Acetylsalicylsyre
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-02 23:04

Er det det samme som naftyl-1-eddikesyre? Jeg spørger for .hus og have, hvor
det er fremme at man kan bruge det som roddannerhormon, og altså bruge pil
til det formål.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Jungersen

Dato : 29-09-02 23:58

> [...]
hvor
> det er fremme at man kan bruge det som roddannerhormon, og altså bruge pil

Nej Naphtyl, er to aromatiske ringe bundersammen C12H10 mens Acetyl
salicylsyre kun består af en aromatisk ring C6H6. I jeres forslag ligger i
kun op til at der skal være en carboxylsyre -COOH mens der på acetyl
salicylsyre er en plus en ester -COO-... Det kemiske navn for
Acetylsalicylsyre må være 2-Acetyloxybenzoesyre.

Naphtyl-1-eddikesyre C12H9-CH3COOH
Acetyl salicylsyre: CH3-COO-C6H4-COOH

Mvh Mads Jungersen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-09-02 21:54

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
> [...]
hvor
> det er fremme at man kan bruge det som roddannerhormon, og altså bruge pil

Man ved at acetylsalicylsyre hæmmer syntesen ad nogle
prostaglandiner i mennesket. I mange planter optræder
salicylsyre, men hvad planterne bruger det stof til har været
lidt af en gåde.

Man har fundet ud af at salicylsyre kan hæmme syntesen af
stoffet etylen, der er et modningshormon. Salicylsyre har en
slags hormonvirkning i planter. Det er derfor ikke usandsynligt at
det har en vis virkning på roddannelsen. Det har desuden en vis evne
til at beskytte planter mod infektioner.
Det må antages at virkningen som roddannerhormon er langt
mindre end auxiner o.lign.

Per A. Hansen