Atelier Grossmann: hvor?
Fra : Inger Buchard

Dato : 29-09-02 11:42

Jeg har en uidentificeret konfirmand i hvidt i et fotoatelier med 1920'er
(1930'er?) look.
Hvordan finder man ud af, i hvilken by 'Atelier Grossmann' lå?
Mest nærliggende i henhold til familiehistorien er Sønderborg.

Inger Buchard

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 29-09-02 12:36

Inger Buchard wrote:

> Hvordan finder man ud af, i hvilken by 'Atelier Grossmann' lå?

Der er sikkert nogen der kan slå fotografen op for dig, men der findes
Grosman i Ribe (www.familyserch.org)

- og indfødsret er opnået af:
Grossmann Carl Glasmager 1858 Flensborg Slesvig Tyskland Odense Odense Amt
1889 15 04 1921 8 B
Grossmann Jacob Kantor 1851 Luknik Lithauen Rusland København København og
Frederiksberg 1890 12 06 1922 818 A (Jankel Berelovitsch)
Grossmann Hanne Dina Uden erhverv 1880 København København og Frederiksberg
Danmark København København og Frederiksberg 1880 29 03 1924 316 A Født
Salomonsen.
Grosman Itzek Skotøjsarbejder 1898 Kruschin Polen København København og
Fredriksberg 1919 04 07 1936 570 A (Grossmann) (Isak).
Grossmann Georg Elektriker 1907 Magstrup Slesvig Tyskland Haderslev
Haderslev Amt 1907 31 08 1940 106 A Grænseflytning, fra 1927 har han boet i
Haderslev. Hustruen er født i de sønderjydske landsdele.
Grossmann Hans Andreas Malersvend 1909 Tyrstrup Slesvig Tyskland Haderslev
Haderslev Amt 1909 17 12 1940 83 A Grænseflytning, fra 1939 har han boet i
Haderslev. En Broder til Andrageren søger samtidig dansk Indfødsret,
Løbe-Nr. 84.
Grossmann Lauritz Peter Bagersvend 1912 Haderslev Slesvig Tyskland Haderslev
Haderslev Amt 1912 17 12 1940 84 A Grænseflytning, fra 1935 har han boet i
Haderslev. Hustruen er født i de sønderjydske Landsdele. En Broder til
Andrageren søger samtidig dansk Indfødsret, Løbe-nr. 83.

"ASSE80","Kontraministerialbog for
Assens","xx.xx.1864-xx.xx.1886","Assens","Baag","Odense","1869","28de
November","Jørgine Marie Frederikke Elisabeth Thomsen","en datter","","Jens
Christian Grossmann [bondekarl, undercorporal]","født i Bastrup pr.
Kolding","Christine Christiane Thomsen","21","af Assens" (www.virgo-fyn.dk)

"A4473";"FT-1845";"Aalborg
Købstad";"Fleskum";"Aalborg";"85192";"5877.00";"side
208";"Nørregade";"118";"No. 545";"1";"Michael
Grossmann";"";"23";"Ugift";"";"Helsingør";"Bundtmagersvend";""

B7651;FT-1845;Sankt Jørgensbjerg;Sømme;Roskilde;Sct. Hans Hospital på
Bidstrup gård;;;12;Gottlieb Frederik Grossmann;;57;Ugift;København;Lem.
Arbejdsmand;Sygdommens varighed: 12 år;

Hm.... vel., det var jo ikke det du spurgte om, men måske kan sporene hjælpe
))
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 29-09-02 12:51

Her kan du få svar

Danmarks Fotomuseum
Museumsgade 28, DK-7400 Herning, Danmark
Tlf / Fax: +45 9722 5322
E-mail: danmarks.fotomuseum@mail.tele.dk

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
hjemmesiden er sidst opdateret 22.09.2002

Fra : Philip Kofoed

Dato : 29-09-02 20:33

> Jeg har en uidentificeret konfirmand i hvidt i et fotoatelier med 1920'er
> (1930'er?) look.
> Hvordan finder man ud af, i hvilken by 'Atelier Grossmann' lå?

I 1890'erne var Carl Grossmann aktiv som fotograf i Broager. Hans billeder
var påtrykt 'Carl Grossmann' og 'Broager', men måske er Atalier Grossmann
bare et senere navn for forretningen.

Måske har dit lokale bibliotek bogen 'Fotografer i og fra Danmark indtil år
1920' af Bjørn Ochsner. Det kan være at du kan finde Atalier Grossmann i den.

I den udgave af bogen der kun går til år 1900 nævnes Atalier Grossmann ikke.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Ole Dorch

Dato : 29-09-02 19:38

"> > Hvordan finder man ud af, i hvilken by 'Atelier Grossmann' lå?

> I 1890'erne var Carl Grossmann aktiv som fotograf i Broager.

Og uden at besvare det oprindelige spørgsmål, kan jeg nævne, at man ved
hjælp af www.google.com

kan finde et foto fra Odense-området taget i 1960erne af en fotograf ved
navn Preben Grossmann.

M.v.h.
Ole Dorch

Fra : Inger Buchard

Dato : 29-09-02 19:55

"Philip Kofoed" <kofoed@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den.

> I den udgave af bogen der kun går til år 1900 nævnes Atalier Grossmann

Tak - så er jeg altså i nærheden af Sønderborg og kan begynde at indkredse,
hvem pigen er. Billedet er helt sikkert fra tiden efter 1. verdenskrig, så
mon ikke hr. Grossmann eller en søn er avanceret fra Broager til Sønderborg?
Jeg venter spændt.

Inger Buchard

Fra : Bodil Madsen

Dato : 30-09-02 08:12

Jeg har været mine familiefotots igennem for den pågældende periode, og har
ingen Grossmann fundet, men der er også mange uden firmastempel på. Det er
især billeder fra 1920-erne og 1930-erne, som uden tvivl er fotograferet i
Sønderborg eller Augustenborg.
Til almindelig orientering er der billeder fra Atelier Støckler v .M. Dahl,
Sønderborg, - Thomsen og Andresen Atelier Støckler Sønderborg og Andr.
Specht fra Flensborg alle fra omkring 1900, Reich, Augustenborg 1912,
Friedrich Loof, 1905, Chr. Petersen, Sønderborg 1911, Julius Thomsen,
Sønderborg , Christian Loof, Flensborg og J. Nissen, Apenrade alle fra
omkring 1915-20, Atelier Reich, Augustenborg 1916, Adolf Kreutzfeld,
Sønderborg 1916, A. Kreutzfeld Christensen Nachf.( dette er måske fra
omkring 1900)
Håber dette kan bruges til noget.
Venlig hilsen
Bodil Madsen
"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3d974c47$0$18115$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Inger Buchard

Dato : 30-09-02 16:19

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring 1915-20, Atelier Reich, Augustenborg 1916, Adolf Kreutzfeld,
> Sønderborg 1916, A. Kreutzfeld Christensen Nachf.( dette er måske fra

Tak for listen - den kan virkelig hjælpe mig i alle de andre tilfælde (og
jeg har mange fotos, jeg ikke har set på endnu).

Film-museet har iøvrigt svaret:
citat:
1920" fremgår det at der var en fotograf
Carl Grossmann (1869-1934), Broager, Sønderborg<<

Så nu kan jeg indsnævre personkredsen og sammenligne med voksen-fotos.

Tak til alle, der hjalp.

Inger Buchard