allergisk bronkitis
Fra : D. J.

Dato : 24-02-01 06:11

Sidste weekend fik vores hoppe et alvorligt anfald af allergisk bronkitis.
Den har ikke haft sådan noget før, og står i forvejen i allergi boks.
Lige præcis den dag havde den fået hø, så det er selvfølgelig det der er
årsag til anfaldet.
Nu vil jeg så høre om der er nogen der har GODE erfaringer med et middel mod
allergisk bronkitis, der findes jo mange slags, nogle af dem er ret hampre i
prisen.
Kender du er godt middel mod allergisk bronkitis, så vil jeg gerne høre om
det!
Venligst Lone

Fra : Eva & Peder

Dato : 24-02-01 20:16

Hej Lone!
Min hest på 13 år lider af astma / støvallergi. Da jeg overtog ham var han klar til slagtning pga vejrtrækningsproblemer - idag generer det ham overhovedet ikke!
Når man har en hest med luftvejsproblemer - og det har ca. hver 6. danske hest pga de forhold vi byder vores heste...... - så skal man tage en masse forholdsregler.
Du skriver at den allerede står i allergiboks - hvad dækker det begreb? For min hest betød det en boks som var lukket af plexi-glas plader op til loftet og et "hul i væggen" så den kunne stå med hovedet ude i det fri. Derudover går han på fold HVER DAG i mindst 5 timer. Han får ikke alm. hø men ensilage (som jo ikke støver) I starten stod han også på spåner, men det er ikke længere nødvendigt. Man må selvfølgelig aldrig ryste op i boksen når hesten står inde og vær også opmærksom på om der bliver fejet staldgang så støvet står lige op i næsen på hesten. Sidst men ikke mindst er det godt at hesten bliver brugt så den er i god form og kondition.
Min hest får havre (ikke valset da det støver) og vitaminer. Derudover får han "Struktur-E" fra Hippolyt (ca 190,- for 20 kg. som holder i 40 dage) og nogle urter fra Dodson & Horrell der hedder "Breathe Free" (ca 200 for 1,5 kg. som holder i 2 måneder ca) Det synes jeg ikke er nogen herregård når man er meget glad for sin hest.......
Mht til foder så skal man være meget opmærksom når man har en hoste-hest generelt! Jo flere proteiner du propper i din hest - jo flere amoniakdampe kommer der ud den anden vej og det er noget af det værste. Dette gælder også forebyggende på raske heste.
Jeg har tlf nr på én der sælger Hippolyt og som ved meget om fodring af hoste - heste, så skriv igen hvis du vil have nummeret!
Mvh Eva

D. J. <dan.lone@get2net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:gjHl6.3$Ko3.63@news.get2net.dk...