http://homepage.mac.com/howardoakley>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-02 19:39

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Opret et tilstrækkeligt stort disc image, enten lokalt
> eller på din linux box - mount det og brug ditto til at kopiere din
> home mappe til imaget, umount det.

Oho. Det her lyder af noget. Hvad er kommandoen til at oprette et sådant?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-10-02 20:10

On Tue. d. 01 Oct. 2002 kl. 18:39 GMT, Thorbjørn wrote:

> Oho. Det her lyder af noget. Hvad er kommandoen til at oprette et sådant?

open -a /Applications/Utilities/Disk\ Copy.app

Hvis du meget gerne vil bruge termionalen kan du jo kigge på hfspax
som jeg gav dig et link til.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-02 07:05

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> open -a /Applications/Utilities/Disk\ Copy.app

Ok. Jeg er så vant til at lede efter et program, så jeg havde ikke
lige tænkt tanken. Takker. Den spiller nu.

> Hvis du meget gerne vil bruge termionalen kan du jo kigge på hfspax
> som jeg gav dig et link til.

Jeg kiggede på det, men var ikke fristet. Jeg vil gerne prøve den med Disk Imaget.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-02 16:41

On Wed. d. 02 Oct. 2002 kl. 06:05 GMT, Thorbjørn wrote:

> Jeg kiggede på det, men var ikke fristet. Jeg vil gerne prøve den med Disk Imaget.

faldt over denne, hfsgnutar, ved en tilfældighed.

<http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16400>

Disc Copy er ævlescriptbar - som Thomas nævnte kan ævlescript sagtens
indlejres i perl.

Open -a Script\ Editor.app

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-10-02 17:22

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> som Thomas nævnte kan ævlescript sagtens indlejres i perl.

Er det et autoritativt svar for Mac OS X?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-10-02 01:46

> [...]

> via NFS eller lignende, og pakke den ud efter endt gerning, men nu
> er det jo en Mac, og der er garanteret et andet program der virker

Det lyder som en eengangsforestilling, og da kan du vel snildt benytte
Aladdins Stuffit(-Expander), som kan baade samle og komprimere filer i
forskelligeformater. Det ligger paa de fleste Mac'er som jeg har
vaeret i kontakt med. Ellers an det let installeres; mener der findes
en gratis-udgave til private OSX-brugere. Bruger det selv til OS9.x
paa disse breddegrader.

-j