Erfaring med katte alene hjemme
Fra : Tina Tolstrup

Dato : 29-09-02 11:07

Jeg er interesseret i at høre om andres erfaringer med at lade 2 katte
være alene hjemme i ferien. Hvad er fordelene og ulemperne ved at lade
misserne blive i hjemmet med et dagligt besøg på minimum nogle timer,
når man tager på ferie. Kattepension er for os desværre ikke noget
oplagt valg, da Leif ville have det meget skidt med at forlade sine
vante omgivelser. Vi vil gerne afsted en uges tid, da vores 10 dages
campingferie i sommers blev forkortet til 3 dages non stop regn,
hvorefter campingpladsens græs ikke kunne følge med og vores telt stod
under vand.
Mvh Tina

Fra : Maj-Britt

Dato : 29-09-02 12:13

"Tina Tolstrup" <tina.t@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> campingferie i sommers blev forkortet til 3 dages non stop regn,
> hvorefter campingpladsens græs ikke kunne følge med og vores telt stod

Hej Tina,

Jeg kan på det varmeste anbefale, at lade kattene blive passet i deres vante
omgivelser Jeg har som regel fået en veninde eller nabo til at kigge til
dem min. 1 gang om dagen - og beretningerne har altid været, at så snart der
er fodret er de ligeglade med om der nogen hos dem. Dette skyldes jo nok at
de holder hinanden med selskab og er trygge i deres eget hjem. Jeg plejer at
lade en lampe eller to være tændt + jeg lader radioen køre imens jeg er væk
Jeg har kun en enkelt gang prøvet at have en kat i pension, hvilket
absolut ikke var nogen success - han havde miavet hele ugen og var total hæs
og kvækkede som en frø, da han kom hjem igen

Mvh Maj-Britt.

Fra : Ragna Skott

Dato : 29-09-02 13:56

Hej Tina!

Ligesom Maj-Britt kan jeg kun anbefale hjemmepasningen. Da vi havde to
katte, blev de altid passet på den måde, og den eneste forskel, vi kunne
mærke ved hjemkomsten var, at de lå lidt mere sammen end ellers - og at de
var meget glade for at komme ud i deres (kattesikrede) have efter en uge
indendørs.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Carsten Axelsen

Dato : 29-09-02 20:22

Kan dette også anbefales hvis man kun har een kat som kun er 3 mdr. gammel?
Vi er blevet tilbudt at få vores hunkat Nille passet hos en god ven, som
selv har en kat i forvejen. Nille kommer, i forvejen, fint ud af det med sin
kastrerede "fætter", men det er som sagt ikke i sine vante omgivelser og
hvad er så bedst; vante omgivelser eller gode legekammerater?
Det skal i øvrigt siges at Nille er en indekat.

Fra : Ragna Skott

Dato : 30-09-02 16:08

>Kan dette også anbefales hvis man kun har een kat som kun er 3 mdr. gammel?

Hej Carsten!
I det tifælde ville jeg nok foretrække at få killingen passet det sted, hvor
den kan være sammen med sin katteven.
Jeg tror ikke, at en alene-killing vil have godt af at være så lang tid
alene hjemme.
Når vi har skullet på ferie fra en ene-kat, har vi enten haft nogen til at
bo i huset hos katten, fået den passet hos familie - eller taget den med,
hvis ferien skulle tilbringes i et sommerhus.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Kate

Dato : 30-09-02 21:38

"Carsten Axelsen" <karen.carsten@get2net.dk> wrote in

> [...]
> som sagt ikke i sine vante omgivelser og hvad er så bedst; vante
> omgivelser eller gode legekammerater? Det skal i øvrigt siges at

Indrømmet så ung en kat ville jeg ikke lade være alene. Mowgli er nu
ca. 4,5 mdr. og ham vil jeg ikke forlade i en weekend selvom han har de
andre katte som selskab, om det så bare er mig som er pylret skal jeg
lade være usagt men en killing vil meget bedre kunne finde ud af at
blive flyttet, så det ville jeg vælge hvis jeg stod i det.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Stine

Dato : 29-09-02 14:02

Kattepension eller anden pasningsordning udenfor hjemmet er heller ikke en
mulig løsning her, da det ville resultere i mere stress hos vores ene kat
end hvad godt er. Til gengæld fungere det også her aldeles fint med en eller
flere kattesittere i missernes vante omgivelser, mens vi er bortrejst.
Kattepasseren kommer altid 2 (nogle gange 3) gange i døgnet for at ordne
det fornødne (vand, bakke, nus osv.). Og det lader bestemt ikke til, at
pelsdyrene lider nogen overlast - jeg tror rent faktisk, at de sover det
meste af tiden. I alle fald kan denne metode varmt anbefales. Og så i
øvrigt: God ferie (gid det var mig)

Stine

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 30-09-02 07:41

> [...]
> campingferie i sommers blev forkortet til 3 dages non stop regn,
> hvorefter campingpladsens græs ikke kunne følge med og vores telt stod

Vores katte bliver altid passet hjemme, og det fungerer rigtig, rigtig godt.
De bliver ikke stressede, er i vante omgivelser osv. Altså: Vi har altid kun
oplevet at kattene var afslappede og glade efter pasning... Normalt sætter
jeg altid en ekstra kattebakke frem, når vi har sitter til kattene, og
desuden bliver hjemmet lige oversvømmet af ekstra legetøj. Bare ikke lige
denne weekend, hvor kattene kun skulle have en aftenfodring og een
morgenfordring...
Lige denne weekend har vi for første gang haft en ubehagelig oplevelse med
det, som vi bliver nødt til at drage nogle konsekvenser af. Vores nabo, der
er rigtig glad for katte, og som kattene også kender, skulle sitte for os,
og det gik så både godt og skidt. Pasningen har jo faktisk været helt i
top... bortset fra et mindre uheld ved hendes sidste besøg... den slags der
kan ske, og bare ikke skal ske igen. Da vi kom hjem, kunne vi se, at Samba
var helt oppe at køre, og det viste sig at vores nabo om morgenen var kommet
til at lukke døren til bryggerset, hvor kattebakken står. Lille Samba havde
næsten tårer i øjnene og strøg ud på bakken, da vi åbnede døren. Freja
derimod var helt afslappet, for hun havde fundet en papkasse med
avispapiraffald, og den havde hun så overtisset.Puha, det var synd for
kattene, der jo ikke har haft adgang til bakken siden morgen/formiddag (vi
var hjemme ved 16-17 tiden).
Endvidere er det jo enormt synd for vores nabo, der jo naturligvis blev
enormt flov og ked af det, da vi fortalte hende om det. Hun har nok af vane
trukket døren i efter sig, da de i deres hus altid har bryggersdøren lukket.
Konsekvens: Vi sætter en mekanisme på døren til bryggerset, så døren ganske
enkelt ikke kan lukkes fremover - både af hensyn til naboen, der jo gerne
vil passe vore katte igen, og af hensyn til kattene, der aldrig nogensinde
må opleve den slags igen. Men derudover har vi altid kun haft gode
oplevelser med det!
-Gitte

Fra : Kate

Dato : 30-09-02 21:35

Tina Tolstrup <tina.t@ofir.dk> wrote in

> Jeg er interesseret i at høre om andres erfaringer med at lade 2
> katte være alene hjemme i ferien. Hvad er fordelene og ulemperne

Nu tager jeg godt nok kun på korte ferier, ca. 5-6 dage, men når jeg
gør så lader jeg misserne blive hjemme og får min veninde til at komme
og tilse dyrene. Hun kommer én gang i døgnet og bliver her så lidt hver
aften, hvor længe ved jeg ikke, men et par timer vil jeg tro. For mig
fungerer denne ordning fortræffeligt da jeg ved at jeg kan stole 200%
på at min veninde kommer. Forrig år fik Sofie tynd mave så min veninde
blev bekynret over det, da ringede hun til mig så jeg selv kunne
vurdere om jeg ville komme hjem eller hun skulle tage Sofie til
dyrlægen. Det endte så med at jeg tog hjem fra Jylland om aftenen, hvor
jeg ellers ville ha' gjort det næste formiddag.
For mig at se er det altoverskygende vigtige at den/m der passer er
nogen som kan li' katten og den anden vej rundt og nogen du kan stole
på også kommer. Længere end en lille uge vil jeg, personligt, ikke lade
mine katte være alene hjemme uanset hvor god en sitter jeg har, men det
er så fordi jeg ville synes det var frygteligt synd for specielt de to
yngste som er meget knyttede til mig.