CSS og HTML kører sammen?!?
Fra : Cazix

Dato : 30-09-02 18:18

Hejsa på boardet :) Føste post :)
Ville lige sige hej, og søge lidt oplysning.
Jeg har siddet og leget lidt med Stylesheets, og det er jo vildt
smart, men hvad når jeg vil have noget andet på siden, end det
som jeg har skrevet i css'en?
Lavede noget lignende det her:

h1 {
   color: #FF0000;
   background-color: #222222
}

og på selve siden skrev jeg:

Men den blev ikke centreret, og jeg rener med at det er fordi det
ikke står i CSS filen? - jeg havde nemlig tidligere på siden
skulle bruge h1, men ikke centreret :)

Håber jeg kan få en hånd :)

På forhånd tak, Mvh en nuub :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Sørensen

Dato : 30-09-02 18:49

Cazix wrote:

> [...]
>
> Men den blev ikke centreret, og jeg rener med at det er fordi det
> ikke står i CSS filen? - jeg havde nemlig tidligere på siden

Ingen elementer må omkranse hinanden skævt. Enten skal de afsluttes først

eller også skal de omkranse andre elementer helt:

Men nu er <p> (p = paragraph = afsnit) og <h1> (h1 = header 1 = overskrift
1) blok-elementer af samme type, hvorfor de ikke må omkranse hinanden. Den
ene skal altså afsluttes før den anden starter,så det er kun den første,
som her er korrekt.

Hvis det er alle dine overskrifter, du vil have centreret, så vil jeg
anbefale dig at tilføje det i stylesheetet:

h1 {
color: #FF0000;
background-color: #222222;
text-align: center;
}

Hvis det kun skal gælde for en enkelt overskrift, så kan style angives
direkte i elementet:

<h1 style="text-align: center">Overskrift</h1>

De herligste hilsner

Fra : scn

Dato : 30-09-02 19:16

"Cazix" <Cazix1711@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har siddet og leget lidt med Stylesheets, og det er jo vildt
> smart, men hvad når jeg vil have noget andet på siden, end det

overskrift er:
<h1>Skrift, skrift og skrift</h1>

fjern <p align="center"> og </p>

definer align="center" i css for <h1>

Søren
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : jopa

Dato : 30-09-02 18:52

"Cazix" skrev bla..
> og på selve siden skrev jeg:

Du skal definere egenskaberne for bla <p> i dit Style
Denne kan også bruges hvis det er noget skrift du blot skal have
midtertillet på siden. Altså en overskrift Feks.
Ved ikke lige hvor valid koden er

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-09-02 23:36

On Mon, 30 Sep 2002 19:52:29 +0200, "jopa" <john@jp-web.dk> wrote:

>Ved ikke lige hvor valid koden er

Nej, det har du ret i!

em og strong er inline-elementer, og inline-elementer må ikke
indeholde blok-elementer (som fx h1, h2, hn, p etc.)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-09-02 19:12

Cazix <Cazix1711@hotmail.com> writes:

> Hejsa på boardet :) Føste post :)

Hejse, og velkommen til nyhedsgruppen. Dette er ikke et web-board men
et interface til en nyhedsgruppe (du kan læse mere om nyhedsgrupper
på <URL:http://www.usenet.dk/>).

> [...]
>
> Men den blev ikke centreret, og jeg rener med at det er fordi det
> ikke står i CSS filen? - jeg havde nemlig tidligere på siden

Hvis du vil bruge CSS, så kan du lave <p align="center"> om til
ikke er det der er galt.

<h1> er et block-element. Det fylder som standard hele sidens bredde,
og inden i det er teksten venstre-justeret. Hvis du vil have teksten
inden i h1-elementet centreret, så skal du tilføje stylen til h1,
f.eks. tilføj
text-align:center;
efter background-color:#222222.

> På forhånd tak, Mvh en nuub :)

Er det ikke n00b? :)

Håber det hjælper.
/L

Fra : Cazix

Dato : 01-10-02 06:44

Gotcha allesammen :)

Tark for hjælpen, så kan jeg komme videre :)

Og nej, n00b er den engelske version =P