Kan man udvandre 2 gange samme år?
Fra : Tage Juhl

Dato : 29-09-02 10:22

Er der nogen, der kan gennemskue, hvordan en person kan figurere 2 gange
samme år i udvandrerdatabasen - først som ugift og senere som gift?

Det drejer sig om Henriette Haagensen, der er opført med kontrakt nr. 30600
og forevisningsdato 5. april 1899, og som tillige er opført som Henriette
Zangenberg med kontrakt nr. 78800 og forevisningsdato 26. juli 1899. I begge
tilfælde med USA som bestemmelsessted med skibet Hekla.

Hun er født Frederikke Henriette Haagensen, og hun blev gift med August
Ludvig Zangenberg den 22. april 1899 i den evangelisk lutherske kirke i New
York.

Venlig hilsen
Tage Juhl
tju@post11.tele.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 29-09-02 10:34

On Sun, 29 Sep 2002 11:21:59 +0200, "Tage Juhl" <tju@post11.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Zangenberg med kontrakt nr. 78800 og forevisningsdato 26. juli 1899. I begge
>tilfælde med USA som bestemmelsessted med skibet Hekla.

Henriette har vel været en tur i Danmark.
Registreringen går vel også på dem der bare købte en billet.

Databasen bygger på Københavns Politis Udvandrerprotokoller, som blev
ført af Københavns politi i perioden 1869 til 1940. Disse protokoller
indeholder navn, sidste opholdssted, alder, udvandreråret og
udvandrerens første destination.

K. Thidemann

Fra : Bent Fleron

Dato : 29-09-02 11:36

"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Henriette har vel været en tur i Danmark.
> Registreringen går vel også på dem der bare købte en billet.

Lige præcis.
Jeg har flere personer der figurerer adskillige gange i databasen. En enkelt
af disse er opført som udvandret fire gange over en 38-årig periode.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Familiemedlemmer kan være alle slags folk. Gamle og tunge for eksempel."

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 29-09-02 12:41

On Sun, 29 Sep 2002 09:34:03 GMT, k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K.
Thidemann) wrote:

>Henriette har vel været en tur i Danmark.
>Registreringen går vel også på dem der bare købte en billet.

Ja, nemlig. Vi taler ofte om udvandrer-databasen, men det er sådan set
helt forkert. Protokollerne og dermed databasen indeholder alle de
personer, som i Danmark købte en billet til et sted udenfor Europa.
Det gælder uanset, om det var udvandrere, forretningsrejsende eller
folk som var hjemme på besøg.

Jeg tror også, at mange har en opfattelse af udvandrerne som nogen,
der rejste afsted på enkeltbillet i sikker forvisning om, at de aldrig
ville komme tilbage og dermed aldrig ville gense familien i Danmark.
Men jeg tror det er forkert - i hvert fald, når vi er oppe i 1890'erne

På min hjemmeside har jeg netop lavet en beretning om min fars tre
onkler, der udvandrede omkring denne tid:

http://www.salldata.dk/privat/lars/gen/udvandring-d.html

Der er bl.a. en serie breve, som den ene af dem skrev hjem til
familien mellem 1897 og 1912. De viser ret klart, at de rejste ud med
henblik på at arbejde og tjene penge i nogle år; men at de regnede med
at komme hjem igen. Det blev så bare aldrig til noget, fordi de blev
gift, fik børn og efterhånden voksede fast i det fremmede. Men de
nåede også alle tre, at komme hjem på besøg mindst en gang.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bodil Madsen

Dato : 29-09-02 15:56

Jeg har også set at nogle kontrakter blev annulleret. D.v.s. man har udsat
rejsen.
Bodil Madsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 29-09-02 16:58

On Sun, 29 Sep 2002 16:56:28 +0200, "Bodil Madsen"
<annabodil@nyraad.net> wrote:

>Jeg har også set at nogle kontrakter blev annulleret. D.v.s. man har udsat
>rejsen.

Jo, men det plejer at stå i protokollen, og det gør det jo ikke i
dette tilfælde. Man kan dog undre sig over, at hun er rejst så hurtigt
frem og tilbage. Rejsetiden var 17 - 20 dage, så med en rejse først i
april og en sidst i juli og en returrejse ind imellem, har hun haft
travlt

Fra : Bent Fleron

Dato : 30-09-02 22:21

> [...]
> personer, som i Danmark købte en billet til et sted udenfor Europa.
> Det gælder uanset, om det var udvandrere, forretningsrejsende eller

Den tror jeg ikke rigtig på
Jeg har en meget fjern slægtning som rejste til USA i 1891-92. Hun rejste på
1.klasse med henblik på at besøge sin broder i Chicago. At hun så senere
blev gift i Chicago med en nordmand er en helt anden historie, men hun er
ikke opført i udvandrerlisten. Jeg vil hellere tro på at det drejer sig om
en ganske bestemt og i hvert fald billig rejsemetode som også
forretningsfolk og gengangere kunne tage del i.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Når man bliver stor, må man stå på sine egne ben."

Fra : K. Thidemann

Dato : 01-10-02 10:58

On Mon, 30 Sep 2002 23:21:16 +0200, "Bent Fleron"
<bentNOSPAM@fleron.dk> wrote:

> [...]
>en ganske bestemt og i hvert fald billig rejsemetode som også
>forretningsfolk og gengangere kunne tage del i.

Grunden til disse billetter skulle registreres ved politiet, var at
der var solgt falske billetter.
Det drejer sig sandelig også om 1. klasses passagerer.
Selv min bedstefars broder, der var skibskaptajn, købte en billet til
hjemturen til USA, hvor han boede.

Mvh
K. Thidemann

Fra : Bent Fleron

Dato : 01-10-02 11:50

> [...]
> Det drejer sig sandelig også om 1. klasses passagerer.
> Selv min bedstefars broder, der var skibskaptajn, købte en billet til

Det er korrekt, - for så vidt vi taler om emigranter eller folk der
benyttede de samme rejsemetoder. Vi taler med andre ord om den lov der blev
indført for at betrygge og beskytte de rejsende. Jeg mener dog ikke loven
omfattede *alle* der rejste udenlands. Her kan jeg henvise til
varietegruppen 'The Barrison Sisters', en gruppe på fem søstre - alle født i
Danmark, men som rejste rundt omkring og optrådte både i USA og Europa. De
er heller ikke opført i udvandrerarkivet. Eller hvad med den noget mere
kendte Holger Drachmann der ofte var på rejse i udlandet ?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Min mor har et halvdagsarbejde. Resten af dagen er hun ingenting."

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 01-10-02 13:30

On Tue, 1 Oct 2002 12:50:10 +0200, "Bent Fleron"
<bentNOSPAM@fleron.dk> wrote:

> [...]
>er heller ikke opført i udvandrerarkivet. Eller hvad med den noget mere
>kendte Holger Drachmann der ofte var på rejse i udlandet ?

Jamen det kommer jo helt an på, hvor de har købt deres biletter, og
hvor disse billetter førte hen.

Hvis man f.eks. i USA har købt en returbillet til Danmark, så er man
ikke opført - fordi protokollerne kun omfatter billetter købt i
Danmark.

Man blev heller ikke opført, hvis man i Danmark købte en billet til
England, og så i England købte en billet for den videre rejse til USA
- fordi protokollerne kun omfatter billetter til oversøiske
destinationer.

Hvis man dermod i Danmark købte en kombineret billet for rejsen
Esbjerg - Harrich - Liverpool - New York, så er man opført.

Fra : K. Thidemann

Dato : 29-09-02 17:44

wrote:

> [...]
>Zangenberg med kontrakt nr. 78800 og forevisningsdato 26. juli 1899. I begge
>tilfælde med USA som bestemmelsessted med skibet Hekla.

Prøv lige
http://www.ellisisland.org/search/passSearch.asp?
Zangenberg, Henriette

Danish Copenhagen August 11, 1899

22 y F S Hekla
Copenhagen City, Copenhagen, Denmark

Klik dig helt ind i teksten =
view original ship

SÅ FÅR DU NOGET MER

hun har nr. 18

MVH
K. Thidemann

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 29-09-02 18:59

On Sun, 29 Sep 2002 16:44:27 GMT, k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K.
Thidemann) wrote:

>Prøv lige
>http://www.ellisisland.org/search/passSearch.asp?
>Zangenberg, Henriette
>
> Danish Copenhagen August 11, 1899
>
> 22 y F S Hekla

Du tænker på F S for female single; men det kunne man jo forresten
også have set i udvanderdatabasen:

Name: Zangenberg, Henriette Occupation: Frøken

Der har jo nok ikke været mange nygifte med stilling frøken

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 30-09-02 10:33

I fortsættelse af det her spurgte Tage Juhl mig pr. email om
betydningen af forevisningsdatoen; men mens jeg var i gang med at
skrive svaret på det, stødte jeg på noget mystisk, som jeg gerne vil
høre andres mening om.

I det her tilfælde drejer det sig altså om Forevisningsdatoen den 26
juli 1899 og afrejse med Hekla. Forevisningsdatoen er jo den dag, da
den rejsende foreviste sin billet hos politiet i København. Kan man
regne med at den 26. også er afrejsedatoen?

For at finde ud af det søgte jeg på forevisningsdato år 1899 og måned
7. Det gav 332 personer. Så går jeg ind og kigger på denne liste og
sorterer efter dato. Det gav følgende resultat:

Den 21 juli er der kun en rejsende til Canada.
Den 22 er der 6 indirekte til USA og en til Argentina
Den 23 er der ikke en eneste rejsende, men det var nu også en søndag.
Den 24 er der 15, alle indirekte til USA
Den 25 er der 9, alle indirekte til USA
Den 26 er der 64, næsten alle med Hekla til USA
Den 27 er der 21, heraf de fleste indirekte; men der er også tre, som
skal med Hekla til USA
Den 28, 29 og 30 er der ikke en eneste rejsende
Den 31 er der igen 9 indirekte

Deraf slutter jeg umiddelbart, at Hekla er sejlet fra København den 27
hen på formiddagen, idet de tre efternølere jo også lige skulle nå at
komme til politiet først. Men så kommer problemet. Hekla sejlede som
bekendt omkring Christiania og Christianssand for at tage passagerer
op. Derfor står der en masse om linien på:

http://www.norwayheritage.com

Hvis man her går ind under:

http://www.norwayheritage.com/p_route.asp?ro=d46

kan man se, at Hekla på denne tur forlod Christianssand torsdag den 27
og ankom til New York den 11/8. Nu tvivler jeg imidlertid på, at man
kunne sejle fra København til Oslo, videre til Christianssand og så nå
at sætte kursen mod New York på en og samme dag.

Derfor gik jeg tilbage til udvandrerarkivet og kiggede nærmere på de
tre, som registrerede den 27. Det viser sig her, at de alle tre har
sidste opholdssted Stavanger, og ved den ene af dem står der ANM:
Christianssand. Det kunne jo tolkes, som om de var stået på i
Christianssand. I så fald ville Hekla have kunnet forlade København
den 26., hvilket passer meget bedre med afrejse fra Christianssand den
27. juli.

Spørgsmålet er så bare. Hvorfor i alverden er disse tre personer
opført i udvandrerprotokollen? Og hvordan i alverden har de båret sig
ad med at forevise deres billet hos politiet i København samtidig med
at de stod på skibet i Christianssand? Er der tale om
personlighedsspaltning eller hvad?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-09-02 15:23

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 30 Sep 2002 11:32:58 +0200

> [...]
>ad med at forevise deres billet hos politiet i København samtidig med
>at de stod på skibet i Christianssand? Er der tale om

Sprøgsmålet er vel nærmere om de personligt skulle møde op i København
og forevise kontrakten, eller om det var nok at agenten foreviste en
kopi.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 30-09-02 16:38

On Mon, 30 Sep 2002 16:23:24 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Sprøgsmålet er vel nærmere om de personligt skulle møde op i København
>og forevise kontrakten, eller om det var nok at agenten foreviste en
>kopi.?

Rigtigt. Det har bare aldrig været mit indtryk, at det forholdt sig
sådan. Jeg synes jeg har læst mig til, at folk selv skulle møde op og
forevise billetten. Tidligere lå der en længere beskrivelse af
protokollerne og deres historie på udvandrerarkivets hjemmeside; men
den er desværre forsvundet, og jeg tror nok, at det er derfra jeg har
fået opfattelse af, at folk selv skulle møde op.

Og spørgsmålet er jo ikke uvæsentligt. For det handler jo om, hvorvidt
oplysningerne i protokollerne er første- eller anden-hånds
oplysninger, og dermed hvor pålidelige de er.

I den sag som startede denne tråd, vides f.eks. at hun er blevet gift
i april måned i New York. I august rejser hun så fra København til NY,
og både i udvandrerprotokollen og på Ellis Island er hun indskrevet
under sit giftenavn, men som ugift. Hvis hun selv er mødt op og har
givet oplysningen, så er det da ret besynderligt; men hvis begge
oplysninger blot er skrevet af efter en kopi af billetten, så giver
det en vis mening, fordi man godt kan forestille sig, at agenten
simpelthen har skrevet forkert (så er det jo kun et sted).

Det er også væsentligt for rejseruten, ihvertfald for dem der fra
Jylland rejste indirekte via England. Endelig er det jo væsentligt for
spørgsmålet, om man kan gå ud fra, at forevisningsdag er lig med
afrejsedag.

Fra : K. Thidemann

Dato : 30-09-02 17:02

On Mon, 30 Sep 2002 17:37:33 +0200, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>den er desværre forsvundet, og jeg tror nok, at det er derfra jeg har
>fået opfattelse af, at folk selv skulle møde op.

Jeg ved ikke om du kan bruge det nye link.

http://www.aalborg.dk/Serviceomraader/Kultur+og+Fritid/Arkiver/udvandrerarkiv.htm

Og jo, det er da underligt hun betegnes som frøken når hun lige er
blevet gift, men alderen 22 år passer jo.

Mvh
K. Thidemann

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-09-02 17:35

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 30 Sep 2002 17:37:33 +0200

>Rigtigt. Det har bare aldrig været mit indtryk, at det forholdt sig
>sådan. Jeg synes jeg har læst mig til, at folk selv skulle møde op og
>forevise billetten.

Det kan jeg dårligt tro. Tænk på alle dem der rejste via Hamborg eller
via Esbjerg -> England.

>oplysninger blot er skrevet af efter en kopi af billetten, så giver
>det en vis mening, fordi man godt kan forestille sig, at agenten
>simpelthen har skrevet forkert (så er det jo kun et sted).

Som alle andre kilder er der jo også her en række fejlmuligheder.

Jeg har feks. en ung mand der rejste til USA i 1912[1] sammen med sin
søster. På skibslisterne er de opført som mand og kone.

Det pudsige er bare, at manden faktisk blev gift året før. Og jeg har
altid formodet at han rejste sammen med både sin kone og sin søster.
Men konen optræder slet ikke på skibslisterne, så nu skal jeg have
fundet ud af hvor pokker hun blev af, og hvorfor hun ikke rejste med.

[1]:
Skule faktisk have været med Titanic, men pga. overbooking blev de
henvist til et andet skib.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : K. Thidemann

Dato : 30-09-02 17:06

On Sun, 29 Sep 2002 11:21:59 +0200, "Tage Juhl" <tju@post11.tele.dk>
wrote:

Jeg synes da ikke denne side plejer at være søgbar.

http://www.aalborg.dk/borgerportal/applikationer/udvandrer/soegpost.asp

Udvandrerlisterne fra Vejle giver oplysninger om 4.109 udvandrere fra
alle egne af Danmark i årene 1879-1887. Det drejer sig om personer,
der har købt billet hos udvandreragenterne, brødrene Mouritsen, i
Vejle, som var agenter for HAPAG (Hamburg-Amerika linien).
Udvandrerlisterne er indført i to protokoller i Vejle Byfogedarkiv.
Her finder man udvandrerens navn, sidste hjemsted, løbenummer i
protokollen samt kontraktens dato. Disse data der nu er gjort søgbare
på Internettet takket være et samarbejde mellem Vejle Byhistoriske
Arkiv og Det danske Udvandrerarkiv

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 30-09-02 17:18

On Mon, 30 Sep 2002 16:05:33 GMT, k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K.
Thidemann) wrote:

> [...]
>protokollen samt kontraktens dato. Disse data der nu er gjort søgbare
>på Internettet takket være et samarbejde mellem Vejle Byhistoriske

Nej, det er nyt.

Fra : K. Thidemann

Dato : 30-09-02 17:38

wrote:

> [...]
>Ludvig Zangenberg den 22. april 1899 i den evangelisk lutherske kirke i New

Jeg mener ikke det er den samme Henriette.

Se under

http://www.ellisisland.org/search/passSearch.asp

view original ship manifest

Her står der at Henriette er på vej til sin bror ( streget over)
rettet til søster med navn Zangenberg.
K. Thidemann

Fra : Tage Juhl

Dato : 01-10-02 15:45

"Tage Juhl" <tju@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

Mange tak for mange gode indlæg og råd - også på min private mail. Jeg vil
nu prøve at arbejde videre med problemet på grundlag af de mange synspunkter
og oplysninger, der er fremkommet her i gruppen.

Venlig hilsen
Tage Juhl
tju@post11.tele.dk