køb af hund
Fra : Kim Føhrby

Dato : 30-09-02 14:27

Hej grubbe.
Jeg håber at der nogle der har et godt råd.

Jeg købte for 1-1/2 år siden en engelsk springer spaniel.
Det er en sød og dejlig hund som jeg er glad for, men den har kun en sten.
Jeg har ladet mig fortælle at efter havlandet år så kommer nr. to ikke.Jeg
har lige haft ham i pension i kennelen hvor jeg købte ham. Men der blev
ligesom talt udenom hver gang jeg nævnte det. hvad er normal procedure i den
slags sager?

På forhånd tak.

Kim Føhrby

Fra : RHR

Dato : 30-09-02 15:33

Hej Kim!

Jeg har aldrig haft dette problem med mine to hanhunde men mener at have
hørt, at det er bedst at fjerne den sten der er tilbage for ellers er der
forøget risiko for testikelkræft.

Mvh
Rikke

Fra : TH

Dato : 30-09-02 15:35

Hej,

> Jeg har aldrig haft dette problem med mine to hanhunde men mener at have
> hørt, at det er bedst at fjerne den sten der er tilbage for ellers er der
> forøget risiko for testikelkræft.

Ja, det anbefaler min dyrlæge også...

Så altså anbefalingen herfra: Tal med din dyrlæge...

mvh
/TH

Fra : JN

Dato : 30-09-02 16:03

Desværre så har vi også samme problem med vores hanhund. Den er nu 6 måneder
gammel og vi skal se tiden an til den bliver 8 måneder. Vores opdrætter
mener ikke at den skal opereres - men det mener vores dyrlæge p.g.a. forøget
kræftrisiko. Men foreløbig ser vi som sagt tiden an. Vores opdrætter siger
at vi kan få
en hvalp til 1/2 pris eller få hunden byttet.

Iflg. vores dyrlæge så har hun tidligere oplevet at opdrætteren betaler
operationen. Det vil vi selv foretrække fremfor at skulle købe en ekstra
hund til 1/2 pris. Men vi har endnu ikke fået endeligt svar p.g.a. hundens
alder. At bytte hunden er vi ikke interesseret i. (HVEM GØR DET EFTER 1/2
ÅR??).

Jeg vil være meget glad hvis du skriver og fortæller hvad I finder ud af.
Hvad er DKK's procedure?.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : x Vuf x

Dato : 30-09-02 22:52

Mon, 30 Sep 2002 17:02:34 +0200, JN wrote:

>Desværre så har vi også samme problem med vores hanhund. Den er nu 6 måneder
>gammel og vi skal se tiden an til den bliver 8 måneder.

Vær lidt tålmodig endnu. Jeg har da hørt om hunde, der fik den manglende sten
efter 14 mdr.!

>Vores opdrætter mener ikke at den skal opereres - men det mener
>vores dyrlæge p.g.a. forøget kræftrisiko.

Du kan tale med 10 dyrlæger og få 10 meninger...Desværre...

>Men foreløbig ser vi som sagt tiden an. Vores opdrætter siger
>at vi kan få en hvalp til 1/2 pris eller få hunden byttet.

I skal ha' det halve af købssummen tilbage. Det er selvfølgeligt bedre
for opdrætteren, at sælge jer en anden til halv pris. Så kommer der i
det mindste ikke kontanter ud af huset.

> [...]
>alder. At bytte hunden er vi ikke interesseret i. (HVEM GØR DET EFTER 1/2

Forhåbenligt ingen! Derfor skal I ha' den halve pris tilbage!

>Jeg vil være meget glad hvis du skriver og fortæller hvad I finder ud af.
>Hvad er DKK's procedure?.

Dette er alle seriøse opdrætteres procedure.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : preben ipsen

Dato : 30-09-02 16:32

som minimum skal i have 50% af købssummen retur ( har selv haft problemet
med en Boxer engang og forspurgte dansk kennel klub). og den resterende sten
skal fjernes.
preben

Fra : Kim Føhrby

Dato : 30-09-02 21:09

Takker for svarende.
Men har man krav på noget rent juridisk over for kennelen. Eller er det op
til hvor flinke de vil være.

Venlig hilsen Kim.

Fra : x Vuf x

Dato : 30-09-02 22:53

Mon, 30 Sep 2002 22:09:09 +0200, Kim Føhrby wrote:

>Takker for svarende.
>Men har man krav på noget rent juridisk over for kennelen. Eller er det op
>til hvor flinke de vil være.

Hvad står der i jeres købsaftale? For sådan én blev der vel lavet ik'?

Fra : Bettina

Dato : 01-10-02 07:44

Da min hanhund fik fjernet den sten, der ikke var faldet ned, fik jeg prisen
for operationen betalt af avleren. 50% lyder lidt voldsomt, men ok, vi havde
i forvejen fået nedslag i prisen pga ridgefejl (og dermed ingen avl), så jeg
synes det var rimeligt nok. Men det stod så også i kontrakten, at i tilfælde
af kryptochisme , ville avleren betale operations-prisen, så om det er
"normal" procedure ved jeg ikke.
Han fik den fjernet da han var lidt over 1 år. Det var ikke pga kræftrisiko,
men fordi han pludselig fik voldsomt store smerter, fordi den tilsyneladende
har siddet og generet i bugen.
At det så samtidig hjalp en del på hans hormoner, dvs han blev mindre
forvirret og aggresiv overfor andre hanhunde, var kun en herlig sidegevinst.

Bettina

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 01-10-02 14:53

Den tilbageværende sten i bughulen giver ikke kun forøget kræftrisiko, men
også øget risiko for aggression. Kræftrisikoen er øget ca. 13 gange!

Aggressionen skyldes - mig bekendt - at stenen i bughulen ligger alt for
varmt, hvorfor der overproduceres testosteron... har desværre ikke
umiddelbart været i stand til at finde dokumentation for dette

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Winther

Dato : 02-10-02 09:30

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmt, hvorfor der overproduceres testosteron... har desværre ikke
> umiddelbart været i stand til at finde dokumentation for dette

Stenen har to funktioner, produktion af sædceller og kønshormonet
testosteron. Temperaturen er jo højere end normalt da stenen er i kroppen,
derfor produceres der ikke sæd, som ikke tåler varme, men kun kønshormon.
Det skulle kunne give agressive eller "overvirile" hunde.
Jeg har selv en hanhund på 3 år, schæfer, der er kryptorchid. Agressiv,
absolut ikke, overviril, ja, men kun i forhold til firbenede. Jeg tror han
kunne hoppe på katten hvis han fik lov. Han ser alle hunde som en potentiel
mulighed. Han er såmænd ikke værre end så mange andre hanhunde.
Jeg overvejer ikke at få ham opereret, da jeg ikke har problemer med ham da
han er en lydig hund, og hvad kræftrisikoen angår, så må jeg jo se, hvordan
det går.

Vh. Winther