Humlebier - kan de flyve?
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 30-09-02 15:05

Ja selvfølgelig kan de det - det har vi jo alle set. Men:

En af mine kammerater siger at vi (mennesket) endnu ikke har formået at
bevise hvordan en humlebi kan flyve - på samme måde som vi v.h.a. fysikken
kan bevise at en flyver kan flyve givet et vist vingefang, tilpas store
gasturbiner o.s.v.

Da jeg desværre ikke har kunnet finde noget på google er jeg næsten nød til
at lade mig overbevise - hvilket ikke passer mig specielt godt :)

Så er der en der ligger inde med et link hvori humlebiens fysik er
beskrevet?
Eller evt. er i stand til at forklare det her.

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h | http://lagengymnastik.dk/~henrik/?usenet

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 30-09-02 15:13

Henrik Bøgh <this.email@does.not.work> writes:

> [...]
> kan bevise at en flyver kan flyve givet et vist vingefang, tilpas store

Der er en gammel historirie om en fysiker, der "beviste", at en
humlebi ikke kunne flyve. Hans pointe var dog, at dette betød, at de
daværende gældende teorier for flyvning var ukomplette. Man har dog
sidenhen lavet modeller, der kan forklare humlibiens flugt (ved
bl.a. at tage hensyn til at vingerne er fleksible). Så konklusionen
er ikke længere gældende.

   Torben

Fra : maoam

Dato : 30-09-02 16:04

> Så konklusionen er ikke længere gældende.

Det er vi mange humlebier der er glade for!

Fra : Peter Weis

Dato : 30-09-02 17:47

"Henrik Bøgh" <this.email@does.not.work> wrote in message
> [...]
> at lade mig overbevise - hvilket ikke passer mig specielt godt :)
>
> Så er der en der ligger inde med et link hvori humlebiens fysik er

Prøv dette : http://www.discover.com/apr_00/featphysics.html

mvh
Peter

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 30-09-02 17:57

Det lyder som en variant af den gamle vandrehistorie om humlebien der
ikke kunne flyve. Jeg er overrasket over at du ikke fandt noget med
Google. Her er et svar:

<http://quest.arc.nasa.gov/people/journals/aero/wellman/bumblebee.html>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-02 19:32

Henrik Bøgh skrev:

>Ja selvfølgelig kan de det - det har vi jo alle set.

Nemlig.

Hvor stor tror du chancen er for at nogen som helst nogensinde -
og især da en videnskabsmand - har hævdet at de ikke kunne -
endsige hævdet at det var bevist at de ikke kunne?

RIGTIGT! Den er 0.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-10-02 14:28

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Hvor stor tror du chancen er for at nogen som helst nogensinde -
> og især da en videnskabsmand - har hævdet at de ikke kunne -
> endsige hævdet at det var bevist at de ikke kunne?

Synk lige en gang. Det rygte som Henrik refererede, gik ikke ud på at
det var bevist at de ikke kan flyve, men at de ikke er bevist at de
kan. Og det er ikke helt så dumt som din udlægning. (Men stadig dumt).

Det ville ikke være umiddelbart dumt at kolportere et rygte om at man
(dvs Videnskaben) ikke kan *forstå* hvordan de flyver. Rygtet ville
være forkert - se bare de links andre her i tråden har givet - men
ikke åbenlyst forkert.

--
Henning Makholm "You propose to avoid dying? I will be
interested to hear the method you plan for this endeavour."

Fra : Simon Kamber

Dato : 01-10-02 19:21

On Mon, 30 Sep 2002 16:05:09 +0200, Henrik Bøgh
<this.email@does.not.work> wrote:

>Så er der en der ligger inde med et link hvori humlebiens fysik er
>beskrevet?
>Eller evt. er i stand til at forklare det her.
Har ikke et link, men mener jeg læste på et tidspunkt at man havde
fundet ud af at deres vinger var konstrueret så de også skabte opdrift
mens de løftede vingerne.