Gladiator - repremiere
Fra : Jakob Raunsø

Dato : 24-02-01 02:26

Så har Gladiator fået en repremiere, og tak for det! Jeg så filmen for 8
måneder siden og har set den utallige gange på DVD.
I aften så jeg den så på det store lærred igen, i Empire Bio på Nørrebro.
Med alle mine DVD-aftener havde jeg "glemt", hvor storslået den er!
Fotograferingen, kostumerne (Commodus' hvide dragt til sidst er en
genistreg), lyden og ikke mindst musikken er noget af det flotteste jeg har
set.

Tag endelig ind og se den selvom I måske tænker, at den har I set rigeligt
allerede. Det er en stor overraskelse at gense den i biffen.

Og stor tak til Niels Søndergaard (er det ikke dig, der har oversat?) for at
få den rigtige betydning af "queer giraffes" frem! På DVD'en er det oversat
med "mærkelige giraffer". I biografen er det blevet til "homo-giraffer" med
bindestreg og det hele! Det er smukt!

Jeg kunne til gengæld godt tænke mig at høre grunden til at "General" bliver
oversat med "Hærfører". Er det noget med at generaler er et nyere militært
begreb?

Hilsen Jakob Raunsø, der nu synes, at Gladiator er den oplagte Best Picture
Award d. 25. marts. (jeg har dog ikke set Chocolat og Traffic)