reaktionskema
Fra : Vicit

Dato : 30-09-02 13:32

Hejsa
Er der er nogle som kan hjælpe mig med et lille problem. Jeg skal afstemt
flg. reaktionsskema, men jeg sidder helt fast.

Fuldstændig forbrænding.

C14H30 + O2 = CO2+ H2O
Er der en der kan hjælpe ville jeg være meget taknemmelig :)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-09-02 14:13

"Vicit" <vicit@adslhome.dk> skrev:

> [...]
>
> Fuldstændig forbrænding.
>
> C14H30 + O2 = CO2+ H2O
> Er der en der kan hjælpe ville jeg være meget taknemmelig :)

Jeg går ud fra, at du kender til afstemning af redoxligninger, det er
nemlig det du har med at gøre her.

Jeg har tidligere haft lavet et par trin for trin vejledninger i
afstemning af reaktionsligninger og redoxligninger.
Du kan finde links i bunden af denne side:
http://www.miljokemi.dk/noter.htm

Du kan først selv prøve at afstemme ligningen og sende det du er kommet
frem til her i gruppen så kan jeg eller en anden se om du er kommet
frem til det rette resultat.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 02-10-02 21:50

hmmmm nu bliver jeg nysgerig og vil se om jeg kan huske min kemi fra gym.!

C14H30 + O2 = 14CO2 +15H2O - ikke?

> Jeg går ud fra, at du kender til afstemning af redoxligninger, det er
> nemlig det du har med at gøre her.

Nu skal jeg ikke spille klog med noget jeg ikke aner en disse omkring, men
er det ikke bare en almindelig reaktion med "Fuldstændig Forbrænding" Er en
redox-reaktion ikke noget helt andet?

Mvh.

--
MMJ
In order to create - You most destroy!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-02 21:59

Morten Jørgensen skrev:

>hmmmm nu bliver jeg nysgerig og vil se om jeg kan huske min kemi fra gym.!
>C14H30 + O2 = 14CO2 +15H2O - ikke?

Du har glemt at ordne venstre side:

2 C14H30 + 43 O2 = 28 CO2 + 30 H2O

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-02 10:13

"Morten Jørgensen" <grinderNO@SPAMbeyond-reality.PLZdk> skrev:

> hmmmm nu bliver jeg nysgerig og vil se om jeg kan huske min kemi
> fra gym.!
>
> C14H30 + O2 = 14CO2 +15H2O - ikke?

Nej.

4C14H3O + 57O2 = 56CO2 + 6 H2O

KTs og Bertels forslag er forkerte.

> Nu skal jeg ikke spille klog med noget jeg ikke aner en disse
> omkring, men er det ikke bare en almindelig reaktion med
> "Fuldstændig Forbrænding" Er en redox-reaktion ikke noget helt
> andet?

Fuldstændig forbrænding=oxidation (Det har dog ikke den store betydning
i dette tilfælde)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 03-10-02 10:13

"Morten Bjergstrøm" skriver:

> [...]
>
> 4C14H3O + 57O2 = 56CO2 + 6 H2O
>
> KTs og Bertels forslag er forkerte.

> Fuldstændig forbrænding=oxidation (Det har dog ikke den store betydning

Monikke der står C 14 H 30, altså tetradecan? Ellers er det et meget
mystisk molekyle(stjernestøv?).

Mvh
Jeppe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-10-02 10:28

Jeppe Madsen <pjm@symbion.ki.ku.dk> skrev:

> Monikke der står C 14 H 30, altså tetradecan?

Nu du siger det formentligt ja eller rettere sagt helt sikkert ja.

Jeg tror jeg skal have fundet mig en skrifttype med en streg eller
lignende gennem nul.

Beklager evt. misforståelser for KTs og Bertels løsninger er
naturligvis helt korrekte for C14H30 (tredive).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-02 14:10

Vicit skrev:

>Fuldstændig forbrænding.

>C14H30 + O2 = CO2+ H2O
>Er der en der kan hjælpe ville jeg være meget taknemmelig :)

Regn ud hvor meget vand der må dannes, og hvor meget CO2 der må
dannes. Derefter ved du hvor meget O der skal bruges. Hvis der
bliver et ulige tal, må du fordoble alle protionerne så det kan
passe med O2.

--
Bertel