Kan man smitte katten?
Fra : Gunnar

Dato : 29-09-02 17:53

Hej misse-elskere.

Jeg har lige haft influenza og har i den forbindelse tænkt på om jeg
egentlig kan smitte min søde hankat med "menneskesygdomme"?

Kan nogen hjælpe?

Hilsen Gunnar

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-09-02 18:03

Der er i hvert fald en slags influenza der kan smitte til katte, men den er
ikke farlig. Katten begynder at nyse og hoste, senere kommer ringende øjne,
men det er let ordnet med antibiotika

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-09-02 21:44

In article <RlGl9.54910$Qk5.2019751@news010.worldonline.dk>, Nina El
Falaki <cats@feca.dk> wrote:

> Der er i hvert fald en slags influenza der kan smitte til katte, men den er
> ikke farlig. Katten begynder at nyse og hoste, senere kommer ringende øjne,
> men det er let ordnet med antibiotika

Hej Nina

Øhm - jeg har da bestemt hørt, at kattes influenza ikke kan smitte os
og at vores ikke kan smitte katte? Det var sådan jeg opfattede
spørgsmålet? Jeg mener slet ikke at "katteinfluenza" _er_ influenza -
det kalder man det bare for nemheds skyld, fordi symptomerne ligner
vores influenza.
Hvis kattenes kan ordnes med antibiotika er det nok et godt bevis på,
at det ikke er den samme sygdom - for _vores_ slags hjælper antibiotika
ikke på, desværre.
Jeg mener ikke der er så mange sygdomme der kan smitte på tværs af
arter (zoonoser). Tuberkulose er en af dem. Rabies en anden.
Toxoplasmose og salmonella gør som regel ikke katten syg, men vi kan
blive det via katten. Så er der ringorm og spoleorm. Men så er jeg vist
også blank for flere forslag

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-09-02 17:52

Hej Ann

Jo da, iflg. Raiku Sarvå findes der en influenzatype (ikke katteinfluenza)
der kan smitte mellem arterne. (Husker desværre ikke hvad den hed,
influenzaen)

Jeg spurgte hende nemlig for nogle år siden, da en influenza begyndte hos et
menneske - gik videre til hundene - derpå videre til kattene - for til sidst
at ende hos et andet menneske.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-09-02 22:58

In article <7i%l9.59473$Qk5.2292180@news010.worldonline.dk>, Nina El
Falaki <cats@feca.dk> wrote:

> [...]
> menneske - gik videre til hundene - derpå videre til kattene - for til sidst

Okay - det er nyt for mig, men man skal jo lære hele tiden
Antibiotikaet må så være for at bekæmpe "følgevirkningerne"? Som når vi
får penicillin for at bekæmpe den lungebetændelse, der kom som følge af
influenzaen?
Det er da forhåbentlig ikke noget man ser så tit? Jeg har rigeligt
dårlig samvittighed når jeg kommer til at smitte mine medmennesker

Fra : Helle Andersen

Dato : 30-09-02 23:03

Ann Rudbeck wrote:
> In article <7i%l9.59473$Qk5.2292180@news010.worldonline.dk>,

> Det er da forhåbentlig ikke noget man ser så tit? Jeg har rigeligt
> dårlig samvittighed når jeg kommer til at smitte mine medmennesker

Så pris du dig lykkelig for, at du ikke har ildere I modsætning til
andre dyr, er de nemlig modtagelige for menneskesygdomme, som
f.eks. forkølelse og influenza.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-09-02 23:28

In article <3d98ca25$0$32550$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Helle
Andersen <katte@mail.dk> wrote:

> Så pris du dig lykkelig for, at du ikke har ildere I modsætning til
> andre dyr, er de nemlig modtagelige for menneskesygdomme, som
> f.eks. forkølelse og influenza.

Åh nej
Hvad gør du så, går med mundbind imens? Du kan jo ikke undgå at skulle
i nærheden af dem?

Fra : Helle Andersen

Dato : 30-09-02 23:38

Ann Rudbeck wrote:
> In article <3d98ca25$0$32550$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,

> Åh nej
> Hvad gør du så, går med mundbind imens? Du kan jo ikke undgå at skulle
> i nærheden af dem?

De første par dage vasker jeg hænder inden jeg rører ved noget i buret
og så må de for en gangs skyld være indespærret i deres bur hele
dagen, så jeg får mindst mulig kontrakt med dem.

Desværre smitter den slags jo allermest inden det bryder ud, så det
kan man jo ikke tage højde for. Men de må være sunde og stærke med
et fint imunforsvar, for jeg har endnu aldrig fået smittet dem.

--
Helle
DK Tick-Tag