Hjælp til datalogi-aflevering.
Fra : Katrine

Dato : 30-09-02 13:03

Hej alle.

Nu er vi bevæget os videre fra vektorer og flader, og skal istedet snakke
binære tal.

Jeg skal i en datalogiopgave, lave et logisk kredsløb hvor to n-bit binære
tal kan adderes hurtigt (i logaritmisk tid). (hele opgaven kan ses her:
http://www.imada.sdu.dk/Courses/DM13/oblopg/obl1.pdf ).

Mit problem er hovedsageligt tilgangen til spørgsmål 1 og 2 - jeg ved
simpelthen ikke hvad jeg skal gøre og gribe i. Hvordan vises det, at
menterne kan udtrykkes rekursivt som ci og hvordan skal jeg gribe
induktionsbeviset an?

Håber en gut eller to kan komme med et godt input :)

Mvh
Katrine

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 30-09-02 14:11

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> writes:

> [...]
> induktionsbeviset an?
>
> Håber en gut eller to kan komme med et godt input :)

Søg på "carry-lookahead adder" på nettet (eller i din lærebog).

   Torben

Fra : Katrine

Dato : 30-09-02 15:46

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> wrote in message
> "Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> writes:
<SNIP>

> Søg på "carry-lookahead adder" på nettet (eller i din lærebog).

Det er muligt jeg ikke fik udtrykt mig klart nok: Jeg kan sagtens forstå,
hvad det er, der rent faktisk sker. Jeg kan godt forstå, at det sker i
logaritmisk tid og at det er smart. Hvad jeg ikke kan er:
1) "Vise" at menterne for i > 0 kan udtrykkes rekursivt som c[i] =
a[i-1]b[i-1] + (a[i-1] XOR b[i-1])c[i-1]
2) Induktionsbevise at c[i] = G[i-1] for i=1,2,...,n-1.

> Torben

Mvh
Katrine

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-10-02 14:22

Scripsit "Katrine" <hatikvah83@hotmail.com>

> [...]

> 1) "Vise" at menterne for i > 0 kan udtrykkes rekursivt som c[i] =
> a[i-1]b[i-1] + (a[i-1] XOR b[i-1])c[i-1]

Dette er bare den logiske formel for menterne i almindelig
ripple-carry adder der regner i lineær tid. Opgaven går ud på at
transformere den (som man må gå ud fra at man intuitivt kan forstå
faktisk adderer) algebraisk til det hurtige logaritmiske kredsløb.

> 2) Induktionsbevise at c[i] = G[i-1] for i=1,2,...,n-1.

Her er vi stadig ikke i logaritmisk tid, men dette bevis skal vise
hvordan man definerer den (mentemæssigt) samlede effekt af i
almindelige additionstrin som en black-box, modelleret ved Gi og Pi.

Mellem trin (2) og (3) postulerer opgaven så (og kræver ikke vist!)
at man kan beregne (G[2i],P[2i]) ved at sammensætte to
(G[i],P[i])-blokke i stedet for at tilføje et enkelt element i gange
til den første (G[i],P[i])-blok.

Og så har vi med lidt passende puslen logaritmisk tid, fordi menten ud
af bit 2^n-1 kan beregnes ved hjælp af et binært *træ* af 2^n-1
ring-operationer snarere end en lineær kæde af de samme
ring-operationer. Når så først vi har alle menterne kan vi i et senere
trin let konstruere alle de færdige resultatbits parallelt.

--
Henning Makholm "Nobody is going to start shouting
about moral philosophy on my bridge."

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 01-10-02 02:08

Katrine skrev:

> Jeg skal i en datalogiopgave, lave et logisk kredsløb
> hvor to n-bit binære tal kan adderes hurtigt (i
> logaritmisk tid).

Har du overset dk.edb.programmering ?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-10-02 14:11

Scripsit "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net>

> Har du overset dk.edb.programmering ?

Jeg finder spørgsmålet ganske relevant her.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."