CSS Styring af menu
Fra : Luke

Dato : 28-09-02 23:36

Hej gutter og gutterinder :0)

Jeg har i en asp side med SSI en menu top samt en menu bund der skal være
global på alle sider. Problemet er at ikke alle sider er lige store (høje)

kan jeg derfor styre menuen i bunden (evt med CSS) så den altid vises
absolut nederst uden scrollbar (hvis den enkelte side f.eks. kun er på 2
linier) uanset opløsning der måtte komme forbi ? håber i forstår hvad jeg
mener !

på forhånd tak !

---

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 28-09-02 15:02

> [...]
2
> linier) uanset opløsning der måtte komme forbi ? håber i forstår hvad

Sæt den ind i en tabel med 100% i højden og sæt den celle den er til at
aligne efter bunden.

Jeg mener det er sådan her:

Og i dit stylesheet skal være:

table {
border: none;
height: 100%;
}

td {
vertical-align: bottom;
}

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Luke

Dato : 29-09-02 00:39

hej tak for svar ....

jeg har i css filen ;

..footerbox
{
vertical-align: bottom;
}

og i asp siden ;

<!--#include file="bundmenu.asp"-->

men hvad mangler ?? --- for det funker NOT !!!

---

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-09-02 15:47

Luke wrote in <3d95bf11$0$84674$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> jeg har i css filen ;
>
> .footerbox
> {
> vertical-align: bottom;
> }
>
> og i asp siden ;

> <!--#include file="bundmenu.asp"-->

Det kan godt være jeg ikke har forstået hvad du vil, menøh... Prøv det, jeg
skrev i mit første svar.
Hvis det er fordi du ikke kunne finde det relevante, så sig til.
Hvis det ikke gjorde det, du ønsker, så sig til...

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Luke

Dato : 29-09-02 01:12

Hej Niels

på den side du henviser til kan jeg ikke se nogen menu øverst til højre !

det jeg søger er at min "footerbox" altid er nederst i bunden af vinduet -
uanset opløsning og den sides højde som inkluderer menubund.asp

siderne er opbygget på flg. måde
______________
topmenu.inc
______________

(Main side)
bla. bla.
bla. bla.
_______________
menubund.asp
_______________

menubund.asp skal ALTID være nederst i vinduet - også selvom main side kun
indeholder 2 linier...ligesom man angiver (header og) footer i et word
dokument ....

---

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-09-02 17:01

Luke wrote in <3d95c6bf$0$84676$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> på den side du henviser til kan jeg ikke se nogen menu øverst til højre !

Det er muligvis fordi din browser ikke understøtter en anden lille CSS-ting,
som blev brugt til netop den menu.

Prøv dette:

#bottom {
position: fixed;
bottom: 0px;
left: 0px;
width: 100%;

margin: 0px;

color: #ffffff;
background-color: #000000;
text-align: center;
}

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-09-02 17:38

Hej!

Niels Andersen wrote:
> position: fixed;

"position: fixed" er desværre endnu ikke understøttet i IE til Windows.
Der skal enten en JavaScript eller frames-løsning til hvis det skal
virke i IE til Windows.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-09-02 17:52

Stig Nygaard wrote in <3D95DADE.70700@REMOVE-THISrockland.dk>:
> "position: fixed" er desværre endnu ikke understøttet i IE til Windows.
> Der skal enten en JavaScript eller frames-løsning til hvis det skal
> virke i IE til Windows.

*lol* - fubar!

http://www.google.com/search?q=position:+fixed&btnI=I+Feel+Lucky

Eller skrevet fuldt ud:

Jeg fatter ikke at IE ikke understøtter noget så simpelt, når nu effekten
bruges så mange steder, på trods af at den er besværlig at lave nu.

Det var dog nemt at finde en side om hvad man så gør.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Martin

Dato : 28-09-02 22:49

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote in news:f8ll9.45686
$Qk5.1822341@news010.worldonline.dk:

> http://www.google.com/search?q=position:+fixed&btnI=I+Feel+Lucky

Det var ellers en total fed måde at lave det på. Det er bare noget møj med
java delen som hopper. Hvis man downloader siden og fjerner javalinket, ja
så står menuen til slut på siden da heller ikke IE6 SP1 som lige er kommet
- understøtter #sticky {position:fixed;} og det er da ufatteligt med en så
fed mulighed. Man skulle anmelde det som bug til MS ?

Jeg browsede den lokalt (uden java link) med Netscape 7.0 og den står bare
så kanon lige op i venstre hjørne uden at hoppe.

Er MS´s formål at man skal bruge frames eller deres fejlfyldte "shared
borders" funktion, hvor den flytter sig uanset hvad man gør ?

/Martin

Fra : Luke

Dato : 29-09-02 19:09

Hej Alle

jeg har redesignet siderne og har lagt det i tabeller med defineret
højde.....

Jeg tror dog jeg er blevet misforstået eller at jeg ikke har forklaret det
godt nok, fordi det er ikke en floating boks der skal blive samme sted.

men som nævnt ...har redesignet .... takker for jeres svar..... :0)

---

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-09-02 15:02

Luke wrote in <3d95b059$0$84677$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> [...]
> linier) uanset opløsning der måtte komme forbi ? håber i forstår hvad jeg

Jeg fandt lige noget kode på w3.org. Du kan se det i funktion her:
http://www.w3.org/TR/

Der er en menu, som altid vil være øverst til højre, uanset hvor man
scroller hen. Jeg tror det er sådan noget du skal have fat i.
Der er også nogle andre sjove ting i koden, men jeg vil tro du kan finde det
vigtigste selv. :)

HTML-koden (næsten direkte kopi, jeg har kun pillet ved white-space):

og CSS'en (igen, jeg har kun pillet ved whitespace):

/* Stolen from http://www.w3.org/QA/2001/10/qa3.css */

..menu {
background-color: #eee;
border: 1px dashed #999;
line-height: 1.3em;
}

/* Again, "be nice to Opera 5". */
body .menu {width:10em;}

@media screen, projection {
.menu {
position: fixed;
top: 20px;
right: 10px; /* changed */
width: 10em;
}

.menu a {
display: block;
}

.menu .dot {
display: none
}

body {
margin-right:12em;
}
}

Jeg håber det er nok. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Martin

Dato : 28-09-02 23:27

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote in news:cEil9.43967
$Qk5.1797003@news010.worldonline.dk:

> Jeg fandt lige noget kode p† w3.org. Du kan se det i funktion her:
> http://www.w3.org/TR/

Jeg kan ikke finde den ?
Har du et absolut link ?

MVH Martin

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-09-02 11:13

Martin wrote in <an5ab9$3ge$1@sunsite.dk>:

> Jeg kan ikke finde den ?
> Har du et absolut link ?

Det *er* et direkte link. Men jeg har siden fået at vide at IE ikke
understøtter det. Måske er det det?

Jeg bruger Konqueror, og i den fungerer det perfekt. Så vidt jeg ved kan den
desværre ikke køre i Windows endnu.

--
Mvh.

Niels Andersen