Et øje, der skifter farve ??
Fra : Katrine Nederby

Dato : 29-09-02 12:42

Håber i kan hjælpe mig med at løse dette lille mysterium:

Afrodite er nu tre år gammel og har altid haft de flotteste grønne øjne, men
i løbet af de sidste måneder er der begyndt at vandre brun/gul
pigmentering ind i hendes venstre øje. Øjet har nu helt tydeligt en anden
farve ind imod øjenkrogen og nedefter Det er svært at tage et billede af
det, men jeg har lagt et par stykker her (de sidste to)
http://makeashorterlink.com/?R6B5522F1, hvor man kan få en fornemmelse af,
hvad jeg mener (På det sidste har jeg "pillet ved" pupillerne, men ellers
ikke ændret på noget).

Er det normalt, at et enkelt øje skifter farve på den måde (Er hun bare ved
at få mere gule øjne med alderen)? Eller kan der ligge sygdom til grund?
Øjet virker ikke på nogen måde generet, og der er ikke øget tåreflåd. Det er
en
tilfældighed, at hun kniber det lidt i på det ene billede. Det højre øje er
klart grønt som altid.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 29-09-02 16:44

Hej Katrine
Har du snakket med dyrlægen om det? Vores kat Laban havde jo en mindre brun
plet i det ene øje, da vi fik ham. Dyrlægerne mente ikke at det var noget,
vi burde være bekymrede for, men sagde samtidig at den slags dog nogle gange
ses ved sygdom - meget sjældent. I vores tilfælde viste det sig desværre at
hænge sammen med sygdom. I takt med at Labans IBD (inflammatory Bowel
Disease) forværredes blev det også værre og værre med den brune plet (brun
som chokolade), og faktisk var hans ene øje næsten 100% brunt, den dag vi
valgte at lade ham aflive. Det påvirkede ikke hans syn, det med pletten, men
det var uheldigvis tegn på sygdom.
Ikke for at gøre dig mere bekymret....
-Gitte

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-09-02 19:56

Hos Koraten er dette, at øjnene får brune pletter et ganske kendt fænomen,
som ikke bekymrer os.
Her kan du se flere eksempler på denne pigment plet:
http://home2.swipnet.se/~w-20730/bilder3/sammi_simon_2.jpg og
http://home2.swipnet.se/~w-20730/bilder4/max.jpg
Som du kan se, kan de se forskellige ud, men de generer ikke katten - de ses
som oftest på lidt ældre katte.
Mvh Camilla

On 29/09/2002 13:42, in article an6o8d$30a$1@sunsite.dk, "Katrine Nederby"

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 30-09-02 10:37

Hej Gitte og Camilla.

Tak for jeres svar. Jeg blev lidt klogere, men kan ikke rigtigt finde ud af
om jeg bør være bekymret. Hun er jo ikke ret gammel, men virker 100% sund og
rask.

Men nu er det (desværre) sådan, at jeg er nødt til at komme til dyrlæge med
Sofus i eftermiddag, og så vil jeg lige benytte lejligheden til at spørge
hr. Steensborg om han har nogle teorier eller gerne vil se hende.

Det er foriøvrigt et spøjst fænomen med koratøjnene. Hænger det mon sammen
med øjenfarven eller ses det generelt hos ældre katte? -Ligesom når gamle
mennesker får leverpletter (kan ikke helt huske, om det er det, de hedder).

Mange hilsner (og sku' det være en anden gang, Camilla; Har fået mailen
Katrine

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-09-02 10:47

On 30/09/2002 11:36, in article an9591$s0i$1@sunsite.dk, "Katrine Nederby"
> [...]

> Mange hilsner (og sku' det være en anden gang, Camilla; Har fået mailen

Det er ikke alle Korater, der får disse pigment pletter - fx har jeg en på
10 år, som ikke har disse pletter. Vi tror, det muligvis er sprængte blodkar
eller lignende... Korat øjne er jo gyldentgrønne på en ravfarvet/brunlig
baggrund (til forskel fra flere andre racer med grønne øjne, der er grønne
på en blålig/turkis baggrund). Så hvis blodkarrene sprænges (eller hvad det
nu er, der sker), er det egt ganske naturligt at pletterne bliver
brunlige...

Hvis du er bekymret, skal du absolut tage katten med, så dyrlægen kan
undersøge øjet. Jeg håber ikke, han vil udtale uden at undersøge sagen
først...

Fra : Katrine Nederby

Dato : 30-09-02 11:41

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du er bekymret, skal du absolut tage katten med, så dyrlægen kan
> undersøge øjet. Jeg håber ikke, han vil udtale uden at undersøge sagen

Jeg tager hende med

Katrine

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-10-02 01:16

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tager hende med

Det viste sig heldigvis at være ganske harmløst og bare noget man indimellem
ser komme med alderen Nu kan jeg ikke huske præcis, hvad han sagde, men
han kiggede ihvertfald på hvor "misfarvningen" lå i forhold til de
forskellige hinder i øjet. Og den ligger ikke, hvor man f.eks ser cancer
(som foriøvrigt også gerne er nogle meget mørke/sorte pletter). En lidt
dårlig gengivelse, men det er sent *gab* Godt du "overtalte" mig til at tage
hende med, Camilla. Så har jeg da een bekymring mindre

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-10-02 01:11

Katrine,
Det var da godt, at det ikke var noget at bekymre sig om. Nu kan du sove
roligt
Mvh Camilla *som takker for tilbagemeldingen*

On 01/10/2002 02:16, in article anaopq$g8j$1@sunsite.dk, "Katrine Nederby"