MS Windows
briani 27239
Efter opdatering af XP
Fra : ~~Wing~~

Dato : 29-09-02 07:08

Hej med jer

Jeg har nu opdateret Win xp pro dk. med sp1. Men af ren nysgerrighed kunne
jeg godt li at vide om der er nogen som har mærket nogle forslkelle i Xp
efter denne opdatering. før opdateringen var det kun nogle småting som jeg
syntes var dårlige i xp som eksempler kan nævnes (Opdatering af skrivebordet
konstant- Det sker også efter opdateringen) (Xp glemte indstillingerne for
div. mapper - har jeg ikke oplevet efter opdateringen) Men som sagt jeg vil
gerne høre lidt om hvad i har oplevet med denne 133 mb opdatering.

Med venlig hilsen

René

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 29-09-02 07:31

~~Wing~~ wrote:
> [...]
> ikke oplevet efter opdateringen) Men som sagt jeg vil gerne høre lidt
> om hvad i har oplevet med denne 133 mb opdatering.

Jeg kan feks. ikke længere få vist miniaturebilleder af e-mail i stifinder.
Jeg har godt 150 forskellige "tomme" e-mail med/som brevpapir fra
stationery heaven og nu kan jeg kun få vist en "kuvert" hvor jeg tidligere
fik vist brevpapirets udseende. Mappen står til billedserie som altid. Surt
for jeg kan ikke huske hvad navnene dækker over

Bjarne
(fjern no spam i e-mailadresse)

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 29-09-02 07:38

[6800] B. Rosch wrote:

> [...]
> "kuvert" hvor jeg tidligere fik vist brevpapirets udseende. Mappen
> står til billedserie som altid. Surt for jeg kan ikke huske hvad

Glemte den anden ting. Jeg skal logge på Outlook Express hver gang jeg åbner
den. Tidligere skulle jeg kun logge på efter at jeg havde lukket computer
eller havde skiftet bruger.

Fra : Christian

Dato : 29-09-02 09:59

"~~Wing~~" <~thepetersen@hotmail.com~> wrote in message
> [...]
vil
> gerne høre lidt om hvad i har oplevet med denne 133 mb opdatering.

Tja - jeg kan nu ikke mærke væsentlige forskelle, men noget må der jo være
rettet med en service pack af den størrelse .

En forskel - som ikke er specielt positiv..Jeg ved ikke om det er en fejl i
service pack'en, men det er i hvert fald opstået efter opdateringen.
Jeg kan ikke længere skifte mellem flere identiteter i outlook express. For
at få adgang til at skifte mellem identiteter er jeg nødt til at indstille
outlook til at spørge om hvilken identitet der skal anvendes ved opstart.
For at skifte er jeg så nødt til at lukke outlook ned og åbne igen. HAMMER
irriterende !!!

Christian

Fra : Henning Lund

Dato : 29-09-02 10:06

~~Wing~~ skrev:
Men som sagt jeg vil gerne høre lidt
> om hvad i har oplevet med denne 133 mb opdatering.

At der er ekko på lyden, f.eks når der åbnes et nyt vindue eller
program, er klikket forsinket et sekund og kommer derefter som et
dobbelklik i højtalerne, pisseirreterende. Overvejer at droppe et
gammelt Cesna fly i Bill´s havehus ;o(

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Ole C

Dato : 29-09-02 10:45

~~Wing~~ skrev blandt andet:

>......af ren nysgerrighed
> kunne jeg godt li at vide om der er nogen som har mærket nogle
> forslkelle i Xp efter denne opdatering.

Har ikke oplevet nogen egentlige forskel - men mange af rettelserne er
jo også "usynlige" sikkerhedsopdateringer.
Men min velfungerende installation er da ikke blevet dårligere......

--
vh
Ole C

Fra : Edmund

Dato : 29-09-02 10:55

~~Wing~~ wrote:

> ikke oplevet efter opdateringen) Men som sagt jeg vil gerne høre lidt
> om hvad i har oplevet med denne 133 mb opdatering.

Her i XP home er messenger blevet endnu sværere at slå ihjel. Selv om
man fjerner den med tilføj fjern programmer starter messenger alligevel
op sammen med Outlook Express selv om jeg har fjernet krydset log på
messenger.

Hvis man åbner en mappe i stifinder med mappevisning ude til højre, så
tager det lang tid at se indholdet af nogle mapper med store filer, men
åbner jeg mappen fra højre halvdel af vinduet, så bliver indhold vist
med det samme.

Men hvis jeg fjerner krydset i "vis enkel mappevisning" i
mappeindstillinger er der ingen problemer.

--
Mvh Edmund

Fra : ha

Dato : 29-09-02 11:04

> [...]
> man fjerner den med tilføj fjern programmer starter messenger
> alligevel op sammen med Outlook Express selv om jeg har fjernet

Samme her i XP pro, - er du kommet af med messenger vil jeg meget
gerne vide hvordan. Min OE er også blevet ufattelig langsom til at
starte op.

Alle råd/forslag modtages.

mvh
ha

Fra : Edmund

Dato : 29-09-02 12:19

ha wrote:

> Samme her i XP pro, - er du kommet af med messenger vil jeg meget
> gerne vide hvordan.

Jeg har fjernet indholdet i Messenger mappen, når man gør det, fjernes
den linje i OE med logon to Messenger.

>Min OE er også blevet ufattelig langsom til at
> starte op.

Hvis du i funktioner indstillinger / generelt sætter et kryds i gå
direkte til indbakke ved start, så starter den hurtigere.

--
Mvh Edmund

Fra : ha

Dato : 29-09-02 12:35

> Jeg har fjernet indholdet i Messenger mappen, når man gør det, fjernes
> den linje i OE med logon to Messenger.

Tak, det var lige netop det der skulle til. Nu starter den hurtigt igen.
Mærkeligt at den pludselig var lidt tilbage igen den messenger,
bare fordi man har installeret SP1. MS må åbenbart mene, at man
ikke kan leve uden det irriterende program.

tak for svar.

mvh
ha

Fra : Ole C

Dato : 29-09-02 12:48

ha skrev blandt andet:

> er du kommet af med messenger vil jeg meget
> gerne vide hvordan. Min OE er også blevet ufattelig langsom til at
> starte op.

Jeg har i sin tid fjernet Messenger med denne kommando (- fra
www.tweakxp.com) under Start>Kør:

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

- og har ikke set den siden

--
vh
Ole C

Fra : Preben Andersen

Dato : 29-09-02 16:18

"Ole C" <olec@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> www.tweakxp.com) under Start>Kør:
>
> RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

Dette her virker også:

http://www.wintip.dk/xp/tips/fjern_prog.htm

Husk at fjerne Messenger 2 steder.

mvh
Preben

Fra : ha

Dato : 29-09-02 11:09

> alligevel op sammen med Outlook Express selv om jeg har fjernet
> krydset log på messenger.

Hov glemte lige:
Hvor er det lige du fjerne den afkrysning? Jeg kan ikke finde noget
i OE.

mvh
ha

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 29-09-02 12:05

"ha" <not-me@dot.com> skrev:
> Hvor er det lige du fjerne den afkrysning?
> Jeg kan ikke finde noget i OE.

Funktioner -> Indstillinger -> Generelt -> Log autom...

/Mikael

Fra : ha

Dato : 29-09-02 12:37

> Funktioner -> Indstillinger -> Generelt -> Log autom...

Jeg har ikke dette under subj., men det skyldes måske, at jeg
i forvejen havde indstillet messenger til IKKE at køre. At den
så gjorde det alligevel, tjah.
Nå, jeg fik problem løst via Edmunds råd om at fjerne alt indholdet
i messenger mappen.

Tak for svar.

mvh
hs

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 13:09

Edmund skrev:

> Jeg har fjernet indholdet i Messenger mappen, når man gør det,
> fjernes den linje i OE med logon to Messenger.

Hvad mener du med at fjerne indholdet? Har du blot slettet alt
hvad der befinder sig i Program Files\Messenger-mappen, eller?

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 29-09-02 13:28

Madsen wrote:

> Hvad mener du med at fjerne indholdet? Har du blot slettet alt
> hvad der befinder sig i Program Files\Messenger-mappen, eller?

Ja, det var den eneste måde jeg kunne få fred på. Man kan jo også nøjes
med at slette exe filen eller flytte den.

Min firewall poppede hele tiden op med at messenger ville sende. Selv om
jeg i min nyinstallerede XP med SP1 havde fjernet messenger med tilføj /
fjern programmer og indstille OE til ikke at logge på Messenger.

I min gamle XP uden sp1 hvor jeg havde fjernet messenger ved at fjerne
hide i en inf fil, så kom messenger ikonet op ved uret i et sekund når
jeg startede OE, men i den nye XP bliver ikonet ved med at være der
indtil jeg lukker OE.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 14:11

Edmund skrev:

> Ja, det var den eneste måde jeg kunne få fred på. Man kan jo også
> nøjes med at slette exe filen eller flytte den.

Jeg har lige prøvet og selvom jeg fjerner alt i mappen Program
Files\Messenger, så forsvinder 'Automatically log on to Windows
Messenger' inde i OE ikke. Jeg har stadig mulighed for at placere
et flueben i det felt i OE, så det undrer mig at den mulighed
helt er forsvundet hos dig, efter at have tømt Messenger-mappen,
for var det ikke det du skrev i
<news:an6nir$bb6gv$1@ID-157131.news.dfncis.de>, eller mente du
bare at fluebenet i OE automatisk bliver fjernet?

> [...]
> Selv om jeg i min nyinstallerede XP med SP1 havde fjernet
> messenger med tilføj / fjern programmer og indstille OE til ikke

Jeg har så ikke fjernet Messenger via Tilføj/fjern, men blot bedt
den om ikke at starte sammen med Windows.

> [...]
> fjerne hide i en inf fil, så kom messenger ikonet op ved uret i et
> sekund når jeg startede OE, men i den nye XP bliver ikonet ved med

I min første WinXP-installation før SP1 havde jeg også fjernet
messenger vha. Sysoc.inf og fjernet fluebenet i OE, men med SP1 har
jeg blot fjernet disse to flueben i Messenger:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/no_messenger.png> - og jeg
har ikke set den siden. Min firewall har ikke registreret forsøg på
opkald fra den og jeg ser den heller ikke under opstart.

OE er blot en anelse langsommere til at starte siden at SP1 er kommet
ind. Fluebenet i 'Automatically log on to...' er fjernet i OE, så
årsagen må være en anden i mit tilfælde.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 29-09-02 14:40

Madsen wrote:

> [...]
> <news:an6nir$bb6gv$1@ID-157131.news.dfncis.de>, eller mente du
> bare at fluebenet i OE automatisk bliver fjernet?

http://home20.inet.tele.dk/edworks/oeset.png
Er taget med WinGrab

Jeg har også lige prøvet min anden XP på mit d-drev som er uden SP1, der
bliver linjen log on to messenger også fjernet når jeg fjerner
messenger.exe filen

> [...]
> har ikke set den siden. Min firewall har ikke registreret forsøg på
> opkald fra den og jeg ser den heller ikke under opstart.

Det prøvede jeg også først, med den nye XP SP1 men det kunne ikke gøre
det.

> OE er blot en anelse langsommere til at starte siden at SP1 er kommet
> ind. Fluebenet i 'Automatically log on to...' er fjernet i OE, så
> årsagen må være en anden i mit tilfælde.

Har du prøver at sætte kryds i gå direkte til indbakke.

Nu har jeg prøvet en del gange med eller uden direkte opstart i
indbakke, nu går det så lige pludselig lige hurtigt.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 14:52

Edmund skrev:

> http://home20.inet.tele.dk/edworks/oeset.png
> Er taget med WinGrab

Det var pokkers. Er du sikker på at det er forsvundet fordi at du
har tømt indholdet af Messenger-mappen? Tror du ikke nærmere det
er fordi at du har fjernet Messenger via Tilføj/fjern?

> Jeg har også lige prøvet min anden XP på mit d-drev som er uden
> SP1, der bliver linjen log on to messenger også fjernet når jeg
> fjerner messenger.exe filen

Det har så ingen effekt her overhovedet.

> Det prøvede jeg også først, med den nye XP SP1 men det kunne ikke
> gøre det.

Det virkede fint her, men der er så muligvis en af de mange
forskelle på Home og Pro-versionen.

> Har du prøver at sætte kryds i gå direkte til indbakke.

Ja, det gjorde jeg samtidig med at jeg fjernede fluebenet i
'Automatically log on to Windows Messenger'.

> Nu har jeg prøvet en del gange med eller uden direkte opstart i
> indbakke, nu går det så lige pludselig lige hurtigt.

Muligvis skal jeg have muget ud i min indbakke og sendt post.
Det skal prøves i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 29-09-02 15:04

Madsen wrote:

> Det var pokkers. Er du sikker på at det er forsvundet fordi at du
> har tømt indholdet af Messenger-mappen? Tror du ikke nærmere det
> er fordi at du har fjernet Messenger via Tilføj/fjern?

Det var jo det, der gjorde mig sur at messenger ikke blev fjernet med
Tilføj/fjern og at den stadig var aktiv samme med OE, selv om krydset i
log on Messenger var fjernet.

I den XP uden SP1, der bruge jeg ikke tilføj/fjern, men der forsvandt
linjen også i OE

> Det har så ingen effekt her overhovedet.

> Det virkede fint her, men der er så muligvis en af de mange
> forskelle på Home og Pro-versionen.

Jeg er nu ret sikker på at i den XP Pro UK BETA jeg havde, der forsvandt
linjen log on messenger også i OE

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 14:56

Madsen skrev:

> OE er blot en anelse langsommere til at starte siden at SP1 er kommet
> ind. Fluebenet i 'Automatically log on to...' er fjernet i OE, så
> årsagen må være en anden i mit tilfælde.

Glemte lige en lille, men vigtig detalje.
Den er kun langsom til at starte første gang jeg starter den, efter
af WinXP er blevet genstartet. Når først den har været åbnet een
gang tidligere, så åbner den op med det samme, så problemet er egentlig
ikke så stort. Det undrer mig bare.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 15:14

Edmund skrev:

> I den XP uden SP1, der bruge jeg ikke tilføj/fjern, men der
> forsvandt linjen også i OE

Nå ok. Så har jeg misforstået dig.

> Jeg er nu ret sikker på at i den XP Pro UK BETA jeg havde, der
> forsvandt linjen log on messenger også i OE

Det er ikke en beta-version jeg sidder med.
Skal Windows genstartes for at få linien i OE til at forsvinde,
for det har jeg ikke prøvet.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 29-09-02 15:23

Madsen wrote:

> Nå ok. Så har jeg misforstået dig.

> Det er ikke en beta-version jeg sidder med.
> Skal Windows genstartes for at få linien i OE til at forsvinde,
> for det har jeg ikke prøvet.

Det var ikke nødvendigt med den XP uden SP1, men om det også er sådan
med SP1 tør jeg ikke sige. Men jeg kan da indlæse et XP Image hvor
messenger ikke er fjernet hvis du er meget nysgerrig.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 15:34

Edmund skrev:

> Det var ikke nødvendigt med den XP uden SP1, men om det også er sådan
> med SP1 tør jeg ikke sige. Men jeg kan da indlæse et XP Image hvor
> messenger ikke er fjernet hvis du er meget nysgerrig.

Nej, det skal du ikke til at rode med. Jeg kan selv indlæse et image
fra før SP1 hvis det skal være, men så nysgerrig er jeg nu ikke. :)

Jeg er dog 100 % sikker på at 'Automatically log on to Windows
Messenger' også var tilgængelig i OE på min gamle WinXP-installation
(før SP1) hvor jeg havde fjernet Messenger ved at fjerne hide i
Sysoc.inf osv.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 29-09-02 15:49

Madsen wrote:

> [...]

> Messenger' også var tilgængelig i OE på min gamle WinXP-installation
> (før SP1) hvor jeg havde fjernet Messenger ved at fjerne hide i

Det er jeg også 100% sikker på, det er først når jeg fjerner
messenger.exe filen den forsvinder i min home.

Jeg har fjernet messenger.exe masser af gange i forskellige
installationer, og det har Windows mærkelig nok aldrig brokket sig over,
og jeg har ikke brugt tilføj / fjern.

Har du læst nogen steder om man skal installere SP1 før eller efter at
man har installeret drivere til alt sit hardware.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 22:34

Edmund skrev:

> Har du læst nogen steder om man skal installere SP1 før eller
> efter at man har installeret drivere til alt sit hardware.

Hov, jeg havde oprindelig ikke set dette som et spørgsmål, men det
er det vist.

Det burde ikke være nødvendigt at geninstallere SP1 efter at du har
installeret drivere til noget hardware. På min nuværende installation
er SP1 installeret før, men på min forrige installation havde jeg
installeret SP1 til sidst og det kørte også fint, hvis bare jeg ikke
havde fået konverteret til NTFS og fået smidt FAT32-imagefilen ud,
men det har jeg lært af.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 29-09-02 23:15

Madsen skrev

> Hov, jeg havde oprindelig ikke set dette som et spørgsmål, men det
> er det vist.

Ja

> Det burde ikke være nødvendigt at geninstallere SP1 efter at du har
> installeret drivere til noget hardware.

Jeg kom bare til at tænke på det fordi da jeg hentede SP1 fra whistler
websiden, der havde jeg installeret drivere og programmer inden SP1:
Dengang blev min stifinder rigtig træls.

Nu har jeg så hentet den officielle SP1, og installeret den på en helt
frisk XP uden drivere, nu er stifinder blevet meget bedre(få problemer)

Man bør dog instalere SP1 inden Word2002 for SP1 fjerner ikonerne

Denne her gang har jeg gemt image af XP med og uden driver og SP1, så
jeg må prøve at lege med det en af dagene.( hvis jeg ikke er for træt,
skal begynde at arbejde igen)

Jeg prøvede at sammenligne den officielle SP1 med den fra whistler siden
med kommandoen "comp" i en komandopromt. den siger de er ens.

Er "comp" god nok eller findes der bedre verify værktøjer

> [...]
> installeret SP1 til sidst og det kørte også fint, hvis bare jeg ikke
> havde fået konverteret til NTFS og fået smidt FAT32-imagefilen ud,

Du er træt af NTFS hvorfor:?
Jeg har lige skiftet til ntfs, for på den måde at kunne lære noget om
det, jeg synes ikke jeg kan mærke forskel. Men hvis det kan løse mit
stifinder problem skifter jeg måske tilbage til fat32, men nu har jeg
insalleret XP så mange gange at jeg er helt grøn i hovedet.
Jeg skal vist til at lære mine nye programmer at kende i stedet for al
den XPinstalleri. F.eks har jeg fået opdateret paint med Adobe Photoshop
Elements

Så vær så venlig at overbevise mig om fat32 inden jeg brænder alle mine
imagefiler.

Er der ikke noget med at hvis man starter helt fra bunden med ntfs så er
det bedre end at convertere til ntfs.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 01:21

Edmund skrev:

> Madsen skrev

> Jeg kom bare til at tænke på det fordi da jeg hentede SP1 fra
> whistler websiden, der havde jeg installeret drivere og programmer
> inden SP1: Dengang blev min stifinder rigtig træls.

Jeg hentede også SP1 til UK-versionen fra Whistler-siden og det er
den jeg kører med nu. Har ikke hentet SP1 fra "den officielle side".
Er ret så sikker på at det er nøjagtig samme version.

> Nu har jeg så hentet den officielle SP1, og installeret den på en
> helt frisk XP uden drivere, nu er stifinder blevet meget bedre(få
> problemer)

Spørgsmålet er om det ikke nærmere er geninstalleringen af XP inden
installationen af SP1, som har udrettet mirakler.

> Man bør dog instalere SP1 inden Word2002 for SP1 fjerner ikonerne

Aha. Det var rart at vide. Jeg kører dog kun med Office 2000 på XP,
men kender flere som har Office2002 inde, så nu ved jeg da hvorfor
hvis ikonerne kokser. Første gang jeg installerede SP1 var Office
2000 allerede installeret og her skete der ikke noget med ikonerne.

> [...]
> ens.
> Er "comp" god nok eller findes der bedre verify værktøjer

Muligvis kan man også bruge det lille program som jeg plejer at
tjekke Quotefixet med når der går koks i overførslen. CRC checker
hedder det. <http://www.mindworkshop.com/alchemy/crc.html>
Om det er bedre eller dårligere end 'comp'-kommandoen ved jeg ikke.

> Du er træt af NTFS hvorfor:?

Det der fik mig til at geninstallere WinXP forfra med FAT32 var
denne: <http://makeashorterlink.com/?P6B9153F1> (Link til Google
Groups).

> Jeg har lige skiftet til ntfs, for på den måde at kunne lære noget
> om det, jeg synes ikke jeg kan mærke forskel.

Årsagen til at jeg skiftede fra FAT32 til NTFS var også fordi jeg
lige ville prøve det. Det var langt fra hurtigere end FAT32 her.
Snarere tværtimod. Dermed ikke sagt at NTFS er noget skrammel.
Jeg er blot ikke synderlig begejstret, indtil videre.

> Men hvis det kan løse mit stifinder problem skifter jeg måske
> tilbage til fat32, men nu har jeg insalleret XP så mange gange at
> jeg er helt grøn i hovedet.

Det vil jeg helst undgå. Jeg hader at geninstallere.
Win2000 installerede jeg da jeg fik denne pc, for et par år siden
efterhånden, og den er ikke blevet geninstalleret siden. Der er
blevet genindlæst nogle ældre image-filer når jeg har kvajet mig,
men det er også en hel del nemmere end at starte helt forfra.

> Jeg skal vist til at lære mine nye programmer at kende i stedet
> for al den XPinstalleri. F.eks har jeg fået opdateret paint med
> Adobe Photoshop Elements

Ikke så ringe et bytte må man sige, og Photoshop Elements er en hel
del sjovere at rode med, end en geninstallering af WinXP er. I hvert
tilfælde for mit vedkommende. :)

> Så vær så venlig at overbevise mig om fat32 inden jeg brænder alle
> mine imagefiler.

Det hverken kan eller vil jeg prøve på at overbevise dig om, for
det er langt fra sikkert at du oplever det samme med NTFS som jeg
har gjort. Måske har jeg bare været uheldig de gange jeg har prøvet
NTFS. Første gang jeg prøvede NTFS var med Win2000 og her var jeg
så smart at gemme et FAT32-image så jeg havde mulighed for at gå
tilbage uden de store problemer.
Efter konverteringen gik defrag i Win2000 amok. Den blev ved med
at påstå at drevet trængte til at blive defragmenteret.
Man kunne starte defragmenteringen og vente i et par timer til den
var færdig, men når den var færdig og man kørte en ny analyse, fik
man stadig at vide at drevet trængte til en defragmentering.
Desuden blev opstartstiden på Win2000 forlænget med 20-30 sekunder
efter at jeg havde konverteret til NTFS og bootvis virker ikke på
Win2000. Den fandtes ikke engang på det tidspunkt.
I det hele taget så kørte det hele bare for langsomt sammenlignet
med FAT32 så jeg gik tilbage til mit FAT32-image efter en uges tid.

Senere prøvede jeg så NTFS på WinXP Pro. Defragmenteringen kørte
uden problemer, opstarten var lige hurtig - efter en kørsel med
Bootvis efter konverteringen - og alt kørte egentlig fint i en
måneds tid, men så begyndte problemet med den her Volume Bitmap
som jeg ikke kunne slippe af med igen, men da det havde kørt i så
lang tid uden problemer, havde jeg smidt mit FAT32-image af WinXP
ud, en lille uges tid før problemerne startede. (DOH!)

> Er der ikke noget med at hvis man starter helt fra bunden med ntfs
> så er det bedre end at convertere til ntfs.

Det er jeg næsten sikker på at det er. Hvis jeg var bare en smule
mere opsat på at køre med NTFS, så ville jeg prøve at vælge NTFS
lige fra starten af, i stedet for at konvertere efter at Windows er
blevet installeret, men da jeg faktisk ikke har brug for den ekstra
sikkerhed og ekstra funktioner som NTFS giver og at FAT32 samtidig
kører som en drøm her, så gider jeg simpelthen ikke at rode mere med
det hvis jeg skal være ærlig. Har spildt alt for meget tid på det i
forvejen.

Eneste årsag til at jeg kunne få brug for NTFS var hvis jeg skulle
tumle med filer på over 4 GB/stk. Indtil videre har jeg kunnet holde
mig under den størrelse.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 30-09-02 17:46

Madsen wrote:

> [...]
> hvis ikonerne kokser. Første gang jeg installerede SP1 var Office
> 2000 allerede installeret og her skete der ikke noget med ikonerne.

Fjerne ikoner var lidt overdrevet. Den fjerner ikonerne til genvejene,
så genvejene bliver uden billedinformation, men man bliver lidt bange
når man ser det. Det løses dog meget nemt med "Find og ret fejl" i
hjælp menuen i Word2002.

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 04-10-02 19:24

Madsen wrote:

> Spørgsmålet er om det ikke nærmere er geninstalleringen af XP inden
> installationen af SP1, som har udrettet mirakler.

Dengang havde jeg også en XP på et andet drev som jeg også havde SP1 på,
og den opførte sig på samme måde.

Jeg har så fået den mistanke at det skyldes kombination af indholdet i
mapperne, og så den gammeldags måde at åbne stifinder på.
%SystemRoot%\explorer.exe /n,/e,c:\
For bruger jeg XP´s egen, den uden mappe-visning, er der ingen
problemer, hverken i den nye eller den gamle installation.
Den eneste mappe der nu er problemer med, er en mappe med ghost-filer,
men måske en defragmentering kunne hjælpe.

> [...]
> hedder det. <http://www.mindworkshop.com/alchemy/crc.html>
> Om det er bedre eller dårligere end 'comp'-kommandoen ved jeg ikke.

Jeg havde åbenbart fået slettet den gamle danske SP1 inden du kom med
linket, men jeg tror da også de danske versioner er ens når "COMP" siger
det.

> Det vil jeg helst undgå. Jeg hader at geninstallere.

Jeg har haft lidt problemer med at bestemme mig, om den perfekte
installation skulle være med eller uden Win98.
Da jeg fik min ny pc måtte jeg installere Win98 for at få liv i Ghost.
I Dos kunne Ghost kun kopiere 100 MB pr. min. i Win98 1000 MB pr min.

> Ikke så ringe et bytte må man sige, og Photoshop Elements er en hel
> del sjovere at rode med, end en geninstallering af WinXP er. I hvert
> tilfælde for mit vedkommende. :)

Der gik faktisk en uge, før jeg fandt ud af at der var dette guldkorn i
min programpakke. Hverken i den helsides annonce der var for pc´en eller
i de medfølgende papirer står der noget om programmet(underligt).
Man da jeg så første gang startede det her tredjerangs-program:) og kom
til at dreje billedet, og så hvor glidende det var, så var det at jeg
kom op af stolen.

Jeg går ud fra at Adobe Photoshop Elements er en slags lillebror til
Photoshop. Jeg gad nok vide hvad storebror kan, for det vil da vist tage
år inden jeg får lært lillebror at kende til bunds.

> Det hverken kan eller vil jeg prøve på at overbevise dig om, for
> det er langt fra sikkert at du oplever det samme med NTFS som jeg
> har gjort.

Min XP er lavet med NTFS fra starten, så måske jeg er mere heldig, men
jeg vil så prøve at scanne og defragmentere nogle gange, inden jeg laver
den perfekte XP installation på cd.

--
Mvh Edmund

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-10-02 22:07

"Edmund" <edm@os.dk> skrev:

> [...]

Et rigtig godt bytte

> [...]
>Man da jeg så første gang startede det her tredjerangs-program:) og kom
>til at dreje billedet, og så hvor glidende det var, så var det at jeg

PS Elements er en rigtig glimrende applikation! Du er heldig at have
fået den med. Er det den nye ver. 2?

>Jeg går ud fra at Adobe Photoshop Elements er en slags lillebror til
>Photoshop.

Ja. Jeg har begge, lillebror ligner storebror meget i brugerflade.

>Jeg gad nok vide hvad storebror kan, for det vil da vist tage
>år inden jeg får lært lillebror at kende til bunds.

Forskellene ligger hovedsagelig i faciliteter til professionelt tryk,
vel især CMYK-farver. Der er også nogle, vist få, andre af de mere
fancy funktioner, der er udeladt. Men det er stadig rigtig meget, den
kan, og det gør den på samme måde som storebror.

fut: news:dk.edb.grafik
--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Edmund

Dato : 04-10-02 23:34

Peter Loumann wrote:

> PS Elements er en rigtig glimrende applikation! Du er heldig at have
> fået den med. Er det den nye ver. 2?

Nej, der er ver. 1.0.1
exe-filens versionsnr. 1.0.128.0

> [...]
> fancy funktioner, der er udeladt. Men det er stadig rigtig meget, den
> kan, og det gør den på samme måde som storebror.

Ja f.eks. save for web.

Gemme gif som transperant uden baggrundsfarve, så virker det på
hjemmesiden uanset sidens farve.
Jeg synes ellers jeg havde læst at man skal gøre baggrundsfarven
transperant, men det er åbenbart nemmere helt at udelade baggrund.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 02:43

Madsen skrev:

> [...]
> hedder det. <http://www.mindworkshop.com/alchemy/crc.html>
> Om det er bedre eller dårligere end 'comp'-kommandoen ved jeg ikke.

CRC-checker siger følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp1/whistler>
Filerne er altså 100 % identiske lige bortset fra filnavnet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-10-02 20:19

Edmund skrev:

[Langsom stifinder med SP1]

> Jeg har så fået den mistanke at det skyldes kombination af
> indholdet i mapperne, og så den gammeldags måde at åbne stifinder
> på. %SystemRoot%\explorer.exe /n,/e,c:\

Den kombination kører jeg også med, lige bortset fra at det er
D:\ den åbner op med her, da min WinXP-installation er på D.
Stifinder blev ikke langsommere her efter SP1. Det eneste negative
jeg har at sige om SP1 indtil videre, er at OE er blevet så langsom
til at starte. Det problem har jeg desværre ikke fået løst endnu,
men 'one of these days...'. Jeg har opdaget at det samme sådan set
gælder for Outlook 2000. Et problem jeg heller ikke oplevede før
SP1.

> For bruger jeg XP´s egen, den uden mappe-visning, er der ingen
> problemer, hverken i den nye eller den gamle installation.

Det lyder mystisk.

> Den eneste mappe der nu er problemer med, er en mappe med
> ghost-filer, men måske en defragmentering kunne hjælpe.

Det kan godt være at det vil kunne gøre en forskel, ja.

[Officiel SP1 vs. Whistler SP1]

> Jeg havde åbenbart fået slettet den gamle danske SP1 inden du kom
> med linket, men jeg tror da også de danske versioner er ens når
> "COMP" siger det.

Det tror jeg også.

> [...]
> Da jeg fik min ny pc måtte jeg installere Win98 for at få liv i
> Ghost. I Dos kunne Ghost kun kopiere 100 MB pr. min. i Win98 1000

Hvis du havde loadet Smartdrive i DOS så havde det temmelig sikkert
set anderledes ud, eller det havde du måske allerede gjort?

> [...]

> tredjerangs-program:) og kom til at dreje billedet, og så hvor
> glidende det var, så var det at jeg kom op af stolen.

Forståeligt. :)

> Jeg går ud fra at Adobe Photoshop Elements er en slags lillebror
> til Photoshop.

Ja, det kan man godt sige.

> Jeg gad nok vide hvad storebror kan, for det vil da vist tage år
> inden jeg får lært lillebror at kende til bunds.

Storebroderen har f.eks. mulighed for at arbejde med CMYK-billeder
med henblik på tryk. Det mener jeg ikke at Photoshop Elements har.
Derudover er der sikkert en del andre forskelle. (Jeg kender ikke
Photoshop Elements da jeg bruger storebroderen i stedet. :)

> Min XP er lavet med NTFS fra starten, så måske jeg er mere heldig,
> men jeg vil så prøve at scanne og defragmentere nogle gange, inden
> jeg laver den perfekte XP installation på cd.

Engang var der en rigtig god artikel på følgende adresse:
<http://www.dundee.ac.uk/itservices/usersupport/mftfrag.htm> - men
jeg kan se at den desværre er blevet fjernet inden jeg fik den gemt,
men kort fortalt så viste den at det store problem ved at konvertere
fra FAT32 til NTFS er at MFT-tabellen nemt bliver fragmenteret og
dermed spredt ud på harddisken. Det er jo ret uheldigt når det ind-
byggede defragmenteringsværktøj i Windows ikke kan gøre noget som
helst ved MFT-tabellen. Det er muligvis årsagen til at jeg oplevede
problemer med at chkdsk ikke virkede efter at have konverteret til
NTFS første gang, for jeg havde på daværende tidspunkt ikke et
defrag-program som kunne defragmentere MFT-tabellen.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 04-10-02 22:48

Madsen wrote:

> Det lyder mystisk.

Hvis jeg trykker på + ud for mappe først så virker det.
Hvis jeg i mappeindstillinger deaktiverer enkelmappevisning så virker
det, men så virker + ikke

[ Langsom Ghost ]

> Hvis du havde loadet Smartdrive i DOS så havde det temmelig sikkert
> set anderledes ud, eller det havde du måske allerede gjort?

Nej, det har jeg ikke tænkt på, for på min gamle pc var det lige meget
om jeg brugte dos eller Win98, men dengang var det UDMA2 og ikke som nu
UDMA5.

Man kan vel bruge smartdrive fra en Win98 diskette?
Skal man så ikke gøre et eller andet for at ghostpe.exe kommer til at
køre fra ramdrivet.

[Photoshop Elements]

> [...]
> Derudover er der sikkert en del andre forskelle. (Jeg kender ikke
> Photoshop Elements da jeg bruger storebroderen i stedet. :)

Jeg kunne heller ikke lige finde noget om CMYK eller CMY i hjælp.

Et par screenshots hvis du vil se hvordan lillebror ser ud
Brugerflade http://home20.inet.tele.dk/edworks/bruger.png
Plugins http://home20.inet.tele.dk/edworks/plug.png

[ NTFS ]

Hvis jeg formaterer en disk med ntfs og så kopierer forskellig data over
på den, så er filerne meget fragmenteret. Det er ikke lige hvad man
forventer af et moderne filsystem.
Med fat32 kan filerne også blive fragmenteret, men ingenting i forhold
til hvad jeg oplever med ntfs.

PS: det var dog et træls link du kom med til den artikkel som ikke er
der mere. OE gik totalt i baglås da jeg var lige ved at være færdig med
et indlæg magen til dette.

Det man er ved at skrive i OE, bliver det gemt i en buffer et eller
andet sted, så man på den måde kan genskabe det.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 04-10-02 20:24

Madsen skrev:

[Defragmenteret MFT-tabel].

> Det er muligvis årsagen til at jeg oplevede problemer med at
> chkdsk ikke virkede efter at have konverteret til NTFS første
> gang,

Ævl. Jeg mente defragmenteringsværktøjet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-10-02 03:47

Edmund skrev:

> Nej, det har jeg ikke tænkt på, for på min gamle pc var det lige meget
> om jeg brugte dos eller Win98, men dengang var det UDMA2 og ikke som
> nu UDMA5.

Og her blev smartdrive muligvis indlæst fra Autoexec.bat under opstart,
så den kørte i baggrunden når du var i DOS. Smartdrive er et lille
program som laver cache på dine diske, så overførslen går hurtigere i
DOS.

> Man kan vel bruge smartdrive fra en Win98 diskette?

Ja.
Den ligger ikke på Win98SE bootdisken så vidt jeg lige kan se, men den
ligger i mappen \tools\OLDMSDOS på Win98SE cd'en og kan kopieres over
på disketten.

Hvis du skal have cd-drevet med i DOS og skal have cache på det også, så
skal smartdrv.exe indlæses inden mscdex.exe bliver indlæst i
Autoexec.bat.

> Skal man så ikke gøre et eller andet for at ghostpe.exe kommer til at
> køre fra ramdrivet.

Jeg ville ikke vælge at lave et ramdrive når det er et program som Ghost
der skal rodes med. Det forvirrer mere end det gavner at drevbostaverne
forskubber sig pga. ramdrive'et.
Kan man egentlig ikke lave en bootdiskette med Norten Ghost inde fra
Windows af?

> [Photoshop Elements]
>
> Et par screenshots hvis du vil se hvordan lillebror ser ud
> Brugerflade http://home20.inet.tele.dk/edworks/bruger.png
> Plugins http://home20.inet.tele.dk/edworks/plug.png

Det ligner jo Photoshop lidt kan jeg se. Tak for kigget ;)

> [...]
> man forventer af et moderne filsystem.
> Med fat32 kan filerne også blive fragmenteret, men ingenting i forhold

Efter sigende er det meget vigtigt at man holder NTFS defragmenteret og
gør det jævnligt. Til gengæld vil jeg sige at defragmenteringen går
langt hurtigere på en NTFS-partition end på en FAT32. Sådan har jeg i
hvert tilfælde oplevet det her. Det afhænger jo så nok af hvilket
defragmenteringsprogram man bruger, men et program som Vopt XP er langt
hurtigere til at defragmentere et NTFS-drev end et FAT32-drev.

> PS: det var dog et træls link du kom med til den artikkel som ikke er
> der mere. OE gik totalt i baglås da jeg var lige ved at være færdig
> med et indlæg magen til dette.

Det undrer mig. Sidder pt. og prøver i OE og kan ikke få den til at gå i
baglås over det link.

> Det man er ved at skrive i OE, bliver det gemt i en buffer et eller
> andet sted, så man på den måde kan genskabe det.

Ikke så vidt jeg ved. Så skal du kopiere teksten til udklipsholderen
inden skidtet låser, men det er jo ikke nemt at forudse. Har du oplevet
det med andre links eller er det kun det link jeg sendte i det sidste
indlæg du har oplevet det med?

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 05-10-02 07:49

Madsen wrote:

> Og her blev smartdrive muligvis indlæst fra Autoexec.bat under
> opstart, så den kørte i baggrunden når du var i DOS.

Nej, for jeg havde lavet en stardiskette, hvor der ikke var noget i
autoexec.bat og config.sys.

> Smartdrive er et
> lille program som laver cache på dine diske, så overførslen går
> hurtigere i DOS.

Nå, jeg troede lige at smartdrive og ramdrive var det samme.
Jeg kan ikke lige afprøve smartdrive pt, da jeg kører ntfs på alle drev,
og ghost 5.1 vil kun have fat32.

Men jeg har vist et bios-problem hvad angår dos-kopiering, for det går
langsommere på den nye pc end det gjorde på den gamle, med den samme
harddisk.

Men tak for smartdrive tippet, det skal afprøves en dag.

> Efter sigende er det meget vigtigt at man holder NTFS defragmenteret
> og gør det jævnligt.

Der er alligevel underligt at disken bliver fragmenteret første gang man
kopierer noget over på den,, den brude vel først blive fragmenteret, når
man sletter noget, og så kopierer noget over igen.

> [...]

> Har du
> oplevet det med andre links eller er det kun det link jeg sendte i
> det sidste indlæg du har oplevet det med?

Nu har jeg prøvet igen mens jeg skrev dette indlæg, og den her gang gik
det fint.
Jeg har før oplevet at OE låser mens jeg skrev et indlæg, OE kan
åbenbart ikke lide at læse andre indlæg mens jeg er ved at skrive et.

--
Mvh Edmund

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 29-09-02 12:16

"~~Wing~~" skrev
snip 8<
> Men som sagt jeg vil gerne høre lidt om
> hvad i har oplevet med denne 133 mb opdatering.
>8 snap

har haft et par "små" fejl under xp-pro
med programmerne "mailwasher"
og "ti connect" og så går den ikke
så hurtigt på nettet som før,
med xp-home har jeg, ikke oplevet
nogle ændringer (endnu)
men ellers no problemos. §

Mvh

/Flemming

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 13:49

~~Wing~~ skrev:

> [...]
> konstant- Det sker også efter opdateringen) (Xp glemte
> indstillingerne for div. mapper - har jeg ikke oplevet efter

Problemet med opdatering af skrivebordet og dårlig hukommelse hvad
angår visning af mapper, er jeg også sluppet af med med XP1 (til
WinXP Pro UK).
Jeg har ikke oplevet problemer ved at skifte til SP1. Da SP1 til
WinXP UK udkom, valgte jeg at lave en installations-cd hvor SP1 er
integreret, og min WinXP blev så geninstalleret forfra vha. denne cd.
Muligvis er det derfor at det kører så godt, men det burde dog ikke
være nødvendigt at gøre.

Eneste lille detalje er at Outlook Express er længere om at starte
op efter at SP1 er kommet ind i systemet. Messenger er kvalt, så
jeg tror ikke at det er den der har skylden, men er ikke sikker.

Madsen.

Fra : ha

Dato : 29-09-02 16:29

> Eneste lille detalje er at Outlook Express er længere om at starte
> op efter at SP1 er kommet ind i systemet. Messenger er kvalt, så
> jeg tror ikke at det er den der har skylden, men er ikke sikker.

Jeg havde osse kvalt messenger, og min OE var langsom. Jeg
gjorde det Edmund foreslog, og fjernede alt indhold i messenger-
mappen under programmer, og derefter kører det bare i smør.
Den der med "fjern messenger" i OE har jeg ikke haft, heller ikke
bare efter jeg ændrede det med inf. engang i tidernes morgen.

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 17:40

ha skrev:

> Den der med "fjern messenger" i OE har jeg ikke haft, heller ikke
> bare efter jeg ændrede det med inf. engang i tidernes morgen.

Hvad mener du med at du ikke har haft den? Er linien forsvundet i OE
eller har du stadig en mulighed for at placere et flueben i 'Log på
Messenger' ?

Madsen.

Fra : ha

Dato : 29-09-02 17:56

> Hvad mener du med at du ikke har haft den? Er linien forsvundet i OE
> eller har du stadig en mulighed for at placere et flueben i 'Log på
> Messenger' ?

Der er ingen linie i OE vedr. messenger, og jeg erindrer heller ikke at den
nogensinde har været der.
Min er nøjagtig magen til den Edmund har vist på

Fra : Erik B. H@nsen

Dato : 29-09-02 22:49

> [...]
den
> nogensinde har været der.
> Min er nøjagtig magen til den Edmund har vist på

Jeg har været i Messenger mappen og har omdøbt msmsgs.exe til msmsgs.off.
Har ikke set den siden.

Mvh Erik.

Fra : Sputnik

Dato : 29-09-02 23:23

"ha" <not-me@dot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> mvh
> ha
>
> Har med interresse fulgt alle tråde, og siger som "ha", har aldrig haft
linien og heller ikke
mulighed for flueben, den er magen til Edmunds.
Før install. af SP1 var der ikon ved uret, der havde jeg så rødt kryds i,
men efter install.af SP1
er det forsvundet, programmet ligger i C:\programmer, men jeg har ikke haft
det åbnet.
Efter install af SP1, lukkede vinduer ikke så hurtigt ned (lidt i ryk) men
efter total
nedlukning og start, kørte det godt igen.
Mvh. John

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 01:38

ha skrev:

> Min er nøjagtig magen til den Edmund har vist på
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/oeset.png

Okay. Jeg vil prøve at se om jeg kan få den linie til at forsvinde
een af dagene.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 18:56

Madsen skrev:

> Okay. Jeg vil prøve at se om jeg kan få den linie til at forsvinde
> een af dagene.

Nu har jeg afinstalleret Messenger fra 'Add/Remove Windows Components'
og derefter fjernet Messenger-mappen inde i Program Files, som åbenbart
ikke forsvinder selvom man afinstallerer Messenger, men jeg har stadig
linien inde i OE, så det har altså ikke den samme effekt her.

Madsen.

Fra : Sputnik

Dato : 30-09-02 21:29

Madsen skrev:
> [...]
> ikke forsvinder selvom man afinstallerer Messenger, men jeg har stadig
> linien inde i OE, så det har altså ikke den samme effekt her.

Hvor har du den linie ??
Mvh John

Fra : Madsen

Dato : 30-09-02 21:34

Sputnik skrev:

> Hvor har du den linie ??

Under punktet 'Vis automatisk mapper...'